Jump to content

Henger/båt litt over 300 kg uten brems, hva gjør jeg?


kvast

Recommended Posts

ja og hvis du kræsjer så er du dømt :rolleyes:

Eller får det skikkelig trvelt med å fjerne noe av det som lå på hengeren :lol:

skjære en bit av båten for eksempel :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Her er regelverket

KL B Alderskrav: 18 år

1.Førerrett for motorvogn som har maksimalt 8 passasjerplasser og tillatt totalvekt høyst 3500 kg.

2.Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3.Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg, samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt.

4.Gir også førerrett for kl M 146 - 147 (to, tre - firehjuls moped ) og tre og firehjuls motorsykkel.

5.I tillegg gjelder førerretten for kjøring i Norge: Beltebil med eller uten tilhengerslede, tilhenger til tre og firehjuls motorsykkel med tillatt totalvekt høyst 750 kg og traktor

6.Traktor med henger med tillatt total vekt ikke over 3500 kg for eksempel ”gråtass”

Link to post
Share on other sites

3.Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg, samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt.

For å være litt pirkete :blush: så er dette heller ikke nok. Hengeren får heller ikke være tyngre enn det som står i bilens vognkort og som faktisk ofte er mindre enn bilens egenvekt.

Link to post
Share on other sites

For å være litt pirkete :blush: så er dette heller ikke nok. Hengeren får heller ikke være tyngre enn det som står i bilens vognkort og som faktisk ofte er mindre enn bilens egenvekt.
hvor tung hengeren er og hva som er tillatt totalvekt på hengeren er to vidt forskjellige ting :wink:

 

Du har for eksempel ikke lov til å kjøre en bil (som veier 1500 kg) med henger som har tillatt totalvekt 2000 kg selv om henger med last på det aktuelle tidspunktet kun veier 600 kg.

Da må man ha BE

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål men her kommer det (forvirret, ja)

 

Jeg som kun har A1B kan max trekke henger på 750 kg står det i regel nr 2

2.Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

 

Men hvorfor regel nr 2 når regel nr 3 sier dette:

3.Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg, samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt.

 

Regel 2 forsvinner jo når regel nr 3 kommer da 750 kg er nok ingen biler som har som egenvekt (??)

Ergo, regel 2 er ikke noe å tenke på ??

 

I følge vognkort på min bil kan jeg trekke ca 1400 kg om jeg ikke husker helt galt. Det vil si at jeg kan trekke en bilhenger bare dette ikke overstiger 1400 kg med kun B i serfiktatet? (Henger 400 kg og bil 1000 kg) og henger har max lov til å laste 1000kg

 

Det står jo "svart på hvitt" men blir forvirra ja.... :smash:

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva du gjør??

Du følger selvfølgelig reglene.

Det er da ikke noe å diskutere.

En tar det som en selvølge at en følger reglene, tenker sikkerhet og ikke minst viser hensyn på sjøen.

På samme måten bør det være på veiene.

Det kan da ikke være så vanskelig - i teorien....

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål men her kommer det (forvirret, ja)

 

Jeg som kun har A1B kan max trekke henger på 750 kg står det i regel nr 2

 

En ting er hva som er tillatt å trekke med bilen du har og en annen ting er hva du har lov til med det sertifikatet du har! Som jeg oppfatter det har du med A1B lov å kjøre lett motorsykkel, tohjulsmoped, motorvogn med maks 3500kg tillatt totalvekt og henger med maks tillatt totalvekt på 750kg.

 

Du finner hele lovteksten her:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004011...98-003.html#3-5

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ville dere ha kjørt i 80 eller 60 siden den er i grenseland uten motor.

 

 

Jeg hadde fulgt trafikken. Det er en ting som redder hverdagen der ute på veien, og det er at politiet faktisk kan tenke. De har forstått at det er veldig mye farligere med deg i 60 km/t enn 80 km/t.

 

Disse vektreglene er gamle, fra den gang biler kunne veie ned mot 500 kg og hadde dårlige bremser. For en moderne bil, som nesten alltid veier over 1200 kg og har ABS, så kan du helt uproblematisk trekke/stoppe en henger på mer enn 300 kg uten brems i helt andre hastigheter enn 60 km/t.

