Jump to content

Import av Nordhavn 46 fra USA


Regina III

Recommended Posts

Når tiden kommer for å hyre inn mannskap ... må du huske at jeg meldte meg frivillig først!!

Sjøkart, tidevannstabeller, og havneinformasjon, inklusiv bunkringsmuligheter rundt hele Storbritania og opp til Kiel Kanalen har jeg tilgjengelig... og har flere alternative ruter liggende klar... :cheers:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Sjøkart, tidevannstabeller, og havneinformasjon, inklusiv bunkringsmuligheter rundt hele Storbritania og opp til Kiel Kanalen har jeg tilgjengelig... og har flere alternative ruter liggende klar... :cheers:

 

 

Fint å skrive seg bak øret. Man vet aldri hvor man gjør den beste handlen.

 

Takk. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå må vi ikke gjøre dette til en sak hvor jeg skal handle i dag. Først skal Nord Westen selges, deretter større båtplass osv.

 

Men du verden, det er lov å sondere terrenget, og sikle.....

Hei

Jeg synes egentlig du bør føle et visst press fra omgivelsene nå. :wink:

Maken til heiagjeng ved båtkjøp er det vel de færreste forunt å oppleve. :lol:

mvh

giver

Ps

Når kommer pollen "Bør Astor kjøpe trawler?"

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det er fint at du får så mye oppbacking Astor. Du kommer sikkert til å få mange gode råd dersom du skal importere fra USA eller Middelhavet. Jeg har forstått at det er enklere å importere selv enn hva myndighetene har informert om. En viktig sak er å finne en stedlig representant du kan stole på, og her vil vel BP være til hjelp. Nord Westen er vel lett å selge her på BP så mye omtale den har fått og med de flotte ombyggingene du har foretatt, så du må kanskje forberede deg på et annet fartsområde allerede neste sesong. Flott at flere kommer inn i "trawler-klubben".

Link to post
Share on other sites

Flott at flere kommer inn i "trawler-klubben".

 

Jada, jeg må bare innrømme at dorgefart er det gjeveste.

 

Å småskvulpe bortetter med stekende sol i nakken og hvor du kan nikke til måkene og med en så liten fart at måkene rekker å nikke tilbake.

 

Å prøve å overhøre hissige hviin fra unger med spid-båter og irriterte såpekopp-kjørere som skynder seg til ingenting.

 

Jeg melder gjerne inn i fiskebåtklubben jeg. :seeya:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Vi skal ta shoppingferjen fra Sandefjord i morgen. I Strømstad ligger det en trawel som jeg har lyst til å titte på. Med 2 x 220 hk Caterpillar.

 

Kommer med rapport etter turen.

 

Jeg husker kjøpet av Astor og all den oppbakkingen jeg fikk der. Helt utrolig.

 

Og skal jeg hente båten fra utlandet har jeg allerede mannskap. :sailing:

 

Man skal lete lenge etter fora som har slikt samhold som her på BP.

Vi kan være uenig i mange saker, men gode båtvenner er vi hele tiden.

:cheers:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Snakket med en erfaren båtkar i pollen i helgen og han mente bestemt at man måtte betale toll for båter importert fra USA. Jeg benektet dette, Hva er riktig?

 

Han mente også at man måtte CE-godkjenne alle båter. Jeg mente at CE-merking/godkjenning kun var for nyere båter etter den dato CE-merking ble innført. Jeg mener å huske at hvis man kjøper en båt fra 80-tallet slipper man å tenke på dette.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter informasjonen fra Sjøfarts- og tolldirektoratet på samme vis som deg Astor.

Nå betaler vi moms og ikke toll, pluss HK avgift (hvor vi desverre ikke kan la en og en hest passere grensen slik Gunga Din funderer over).

Jeg har forstått det slik at CE godkjenningen ikke gjelder båter produsert før 1995, men det greieste er å ta en telefon til Sjøfartsdiektoratet siden du nå er litt inne i forberedelsene på noe som kanskje gjelder fremtiden.

Sydvesten har også sendt en forespørsel til Sjøfartsdirektoratet ang manual på skandinavisk språk. Kanskje han får mer utdypende informasjon.

