Jump to content

Henger/båt litt over 300 kg uten brems, hva gjør jeg?


kvast

Recommended Posts

Jeg har kjørt mye med henger.. Tipper ca 30-40000km totalt..

Stort sett småkjøring, men også noen turer på 200mil ++..

 

Har opplevd kun en gang å bli stoppet, og det var en av de få gangene jeg kjørte lovlig :)

Ellers har man opplevd ting som å kjøre på vekta for å sjekke vekten, og kommet til at man har hatt overlast på bortimot tonnet.. (Kjørte halvfull henger med ved..)

 

Den ene gangen jeg ble stoppet var de veldig hyggelige, og selv om jeg ikke hadde vognkort på campingvogna tok de ordet mitt for vekten, og lot meg kjøre videre.. (Fordi bilen bak kjørte bilhengeren med rallybil på)

 

Og.. Ulven, dette er vel neppe noen stor overraskelse for deg, har ikke du vært på ntb litt fra og til i en årrekke?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt mye med henger.. Tipper ca 30-40000km totalt..

Stort sett småkjøring, men også noen turer på 200mil ++..

 

Har opplevd kun en gang å bli stoppet, og det var en av de få gangene jeg kjørte lovlig :)

Ellers har man opplevd ting som å kjøre på vekta for å sjekke vekten, og kommet til at man har hatt overlast på bortimot tonnet.. (Kjørte halvfull henger med ved..)

 

Den ene gangen jeg ble stoppet var de veldig hyggelige, og selv om jeg ikke hadde vognkort på campingvogna tok de ordet mitt for vekten, og lot meg kjøre videre.. (Fordi bilen bak kjørte bilhengeren med rallybil på)

 

Og.. Ulven, dette er vel neppe noen stor overraskelse for deg, har ikke du vært på ntb litt fra og til i en årrekke?

 

Vil si at det er en værre sak å kjøre med overlast, da har man utstyr som er underdimensjonert for den vekta man frakter, dvs at bilen har ikke gode nok bremser som kan gjøre at du ikke får stoppet i tide og kan skade andre.

Når alt det andre var lovlig, og jeg i tillegg ventet til en annen kom så kunne de ha skrevet en liten forenklet lapp i hvertfall, syns nå jeg da.. men nå kan jeg ikke noe om juss, så jeg aner ikke om jeg har noen klagerett i ettertid for å gjøre det om fra anmeldelse til forenklet forelegg. men men..

 

ntb: norsk telegram byrå?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Regler om hva som er lovlig å kjøre av bil og tilhenger er til dels tungt skrevet.

 

Førerkort klasse B:

Bilens tillatte totalvekt (iflg. vognkort) + tilhengers tillatte totalvekt (iflg. vognkort) skal være mindre enn 3.500 kilo. Samlet totalvekt ut over dette krever BE. Det har ingen betydning om tilhengeren i øyeblikket er tom eller fullastet.

 

Da vi hadde Polar 20 kjørte jeg den på tilhenger hver vår og høst. Familien hadde da 2 biler, en Volvo 850 og en Toyota Hilux. Med klasse B kunne jeg trekke Polaren med Volvo’en. Skulle jeg finne på å bruke Hilux’en måtte jeg ha klasse BE, da Hilux har høyere tillatt totalvekt.

 

Jeg tok konsekvensen av dette og fikk BE på plass i førerkortet.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

jeg kan faktisk ikke kjøre med full vanntank (50 liter) og full drivstofftank (145 liter) for da har jeg ca 100 kg overlast på hengeren.

 

Min båt med diesel veier noe mer enn din, Helge. Jeg har kjørt over halve landet med den på en HSS 1500kg henger, bak en bil som har lov å trekke 1400kg... Jeg tør ikke fortelle hva vekta viste, for da vil nok endel her stemple meg som ufornuftig. Siden jeg ikke har BE, har jeg faktisk ikke lov å trekke båthengeren tom engang. :nono:

 

Baylineren jeg hadde tidligere var mye tyngre, og etter drevhavari kom en kompis og henta meg. Med en 1300kg henger... Og det var mye verre i mine øyne.

 

Men det verste var at jeg ser fortsatt folk som trekker rundt med slike Baylinere på enkeltaksla hengere, bak Polo og Clio. DA er det litt drøyt....

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Hengeren KUNNE laste 1800 ca..

Så regnestykket hennes var bilens 1900+hengerens maks til 1800 som blir ca 3700kg.

Den virkelige vekten ga dem blanke i.. var ikke noe å snakke om en gang.

 

 

Hei Ulven, føler med deg. Det er tydelig at du har truffet på en "pliktoppfyllende" representant for våre overvåkere.

De er ikke bare på veien for å sjekke sikkerheten, men også for å få inn penger i statskassa slik at De gjør seg fortjent til lønna.

Såvidt jeg har forstått av innlegg i denne tråden , er det altså ikke lov å flytte en TOM boggihenger med førerkort KL B ?, fordi du da kan bli en potensiell lovovertreder.

Du blir straffet for å legge båten din på en "noe" overdimensjonert sikker henger.

Man skal ikke beskylde våre overrvåkere for å bruke litt " sundt bondevett".

Ha en fortsatt God Sommer, allikevel. :flag:

Link to post
Share on other sites

fordi du da kan bli en potensiell lovovertreder.

