Jump to content

Fritidsbåtskipper D5L på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Hei Poseidon,

 

hva er forskjellen på fritidsbåtskipper og kystskipper? Har "Dayskipper" noe med dette å gjøre?

Fritidsbåtskipper er primært det som navnet sier og det gir rett til å føre fartøyer over 15 meter. Sertifikatet heter offisielt D5L. Det gir forøvrig også rett til å føre mindre passasjerfartøyer innen visse grenser. Det kalles ofte "kystskipper light".

Vanlig gammeldags kystskipper er utgått. Det sertifikatet heter nå D5 og det er et rent yrkessertifikat. Problemet er ikke å få tatt dette sertifikatet (selv om det krever 3 års "ordentlig fartstid") men å beholde det. Hvis man ikke seiler "kommersielt" minst ett år i løpet av de fem siste årene, så går sertifikatet ut igjen.

Begrepet "Dayskipper" kommer ikke inn her på noen måte.

Skulle forøverig gjerne deltatt på kursene dine, men forskjellige omstendigheter gjør det vanskelig nå.

mvh. kosmix

Det var hyggelig å høre; vi får håpe at omstendighetene forandrer seg . . . .

 

Med hilsen fra Havnedagene i Haugesund

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med et lite dilemma: Skal jeg være med på BP kurset, eller skal jeg være med kurset "live" siden jeg bor i Stavanger. Det er sikkert kjekt å bli kjent med noen av de andre her på BP, kuset er billigere og jeg trenger ikke bekymre meg for reising ifbm jobb. Kurset live er sikkert kjempebra (jeg tok vhf kurs med Jan i vår) + jeg får treffe noen av båtfolket her i området.

 

Noen (Poseidon?) som har en anbefaling?

 

Det kan hende at jeg drøyer det en sesong til, da jeg bare har hatt båten en sesong og ser at det kan være fordel å ha litt mer erfaring.

Link to post
Share on other sites

Har "Dayskipper" noe med dette å gjøre?

Day Skipper er ofte en referanse til et trinn i et britisk (frivillig) båtsertifikatsystem. På teorisiden ligger dette på nivå med den norske båtførerprøven, men det britiske systemet er veldig praktisk orientert og dermed blir det vanskelig å sammenligne.

 

For å fortsette med vanskelige sammenligninger så dekker kurset for Fritidsbåtskipper D5L teoridelen av det britiske sertifikatet Yachtmaster Offshore, men det britiske sertifikatet krever en seilas med sensor som praktisk eksamen når teorikravet er dokumentert.

 

Med andre ord så har Poseidon helt rett (det skulle bare mangle) når han skriver at D5L ikke har noen ting med "dayskipper" å gjøre, men dersom du av en eller annen grunn tar sikte på et britisk Yachmaster-sertifikat så er D5L relevant som bare det, egentlig.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Er det en eller to til her nede som vil bli med og danne en liten gruppe?

Mons

 

En meget god ide Mons!

Det viste seg også ifjor at de som dannet grupper ofte arbeidet lettere med stoffet enn de som kanskje satt alene og strevde. . . .

Denne gangen ser det også ut til å bli grupper med utgangspunkt i båtforeninger og kystlag; det må jo være en ypperlig måte å holde båtpraten i live gjennom vinteren - og samtidig kombinere det nyttige med det behagelig :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg deler fullt ut den siste kommentaren fra Poseidon. Likevel vil jeg nevne for de som kanskje ikke har en gruppe å jobbe sammen med, at det faktisk er mulig å melde seg på som enkeltperson. Noen reiser kanskje endel, eller bor slik til eller jobber slik at det er vanskelig å sette av faste tidspunkt for arbeidsgrupper. Min erfaring er at den faglige diskusjonen som utvikler seg på forumet er meget bra. Det er fantastisk å få tilsendt oppgaver og kommentarer fra andre og å ha anledning til å kommentere det meste. Jeg vil i tillegg tilføye at D5L ikke er noen "enkelt" fritidsbeskjeftigelse. I alle fall ikke for meg. Jeg brukte en god del timer i uka på å følge med i forumet og å løse oppgaver. Men, jeg har levd noen få år. De som er yngre tar dette sikkert svært lett - særlig med hjelp av Poseidons utrolige pedagogiske evner. I likhet med de andre i D5L gruppa anbefaler jeg deltagelse på det mest instendige. For de som er på vippepinnen om delagelse. Merk dere to ting:

1) Ingen som deltok sist år strøk på prøvene. Dvs alle gjennomførte.

2) Hittil er det ingen som har beklaget at de deltok på D5L.'

