Tallisman Startet 8.August.2007 Del på Facebook Startet 8.August.2007 Er det noen som har ett godt forslag til noe som en kan legge under madrassen i båt for og unngå fugtighet på platene som madrassen ligger på . Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 hei. http://haks.no/ prøv her, jeg har ikke somletmeg til å kjøpe selv enda, jeg rir ikke den dagen jeg saler. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Hei Jeg bruker vanlig ligge underlag kjøpt på Europris. De sort typen som kan rules sammen til en rull. Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Vi har ombord et system som bl.a. kalles Bedfleks, selges bl.a. av Seatronic http://www.seatronic.no/pdf_docs/2007/kat_2007_s94-116.pdf ,se side 17. Det består av lameller som løfter madrassen 3-4 cm over sengebunnen. Dessuten Tempur overmadrass som gir god søvn - nesten for god i kombinasjon med bølgebevegelser. Sitér dette innlegget Link to post
*Mathilde* Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Hva med terasse-teppe? Sånn grønn eller grå filt med knaster under. Da vil du vel få lufting nok til å unngå fukt og dårlig lukt Sitér dette innlegget Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE Link to post
Astor Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Bygde seng i forcabnen i vinter og brukte balkongteppe. Stift teppe som ligner gress, samt at jeg borret en masse hull i benken under slik at vi fikk godt med lufting. Har ikke vær plaget av fuktighet i sommer. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Honduras Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 ..eller så kan du forsøke å sette madrassene på høykant inntil skottet hver gang du forlater båten, og drar dem ned igjen neste gang du skal på tur. Fin lufting når du ikke er der... og det koster i hvert fall ikke noe.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hansi Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 (redigert) Nå er vel ike forkabinen i Nord Westen det store problemet i og med at du har to store ventiler der i tillegg til luft fra midtcabin. I forkabin har jeg lagt en eggemadrass under den vanlige madrassen. Fungerer utmerket. Har hatt antydning til lukt i aktre sidekabin. Årsak er nok for dårlig utlufting i kabin. Jobber med saken. Kommer nok til å legge et skille mellom madrass og underlag i begge sidekabiner. Redigert 8.August.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 (redigert) Bruker som Roaldbj bedflex. Ingen fuktighet, gir også en bekvem sovestilling. Bedflexen løfter opp madreassen når du ikke ligger der. Men når du legger deg fjærer den. Redigert 8.August.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Anonym Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Som båtboer har man en del synspunkter når det gjelder slikt, og jeg vet om kun en løsning som er bra nok. Hos meg har jeg følgende: Liggeunderlag Dobbel sengebunn (sånn spilegreier, en vei nederst, og kryssende oppå..) Det funker, og fukt er ikke noe problem med mindre man faktisk tar inn vann. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Jeg har et råd til ! Lakkèr platene under putene, hvis disse er av tre eller finèrplater. Da suger de ikke fukt ! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Ofte vil fuktighet være tegn på at det er vannlekkasje en eller annen plass. Sitér dette innlegget Link to post
p.aas Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 fuktigheten som oppstår under madrassen skyldes som oftest temp forskjellene mellom madrassen (med 37 grader) og rommet under. Jeg kjøpte fra HAKS og har ikke hatt problemer etterpå. Lett, enkelt og vedlikeholdsfritt. Sitér dette innlegget Link to post
New Attitude Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 ..eller så kan du forsøke å sette madrassene på høykant inntil skottet hver gang du forlater båten, og drar dem ned igjen neste gang du skal på tur. Fin lufting når du ikke er der... og det koster i hvert fall ikke noe.. Hadde problemer med kondens/fukt spesielt ved bruk av dieselvarmer. Benytter meg nå av samme metode (sett madrassene på høykant) - fungerer utmerket (og gratis). Dessuten ville jeg som regel måtte løfte på madrassene uansett for å stue ting under benkene. Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post