 

Nei, ikke potensiel, men de facto for lovregelen er jo helt klar. Om man er enig i regelen, eller ikke, er en annen sak! I hvilken grad en lovens håndhever skal bruke subjektivt skjønn, eller ikke, kan jo bli en ganske morsom diskusjon, og uansett vil vel reultatet bli en endeløs rekke med forskjellsbehandling og da tenker jeg at lovens håndhevere skal få høre det! :eek:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Trenger du kurset?

 

Er det ikke mulig å kjøre opp som privatist?

 

:eek:

 

Nope, ikke nå lengre.. for ett år siden eller så, da kunne man møte opp med en tung henger (ikke kjøre den opp selv selvsagt), betale 1000,- i kassa og få med en kontrollant ut på en kjøretur på 20 minutter, for så kjøre tilbake og rygge hengeren på plass (husk å be kontrollanten om å gå bak å se etter, ellers stryker han deg)..

 

Men det var den gangen, som sagt.. i gode gamle dager..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke potensiel, men de facto for lovregelen er jo helt klar. Om man er enig i regelen, eller ikke, er en annen sak!

 

:sailing:

 

Enig i at lovregelen er klar. Det jeg er mest overrasket over er at man ikke kan flytte/kjøre en TOM boggihenger av Ulvens størrelse fra A til B med kl. B sert. Nå var det jo heller ikke dette som var problemet her, men allikevel-----.

Link to post
Share on other sites

Alt står her: Statens Vegvesen

 

Utdrag:

 

Maksimal aktuell totalvekt i vognkort

Selv om du kan trekke tilhengeren med klasse B etter førerkortreglene, kan det likevel være ulovlig. I vognkortet til bilen er det angitt en maksimal aktuell totalvekt for tilhenger som kan trekkes av bilen. Den aktuelle totalvekten er vekten hengeren har i det aktuelle øyeblikket. Denne må ikke overskrides uansett hvilket førerkort du har. I tillegg kan bilens vognkort også ha en maksimal tillatt vogntogvekt – det vil si summen av bilens og hengerens tillatte totalvekter.

 

Fartsgrenser

Hvis du kjører på en veg med fartsgrense over 80 km/t, kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger. Hvis du trekker tilhenger uten bremser, kan du ikke kjøre fortere enn 60 km/t hvis tilhengeren har aktuell totalvekt på 300 kg eller mer.

 

Og det er selvfølgelig riktig som "DWC" (Trafikklærer) sier

Link to post
Share on other sites

Nedjustering er vanligere på campingvogn, da man kan slippe førerkortutlegget. Tillatt totalvekt justeres ned til 10kg under det bilen kan trekke, og selvfølgelig justeres nyttelasta tilsvarende ned.

 

Men vanlige tilhengere? Jaja, det går sikkert an. Men da kunne man jo bare kjøpt en mindre/ rimeligere/ lettere henger i utgangspunktet, egentlig. Bare dumt å dra rundt med ekstra tyngde man ikke får utnyttet til noe.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Enig i at lovregelen er klar. Det jeg er mest overrasket over er at man ikke kan flytte/kjøre en TOM boggihenger av Ulvens størrelse fra A til B med kl. B sert. Nå var det jo heller ikke dette som var problemet her, men allikevel-----.

 

Var det som overrasket meg også, jeg var i tvil, men valgte å tro på at så lenge den virkelige vekta ikke gikk over de tillatte 3500kg så kunne det gå greit.

Men den gang ei..

Glad jeg ikke sa at jeg kjørte på søndag fra kr.sand til oslo med den på slep.. hehe.. (de penge spart)

Hvis man regner botens størrelse delt på antall km kjørt med hengeren så blir det ikke så ille.. :crazy:

 

Er det ikke mulig å nedjustere max totalvekt for hengeren?

Har bare skummet gjennom tråden, men har forstått at alt annet med vekt og slikt på båt og bil er ok.

Om det er mulig ville vel det løst problemet ditt, eller??

 

nedjustere er kanskje dumt den dagen du trenger mer vekt på hengeren som egentlig kan frakte mer. F.eks du låner bort hengeren til en som har BE og han blir da tatt med overlast om han ikke har lest nøye i vognkortet men kanskje sett på spesifikasjonen på hengeren bare..

ups.. overlast når man egentlig ikke har overlast.. paragrafrytterne hadde nok blitt sinna da å ja.

 

Fulgte ikke hengeren med båten da???

 

Nei, den var lånt for annledningen..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei

Reglen sier at henger u/brems med aktuell totalvekt under 300kg kan kjøres i 80km/t er aktuell totalvekt over kan det kun kjøres i 60km/t

Mvh en trafikklærer

Ifølge trådstarter veide hengeren 380kg når den var på bilen og 420kg når den var koblet fra bilen. Hva er egentlig riktig vekt i dette tilfellet? For å spørre på en annen måte, er det akseltrykk/vekt på akselen som er aktuell totalvekt eller er det denne vekten + kuletrykk som er aktuell totalvekt?

Link to post
Share on other sites

Aktuell totalvekt for en tilhenger er akselvekt og kulevekt tilsammen.

 

Ellers kunne jeg glatt kommet unna med ganske mye overlast av tilhenger, og til gjengjeld kun blitt tatt for feillasting av bil..

 

Jeg har kjørt mye biltransporthenger, og har da som regel en god del mer kulevekt enn lovlig, fordi det minimerer risikoen for å få den store slengen.

Link to post
Share on other sites

Men det verste var at jeg ser fortsatt folk som trekker rundt med slike Baylinere på enkeltaksla hengere, bak Polo og Clio. DA er det litt drøyt....
Har vel sett denne? :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...