Jump to content

Koster for første gang


jørn

Recommended Posts

Nå begynner det vel så smått å bli bedre plass der og da er kostersundet mellom nord og syd koster et glimrende sted , ligg på nordkoster og tat tauferga over til sydkoster , lei sykler og utforsk øya.

Da går du inn mellom fastlandet og koster , veldig enkel innseiling så det er ikke verdt å nevnte noe mer om den.

Ellers så er jo Eknes på sydkoster også et fint sted å ligge.

Link to post
Share on other sites

Hei ! Har vært på Kosterøyene mange ganger. Et fantastisk sted med mange flotte uthavner, MEN vær oppmerksom på at dette er et MEGET urent farvann så skaff deg et speseailkart over området. Fåes vanligvis der ute. Ta det med ro. LITEN FART LITEN SKADE. Lykke til. Ha gjerne utkikk i bauen.

Link to post
Share on other sites

Det er nesten uforsvarlig å seile omkring i Syd-Koster arkipelaget uten det spesialkartet glek nevner. Dette kartet fåes kjøpt bl.a. hos Nautisk Forlag og hos "bokhandleren" i Strømstad. Lars H. har dessuten scannet kartet og dersom du sender ham en IM får du sikkert oversendt kartet. Kanskje du også finner det på denne adressen: http://trudelutt.com/forum/kosterkart

Den svenske kryssarklubben SXK har dessuten 7-8 flyfoto av Syd-Koster som det kan være verd å studere sammen med spesialkartet. Første gang jeg anløper til Koster ville jeg nok anbefale å gå inn fra vestsiden og legge til ved Ekenes. Deretter leie sykkel og sykle omkring på Syd-Koster.

Link to post
Share on other sites

Ser at du har en Hanto 22. Dersom du har god tid anbefaler jeg i likhet med Astor (i en annen tråd) at du går litt sydover fra Strømstad og gjennom indre led som starter mellom øyene Öddö og Daftö-Valö, du følger kanalen litt sørover, dreier deretter østover, passerer campingplassen på Daftön og seiler deretter sørover. Du har to muligheter for å gå vest mot Koster, hhv nord og sør for Råssö. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei ! Har vært på Kosterøyene mange ganger. Et fantastisk sted med mange flotte uthavner, MEN vær oppmerksom på at dette er et MEGET urent farvann så skaff deg et speseailkart over området. Fåes vanligvis der ute. Ta det med ro. LITEN FART LITEN SKADE. Lykke til. Ha gjerne utkikk i bauen.

 

 

Jeg leste et eller annet sted at man ønsker å frede store deler av Koster-skjærgården.

Svenske myndigheter vil ikke stenge Koster, men begrense båttrafikken.

I denne sammenhengen skal ikke spesialkartet over Syd-Koster lenger selges,

og jeg forstod det slik at restopplagene også skulle trekkes inn fra bokhandlerne.

 

Om dette nå er gjennomført i praksis vet jeg ikke, men du kan altså få problemer med å få tak i spesialkartet som jeg mener er et "must" for å ferdes i farvannet rundt Syd-koster.

 

Dersom du har C-map Max-kart og plotter, er plotterbildene 100% identiske og i samme målestokk som spesialkartet. Det er tydelig at C-map har hentet kartinformasjonen over dette området derfra.

Du kan derfor i nødfall bruke plotteren, men ha øynene med deg og gjerne et obervant familiemedlem framme i baugen i tillegg!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg leste et eller annet sted at man ønsker å frede store deler av Koster-skjærgården.

Svenske myndigheter vil ikke stenge Koster, men begrense båttrafikken. I denne sammenhengen skal ikke spesialkartet over Syd-Koster lenger selges,

og jeg forstod det slik at restopplagene også skulle trekkes inn fra bokhandlerne.

 

Jeg vet av erfaring at det alltid er vanskelig å finne frem gamle opplysninger, men har Phobe noen ide om hvor opplysningen å trekke tilbake restopplaget av dette kartet kom fra?

 

I alle fall er denne lenken fremdeles operativ - http://trudelutt.com/forum/kosterkart Kan være greit å laste opp kartet som er i flere format.

 

Ellers finnes det endel beskrivelser av overrettere som er greie å benytte dersom man seiler i Syd-Koster. Ved innseilingen til Ursholmen sør-øst fra er det også malt overrettere på noen av øyene, slik at man har hjelp til innseilingen. Disse er bl.a. beskrevet i den svenske kryssarklubbens utgivelse av naturhavner på vestkysten. Noe av det spennende ved å seile i Syd-Koster arkipelaget er at når man har blitt kjent med noen av skjærene/skvalpeskjærene som Hunden, Katteflu, Sälskjær, Granflu, Tobaken, Hanseskär o.a., så gir disse stedene en god trygghet i navigasjonen. Men jeg er alltid litt spent på hvor jeg har Julkvällen ved innseilingen til Ursholmen. Første gang man går i dette området kan det være greit å gå inn østfra ved fyrlykta på L. Brattskär, deretter seile mot fyrlykta på Rundegrå (hvit sektor) og dreie nord og seile inn mellom fjellklippene på Tjälleskär. Jeg hadde min første Kosteropplevelse for mange år siden på Barlinden. Ei fantastisk øy å kose seg på. Nå ser jeg frem til å padle med kajakk i dette spennennde arkipelag-området.