100 % bestått eksamen og 100% fornøyde elever hører ikke til daglig evaluering av undervisning.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Dersom permisjonssøknader går gjennom, er jeg klar. (er offshore begge samlingshelgene)

Skal bli spennende å se om bedriften mener at denne eksamen kommer inn under regelverket.

 

Om det er flere på Stord eller omegn som skal være med, er jeg interessert i å starte en gruppe.

Bare ta kontakt. :seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Kjøreplan for vinterens D5L-kurs

 

ja, nå er jeg kommet så langt at kjøreplanen for vinterens D5L-kurs ser ut til å være på plass.

 

Siden jeg ikke fikk lastet den opp her i et leselig format er den lagt ut på Baatskolen POSEIDONs hjemmeside for nettkurs. Se helt nederst på siden!

 

Som dere ser er det en ganske anseelig stoffmengde vi skal arbeide oss gjennom, men hvis vi får en bortimot like fin stemning i "klasserommet" som vi hadde sist vinter - ja, da har vi alle noe å glede oss til :flag:

 

Av påmeldingene ser jeg at noen deltagere bor i nærheten av hverandre og kommer til å samarbeide som en gruppe og dette anbefales på det sterkeste! Dere som ennå ikke er med i en gruppe skulle kanskje vurdere om noen andre i venneflokken, i båtforeningen, på arbeidsstedet, eller offshore for den del, kunne ha lyst til å skaffe seg et fritidsbåtskippersertifikat til våren.

 

Forhåpentlig er kjøreplanen selvforklarende, men har dere spørsmål så er det selvfølgelig bare å ta kontakt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå sendte jeg nettopp en vanlig mail til alle registrerte D5L-deltagere.

 

Teksten i mailen er limt inn nedenfor; med tanke på at noen av de registrerte kanskje ikke mottar den.

 

I tillegg kan det være en påminnelse til eventuelle etternølere, for nå starter utsendingen av pakkene med kursmateriell :flag::flag:

 

Her er teksten:

 

God dag igjen gode båtvenner,

 

 

 

Innledning

 

Da er vi endelig kommet så langt at lærebøkene er kommet fra forlaget, kartene er hentet på sjøkartverket og utsendingen av ”pakker” til deltagerne kan begynne . . . .

 

 

 

Denne mailen sendes til alle påmeldte D5L-kursdeltagere som jeg har fått registrert e-mailadresse for, men dessverre har ikke ganske alle oppgitt noen e-mail, bl.a. fordi de er påmeldt over telefon eller via venner. Derfor ber jeg om at de som har meldt på venner også sørger for at disse oppgir sin e-mailadresse. (Dette gjelder bl.a deler av familien Nybøe og Peder Alvestad).

 

 

 

Samarbeidet med www.baatplassen.no

 

Dette kurset er som kjent resultatet av et godt samarbeid mellom Baatskolen POSEIDON og baatplassen.no gjennom flere år. Samarbeidet skjer ved at det er baatplassens servere, adkomstsystemer og tekniske installasjoner som brukes, og at det er Baatskolen POSEIDON som har hele ansvaret for undervisning, eksamen, utstedelse av vitnemål, osv.

 

 

 

Det er en forutsetning for å være med på kurset at man er registrert som bruker på baatplassen.no De aller fleste påmeldte er allerede registrert, men de som ennå ikke har kommet så langt bes gjøre dette snarest. Registreringen er gratis og i tillegg til å være med på kurset er man garantert maaaaaange timer som man kan surfe rundt i alt mulig annet båtstoff. På baatplassen.no registreres vi med ”nick” / brukernavn og dette må jeg ha oppgitt for alle kursdeltagere.

 

 

 

Gjennomføringen

 

”Kjøreplan” for kurset er vedlagt som .doc og som man ser regner jeg med å få sendt ut de siste ”pakkene” i løpet av uke 38 og at vi i løpet av uke 40 skal være i full gang! Da begynner utleggingen av de ukentlige leksjonene på www.baatplassen.no og da åpnes muligheten for at alle kursdeltagerne kan lese/skrive/diskutere i den delen av baatplassen.no som man får adgang til som deltager i kurset.

 

 

 

Innbetaling av kursavgift

 

Siden pakkene nå er klar for utsending passer det også å begynne innbetalingen av kursavgiften. Denne er som tidligere opplyst NOK 8.000 for hele kurset; dette inkluderer da hele undervisningen, det inkluderer materiellet som sendes ut og de to repetisjonssamlingene i Stavanger. Det som ikke er inkludert er eksamensgebyr (2 x 500) og de utgifter som påløper til reise/opphold for samlingene.

 

 

 

Kursavgiften betales inn til Baatskolen POSEIDONs konto: 3315 07 19947 . Husk å skrive navnet på avsenderen!!!!!