Håper det er noen fra Sjøfartsdirektoratet i dette forumet som kan avklare forholdene nærmere.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder CE-godkjenningen er det disse formuleringene jeg har drøftet med Sjøfartsdirektoratet:

 

Alle båter med skroglengde fra 2,5m til 24m, som omfattes av Forskrift av 1996 om produksjon og omsetning m.v. av fritidsfartøy, skal ha et produsentskilt med CE-merke som forskriften krever.

Disse kravene gjelder for alle nye båter uansett opprinnelse, og for båter som for første gang markedsføres i EU/EØS-området. Kravene gjelder også for båter som tidligere har vært i bruk i land utenfor EU/EØS-området (bruktimport fra tredjeland). Båter som var i bruk i et EU/EØS-land før 16.juni 1998 skal ikke være CEmerket.

CE-merket viser at angjeldende båt tilfredsstiller de grunnleggende sikkerhetskravene som gjelder for den. En CEmerket båt skal ha et skrogidentifikasjonsnummer (HIN) på akterspeilet eller nær akterstevnen. HIN skal føres opp i småbåtregisteret, eller dersom skroglengden er mer enn 15 meter i Skipsregistrene. Om bord i båten skal det finnes en brukerhåndbok som også skal inneholde en samsvarserklæring underskrevet av ansvarlig båtbygger eller den som setter fartøyet på EØS-markedet. Brukerhåndboken skal være skrevet på norsk, dansk eller svensk.

 

Jeg har forstått det slik at båter importert fra et EU/EØS land som er bygget før 16. juni 1998 IKKE trenger CE godkjenning. For import fra USA enten direkte til Norge eller via Europa synes det å være to systemer. Dersom man importerer en USA (Taiwan) bygget båt som har vært i bruk (registrert) i Europa, har jeg oppfattet at 16. juni 1998 regelen fortsatt gjelder. Dersom man selv importerer båt fra et "3.land" er man ikke "beskyttet" av 16.juni 1998 regelen og må derfor foreta en fullstendig CE godkjenning før båten kan tas i bruk. Men, det er tillatt å bruke andre land til denne godkjenningen. Det er visstnok atskillig billigere å gjøre dette via Sverige enn via Norge.

Link to post
Share on other sites

Sydvesten svarte meg i trawler strengen at toll ble det slutt på i 2002. Tror det var 2-3% tidligere.

 

CE merkingen slipper en nok ikke unna om det blir import fra ett ikke EU land.

Så da er jo en mulighet å finne en båt innenfor EU området.

 

Noen som har linker til firma som formidler salg av brukte Trawlere i europa? Kunne jo spart hele CE og HK og MVA, ved å ha båten i Sverige. Er jo da ikke lov til å bruke båten i Norske varvann, men må jo være noen kroner å spare på det.

 

En ting jeg har lurt litt på tidligere var. Hvordan denne CE greia stilte seg til godkjenning av Diesel Motorer fra 80 tallet. Tenkte da på utslipp etc.

I følge MR. Import (i ett svar tidligere i denne strengen) så går godkjenningen stort sett greit på dieselmotorer men ikke på eldre bensin, men hvem vil ha bensin?

Men ville nok sjekket dette mer grundig før jeg hadde planlagt noen import.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Noen som har linker til firma som formidler salg av brukte Trawlere i europa? Kunne jo spart hele CE og HK og MVA, ved å ha båten i Sverige. Er jo da ikke lov til å bruke båten i Norske varvann, men må jo være noen kroner å spare på det.

 

Prøv denne,. Her er det mye lekkert....

 

eller her....

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette med toll har vært tema flere ganger, og jeg tror dette forvant i 2002, da jeg tok inn min gamle båt i desember 2001 måtte jeg betale 5% toll pluss mva selvsagt... Men dette er fjernet nå, det er jeg helt sikker på.

 

CE merking er en annen sak, for import fra tredje land så skal alle båter CE merkes og de skal være i henhold til dagens krav, det vil si de krav som gjelder den dagen båten skal CE merkes. Det kan innrømmes fritak for historiske fartøyer fra før 1950, men dette er det eneste unntaket som finnes.