Link to post
Share on other sites

Nei - dette har jeg undersøkt mye. Spesialkartet (1:15.000) går fra vestre del av Nord-Koster (58-53-400 N) og ned til 58-48-900 N. I de øvrige områdene må man bruke det vanlige 1:50.000 kartet og gjerne utkikk i de "besværlige" områdene. Når man kommer fra Strømstad og skal inn i Kostersundet ligger det ved innseilingen til sundet noen skjær som mange nordmenn har landkjenning med. Her er det viktig å vite på hvilken side man skal gå i forhold til lateralmerkene.

Link to post
Share on other sites

Ellers finnes det endel beskrivelser av overrettere som er greie å benytte dersom man seiler i Syd-Koster. Ved innseilingen til Ursholmen sør-øst fra er det også malt overrettere på noen av øyene, slik at man har hjelp til innseilingen. Disse er bl.a. beskrevet i den svenske kryssarklubbens utgivelse av naturhavner på vestkysten.

 

Første gang man går i dette området kan det være greit å gå inn østfra ved fyrlykta på L. Brattskär, deretter seile mot fyrlykta på Rundegrå (hvit sektor) og dreie nord og seile inn mellom fjellklippene på Tjälleskär.

 

De overettmerkene skulle det vært interessant å sett flere av. Finnes de tilgjengelig på noen nettsider? Eller er det bare tilgjengelig for medlemmer?

 

Når det gjelder innseilingen til Ursholmen, så seilte jeg rett inn fra syd, øst for holmene, når jeg var innom der i sommer. Tøffet forbi det ene skvalpeskjæret etter det andre. :eek: Det gikk bra det også, men med utkikk i baugen. Hadde egentlig ikke behøvd det, men jeg tar ingen sjanser sånne steder.

Det eneste som gjorde meg litt usikker, var egentlig selve innseilingen til bukta på Ursholmen. Der står det i kartet at det skal være en "Tavla" på det ene skjæret man skal seile forbi, men den er borte. Måtte orientere meg litt ekstra før jeg gikk inn der. Man kan så vidt se et par bolter i fjellet der denne tavla/skiltet har stått, så det gikk greit allikevel.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet av erfaring at det alltid er vanskelig å finne frem gamle opplysninger, men har Phobe noen ide om hvor opplysningen å trekke tilbake restopplaget av dette kartet kom fra?

 

I alle fall er denne lenken fremdeles operativ - http://trudelutt.com/forum/kosterkart Kan være greit å laste opp kartet som er i flere format.

 

Jeg har brukt litt tid på morgenkvisten her for å gå gjennom mulige kilder, uten at jeg har kommet i mål.

Er med i noen organisasjoner som sender meg diverse bl.a. innen slike ting, prosjektbeskrivelser, planarbeid og høringer, m.m.

og ikke alt blir arkivert,- så det er mulig at det kommer fra dette materialet.

 

Utgangspunktet er i alle fall et ønske å begrense den belastningen en økende båtturisme påfører fauna og dyreliv på Sydkoster,

hvor det er et lite, unikt og sårbart miljø av planter, dyreliv og sjøfugl.

 

Det har ikke vært ønskelig å stenge av øygruppen. Imidlertid var et av forslagene å stanse kommersiell utgivelse av spesialkartet,

som på sikt kanskje vil redusere belastningen noe. Med dagens plotterteknologi i båtene er kanskje dette kun en hypotetisk tanke,

det virker f.eks. som om C-map Max kartet mitt er en blåkopi av spesialkartet, slik at virkningen kan diskuteres.

Uansett må dette være til ettertanke for oss båtfolk om å ferdes på en "myk" og respektfull måte når vi oppholder oss i dette unike området.

 

Om spesialkartet er stoppet andre steder enn i Strømstad-området vet jeg ikke.

Imidlertid lånte jeg ut mitt eget til en båtvenn tidlig i sommer da han ikke hadde fått tak i dette i Strømstad.

 

Kanskje noen som har forsøkt å kjøpe dette vet noe mer?

