Jump to content

Fritidsbåtskipper D5L på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

God dag igjen gode båtvenner,

 

Enten vi liker det eller ikke, så må vi innrømme at sommeren er på hell og at tiden er inne til å planlegge vinterens båtlige aktiviteter - det gjelder å holde abstinensene i sjakk . . . .

 

Etter fjorårets store suksess, med over 50 deltagere på baatplassens D5L-kurs er det kommet mange henvendelser om å sette opp kurs også kommende vinter. Etter et klart "tut og kjør" fra Ingar inviterer vi derfor alle interesserte til å være med på fritidsbåtskipperkurs på nettet.

 

Kurset foregår ved at de interesserte melder seg på og betaler inn kursavgiften; da får de automatisk tilsendt en "pakke" bestående av lærebok, kart, arbeidsperm og diverse andre hjelpemidler. Da får man også tilgang til det "klasserommet" som opprettes her på baatplassen.no, og som bare kursdeltagerne får opp på PC'en.

 

Dette "klasserommet" settes opp med en struktur som stemmer overens med lærebok og pensum. Hver uke legges ut nye leksjoner, med oppgaver, eksempler og annet supplement til læreboken. Kursdeltagerne går så igang med diskusjoner, oppgaveløsning og andre ytringer - omtrent som i et vanlig klasserom. Læreren griper inn ved behov og rettleder der det trenges.

 

På denne måten arbeider vi oss gjennom hele pensumet. Før jul tar vi navigasjon og navigasjonsinstrumenter; og den første helgen i januar samles vi ombord i Gamle Salten, eller eventuelt Nattruten SANDNES for repetisjon og eksamen i fagene.

 

På nyåret går det videre med Sjøveisregler og brovakthold, skipslære, sikkerhet, motor og teknologi. Deretter blir det ny samling i Stavanger den siste helgen i mars; igjen med repetisjon og avsluttende eksamen.

 

På hjemmesiden er antydet kursstart i uke 38, det viser seg å bli litt knapt. Derfor satser vi på påmelding i løpet av uke 38, med utsending av alle "pakkene" de to påfølgende ukene og så en tøff start, rett på navigasjonen i uke 42.

 

Underveis i kurset brukes mye oppgaver, både kartseilas og andre praktisk rettede saker. Som en forutsetning for godkjenningen fra sjøfartsdirektoratet må vi også ta et par obligatoriske innsendinger underveis, men det kommer vi tilbake til . . .

 

Dette var vel noe av det viktigste; men spørsmål dukker helt sikkert opp. Noen av spørsmålene finner sikkert sin svar her:

 

Nettkurs

Fritidsbåtskipper

Kursplan og pris

 

. . . eller ta kontakt Jan@baatskolen.no

 

PS

Hvis noen lurer på tilbakemeldingene etter forrige kurs er det bare å ta en kikk i Gjesteboken.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg var en av disse som mot bedre viten kastet meg på kurset i fjor, og jeg har ikke angret et sekund. En sak er tilfredsstillelsen ved å ha sertifikatet på plass i båtpapirene. En annen og langt viktigere sak er at tryggheten og gleden av å være på sjøen er mye større etter kurset. Det er rett og slett kos å sitte over papirkartene og legge planer for seilasen, øve seg litt på peilinger underveis for å vite hvor man er og vite hvordan det forventes at man opptrer på sjøen.

 

Jan som lærer og inspirator på nettet og samlingene gjør det hele morro.

 

Kurset anbefales rett og slett :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott

Jeg er med.

Hvor skal pengene sendes? :flag:

(Må med skam bekjenne at jeg misunte de som gjikk forrige gang :cryin: )

 

Hei igjen Regent,

mange takk for påmeldingen. Send gjerne en vanlig mail til jan@baatskolen.no med fullt navn, adresse, tlf og personnummer. Da får du svar fra meg med nærmere info, også kontonr.

 

 

PS

mange takk til Bitteliten og Tassen for hyggelige ord og gode anbefalinger!!!!

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette er veldig interessant, etter å ha tatt Båtførerprøven + SRC/VHF, og vært ensom nybegynner på egen "skute" i to år, har jeg lyst til å lære mer!

 

Men, ett spørsmål, jeg ser hos andre som tilbyr slike kurs at det nevnes "Sikkerhetskurs" som et separat kostnadsobjekt. Sier læreplanen fra sjøfartsdirektoratet at dette er påbudt og dekkes dette inn i dette opplegget?

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Dette må dere bare være med på folkens.. Kurset koster litt penger, men det var værdt pengene, og vel så det. Vi lagde en gruppe på tre personer til kurset i fjor. Det var svært vellykket, og veldig lærerikt. Angrer ikke ett sekund. Fordelen med en gruppe er at man kan diskutere stoffet, og komme frem til forståelse av det meste. Billigere ble det også.

