Sinten Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 (edited) %&?+?%"¤ Kjem akkurat frå sjøen, og trur de ikkje det helvetes satans j**la dritt plastbåten har søkke på den 1 1/2 dagen eg har vore vekke Den har kantra og ligg no opp-ned. Har fått dratt den inn i fjæra så langt det går, men no tar konsoll og motor nedi botn. Har tenkt å vente til det er flo slik at den flyt opp, for å dra den lengre inn og så vent til det er fjære igjen og håpe på at me kan vasse ut og få snudd den då. Men kva er det første eg må gjere for å redde motoren når eg først har fått den på land? Greit å vite dette på førehand sånn at eg kan handle så fort som mogleg. Viss det er nokon som har andre tips om å snu båten eller liknande hadde det vore fint også. Skal aldri aldri aldri aldri aldri aldri aldri aldri ha plastbåt igjen Lagt til: Endra tittel sidan båten no er snudd og berga, medan det er motoren det i hovudsak handlar om no.... Edited August 6, 2007 by Sinten (see edit history) Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Båten ligger i ferskvann, gjør den ikke? Isåfall burde det ikke være så vanskelig å få reddet motoren. Og båten går det helt sikker bra med. Plast trekker ikke vann vettu. Quote En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Jensen_fra_Vest Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Les her. Lykke til, dette går bra. Quote Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 (edited) skyll motor utvendig og under lokket også under svinghjul... ta ut plugger..ta av bensin slange..full gass..spyl inn i forgasser med spjeldet åpent mens du drar i snora....stopp vannet og dra til det slutter å komme vann ut plugghullene...bland kondensfjerner med 10% 2t olje og sprut dette inn i gasseråpningen mens du drar i snora...dra den tom....sjekk og rens alle elektriske koblinger ..tapp forgasser..sett på slangen og klem inn FERSK oljeblandet bensin med blæra som vanlig ved start... steng tappeskrue på gasser... sett inn rene tørre plugger og sjekk for gnist..pump gasser full... start motor -la den gå seg litt varm og gi full guffe på båten i minst 15 minutter for å blåse den helt ren for vann i lagrene....hvis ikke start /gnist- fyll inn en blanding av 2t olje og diesel....trekk dette dundt og få fikset feilen så fort som mulig--- Edited August 6, 2007 by bolla (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Den har kantra og ligg no opp-ned.... å redde motoren når eg først har fått den på land? .... Skal aldri aldri aldri aldri aldri aldri aldri aldri ha plastbåt igjen Sorry, Sinten, kan bare : Hva har kantringen og motoren med materialet i skroget å gjøre? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Posted August 5, 2007 Author Share Posted August 5, 2007 Båten ligg ikkje i ferskvatn, dessverre. Bolla, når du seier spyl inn i forgasser meiner du då at eg skal spyle med vatn inn i mot forgasserspjellet, eller at eg skal spyle igjennom der bensinen frå bensinslangen kjem inn? Og når eg skal klemme inn fersk oljeblanda bensin går eg ut ifrå denne bensinen skal på tanken og at den skal klemmast ved hjelp av handpumpa på bensinslangen? Er det ikkje noko meir som skal gjerast for å hindre at den ruster på utsida etterpå? Hjelper det med mykje 5-56? Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Posted August 5, 2007 Author Share Posted August 5, 2007 Sorry, Sinten, kan bare : Hva har kantringen og motoren med materialet i skroget å gjøre? Ein trebåt forventer du at skal synke, derfor passer du betre på den og lenser den ofte. I tillegg pleier trebåtar (iallefall dei utan motor) halde seg på rett kjøl sjøl om dei vert full av vatn. Dessutan handlar det om fordommar og at eg endå ikkje har hatt ein trebåt som har sokket Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Hiv motoren i ferskvann og la den ligge der noen timer.. Skyll den grundig og sett den inn med olje. Skift olje opp til flere ganger. Ta ut pluggene og hell olje nedi stemplene og tørn motoren rundt.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Fjern pluggene, dra i snora så du tømmer sylindrene. Tøm forgasser (dreneringsskrue). Start motoren og kjør den god og varm. vask, og spray med 6-66 (ikke 5-56), og vips - motor god så ny. Så lenge du får start på den, vil motoren klare seg... Alle disse tipsene med spyling av ferskvann osv er kun til nytte hvis du ikke har til hensikt å starte motor med første.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 (edited) lukk opp forgasserspjeldet og spyl inn der ja...problemet er at når salvannet tørker opp i lagre osv blir det saltkrystaller og de vil vi ikke ha i lagre.kan også ha kommet annen dritt inn i motoren via forgasser/eksos..bensin via slange/blære ja.. som normalt.. Edited August 5, 2007 by bolla (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Posted August 6, 2007 Author Share Posted August 6, 2007 Då har eg fått motoren på land og den har fått ein del "kosmetiske" skader (deksel knust) i tillegg til at den deler av startaren (manuell) som fører startsnora ut av dekselet er knekt. Veit ikkje om eg har skrevet det før, men eg har ikkje tenkt å "midlertidig" redde motoren for så å levere den inn til ein verkstad. Eg har tenkt å gjere alt sjølv. Veit ikkje om det har noko betydning for kva eg må gjere med den, men tenkte det var greit å nevne... Skal bort å sjå om eg får liv i den no... Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Uansett om du skal berge den med en gang eller la den stå, så spyl den først med rikelig med ferskvann for å få bort saltet. Deretter prøved du å starte, etter at du selvsagt har latt den tørke litt, tømt ut vann etc. Om du får av svinghjulet (trenger avdrager etc.) så kan du demontere det elektriske så som ladespoler etc og vaske godt i ferskvann. Tørkes i stekeovn på en 50-60 grader etterpå. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Posted August 6, 2007 Author Share Posted August 6, 2007 Har ikkje avdragar, men skal sjå kva eg får tak i. Heldt det med vanlig 3 arma ters? Eg har no spylt motor utvendig og under dekselet. Eg har også spylt inn i forgassar medan eg drog i snora. Men no finn eg ikkje tappeskrua på forgassaren. Nokon som finn den Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Regent Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Hei Ser ingen egen tappeskrue, men det ser ut som 7 holder hele flotørkammeret. Ta ned dette så er du i mål med forgasseren Lykke til Quote Hei og hå Regent Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Posted August 6, 2007 Author Share Posted August 6, 2007 OK, skal prøve det. Takk for hjelpen så langt alle saman Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
