Windy37GM Startet 12.August.2007 Del på Facebook Startet 12.August.2007 Jeg har en liten lekkasje med regnvann som kommer inn i båten under fenderlisten. Jeg tok av den ene enden igår ettermiddag (ja, jeg vet: ikke lurt), og idag har den selvfølgelig krympet så mye at jeg ikke får strekt den på plass igjen. Vi har prøvd 3 mann å strekke den på plass, men klarer det ikke. Jeg trenger derfor en tønne for å varme den, slik at vi får strekt den på plass. Eller evnt bytte til en ny fender list på hele båten. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i 200 liters fat i Tønsberg omerådet? mvh Joda310 med fenderlist som er for kort. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
TideRace Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 (redigert) Du skal vel ikke koke fenderlista? Hvor mange grader må du opp i for å strekke den på nytt? Hva med å kjøpe en stor plastbalje, slike som brukes til å blande betong? Dette får du billig på Fix, Biltema, Zeiner, Maxbo, osv. Vann kan du ta fra varmtvannsberederen. Det skal holde ca. 80-90 grader. Jeg brukte denne metoden til en jolle jeg støpte for en del år siden, men det er jo mulig din fenderlist krever en annen fremgangsmåte. Redigert 12.August.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sigmundh Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Gjorde samme for et par år siden. Løste problemet med å varme forsiktig med en vanlig varmluftspistol. Men vær forsiktig så det ikke blir for varmt. Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Maritim har monteringanvisning for fenderlist.Må vel gjøre susen selv på brukt list Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Har satt på fenderlist på endel båter og alltid brukt balje med varmt vann. Hvis alt er klargjort på forhånd slik at det ikke oppstår pause i arbeidet med å trekke fenderlista på kommer dette til å gå helt fint. Ha skikkelig godt og varmt vann i balja og bruk hansker for det blir varmt på puselankene. Lista blir myk og fin og enkel å trekke på. Lykke til............ Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Jeg også tok av listen på Draco 2500. Trikset med å få den på igjen var varmluftpistol og at jeg brukte spannsett i ene enden (babord list) og festet spannsett over i fortøyningskrok på styrbord side. Siden var det bare og varme forsiktig og jekke etterhvert. Det fungerte perfekt. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
kgt Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Monteringsanvisning: http://www.parmaplast.no/no/LinkClick.aspx...=59&mid=394 Sitér dette innlegget kgt Link to post
Windy37GM Svart 12.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2007 Takker så meget for mange svar. Da prøver jeg med varmepistol imorgen, går det gæli så skaffer jeg ny fenderlist og monterer den neste helg. Jeg har satt på ny fenderlist på vår forrige båt, så jeg vet hvordan det skal gjøres. Men vi trenger isåfall noe å varme lista i. Sist gang brukte vi et 200 liters fat og varmet op vannet med et bål under tønna. Joda310 Som skal tenke litt mer neste gang Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
tuffff Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Jeg mener det var foreningen, eller en i foreningen ute på Vallø som hadde et fat og utstyr for montering av fenderlist. I fjor en gang i hvert fall. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Jeg har nylig montert fenderlist fra parmaplast, enkelt og greit når du får nok varme, VÆR FORSIKTIG med varmepistol, bruk den på lav varme og varm over lengre tid. Det beste er å varme den i vann (som jeg gjorde). Det er enkelt å montere den når den er myk nok. Se mont.veil fra parmaplast i svaret ovenfor.. Lykke til. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Windy37GM Svart 12.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2007 Takker. Skal være forsiktig med varmepistolene, vi skal bruke 2 stk og ta litt lengre stykker i slengen for å distribuere strekket. Skal si ifra imorgen hvordan det gikk :-) *krysse fingre* Joda310 Med fornyet håp Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Pam65 Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Si gjerne ifra hvis du får det til, men vær forsiktig. Vannvarming er absolutt å anbefale. Ca. 80 grader og etter en stund er listen som en strikk (i 5-10 minutter...). Det er nok smidigst og greiest mot listen. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2007 (redigert) Jeg fikk det til :-) 4 jekkestropper, 2 varmluftpistoler, plenty teip, god kompis på laget og 2 timers jobb. Sitter perfekt !! Joda310 Med riktig fenderlist Redigert 13.August.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Pam65 Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Så bra, men hvordan festet du stroppene til listen, det skjønner jeg ikke helt ut fra bildene? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2007 (redigert) Surret den rundt seg selv og strammet. Så surret vi langsetter 2-4 tørn og dro. Da løste den seg ikke. + at vi surret med 2 stk jekkestropper, mot hverandre (medurs/moturs) for å hindre rotasjon av fenderlisten. Sikret med noen runder elektrotape. Når dette skulle fra hverandre, kappet vi tape og stroppene med tapetkniv. Ingen skader i fenderlisten, kun litt Zalo rester. Zalo brukte vi for å minske friksjonen mellom fenderlist og skroget. Brukte det fra baug til akter, fungerte meget bra :-) Joda310 Redigert 13.August.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
kurth Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Lurer på hva som var årsaken til lekkasjen under fenserlisten.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2007 (redigert) Manglende sika e.l i skjøten mellom innerliner og skrog. La en fin larve som jeg skviset inn. Snakket med fabrikken, og noen Joda 310 har hatt lekkasje der (som en drøss andre båter). Jeg lurer på å selge båten, og vil ikke levere fra meg noe som ikke er helt som det skal :-) Sånt blir det bare bråk av. Joda310 Redigert 13.August.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
gnrk Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 Jeg hadde stor nytte av denne tråden når jeg uten å vite bedre løsnet fenderlisten min for å tette en liten lekkasje. Den ble overraskende nok for kort når den skulle på, og den var stiv som en pinne. Jeg så litt mørkt på det før jeg fant denne tråden. Jeg fant en litt annen løsning, som kanskje noen kan ha nytte av senere. Jeg tok en stump 75mm avløpsrør som jeg tettet i ene enden, og tredde inn på lista. Så kokte jeg opp vann og helte inn i røret, lot det stå i ca 5 minutter, helte av vannet og erstattet det med nytt, kokende vann i 5-10 minutter til. Lista ble myk og fin og lot seg overtale... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 Genialt smart, gnrk ! Godt tips. Billig også :-) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 (redigert) Hvis man har tilgang til høytrykkspyler med varme er det effektivt. Skru ned trykket til 20 bar så kommer temperaturen opp til over 100 grader og det er fort gjort å varme noen meter list. Redigert 10.April.2016 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Petterøe Svart 11.April.2016 Del på Facebook Svart 11.April.2016 Takker så mye for en meget nyttig tråd. Mange gode ideer her! Jeg har kappet fenderlista i forbindelse med innstøping av hekk-port, men skulle gjerne dratt av fenderlista 2-3 meter på styrbord langside for å gjøre noen tetninger. Om jeg drar av lista 3 meter bakfra, vil den da henge fast videre fremover båten? Eller må den settes/klemmes fast slik at den ikke krymper fremover langs båten? ( Ser ut som den "henger fast" under O en i Nordan på bildet ditt gnrk). Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Petterøe: sett en snekkertvinge over der du "stopper" avtaging av fenderlist, så vil den henge fast videre fremover. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
gnrk Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Ser ut som den "henger fast" under O en i Nordan på bildet ditt gnrk). Jeg gjorde ikke annet enn å løsne den der jeg skulle tette. Det virker ikke som den krymper der den fremdeles satt på, den var så stiv at den nok har god friksjon mot kanten. En snekkertvinge er uansett et godt forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.April.2016 Del på Facebook Svart 12.April.2016 Det der var et smat triks Hvis du i tillegg hadde skiftet ut muffa nederst med et stålrør som man sveiser i en bunn, eller rett og slett en blekkboks, og setter en primus under, så får man damp i røret Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.