Jump to content

Korleis redde søkkt påhengsmotor? :(


Sinten

Recommended Posts

Når det gjelder den knekte delen på starteren - går det ikke an å bøye til noe stål i bue på hver side og få det skrudd fast både i den knekte delen og i svinghjulshuset?

Har lurt på det same sjølv, men delen er ikkje heilt "hul" under viss du forstår, så eg må ta ut nokre hakk på undersida. Men det skader jo ikkje å prøve. Øydeleggere den meir er det jo berre å få tak i ny.

 

Jeg skal hilse til bake å si at han ler :lol:

Då var ikkje uhellet så gale at det ikkje var godt for noko likevell :wink:

 

 

Spray masse med 6-66 og du er i mål...

Satser på det ja :flag:

 

 

Eg har så vidt begynt å lappe saman dekselet att. Det visar seg at all den lesinga om "stich and glue" ikkje var for gjeves likevell :wink: . Eg satser på å få lagt nokre lag med glassfiber og polyester på innsida av dekselet og så sparkler eg over på utsida.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jacobsen Marineservice har en masse påhengsdeler i annonse på markedet. Der finner du sikkert hva du trenger.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

(No også på Nynorsk :flag: )

 

Merket meg den ja allerede før jeg kom til opplysningsteksten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Eg tru har ordna den knekte delen no, ved å skru fast nokre metall-band på kva side av knekken. Problemet no er at for å få dette til måtte eg demontere heile startmekanismen, og no får eg ikkje fjøra som skal dra inn snora på plass at :cryin: . Finst det noko spesielt verktøy for å montere sånne fjører?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skal hilse til bake å si at han ler

 

Då var ikkje uhellet så gale at det ikkje var godt for noko likevell

 

Nei, det er løye med det...

 

Må innrømme jeg syntes litt synd på deg også, her at du jobbet med båten i lange tider og dette er takken... :nonod:

 

Men det ser ut som om du har klart å redde motoren på en god måte, så dette blir bra. Jeg har også en motor (Mercury 4hk) som har vært under 3 ganger( :eek: ) og den blir bedre og bedre for hver gang.. :smiley:

 

Klarte konsollet seg?

 

 

Redigert skrivefeil, har hatt lang ferie fra data nå.. :lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Konsollen ser heilt fin ut, heldigvis :smiley: . Av det eg kan sjå så har båten fått nokre riper i lakken enkelte plassar der det skin rosa igjennom :nonod: , lanterna har mista glaset på toppen, og batteriet har sansynligvis fått i seg saltvatn. Ting som er meir usikkert er høgtalarar, lensepumpe og stereo. Stereoen fekk eg ut med ein gong og guffa mykje elektrorens inni den, så det er ein liten moglegheit for at den har klart seg.

 

Lurer litt på om eg berre skal ta båten inn for sesongen og fikse den skikkelig opp med ein gong, eller om eg berre skal sette på att motoren og bruke den ei stund til før eg gjer noko med båten.

 

Malte strøk nr 2 på dekselet i går kveld, så det er ferdig (bortsett i frå klistremerker, men det kan eg vel sette på sjølv om den heng på båten?).

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om eg berre skal ta båten inn for sesongen og fikse den skikkelig opp med ein gong, eller om eg berre skal sette på att motoren og bruke den ei stund til før eg gjer noko med båten.

Det er synd når slik skjer, men ikke la det ta motet ifra deg, sett på motoren og bruk den ut HELE sesongen.

Selv om antagelig har redde motoren, skader det ikke å få flest mulig timer på den før vinteren ...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for oppmuntringa Droll, var det "sparket i ræve" som skulle til :smiley:

 

Har fått motoren på att og har prøvt den litt i kveld. Motoren går som ei klokke, men startsnora er blitt mykje tyngre. Før kunne eg sitte i ro og starte den med venstre handa, medan no må eg stå oppreist og ta godt tak. Mogleg eg har teita til ein bolt eller to litt for hardt når eg hadde startaren frå kvarandre...

 

Men eg har funne ut at det stod litt verre til med båten enn det eg har gjeve uttrykk for her :sad: . For det første så er det bekrefta at batteriet er kaputt (eg målte det til 1,8 volt :lol: ), og sidan dette var såpass dårlig frå før er det neppe verdt å spandere batterivatn på ein gong. For det andre så har det sprukket opp rundt dei to framre høgtalarane. For det tredje er trykklogge livlaus. For det fjerde har eg mista begge årene, og i løpet av testturen min så kortslutta likerettaren som sikkert tok tabben på sikkringen til ekkoloddet (er likerettaren øydlagt pga dette?).

 

På grunn av dårligt batteri har eg endå ikkje fått testa stereo, høgtalarar, lensepumpe og lanterne.

 

Det "positive" er jo at eg ikkje lenger er "arbeidslaus" til vinteren :rolleyes::smiley:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg blir trist av å høre alt dette...

 

Det er mye mer deprimerende å reparere ting som er blitt ødelagt enn å pusse opp noe slik som du egentlig ville bruke vinteren på.

Men kjenner jeg deg rett, så finner du vell fort en god løsning på det... :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Fann nokre bilete på mobilen i dag som eg synst høyrer heime her. Viser at det meste kan lappast saman så lenge ein er sta nok :wink:

 

Før:

bilde015.jpg

 

bilde016.jpg

 

 

Etter

bilde031.jpg

 

bilde029.jpg

 

Ikkje orginalfarge akkurat, men det gjer nytten. :smash:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Motoren er det liv i. Brukte den og båten resten av sommaren, no står dei begge to under tak. Har tatt "basic" konservering på motoren, og girolja var fri for vatn så det lover bra :yesnod:

 

Mobilen tar forresten berre gode bilder når du lyser opp det du tar bilde av med ein 500 watts lyskastar :lol: .

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Utleie båten vår med 9,9hk johnson sank i sommer (fordi østlendingene som leide den ikke skjønte at de måtte øse selv når det hadde regnet 2 dager i strekk)

Da var det opp med motoren, av med deksel og kåper, forgasser luftfilter bensinpumpe plugger og startapparat og skylle alt dette og motoren godt med ferskvann. Deretter snudde vi motoren på hodet oppi en tønne. Mens motoren stod og godgjorde seg i tønna renset vi forgasser og bensinpumpe, for så og ta motoren opp av tønna og få alt vann ut av den (brukte trykkluft) Sprayet godt med 556, fetta den opp, skrudde alt sammen igjen.

Starta på første draget og gikk som en drøm resten av sesongen. Alt dette ble gjort på 2 timer for og forhindre at motoren rakk og ruste.

 

Hadde forresten en meget god dag i dag, da en e-tec 50hk jegt kjøpte som hadde vært under vann startet på første draget og gikk veldig fint den og. Ikke noen feilmeldinger fra elektronikken eller noe som helst. Kjøpte motoren meeeget billig (uten noe garanti for at den ville starte da) og fant ut at den kun hadde gått 23 timer! God jul alle sammen :santcheer1:

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...