Jump to content

Fenderlist tabbe...

Windy37GM

Recommended Posts

Jeg har en liten lekkasje med regnvann som kommer inn i båten under fenderlisten. Jeg tok av den ene enden igår ettermiddag (ja, jeg vet: ikke lurt), og idag har den selvfølgelig krympet så mye at jeg ikke får strekt den på plass igjen. Vi har prøvd 3 mann å strekke den på plass, men klarer det ikke. Jeg trenger derfor en tønne for å varme den, slik at vi får strekt den på plass. Eller evnt bytte til en ny fender list på hele båten.

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i 200 liters fat i Tønsberg omerådet?

mvh

Joda310

med fenderlist som er for kort.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Du skal vel ikke koke fenderlista?

Hvor mange grader må du opp i for å strekke den på nytt?

Hva med å kjøpe en stor plastbalje, slike som brukes til å blande betong?

Dette får du billig på Fix, Biltema, Zeiner, Maxbo, osv.

Vann kan du ta fra varmtvannsberederen. Det skal holde ca. 80-90 grader.

Jeg brukte denne metoden til en jolle jeg støpte for en del år siden,

men det er jo mulig din fenderlist krever en annen fremgangsmåte.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Har satt på fenderlist på endel båter og alltid brukt balje med varmt vann. Hvis alt er klargjort på forhånd slik at det ikke oppstår pause i arbeidet med å trekke fenderlista på kommer dette til å gå helt fint. Ha skikkelig godt og varmt vann i balja og bruk hansker for det blir varmt på puselankene. Lista blir myk og fin og enkel å trekke på.

Lykke til............

Takker så meget for mange svar.

Da prøver jeg med varmepistol imorgen, går det gæli så skaffer jeg ny fenderlist og monterer den neste helg. Jeg har satt på ny fenderlist på vår forrige båt, så jeg vet hvordan det skal gjøres. Men vi trenger isåfall noe å varme lista i. Sist gang brukte vi et 200 liters fat og varmet op vannet med et bål under tønna.

Joda310

Som skal tenke litt mer neste gang

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg har nylig montert fenderlist fra parmaplast, enkelt og greit når du får nok varme, VÆR FORSIKTIG med varmepistol, bruk den på lav varme og varm over lengre tid. Det beste er å varme den i vann (som jeg gjorde). Det er enkelt å montere den når den er myk nok. Se mont.veil fra parmaplast i svaret ovenfor.. Lykke til.

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Takker.

Skal være forsiktig med varmepistolene, vi skal bruke 2 stk og ta litt lengre stykker i slengen for å distribuere strekket. Skal si ifra imorgen hvordan det gikk :-) *krysse fingre*

Joda310

Med fornyet håp

Surret den rundt seg selv og strammet. Så surret vi langsetter 2-4 tørn og dro. Da løste den seg ikke. + at vi surret med 2 stk jekkestropper, mot hverandre (medurs/moturs) for å hindre rotasjon av fenderlisten. Sikret med noen runder elektrotape. Når dette skulle fra hverandre, kappet vi tape og stroppene med tapetkniv.

stropper4.jpg

Ingen skader i fenderlisten, kun litt Zalo rester. Zalo brukte vi for å minske friksjonen mellom fenderlist og skroget. Brukte det fra baug til akter, fungerte meget bra :-)

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Manglende sika e.l i skjøten mellom innerliner og skrog. La en fin larve som jeg skviset inn. Snakket med fabrikken, og noen Joda 310 har hatt lekkasje der (som en drøss andre båter). Jeg lurer på å selge båten, og vil ikke levere fra meg noe som ikke er helt som det skal :-) Sånt blir det bare bråk av.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

• 8 år senere...

Jeg hadde stor nytte av denne tråden når jeg uten å vite bedre løsnet fenderlisten min for å tette en liten lekkasje. Den ble overraskende nok for kort når den skulle på, og den var stiv som en pinne. Jeg så litt mørkt på det før jeg fant denne tråden.

Jeg fant en litt annen løsning, som kanskje noen kan ha nytte av senere. Jeg tok en stump 75mm avløpsrør som jeg tettet i ene enden, og tredde inn på lista. Så kokte jeg opp vann og helte inn i røret, lot det stå i ca 5 minutter, helte av vannet og erstattet det med nytt, kokende vann i 5-10 minutter til. Lista ble myk og fin og lot seg overtale...

bilde

Takker så mye for en meget nyttig tråd. Mange gode ideer her! Jeg har kappet fenderlista i forbindelse med innstøping av hekk-port, men skulle gjerne dratt av fenderlista 2-3 meter på styrbord langside for å gjøre noen tetninger. Om jeg drar av lista 3 meter bakfra, vil den da henge fast videre fremover båten? Eller må den settes/klemmes fast slik at den ikke krymper fremover langs båten?  ( Ser ut som den "henger fast" under O en i Nordan på bildet ditt gnrk).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...