 

 

 

Pakkene sendes ut etter hvert som innbetalingene kommer inn i banken.

 

 

 

Fullføring av registreringen

 

For de fleste av deltagerne har jeg alt som trenges av informasjoner. Men jeg ber om at alle sjekker denne listen og sender inn via mail til jan@baatskolen.no alle opplysninger som de til nå ikke har sendt:

 

 

 

· Brukernavn / ”nick” på baatplassen.no

 

· Fornavn, etternavn, postadresse

 

· Fullt personnummer (dette må jeg sette på vitnemålet)

 

· Telefonnummer

 

· E-mail (oppgi den mailadresse som dere ønsker å bli kontaktet på videre fremover)

 

 

 

Ettersending

 

Denne mailen sendes som nevnt til alle som er registrert som deltagere. I tillegg vet jeg at en hel del ”etternølere” vil komme i løpet av de første par ukene, og da vil den samme informasjonmailen bli sendt til disse. Jeg venter bl.a. grupper flere steder og det er også sannsynlig at Hallberg-Rassyklubben kommer til å stille en egen gruppe.

 

 

 

Hva har jeg glemt????

 

Jeg har helt sikkert glemt diverse viktige momenter som burde ha vært med . . . .

 

Men send meg en mail, så skal jeg gjøre mitt beste for å svare!

 

 

 

- - - -

 

 

 

Jeg gleder meg til kurset, og til å treffe dere alle på samlingene.

 

Hvis dette blir ”halvparten så moro” som det kurset vi hadde sist vinter - da har vi alle noe å glede oss til!

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Jan / Poseidon

 

www.baatskolen.no

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vurdrerer også å kaste meg på dette kurset, er det flere ledige plasser igjen?

 

Og har du noen oversikt om det er noen andre fra Vestfold området, Tønsberg, Horten, Holmestrand, Larvik eller Sandefjord?

 

Kunne vært fint dersom vi kunne samles noen ganger.....

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Vi driver med pakking og utsending av materiellet akkurat nå, men av erfaring vet vi at det vil komme en del "i siste liten", så det er fortsatt mulig å melde seg på.

Det med gruppe og samarbeid er en glimrende ide, og det finnes også en annen kursdeltager på Nøtterøy. Det hadde vært greit om han identifiserte seg selv - hvis ikke så kan jeg sikkert oppgi navnet i en IM uten å bli tatt for å være indiskret :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært greit om han identifiserte seg selv - hvis ikke så kan jeg sikkert oppgi navnet i en IM uten å bli tatt for å være indiskret :wink:

 

Hei, helt ok å sende en IM. Jeg har sendt en IM til Fernanda med mine detaljer. Dersom andre i samme område er interessert kan de gjerne ta kontakt via IM.

 

Messy

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

..... Dersom andre i samme område er interessert kan de gjerne ta kontakt via IM.....

Messy

 

Dette er baatplassen-spesial!

 

Blant de mange påmeldte til kurset er forøvrig ganske mange som ligger geografisk i nærheten av hverandre. Jeg kan gjerne være behjelpelig med "kobling" - for det er helt klart at man vil ha store fordeler av å samles noenlunde regelmessig i lokale grupper for å samarbeide litt og oppmuntre hverandre.

 

Det er fortsatt mulig for flere å melde seg på kurset; og det kan jo være en god ide for de som allerede er påmeldt å fiske med seg båtvenner som de kunne være i gruppe med :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Helt riktig som Gnisten påpeker!

For å ta selve kurset finnes ingen spesifikke krav. Når man har tatt kurset og bestått eksamen utstedes et vitnemål. Med dette vitnemålet, sammen med legeattest og bevitnelse på at man har "... disponert og regelmessig brukt en båt på minst 8 meter i minst 3 år..." søker man så om å få utstedt D5L-sertifikat.

Det er også verdt å merke seg at det omtalte vitnemålet ikke har noen "foreldelse" slik som man har på de høyere maritime sertifikatene.

Man kan altså avlegge prøven og få sitt vitnemål - og deretter la det gå et ukjent antall år mens man opptjener sin båtpraksis, før man søker om sertifikatet.

 

Og igjen som Gnisten nevner er praktisk utsjekk en grei måte å få vist at man behersker en passende båt, uten å måtte dokumentere det minstekravet som er nevnt ovenfor.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon og Messy!

 

Dette var bra og raskt løst, Messy og undertegnede bor jo rett ved hverandre!

 

Det er som det sies over, Baatplassen spesial.

Jeg er litt usikker på om jeg får deltatt på dette kurset pga. jobb og reising, men jeg håper jeg får det til.

 

Takk for hjelpen!

 

Fernanda :flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...