Jump to content

Blyplater, forsegling av nat på skrog?


amanda1950

Recommended Posts

Hei, tidligere i sommer måtte jeg tette en lekasje i akterstevnen på Amanda. De eneste blyplatene jeg fikk tak i en sen kveld i Strømstad var relativt tynne, og jeg ser nå at disse ikke sitter skikkelig, og holder på å falle av. Er det noen som kan anbefale tykkelse på blyplatene jeg bør benytte? Om dere også viste hvor jeg kan kjøpe dette i Oslo regionen ville det vært bra.

 

Jeg sliter fortsatt med lekasjer i båten, og det ser ut som jeg må ta denne opp senere i høst. I sommer når jeg foretok nød reperasjonen benyttet jeg hamp og forseglet med Farm 80 etterpå, før jeg dekket det hele til med blyplater med kobber spiker. Dette gjorde at jeg ikke lenger har en stor lekasje høyt oppe på akter stevnen, men det kommer fortsatt inn vann. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal lokalisere lekasjen annet enn å ta båten opp på slipp og gå over hele skråget.

Link to post
Share on other sites

Hei

Det må da være mulig å finne lekkasje når båten ligger på sjøen. Du må da komme ned i kjølen å finne ut om vannet kommer forfra eller bakfra?

Jeg har da alltid praktisert å sette båten på vannet for å se om den er tett.

Er det lekkasje høyt oppe i båten er det være å finne lekkasje på land.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Noen liter med melk vil kanskje vise deg området hvor lekkasjen er? Om du har litt vann i kjølsvinet, så vil litt sagmugg i vannskorpen også kunne gi deg en indikasjon (hvilken vei flyter det...).

 

Om det er kjølbordet (den første bordgangen som har sluppet, så må du nok på land, men er det glipper i bordganger så går det ann å merke seg områdene og så ta på badebuksen og ha med en kilo margarin. Klin inn store mengder fra utsiden, så blir det nok tett. For mindre lekkasjer kan du også tette fra innsiden, men da lønner det seg å bruke noe hardere, og gjerne noe som utvider seg litt i vann (ikke mye utvidelse for da blir sprekken bare større). Jeg tettet et klinkhull innenfra med bomullsgarn som jeg hadde rullet i oppvarmet farm...og drev dette inn ...først forsiktig...så litt hardere til jeg så at lekkasjen ble mindre...ventet litt for at garnet skulle ha tid til å svelle og ga det så et lite trykk til som tettet helt. Så klinte jeg på en god mengde med margarin, og Agnes ligger på sjøen på andre måneden uten annet vann inn enn det som kommer inn via sittebrønn.

 

Men....det finnes jo mange typer av lekkasjer, så første jobben blir jo å lokalisere din.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Bly er utfastet og ulovelig å bruke til annet enn batteriproduksjon. Ikke lov å bruke til taktekking

søkker, fiskeredskap , i haglpatroner i bensin og til andre formål. Unntak for blymantel rundt store sjøkabler.

 

Hva bruker dere til å holde natene på plass, dersom en ikke kan bruke bly?

Redigert av amanda1950 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar "vikers", jeg må ta på dykkerutstyret og finne ut hvor lekasjen kan være. Melk hørtes ut som ett godt forslag. Har tidligere prøvd med litt Zalo for å se hvor vannet kommer inn. Uten at det ga meg noe resultat.

 

Vil margarinen (eller er det bedre med smør) holde seg på plass dersom den ikke dekkes til? Jeg antar margarin bare vil være en temporær løsning på problemet?

Redigert av amanda1950 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Margarin er best, tror jeg...i allefall er det det de fleste bruker.

Forsåvidt en midlertidig løsning, men det er jo disse sprayboksene med skum til å bruke ved punktering/lekkasje i bilhjul også. Sist jeg brukte en slik var for 2 år siden, og hjulet er like tett idag.

 

Fordelen med margarinen er at den legger en god "hinne" på stedene du presser dette inn i også holder margarinen seg hard og fin i de grader vi har i vannet. Derfor kan man godt vente til neste opptak før man eventuelt utbedrer - da forutsatt at du får det tett.. Har ikke opplevd at den margarinen som legger seg i sprekker vaskes bort...men overskytende blir vasket bort etter en tid.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

De gamle mauret båtene, dvs man tar innholdet i en maurtue og blander i vannet rundt lekkasjen.

Vann på vei inn i båten tar med seg "fyllmasse", og etter en liten time eller to så er det truttnet.

 

Jeg har brukt sagerusk og finspon fra dreiebenken ved flere anledninger og det ble tett. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Skal prøve med margarin neste gang jeg skal ned og undersøke. Takk for tipsene.