 

Båter som befant seg (importert) innenfor EU/EØS området før 16 juni 1998 slipper dette kravet om CE merking...

 

Som en kan se så har disse regelen tilbakevirkende kraft i den forstand at det er dagens krav som gjelder i motseting til kjøretøyer som har de krav som gjaldt ved førstgangsregistrering.

 

Generelt så skal alt som kommer med kjøl fra USA eller andre land utenfor EU/EØS området CE merkes, men en står fritt il valg av land der hvor dette skal gjøres... Det enkelste er jo imoprt fra EU/EØS området, da slipper en CE merkingen, men utvalget er vel begrenset... Det finnes noen i tidligere Jugoslavia og Tyrkia, men disse faller pr. i dag under samme regler som USA (med mindre noen stater i jugoslavia da er medlemmer i EU..)

 

Toll=nei, CE merking=Ja fra USA og andre tredje land

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke hørt et pip... det pleier å ta en del uker før de svarer... men skal ta en telefon til dem i løpet av uken... men jeg føler meg reimelig trygg på at kravet om brukerhåndbok kun dukker opp i forbindelse med CE merkingen, og er det engelskspråklig land man CE merker båten i så er dette rimleig greit..

 

Når skuta da ankommer norsk havn, betaler men avgifter og sender inn samsvarerkløingen til Sjøfartsdreiktoratet... Jeg kan vanskjlig se for meg at de vil stille andre krav..

 

Jeg vet jeg ble spurt etter brukerhåndboken når jeg skulle ha min båt i NOR, og måtte da forevise denne... men jeg skal ringe herr Aicher i direktoratet og slå av en båtprat med mannen og avklare dette

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da er svaret fra Sjøfartsdirektoratet her..

 

Viser til din henvendelse under.

 

Svaret er nei. Dersom en båt er først "satt på markedet" i et annet EU/EØS land enn Norge er det reglene der som gjelder for brukerhåndbokens språk. Vær oppmerksom på at båter ikke er satt på markedet om de er i transitt gjennom et land, f. eks Sverige eller Tyskland.

 

Med vennlig hilsen,

 

xxxx xxxxx

senioringeniør

Sjøfartsdirektoratet

 

 

Kommentar: Krav om norsk brukerhåndbok ved imoprt av CE merket båt fra EØS området...

Jeg er et enkelt spørsmål, er det krav om brukerhåndbok på et skandinvaisk språk ved bruktimoprt av CE merket merket fra EU (Frankirke). Jeg er klar over dette kravet ved imoprt av båter fra tredej land utenfor EØS området, men mitt spørsmål gjelder ved bruktimoprt av CE merket fransk båt fre Frankrike.

 

Mvh

Knut Wesmajervi

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kikker litt på brukte Nordhavn båter og det virker på med som båtene er utstyrt med skikkelig skorstein og tørr eksos og "kjølesløyfe" av noe slag "keel cooling"... Er dette noe jeg har har blingset på når jeg kikker på bildene. Har kikket på blant annet disse båtene..

 

Skorstein og vinduene rett veien kan jeg like... ligner mere på en skikkelig båt da..

 

Nordhavn 40

Nordhavn 47

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har du også en frue som ikke vil ha fiskebåt?

Hun vil ikke ha Trawler i det hele tatt, så hvilken vei vinduene går er nok henne revnede likegyldig vil jeg tro. Kikket på en Grand Banks 59 i går hos Wector Yachting(Thor Nilsen) på Skjerkøya på feredagen da jeg var innom for å sjekke vinteropplag for båten... Flott båt, så helt ny ut... også... men jeg har falt helt for Nordhavn og Selene... liker vinduene og det opphøyde styrhuset, riktignok har denne GB 59 skikkelig styrhus, men ikke vinduer.. men dette er nok en smakssak og dermed har man forskjellig oppfatninger.... Dyrt er i allefall, og jeg trenger støtte fra Hamar før Nordhavn eller Selene ligger fortøyd hos meg..

 

Dette er katalogbilde av den jeg så i går....

galleryMain_01.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...