 

Når det gjelder lenken til hjemmesiden til Trudelutt, så er vel dette noe Lars har lagt ut, og dermed strengt tatt kanskje ikke bør flagges for høyt

i forhold til copyright, m.m. Slike ting er greit innenfor kretsen av "Alte Kameraden", men lenken bør kanskje ikke ligge alment åpen

med hensyn til Lars... ?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår og deler de fleste av vurderingene til Phoebe. Jeg har Navionics kartbrikke og mener at denne inneholder all informasjon og noe mer enn spesialkartet Kosters Söndra Skärgård. Fordelen med papirkartet er at det er - i alle fall for meg - lettere å legge inn overrettere, bl.a. er det en ganske trygg overretter fra vareden på Vedskär i vest mot Tobaken, med passering rett syd for Hunden. Jeg så kartet i midten av juni hos Nautisak Forlag i Oslo http://www.nautisk.no/products/kosters_soe...ergaard_tkoster . Pris kr 150 - vel anvendte penger om man har planer om å seile i dette opmrådet. Vil minne om at det på dette kartet er gitt opplysning om at tidevann, lufttrykk og vind på kort tid kan forandre vannhøyden i Kosterskjærgården. Av den grunn er det lurt å merke seg noen skjær som indikerer vannhøyden. Ved innseilingen til Ursholmen fra sør-øst er det 3 skvaleskjær som ofte er synlige. Jeg ble overrasket for 3 år siden da jeg så fire. Det viste seg at det fjerne ved nærmere ettersyn var en døende sel. Når det gjelder henvisningen til lenken deler jeg dette synspunktet - personen som muligvis er knyttet til denne er en idealistisk båtvenn som ønsker å dele maritim kunnskap med andre seilere.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er vi tilbake igjen!! Kjempe fin tur. Litt skeptisk med tanke på været vi fikk fredag natt, med mye nedbør,lyn og torden. Lørdag var ordentlig sommervær, slik at vi fikk utforsket litt av øya. Det så ganske fult ut da vi kom til Eknes fredag kveld, men vi var heldige å fant en longside plass bak moloen. Vi reise som sagt innom Strømstad å handlet først. Disse spesialkartene var helt utsolgt fra forlaget!!

Midt mellom Strømstad og Syd-Koster fikk vi ror problemer, det viste seg at akterfestet for styrekabelen hadde løstnet, og lot seg ikke ordne der. Heldigvis er båten utstyrt med rorkult også, så det ble bare små problemer. Litt køddent å legge til når det er to som må manøvre båten. En på gasskontrollen og en på rorkulten :crazy:

Nå gleder jeg meg utrolig til å ligge inne i akterromet å skru i morgen (ironi)

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt litt tid på morgenkvisten her for å gå gjennom mulige kilder, uten at jeg har kommet i mål.

Er med i noen organisasjoner som sender meg diverse bl.a. innen slike ting, prosjektbeskrivelser, planarbeid og høringer, m.m.

og ikke alt blir arkivert,- så det er mulig at det kommer fra dette materialet.

 

Utgangspunktet er i alle fall et ønske å begrense den belastningen en økende båtturisme påfører fauna og dyreliv på Sydkoster,

hvor det er et lite, unikt og sårbart miljø av planter, dyreliv og sjøfugl.

 

Det har ikke vært ønskelig å stenge av øygruppen. Imidlertid var et av forslagene å stanse kommersiell utgivelse av spesialkartet,

som på sikt kanskje vil redusere belastningen noe. Med dagens plotterteknologi i båtene er kanskje dette kun en hypotetisk tanke,

det virker f.eks. som om C-map Max kartet mitt er en blåkopi av spesialkartet, slik at virkningen kan diskuteres.

Uansett må dette være til ettertanke for oss båtfolk om å ferdes på en "myk" og respektfull måte når vi oppholder oss i dette unike området.

 

Her er en link til nærmere beskrivelse av planene for naturpark. Etter en rask "skumlesning" har jeg ikke klart å finne noe om stans i utgivelsen av detaljkartet. Det ligger imidlertid ganske mye informasjon her, så det må nok studeres nærmere. Uansett er det sikkert naturlig at kartet stanses i sin nåværende form, for så eventuelt å komme i en ny versjon med angitte soner for de forskjellige restriksjonene(?)

 

Utredningsteksten ligger også på siden til "Stiftelsen Ursholmen": http://www.ursholmen.se/

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

At Kosterkartet ikke er å få kjøpt lenger er vel ikke så rart? Når forlaget, Nautiska Publikationer Eklund & Co HB er gått inn, kommer det hverken opptrykk eller oppdaterte utgivelser. Nå er det mulig at firmaet kanskje nylig er oppstått. Det har adresse: Kärlingesund 256, 45197, UDDEVALLA og er kun oppgitt med et mobiltelefonnummer: 070-2922937. Hjemmesiden deres, http://www.nautiskapubl.o.se funker ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...