 

Jeg tror faktisk ikke politiet heller kan disse reglene, de er nemlig sinnsykt lite gjennomtenkt og ulogiske. De burde vært kastet, og skrevet om igjen i sterkt forenklet form. Og da kanskje slik at lovlig vekt på henger uten brems er en ren faktor av vekt på bil, f.eks. 50%. Og 100% med brems. Men jeg er redd noen byråkrater inne i Veidirektoratet da ikke hadde jobb lenger, det er vel en hel avdeling som jobber med dette gøyale temaet.

Link to post
Share on other sites

En litt annen vinkling: VEKTA!

Til Biltilsynet.... :rolleyes:

Den behøver IKKE å være rett! :nonod:

Slike vekter BLE (i hvertfall) kalibrert med laveste vakt ca. 1000 kg; Videre med 2 -3 -4 +++tonn opp til maksvekta for å ta trailere.

Men på masser under 700 kg, KAN de være meget unøyaktige.

Har jobbet endel med veieceller i tidligere yrke og kalibrert veieceller.

Story:

Laget egen båthenger med dobbel aksling; Den MÅTTE være under 400 kg (egenvekt) for å ikke komme under en vektgrense for registreringsavgift...

Vekta hos biltilsynet i Trondheim viste 480 kg, noe jeg nektet for kunne være tilfelle. Det (krangelen) endte med at jeg ble henvist til ei kalibrert vekt på Tine på Tunga i Trondheim; Etter flere veiinger med tarering osv. endte jeg opp med 385,5 kg, noe som var meget nær egne beregninger / veiinger. Dette fikk jeg papir på, og Bitltilsynet gav seg.... :flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En del søppelmottak har vekter hvor man kjører opp på vekta med hengeren hvor medtatt last veies. Jeg ville tro at den vekta ville være nøyaktig når de krever søppelavgift for ned til 50 kg.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

I følge vognkort på min bil kan jeg trekke ca 1400 kg om jeg ikke husker helt galt. Det vil si at jeg kan trekke en bilhenger bare dette ikke overstiger 1400 kg med kun B i serfiktatet? (Henger 400 kg og bil 1000 kg) og henger har max lov til å laste 1000kg

Hm... vel. Min bil har egenvekt 1575 kg og tillatt totalvekt 1990 kg.

 

Dersom tilhengeren ikke har brems har jeg lov å kjøre i 80 km/t om hengeren ikke er lastet mer enn at den veier uner 300 kg og ellers må jeg kjøre i 60 km/t. Da jeg har førerkort ABC1 har jeg også lov å trekke større tilhengere når denne har brems. I bilens vognkort står det tilhenger på maks 1500 kg når tilhengerredskapen har brems. Dette betyr at jeg med min bil og mitt førerkort kan trekke tilhenger med brems på inntil 1500 kg tillatt totalvekt og tillatt vogntogvekt er 3490 kg. Med en annen bil kan jeg utnytte de siste 10 kg opp til 3500 :lol:

Link to post
Share on other sites

Erfaring fra i går:

 

I går fikk jeg det godt forklart av ei blond med gul refleksvest at det har ikke en ting å si hva som faktisk er lastet på hengeren, alt går på hva hengeren har av tillatt totalvekt.

Jeg som kun har B i førerkortet kunne altså ikke dra en tom boggie henger fordi den KAN lastes med mer enn 750 kilo.

Så selv om bilen min var dimensjonert for og kunne dra hengeren, og hengeren var kraftignok til båten jeg hadde bakpå, alt av vekt og slikt stemte, stropper og slikt var forsvarlig, men jeg manglet den E'en i førerkortet. Hadde jeg for et par år siden svingt innom et biltilsyn med en stor henger så hadde jeg for en 1000 lapp fått en 20 minutter med en sensor og fått E'en, men nå koster det skjorta (3-4000 elns) og må ha teori og kjøring og greier..

 

Teit sak 1) Jeg hadde kjørt fra oslo til telemark med den uten problemer, men å få kjøre ned noen bakker for å stoppe på en kafe mens jeg ventet på en som hadde BE kom, DET gikk ikke nei.. er maks en km, men neida.. ble 2 timers venting det uten mat..

