Jump to content

TV-antenne


Kiwi

Recommended Posts

Skal kjøpe ny tv-antenne, og valget står mellom 2 kandidater, begge fra Glomex: Den ene heter "Marine Master" og koster 1.370,- den andre er også fra Glomex, heter "Digital Directional". Denne koster 4.193,- Begge prisene er fra katalogen til Maritim. Releativt stor prisforskjell. Er det noen grunn til å betale over 3 ganger så mye for den siste? Er den så mye bedre som prisen skulle tilsi? Hva med det nye digitale bakkenettet, burde dette legge noen føringer m.h.t. valg av antenne?

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på det samme, og er også i markedet for ny anntenne.

Slik jeg har forstått det er denne Digital Directional typen retningsbestemt og med en bestemt åpningsvinkel.

Digitale sendinger er visst mer utsatt for forstyrrelser fra refleksjoner enn analoge.

Derfor skal en fjernstyrt justerbar directional anntenne være et bedre valg enn en omnidirectional anntenne ved digital mottak.

Man slipper å motta og forsterke like mye refleksjonssignaler fra omgivelsene som man får med en "rundtstrålende" anntenne.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En retnigsbestemt antenne er alltid best. Dette er ut fra egen erfaring, både for analoge signaler, og for digitale signaler som vi mottar vha. dekoder her vi ligger langt nede på svenskekysten. Det er feil at det blir mer problemer med reflekterte signaler ved digitale utsendinger, - tvert imot, da utnyttes at som finnes av signaler til å bygge opp et bra bilde! (under forutsetning av at tuneren i digitaldekoderen er av en viss standard)

 

Lars H.

(pt. Skärhamn Sverige)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er Glomex Polaris (V9130) det er snakk om så har jeg installert denne på nybåten. Har tidligere hatt V9125 og 9112.

 

Jeg var også veldig i tvil om den var verdt såvidt mye høyere pris, men valgte å kline til (ofte dyrt å kjøpe for dårlig :cool: ).

 

Det synes som om vi får bedre bilde med V9130 og det er særlig refleksene som blir borte. Antennen kan mange steder dreies slik at bildet forsvinner helt for deretter å bli helt perfekt. Andre steder så er det mer snakk om å minimere reflekser. Erfarte også at bypass funksjonen i antenneforsterkeren er gull verdt. Siden forsterkerelektronikken tydeligvis ikke sitter i antenna, men i forsterkerboksen - så blir det som regel bare støy ved å sette på forsterkeren :sad: Dette kan selfølgelig være annerledes i en seilbåt med 20+ meter kabel (på den annen side tror jeg det er mer enn godt nok med V9112 i mastetoppen på en seilbåt!)

 

Imidlertid så har jeg hatt ett problem. Antenna er levert inn til reklamasjon siden overgangen mellom foten og antenna tydeligvis er for svak til å tåle å kjøres med i sjø :crazy: Jeg er litt spent på hvordan Glomex løser dette!

 

Uansett - i år har vi tatt inn TV på steder hvor vi ikke fikk inn bildet med V9125/V9112 (samme TV). Men det er ikke alltid så lett å sammenligne siden vi nå også har en annen båt med en annen antenneplassering (nesten 1m høyere plassering nå). Det er heller ikke så lett å huske akkurat hvor godt bildet var på et bestemt sted året før....

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er feil at det blir mer problemer med reflekterte signaler ved digitale utsendinger, - tvert imot, da utnyttes at som finnes av signaler til å bygge opp et bra bilde! (under forutsetning av at tuneren i digitaldekoderen er av en viss standard)

 

Lars H.

(pt. Skärhamn Sverige)

 

Lars H, ut i fra det du sier her, så kan jeg ikke forstå annet enn at når det kun blir aktuelt med digitale signaler neste sommer, så har det mindre betydning om antennen er retingsstyrt?

Redigert av Kiwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil det si at når det kun blir aktuelt med digitale signaler neste sommer, så har det mindre betydning om antennen er retingsstyrt?

 

Det vil jeg tro er litt avhengig av hvor sterkt "hovedsignalet" er og hvor mye reflekser du har. Blir det for mye reflekser i forhold til hovedsignal så er det nok å forvente problemer digitalt også. Et "ikke så verst" analogt bilde kan nok derimot bli bortimot perfekt digitalt. Dette er en gjetning fra min side basert på kunnskap og erfaring med andre typer digital signaloverføring. Resultatet avhenger bl.a. av hvordan feilkorreksjonsalgoritmene er og hvor robust dekomprimeringen er mht. feil (støy). Skal bli spennede å se - håper bare at det kommer fornuftige dekodere for 12V til en ikke alt for høy pris :confused:

 

Vi kjøpte Polaris antennen siden vi erfarte at det var overraskende elendig mottaksforhold mange steder. Da er det bedre å være sikker. Ikke at vi ser mye på TV, men det er jo greit at det virker hvis man først vil se da....