Astor Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Nå er vel ike forkabinen i Nord Westen det store problemet i og med at du har to store ventiler der i tillegg til luft fra midtcabin. I forkabin har jeg lagt en eggemadrass under den vanlige madrassen. Fungerer utmerket. Har hatt antydning til lukt i aktre sidekabin. Årsak er nok for dårlig utlufting i kabin. Jobber med saken. Kommer nok til å legge et skille mellom madrass og underlag i begge sidekabiner. Vi brukte dobbeltkabinen før som hovedkøye. Ingen problemer med fukt der. Min båt er isolert under skaien. Kanskje derfor? Og jeg har alltid ko-øyet stående åpent ned til dobbeltkøya. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirT Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 fuktigheten som oppstår under madrassen skyldes som oftest temp forskjellene mellom madrassen (med 37 grader) og rommet under. Jeg kjøpte fra HAKS og har ikke hatt problemer etterpå. Lett, enkelt og vedlikeholdsfritt. Har samme underlag. Det slår seg like mye som før, men nå blir fuktigheten værende under underlaget - og trekker ikke inn i madrassen. Som du skriver er årsaken til fukten tempforskjeller mellom over og undersiden av madrassen. Har sett en løsning med luftutveksling som sirkulerer varm luft inn under køya og kald luft bort fra den. Skal visstnok funke fint. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Jeg har opp gjennom årene også ment å registrere at det er mangel på luftventilering mellom kald og varm luft som kan skape kondens. Av den grunn kan det være greit å ha flere ventilasjonsluker under køyene, evt. huller i plata under madrassene. Jeg hadde på en tidligere båt vanlige spiler under madrassene og her var det aldri kondens. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Skal vel ikke se helt bort fra at det også kan være noe kroppssvette involvert i dette bildet.... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
rogeri Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Bruk PLATON grunnmurspapp (i plast) i madrassens størrelse og du får tilstrekkelig lufting! Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 (redigert) Dersom du på en billig måte både vil bli kvitt kondensproblemet OG få bedre liggekomfort, anbefales denne løsningen med sengebunner fra ikea: Litt saging måtte gjøres for å tilpasse ribbene til "sengeformen" Link til denne sengebunnen (fra ikea sverige) Link til lignende sengebunn på ikea (norge) Redigert 10.August.2007 av hymer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Litt? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Spilebunner er sikkert bra greier, men blir det ikke vanskelig med tilkomst ovenfra - om du skal ned i benken under køya for å hente opp noe ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
hymer Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 det ikke vanskelig med tilkomst ovenfra ? Nå har jeg ikke så mye nedi der, bare vanntanken, pumpe og ekspansjonstank + "ikkekritiske" reservedeler, så det er ikke så ofte jeg trenger tillgang. Det er dog fult mulig å flippe opp spilene i en smell slik at de står parallelt med madrassen når den står på høykant, for de henger sammen i gummibånd langs sidene. Jeg har også tatt bort de luke-lokkene som tidligere dekket hullene ned i stuerummet Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Dette var et problem hos meg også for etpar år siden (forpiggen på seilbåten min). Reiste madrassene på høykant hver natt, men det var en slitsom løsning. -Først isolerte jeg undersiden av køyebunnen med en sort gummiaktig poretett matte som jeg kjøpte på en båtbutikk(10-12mm). Det reduserte problemet kraftig, men var ikke nok. -Deretter tok jeg tak i klimaet under sengen, det var rått og kaldt under der. Monterte en dobbeldør på 2 x 50x45cm med spiler. Dermed fikk jeg skiftet ut luften i rommet, og jeg har oppnådd 3 ting. 1. Det finnes ikke lenger antydning til fukt under madrassene. 2. Rommet under sengen har fått et tørt og godt klima til lagring av diverse. 3. Jeg slipper å fjerne sengetøyet for å komme til lagringsplass under senga. Tror altfor mange båter ødelegges av stengte rom og kondens. Jeg ønsker å ha hull og åpninger i alle retninger, slik at fuktig luft slipper ut. Har også tenkt å montere en vifte ombord som sirkulerer luften gjennom hele båten når den ligger i båthavna/ på landstrøm. Ved å holde fuktighheten under 50% overalt satser jeg på at båten min holder seg bedre enn vi gjør. Planen er at denne vifta skal suge fra rommet under senga i forpiggen, og blåse ut i akterkabinen. I akterkabinen står det en hygrostat som starter en luftavfukter dersom luftfuktigheten er på over 50% (absorpsjonsavfukter) Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Jeg kjøpte Haks for mange år siden og ble kvitt fuktproblemet. Meget bra produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.