Jump to content

Henger/båt litt over 300 kg uten brems, hva gjør jeg?


kvast

Recommended Posts

Hei, Jeg skal kjøre min båt fra tromsø til sandefjord. Var akkurat på vekta med båt og henger, den var 380 kg når hengeren var festet på bilen, og 420 når bare hengeren var på vekta, den vekta som biltilsynet har sto det min 400kg er den nøyaktig eller?

 

Hvilken vekt skal jeg regne ut fra?

 

Hvis jeg går ut fra 420 kg med motor, hvor mye lettere er den uten motor (28hk yamaha 70mod) Ville dere ha kjørt i 80 eller 60 siden den er i grenseland uten motor.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke 60 uansett for henger uten brems?

 

Motoren veier vel litt over 50 kg, så har du sikkert endel annet stash du kan legge i bagasjerommet på bilen...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror det er slik at hvis aktuell totalvekt er under 300kg så kan du kjøre 80 km/t selv om hengeren ikke har bremser. I ditt tilfelle så vil det være maks 60 km/t i og med at aktuell totalvekt vil være over.

 

Kjører en del med liten henger uten brems på E-18 mellom Oslo/Kristiansand og da legger jeg meg bare i køen og holder 70/90 km/t. Ville ikke vært veldig komfortabel med å holde 60km/t og ha alt fra busser/cementbiler/campingvogner osv osv liggende på støtfengeren i håp om å kunne komme forbi! :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har kjørt en del med vanlig henger/båthenger både med og uten brems. Har alltid fulgt trafikken og ikke vurdert å legge meg 20 under i 80 sonen. Det ville i enkelte tilfelle vært direkte trafikkfarlig pga. hasardiøse forbikjøringer.

 

Vær imidlertid obs på at i en fartskontroll blir vurdert som om fartsgrensen din er 60 selv om det er i sone med høyere fartsgrense. M.a.o. du kan faktisk miste lappen ved å ligge noe særlig over 80 i 80-sonen da det blir vurdert som du kjører i noe og 20 km/t over din fartsgrense som er 60. Bøtenivået blir også der etter.

Link to post
Share on other sites

OK, la oss si at jeg har 40-50 kg for mye for å være under 300 kg grensa i norge. Hengeren med båt ser ikke ut til å være overbelastet. Politiet har kontroll på veien og jeg blir stoppet. Hva gjør politiet for å veie hengeren? Jeg forteller at henger og båt er under 300kg, slik at de vet at jeg vet om den loven. Må jeg kjøre til nærmeste vekt for så å veie hengerer?

 

Jeg kan forstå at jeg blir stoppet hvis henger og båt helt tydelig ser overbelastet ut, men det gjør det ikke i mitt tilfelle

 

Noen her som har blitt stoppet for kontroll av vekt?

Redigert av kvast (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har vel ikke noe med hvor tung hengerlasten din er. Det er hva som står oppgitt som tillatt totalvekt i vognkortet for hengeren som avgjør dette. Hengeren kan godt være tom for den del og du har allikevel ikke lov til å kjøre over 60.

 

De trenger derfor ingen veiing - de ber bare om "sertifikat og vognkort takk" og slår opp på tillatt totalvekt på hengeren.

Link to post
Share on other sites

Det har vel ikke noe med hvor tung hengerlasten din er. Det er hva som står oppgitt som tillatt totalvekt i vognkortet for hengeren som avgjør dette. Hengeren kan godt være tom for den del og du har allikevel ikke lov til å kjøre over 60. De trenger derfor ingen veiing - de ber bare om "sertifikat og vognkort takk" og slår opp på tillatt totalvekt på hengeren.

HVA er rett - det du skriver saga eller det Statens vegvesen skriver: "uten bremser må det ikke kjøres fortere enn 60 km/t når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer."

 

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?cid=11...p;c=SVVartikkel

 

Aktuell totalvekt er vel det hengeren er lastet opp til og ikke det den er registret for...... da ville vel vegvesenet SKREVET tilhengerens tillatte totalvekt? De bruker jo begrepet ".....som trekker tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg" i samme artikkel

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å gjøre forvirringen litt mer klarere; jeg har kjørekort klasse BE og C1E. Trodde at E'n betyr at jeg kan kjøre med henger. Naboen har kun B og påstår at han også kan kjøre med henger hvis hengerens faktiske totalvekt er under 300 kg.

 

Kan han det?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

For å gjøre forvirringen litt mer klarere; jeg har kjørekort klasse BE og C1E. Trodde at E'n betyr at jeg kan kjøre med henger. Naboen har kun B og påstår at han også kan kjøre med henger hvis hengerens faktiske totalvekt er under 300 kg.

"Klarere forvirring" :crazy:

 

Vel... naboen din kan kjøre med henger han ja og med mye MER enn 300 kg faktisk.

 

Grunnregelen for Klasse B er henger på maks 750 kg på bilen, men så er det en del unntaksregler og en av disse (den såkallte "Campingvognregelen") medfører at man med klasse B i førerkortet kan kjøre tilhengere (ikke bare campingvogn) som er inntil den maks hengervekt som er oppgitt i bilens førerkort så lenge den samlede vekt av bil og henger ikke overskrider 3500 kg. Jeg kan altså eksempelvis trekke 1500 kg henger med min bil med ABC1 i førerkortet mitt.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...