jandrea Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 (edited) Den enkleste måten å snu båten på er nok å snu den på dypt vann, for så å trerkke den på land igjen. Det er lettere å snu en båt i vannet istenfor å snu en vannfylt båt på land. Nemlig. Ja da jeg ser at båten er berga, men kan være greit å vite på generelt grunnlag for andre som finner sin kjære snudd opp ned. Edited August 6, 2007 by jandrea (see edit history) Quote Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Posted August 6, 2007 Author Share Posted August 6, 2007 Typisk min flaks... No har eg skrudd av flotørkammeret og for å få det til måtte forgassaren løysast frå motoren, og no etterpå ser eg kor tappeskruen er. Den viser ikkje på teikninga, men den er der i bunnen av flotørkammeret. No må eg få tak i fersk bensin. Det verkar som om lufteskrua på tanken ikkje var skikkelig teita til, for tanken er mykje tyngre no enn den var for 3 dagar sidan. Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Den enkleste måten å snu båten på er nok å snu den på dypt vann, for så å trerkke den på land igjen. Det er lettere å snu en båt i vannet istenfor å snu en vannfylt båt på land.Nemlig. Ja da jeg ser at båten er berga, men kan være greit å vite på generelt grunnlag for andre som finner sin kjære snudd opp ned. Ja, og så slipper man og øderlegge motordeksel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Du må ikke bruke ters, svinghjulet kan knekke. Hvis dekselet har blitt knust kan det ha kommet sand inn i motoren, da må du skylle ekstra nøye. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 (edited) Opplevde de samme selv for et par år siden med en Suzuki 9,9. Da jeg fikk motoren på land så tok jeg av motordekselet, skrudde ut pluggene og la jeg den i en stor dunk med ferskvann over natten. Lot det konstant renne litt i hageslangen oppi dunken slik at det ble litt sirkulasjon og utskifting av vann. Dagen etter tok jeg den opp og lot den renne av seg. Skrudde av forgasseren og rengjorde denne og brukte trykkluft for å blåse bort vannrester. Monterte sammen igjen og startet opp motoren. Den gikk veldig ujevnt til å begynne med og det tok meg et par timer med startforsøk og rensing av plugger og forgasser igjen før den gikk klokkerent. Sprutet ned hele motoren i WD40. Motoren har fungert utmerket siden. Edited August 6, 2007 by saga (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 På svinghjulet er det normalt 3 skruehull beregnet for feste av en spesialavdrager til å ta av svinghjulet. Har du ei passe tykk stålplate kan du borre huller i denne og bruke den som "ters". Se mer i "min båtbygge tråd" f.eks. innlegg 75 og utover, deriblant innlegg 94 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Posted August 6, 2007 Author Share Posted August 6, 2007 Har fått start på motoren no. Tok eit råd "her" og eit "der" frå denne tråden, og då var det berre tre drag som skulle til før den starta, ikkje verst med tanke på vore igjennom. Det skal litt til for å ta knekken på ein Suzuki Påhengs etter bad Men skal eg berre la den gå ei stund utan å gjere noko meir? Skal eg likevel prøve å ta av svinghjulet for å sjå over ladespole, eller heldt det å sprøyte litt X5 Multispray Marin oppunder medan det er montert? Det er vel først om ei stund eg vil får problem med korrosjon så det er vel ikkje så lett å vite om alt er i orden. Eg får vel berre spraye alt under mtordekseet med X5 ein gong for dagen og håpe på det beste... Eg har fått tatt nokre bilete av motordekselet, og er dette noko som går ann å fikse på? Vil polyester eller epoxy feste på dette materialet? Her er nokre bilete av det som er knekt på startaren. Er denne delen av støypealuminium? Går det ann å få nokon til å sveise det, eller vil det ikkje gå? Knekt. Sånn den skal vere. Og til slutt. Sånn såg vatnet i tønna ut etter at motoren hadde gått ei stund. Det hadde ein slags gjørmete/oljete konsistens. Er dette salt som er blanda med olje eller kan det vere sand som har komt seg inn i motoren? Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 (edited) Epoxy vil i alle høve feste til dekselet, truleg også polyester. Berre pass på å gjer godt reint fyrst. Og puss ned med ein grov sliperondel el. slik at du får ei grov overflate å arbeide på. (No også på Nynorsk ) Edited August 6, 2007 by ok67 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Slik så vannet ut etter at min motor hadde fått seg et bad også. Når det gjelder den knekte delen på starteren - går det ikke an å bøye til noe stål i bue på hver side og få det skrudd fast både i den knekte delen og i svinghjulshuset? Når det gjelder sveising så går det nok an - fikk sveiset en styreklave til en motorsykkel (den som støtdemperene er festet i) en gang og den var av lignende materiale. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 God kveld Sinten. Jeg har fortalt Seilaren som ligger værfast på Kvitsøy om uhellet ditt. Jeg skal hilse til bake å si at han ler Ellers bra at du har fått start på motoren. Spray godt med kontakt spray eller noe under svinghjul, beste er å ta det av men. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.