Jump to content

Import av Nordhavn 46 fra USA


Regina III

Recommended Posts

Regina III er et flott skip. Gleder meg å møte deg på fjorden ved en anledning. Nydelig.

 

Har lagt med to bilder av det vi håper skal bli vår neste båt når Nord Westen blir byttet ut om et par år.

Vi ønsker et samlingsted ute på dekk slik vi har i dag i vår Nord West 900.

Og da må det bli en Grand Banks modell Europa eller en annen trawlertype med tilsvarende løsning.

 

gb_europa2.jpg

 

gb_europa3.jpg

Her kan man i den kalde årstiden strekke kalesje rundt og sitte lunt og godt.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

frakt på en trawler og andre er liten forskjell i frakt pris , men generelt på trawler båt 20 til 30 000 USD , kommer ann på hvor de står og i landet endel. Prute ned går ikke på prosent , går på mange faktorer , men nå tenkte jeg og fortsette leve av dette , så kan ikke si for mye...

Link to post
Share on other sites

Ved import av trawler fra USA eller Østen, hvordan er nå dette med CE godkjenning/merking? Vil 2stk eldre diesel maskiner bli godkjent?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

For det første, gratulerer med trawler. Flott at flere kommer til. Bryggeplassen så også brukbar ut. Greit å ha redskapsbu når ting skal ordnes ombord.

Var i går i kontakt med en i havna som nettopp har importert båt fra USA. Han hadde gjort endel undersøkelser før importen ble gjennomført. Han hadde bl.a. gjort endel "research" på forhandlersiden i USA. Han hadde visstnok brukt et svensk selskap til CE-godkjenning av båten. Dette var visstnok atskillig billigere enn i Norge. Båten ble fraktet fra USA til Antverpen og videre til Gøteborg, og derifra på bil til tollageret i Fredrikstad. Det er også mulig å hente båten i europeiske havner og seile for egen hånd til tollsted. Jeg har forstått at dette er mye enklere enn hva som fremkommer når man diskuterer dette med norske myndigheter (Sjøfartsdirektoratet). Det finnes etter hvert flere som foretar oversettelse av nødvendig dokumentasjon til norsk. Vedkommende jeg snaket med hadde spart litt i overkant av 35 % på import av splitter ny båt - kanskje var det 50 %. Med dagens dollar-kurs er det trolig endel å spare på import. Det viktige leddet blir å finne en forhandler/megler man kan stole på i USA.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vente, Astor, sett [url="http://www.finn.no/finn/boat/object?!

 

Mvh,

Kjell

 

Litt i dyreste laget, men en flott båt. Hjertet mitt ligger i en Grand Banks, og jeg får ikke kona med på å kjøpe fiskebåt. (Innoverskrådde frontvinduer)

 

Nå må jeg bruke tida til å finne en havn med 4.5 meters plass. Jeg flytter Astor til Tofte til høsten for aktiv vinterbruk og får se om det kan løse seg der ute. Hvis ikke kommer det en ny havn på Verket vv Svelvik hvor dette trolig løser seg mht. bredere plass.

Er ikke fremmed for å ta en hjem fra England. Det hadde vært en opplevelse jeg ville levd på i mange år. Problemet er at de som finnes i markedet har 2 x 120 Ford ombord. Jeg kunne tenke meg 2 x 200hk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er skoget til disse gamle Grand Banks bygget slik at en kan nyttiggjøre seg 2x200 i kjelleren... jeg spurte selgeren av Selene 43 som også levere 2x230 som alternativ til 1x230, men det ble ikke noe mere fart av den grunn, så de anbeaflte det ikke, men en 54 hk going home maskin ble anbefalt.... De fleste trawlerne er rent deplasementskrog og ikke bygget for fart kun comfort

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De fleste trawlerne er rent deplasementskrog og ikke bygget for fart kun comfort
.

Det er vel riktig, men det er også en trend med mer hurtiggående trawlere, se f.eks i Passagemaker http://www.passagemaker.com/. Bl.a. satser Grand Banks på et hurtiggående konsept. Ulempen er selvfølgelig dieselforbruket. Men det er fremdeles mulig å kjøre med lavt turtall og med en motor selv om trawleren er hurtiggående. Jeg har i løpet av sommeren snakket endel med eiere/seilere av trawlere (som det fines en god del av i Tyskland, Holland og Danmark). Problemet med trawler i skrogfart og sidesjø er endel rulling. Men dette oppveies av stabilisatorer. Ifølge Passagemaker har det skjedd en meget kraftig utvikling når det gjelder elektronikk som styrer stabilisatorene slik at dagens stabilisatorer visstnok virker meget effektivt. Ellers blir trawleren en typisk bobåt som man oppholder seg mye i, nødvendigvis ikke bare under seilasen. I tillegg blir det slik at med større båt, mer tid til vedlikehold og forebygging - med mindre man setter dette bort til mekaniker/vedlikeholdsmann.

Link to post
Share on other sites

Da ble det også abonnement på meg da....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er skoget til disse gamle Grand Banks bygget slik at en kan nyttiggjøre seg 2x200 i kjelleren... jeg spurte selgeren av Selene 43 som også levere 2x230 som alternativ til 1x230, men det ble ikke noe mere fart av den grunn, så de anbeaflte det ikke, men en 54 hk going home maskin ble anbefalt.... De fleste trawlerne er rent deplasementskrog og ikke bygget for fart kun comfort

 

Med 2 x 200 hk vil man få en 36 foter opp i 16 knop. Hvor behaglig det er vet jeg lite om.

Skal jeg handle en GB vil jeg nok foretrekke en 38 eller 42 foter.

Jeg var ombord i en 36-foter forleden og vi mener begge, fruen og jeg at vi har rikelig med plass i vår Nord West i forhold. Vi mister den koslige akterplassen på kveldene men får en FB som er romslig og stor. Her vil man kunne få kjøpt kallesje som dekker hele FB på kalde høst og vårkvelder og i tillegg legge Weabsto-uttak opp på FB.

 

Da ble det også abonnement på meg da....

 

Velkommen i klubben.. :flag:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er ikke fremmed for å ta en hjem fra England.

 

Når tiden kommer for å hyre inn mannskap ... må du huske at jeg meldte meg frivillig først!! :flag:

 

 

Da ble det også abonnement på meg da....

 

Som Astor sier, velkommen i klubben. :cheers:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tipper også det er en GB 42. Denne typen er det produsert desidert flest av og derav flest lagt ut for salg. Tipper rundt 90% er denne typen.

 

En sedat båttype hvor man har god tid fra A til B.

 

Herr Worse: - Jeg sier i fra i god tid.

 

Tipper rem også mønster på en slik tur.

 

Ser man ekstra nøye på bildet til Bitteliten så ser vi muligens at Tine III frekventerer storbyen ved Oslofjorden.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har en GB 42 CLassico som nærmeste nabo. Enten en 2002/2003 mod. Men denne er utstyrt med 2x430 Catepillar.

Topphastighet ligger rundt 19 knop. Vi tuslet nede i motorommet blandt vaskemaskin,generator osv.

 

En utrolig flott båt. Mesan-mast med el-winsch for jolle opp/ned. Båter i utrolig flott på alle måter. Har ingen prob med å

like disse

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

...Egen radar for å finne veien ned ned fra den røykfylte altanen...... Midt i blinken når cigarføringen blir for høy. :lol:

Hmmm... Tviler på om Worse drikker, røyker, ELLER er keen på blondiner... :confused:

 

(Nå må forsvarsadvokaten frem Worse.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...