 

Teit sak 2) Hadde jeg hatt en person som satt på med meg i passasjersetet som hadde BE så hadde det blitt sett på som øvelseskjøring, og da hadde det vært fullt lovlig kjøring.

 

En siste ting, den egentlige vekta på bilen, hengeren og båten overskred IKKE de 3500kg, men hengeren KUNNE ta mer, dvs 420 kg for mye for vanlig B bare.

 

Hilsenen fra i går kommer nok i posten etterhvert..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det var en trist erfaring å gjøre seg med nyinnkjøpt båt og det hele, men ikke la dette ødelegge gleden ved den nye båten, den har tross alt ingen skyld!

 

Synes det er flott at du deler denne uheldige opplevelsen med oss for sånn får vi vel noen og enhver informasjon om hvilken risiko man løper, og praktiske problemer forbundet med dette, hvis man strekker regelverket litt. Sikkert flere enn meg som har tenkt at dette er ikke noe problem for så kiiiiipe kan de da ikke være!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ulven,

hva var totalvekta på bil og henger?

 

Den egentlige vekta på bil og henger med båten kom jeg frem til ca 3400kg

Bilen veier 1900, båten ca 1000 (helt tom for veske og ribbet), og hengerens egenvekt ca 4-500kg.

 

Hengeren KUNNE laste 1800 ca..

Så regnestykket hennes var bilens 1900+hengerens maks til 1800 som blir ca 3700kg.

Den virkelige vekten ga dem blanke i.. var ikke noe å snakke om en gang.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det er en ting som redder hverdagen der ute på veien, og det er at politiet faktisk kan tenke.

 

 

Så selv om bilen min var dimensjonert for og kunne dra hengeren, og hengeren var kraftignok til båten jeg hadde bakpå, alt av vekt og slikt stemte, stropper og slikt var forsvarlig, men jeg manglet den E'en i førerkortet.

 

Hilsenen fra i går kommer nok i posten etterhvert..

 

Som jeg har hevdet hele tida:

 

FØR I TIDA forekom det at politiet faktisk tenkte en smule på personer, service og sitt forhold til befolkningen.

 

NÅ TIL DAGS tenker de kun på hvordan de kan bøtelegge vanlige borgere mest mulig effektivt, uten å komme på kant med de yrkeskriminelle.

 

RED: Gaupen har en ganske lettfattelig forklaring på sin webside. Om bare byråkratene kunne ordlegge seg på en slik måte, ville alt vært lettere her til lands.

 

Men statistikken over arbeidsledige ville nok ikke vært like pen, nei...

 

Hvor stor tilhenger kan du kjøre?

 

Klasse B:

 

Har du førerkort klasse B kan samlet tillatt totalvekt av bil + tilhenger ikke være over 3500 kg. Blir den samlede totalvekten av bil + tilhenger over 3500 kg, kan tilhengerens tillatte totalvekt ikke være over 750 kg.

Tilhengerens tillatte totalvekt må heller ikke være over bilens egenvekt

eller den maks tillatte tilhengervekt som bilen har lov å trekke i henhold til bilens vognkort, Kontroller vektene i vognkortene for bil og tilhenger.

 

Klasse BE:

 

Har du førerkort klasse BE kan du kjøre bil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg. Tilhengerens aktuelle totalvekt må ikke være større enn det bilen har lov å trekke i henhold til bilens vognkort.

(aktuell totalvekt=det tilhenger med last veier i øyeblikket)

 

Klasse C1:

 

Har du førerkort klasse C1, kan du etter bil klasse C1 trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke

over 750 kg.

 

Klasse C1E:

 

Har du førerkort klasse C1E, kan du kjøre bil klasse C1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 7500 kg.

Bilens og tilhengerens samlede tillatte totalvekt må ikke overstige 12000 kg, og tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt.

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det var en trist erfaring å gjøre seg med nyinnkjøpt båt og det hele, men ikke la dette ødelegge gleden ved den nye båten, den har tross alt ingen skyld!