 

Honnør til Jan for fjorårets kurs, det i år står garantert ikke tilbake i forhold.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha bodd ombord i båten nå i 7 sammenhengende uker vil jeg som tidligere deltager på Poseidons opplegg for D5L gjerne meddele at kunnskapen jeg fikk gjennom Poseidons D5L-kurs har utvidet gledene ved å seile på sjøen. Jeg tror ikke det er mulig å trekke frem enkeltdeler av kurset, det er vel snarere kombinasjonen av den levende diskusjon mellom Poseidon og deltagerne både i "klasserommet" og på samlingene som har først til at jeg gir undervisningen så varm omtale. Noen ganger skulle jeg ønske at alle som seiler på sjøen hadde fått anledning til å følge i det minste deler av D5L - men innser selvfølgelig at det er umulig å få gjennomført.

Link to post
Share on other sites

Støtter Roaldbj i det han skriver.

 

Jeg har hatt båt siden jeg var liten, og det begynner å bli endel år siden. Men denne båtsesongen, etter å ha avlagt eksamen i D5L ble mer opplevelsesrik en tidligere. Kunnskap øker gleden ved å ferdes på sjøen.

 

Vi var fire båtkompiser som møttes hos hevrandre hver onsdag fra høsten fram til våren. En sosial greie i mørke vinterdager.

 

Noen ganger var vi meget strukturerte andra dager ble det vafler og kaffe og annet båtprat. Noe av pensumet tok vi også på disse onsdagene, men den sosiale gleden i å møtes var stor.

 

Jan legger opp til hva vi skal rekke fordelt på ukelister. Dermed kan vi lett se om vi henger etter eller har god tid.

 

Når vi ankom Stavanger for eksamen tok jan med oss på en gjennomgang av stoffet på et lettfatlig måte, og dermed falt det på plass som fra før hang litt i luften.

 

Jeg angrer ikke en dag på at jeg tok D5L hos Poseidon.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette kurset virker intressant.

Det jeg lurer på er om det er noen fra Sogn og Fjordane som kan tenke seg å ta dette kurset så kunne vi ha laget et diskusjons gruppe?

Foreløpig har det ikke kommet noen påmeldinger fra ditt område. Men båtfolk finnes det jo i massevis nordover kysten, så jeg regner absolutt med at noen vil komme til å dukke opp . . . .

 

For som du selv er inne på, så er det en stor fordel hvis man er flere som samarbeider. Det kan være gode venner, båtforeninger, arbeidskolleger eller rett og slett familie. Vi hadde noen virkelig fine og effektive grupper sist vinter og regner med noe lignende denne gangen også.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å melde meg på.

Ja, du er tydeligvis ikke alene - det kommer til å bli en flott samling av entusiaster fra baatplassen på dette kurset også :wink::wink:

Hva er fristen for påmelding samt pris.

Påmelding skjer fortløpende; med å melde deg på i løpet av august bør plassen være sikret. Deretter kan det fort bli at jeg må "fintelle" for å se hvor mange vi får plass til.

Er det 8000,- totalt (+ overnatting i Stavanger en helg)?

Prisen for selve kurset, inklusive "pakken" med kart og materiell, og inklusive repetisjonene i Stavanger er som du sier 8.000. Det som kommer i tillegg blir utgiftene til oppholdet i Stavanger, og eksamensgebyret som er 500 pr gang.

Vi har som det fremgår av beskrivelsene to slike samlinger; den første dreier seg om navigasjonen og blir første helgen i januar. Den neste tar for seg "vårfagene"; sjøveisregler og brovakthold, skipslære, sikkerhet, motor og teknologi.

Vennlig hilsen

Morten

 

PS Morten:

jeg har fått mailen din, vil du ha svar på den i tillegg - eller er det ovenstående tilstrekkelig?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Otilie, nei, ingen krav til forkunnskaper.

 

Mvh,

Kjell

 

Lurte egentlig litt på om dette kanskje var en fin bursdagsgave til meg fra fruen :lol: Litt usikker på om jeg har tid desverre :sad: - får tenke litt til...

Ikke det at jeg direkte MÅ ha dette - men det kan jo være en hyggelig aktivitet siden jeg likevel er over middel interessert i båt :cool:

Link to post
Share on other sites

...- men det kan jo være en hyggelig aktivitet siden jeg likevel er over middel interessert i båt :cool:

Akkurat det er ofte den aller beste forutsetningen for å ha godt utbytte av kurset :wink:

 

Alternativt å ta fruen med...

Ja, det er en veldig god ide; jeg har hatt flere par allerede og på resultatene viser det tydelig at de har hatt et glitrende godt samarbeid rundt kjøkkenbordet - og de får et minst like bra samarbeid når de kommer ombord.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...