 

 

Jeg har også prøvd å maure med sagflis. Det ble tett helt til jeg brukte båten neste gang. Antar bevegelsene i båten når vi gikk fikk sagflisen til å dette ut igjen.

Redigert av amanda1950 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huff da !

 

Hvis det etter mauring begynner å lekke kan båtbordet være presset ut av ekspanderende tremasse.

Kan være du bør sjekke om innfestningen av båtbord i akterstevnen kan være skadet av råte. I dette området er det jo de fleste råte-skader kommer.

:cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde båten oppe i sommer, da kunne jeg ikke finne noe råte, så jeg tror helst det var for fin sagflis som ikke festet seg skikkelig, samt at lekkasjen var/er relativ stor. Når jeg hadde båten oppe fikk jeg skrudd fast det nedeste bordet skikkelig til akter stevnen med syrefaste skruer siden det hadde løsnet (gikk dessverre på ett skjær, som gjorde at den lekkasjen jeg hadde ble verre). Jeg natet med hamp og forseglet med Farm 80, før jeg satte på blyplater. Jeg ser nå at blyplatene løsner, så de er ikke sterke nok. Tror det er i det området jeg skal begynne å lete først...

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hvorfor blyplatene skulle løsne fordi de ikke var "sterke nok". Det er vel heller innfestingen av platene som ikke holder. Dersom disse er spikret i et noe tvilsomt materiale (les råte) så vil jo ikke spikrene få noe varig feste. Kan ikke helt se at dette skulle ha så mye med platenes tykkelse å gjøre. Er du sikker på at bordene under blyplatene er friske? Har du stukket i dem med kniv og bare funnet hard, frisk ved innover?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

"Trebåtmesteren" i Strømstad mente platene var for tynne. Jeg var så heldig at han kom ned på kvelden med de platene han hadde. Det var ikke lett å få tak i utstyr til trebåt etter at butikkene har stengt, men med godhjelp fra Thomas på Marieholm Marina fikk jeg tak i hamp, kobber-spiker og tynne blyplater. Jeg hadde da båten hengende i stropper, noe som ikke er helt bra for båten, så tid var en avgjørende faktor.

 

Treet så friskt og fint ut, det var ikke mykt. Jeg snorklet ned og så på platene i helgen og jeg så da at blyplatene har revnet der spikerene er festet i.e. spikerne sitter fortsatt godt fast, men ikke plata. Derfor tror jeg at platene ikke er sterke nok. Det kan jo også hende jeg burde spikret enda mer enn jeg gjorde...

Link to post
Share on other sites

Istedenfor og lage en ny post låner jeg denne litt. Til høsten skal min båt på land for vårpuss og tetting. Vi satte den på vannet i mai og siden har den lekkt en god del. (Lensepumpa går nok noen ganger til dagen) Den lekker mest når jeg kjører bak i stevnen fordi den presses ned i vannet da. Her vil jeg skru inn rustfrie skruer for og tette dette. Den lekker også mellom bordgangene noen plasser og her setter vi inn noen skruer med muttere bak å strammer til. Skruer å alt slags vil få på seg godt med tjære og farm.

 

Men så til det store spørsmålet, på en bordgang er det en sprekk i midten (sansynligvis skjedd når kranbilen løftet den fra krybba) hvordan tetter jeg dette? Må jeg legge en blylappa eller noe slikt over? :wink: Denne plassen er hvor det lekker mest når båten ligger i ro. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå vært nede i helga og festet nye blyplater. De platene som jeg festet tidligere i sommer var for tynne. Alle kobbernaglene satt fortsatt godt fast, men blyet hadde revnet. Nå har jeg satt opp blyplate på 1,25 mm, håper det holder. Jeg fant ikke noe råte i det hele tatt, treverket var hardt og godt å spikre i.

Link to post
Share on other sites

Kan det være at du under grunnstøtingen i sommer fikk større strukturskader i bakstevnen, slik at denne ikke er stabil lenger? Da vil du vel, når propellen arbeider, kunne få litt for store vibrasjoner og bevegelser baki der, og at dette er årsaken til at blyplatene revner? I så fall nytter det vel ikke med "allverdens" kraftige blyplater, men må i stedet gjøres noe med avstivningen av akterstevn-partiet på skuta(?)

 

Jeg så forresten skøyta di i kranstroppene på Marieholm i sommer. Skikkelig gammelt "sjarmtroll" det der, så jeg håper du får den sjødyktig igjen!

Lykke til med utbedringene!

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo selvfølgelig en mulighet at den ikke er så stabil som den burde være. Håper de "nye" platene sitter bedre og at det ikke er en skade av det slaget du nevner. Jeg skal dykke under i neste uke for å sjekke tilstanden igjen. Amanda fikk seg en skikkelig trøkk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...