 

Synes det er flott at du deler denne uheldige opplevelsen med oss for sånn får vi vel noen og enhver informasjon om hvilken risiko man løper, og praktiske problemer forbundet med dette, hvis man strekker regelverket litt. Sikkert flere enn meg som har tenkt at dette er ikke noe problem for så kiiiiipe kan de da ikke være!

 

:sailing:

 

Den episoden la jeg bak meg i det jeg kjørte ut fra plassen der, orker ikke la slike folk få ødelegge båtgleden som jeg(vi) har ventet så lenge på.

Det var ingen som tok skade av dette, og ikke var det noen reell fare for andres liv og helse med det heller, så jeg ser ikke på dette som en kriminell handling akkurat (selv om det er hva politiet gjør det til når de velger å faktisk ta en annmeldelse av dette i stedenfor forenklet forelegg eller lignende).

 

 

Som jeg har hevdet hele tida:

 

FØR I TIDA forekom det at politiet faktisk tenkte en smule på personer, service og sitt forhold til befolkningen.

 

NÅ TIL DAGS tenker de kun på hvordan de kan bøtelegge vanlige borgere mest mulig effektivt, uten å komme på kant med de yrkeskriminelle.

 

RED: Gaupen har en ganske lettfattelig forklaring på sin webside. Om bare byråkratene kunne ordlegge seg på en slik måte, ville alt vært lettere her til lands.

 

Men statistikken over arbeidsledige ville nok ikke vært like pen, nei...

 

Det var før det, alt var så meget bedre før i gamle dager hørte jeg mye tidligere, nå opplever jeg det samme selv at det VAR faktisk bedre i gamle dager.

 

Hva resultatet av gårsdagen blir vet jeg ikke enda, men kan vel ikke bli værre enn 2-3.000,- vel?

Hadde det vært værre ville dem vel ha tatt førerkortet på stedet og sånn vel?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg som kun har B i førerkortet kunne altså ikke dra en tom boggie henger fordi den KAN lastes med mer enn 750 kilo.

Grensen på 750 kg for klasse B er som tidligere skrevet kun GRUNNREGELEN. Det gjelder et unntak - den såkallte "campingvognregelen" som medfører at en med førerkort klasse B (uten E) har lov å trekke henger tyngre enn 750 kg dersom samlet tillatt maksimalvekt på bil og henger ikke overskrider 3500 kg og hengerens tillatte maksimalvekt ikke overskrider det som er oppgitt i den aktuelle bilens vognkort.

 

Men UTEN E i førerkortet er man altså veldig firkantede på at det ikke er aktuell vekt (det henger og bil er lastet til), men snarere maksimal tillatt vekt som gjelder som grense!

 

En siste ting, den egentlige vekta på bilen, hengeren og båten overskred IKKE de 3500kg, men hengeren KUNNE ta mer, dvs 420 kg for mye for vanlig B bare.

Som nevnt.... her er man veldig firkantet mht E eller ikke E i førerkortet. Jeg har lenge vært klar over dette og måtte derfor legge litt ekstra innsats i valg av båthenger for å få båt+henger til å bli under 1500 kg. Dette ble sammen med tillatt totalvekt på min bil også såvidt under 3500 kg. Dette medførte imidlertid at jeg måtte velge en-akslet båthenger. Alle de tilgjengelige boggihengerne medførte at sum båtvekt og hengervekt kom over 1500 kg. Den hengeren jeg måtte velge har godkjent nyttelast større enn vekt av båt og motor, men jeg kan faktisk ikke kjøre med full vanntank (50 liter) og full drivstofftank (145 liter) for da har jeg ca 100 kg overlast på hengeren.

 

Hilsenen fra i går kommer nok i posten etterhvert.

Kondolerer :nonod:

Link to post
Share on other sites

Fant denne i oa.no:

 

"– Uvitenhet om hvilke regler som gjelder er nok hovedårsaken til at mange kjører rundt med en tilhenger som de faktisk ikke har lov til. Det kan medføre bøter på i størrelsesorden 3000 kroner dersom man blir stoppet i kontroll"

 

Jaja.. sånn kan det gikk.. ingen større skade.. bare litt mindre mat og sosial omgang i 2-3 mnd'er ;-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...