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Min erfaring med digitale sendinger i Sverige (både sist år og nå), er at der signalene er sterke, men gjerne fulle av refleksjoner, blir det helt perfekt med rundtmottagende antenne. Men med svake signaler, selv uten reflekser er disse UFO- antennetypene bare "dritt". Får jeg noe blde i det hele tatt, så hakker det og fryses stadig. Da må jeg frem med min 5-elements Yagii-antenne med innebygget forsterker og finrette den mot senderen. Og vips, så er alt herlighet og glede.

 

Sommerhilsen Lars H.

(pt. Klädesholmen)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

håper bare at det kommer fornuftige dekodere for 12V til en ikke alt for høy pris :confused:
Hei.

Fikk tidligere idag en pressemelding fra NTV der den første godkjente dekoderen, Grundig DTR 8720 for MPEG4 presenteres (for både 230v og 12v). Les testen her. Men obs, testen er utført hos RiksTV, ikke ute i felten under vanskelige forhold!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

håper bare at det kommer fornuftige dekodere for 12V til en ikke alt for høy pris :confused:

 

Grundig lanserte den første mottakeren for det nye bakkenettet i dag - med støtte for 12 og 230V: RiksTV - Her er den første mottakeren

 

 

(Lars H, ser du var litt før meg ute her :smiley:

Redigert av Kiwi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser med glede at det er støtte for både den norske :flag: og den svenske :flag_sw: standarden. Litt høyere pris og litt større enn jeg håpet, men dette er til å leve med. Får vel vente til våren med å kjøpe tenker jeg - det kommer nok mer duppeditter her :eek:

 

Med referanse til vår utskremte digitale tester på svenskekysten så ser det ut til at resonementet mitt vedrørende Polaris antennen holder. Blir nok ikke like bra som å klatre opp i masta på naboseilbåten med en diger Yagii, men det får klare seg :seeya: Får vi ikke inn TV-en og det er drittvær så får vi finne på noe annet - så enkelt er det :lol:

Link to post
Share on other sites

Lars H, ut i fra det du sier her, så kan jeg ikke forstå annet enn at når det kun blir aktuelt med digitale signaler neste sommer, så har det mindre betydning om antennen er retingsstyrt?

Tvilsomt, Polaris anntennen er kommet nettopp med tanke på digitale bakkesendte sendinger, og problemene som oppstår med refleksjoner ved svake signaler.

En bør ikke ta alt som skrives på båtplassen for god fisk.

Ta heller en titt på produsentens info om anntennen. Det gir nok litt mer kjøtt på beinet...

 

 

Link to post
Share on other sites

En tanke litt på siden av temaet: På tide å bytte ut gamleTV'n også (med billedrør), og det blir selvfølgelig LCD. Men er det noe poeng å kjøpe en LCD TV? Tuneren i denne er jo allikevel verdiløs til neste år, så hvorfor ikke like godt kjøpe en LCD monitor (+ å la lyden gå via stereoen i båten)? Noen anbefalinger på gode monitorer med riktig tilkobling?

Link to post
Share on other sites

Noen anbefalinger på gode monitorer med riktig tilkobling?

 

Jeg bruker en Samsung 940MW Wide 19" med TV-tuner og er strålende fornøyd med denne (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315390 for kr. 2.895,-). Den har grei lyd og bra bilde. Kan brukes som TV og monitor. Mulig du klarer å få noe billigere, men det er nå greit med fjernkontroll for lyd og sånne ting og da. Den har massevis av innganger. Husk at dette er 230V versjon og krever inverter (minst 350W modifisert sinus).

 

Men - vær oppmerksom på at det kan hende det kommer utstyr med dekoder innebygget. Ser ut som om Grundig er litt aktive på dette markedet for 12V utstyr for hytte/camping/båt bruk, men jeg har ingen erfaringer selv....

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke med meg ordboken italiensk/norsk, så det var noen få punkter i beskrivelsen jeg ikke helt fikk med meg. Det gjeller spesielt denne setningen: "Altra caratteristica deiby-pass è inoltre, neutralizzare i disturbi provenienti da elettrodomestici di bordo o da alimentatori di scarsa qualità, situazioni nelle quali il segnale video digitale terrestre normalmente risente fino alla totale scomparsa." Kan du kort oversette den?

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

jeg har en TV antenne, kjøpt av Aktiv Marine i Lillestrøm til noe over 1000kr. Fungerer utmerket og enkel å montere. Flere steder i Oslo hvor signalene er som en parabol. Vesentlig bedre enn en vanlig bordantenne vi hadde tidligere..

 

husker ikke i hodet hva den heter.

 

98333676dm6.jpg

 

Jeg monterte også en slik til ferien og har god erfaring med denne så langt. Den heter Triax ufo marine.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke en døyt italiensk, men et tips er å prøve http://www.glomex.it/ og velge engelsk flagg før du limer inn linken (språkvalget ligger i en cockie tenker jeg...)
Takk for tipset, det funket (måtte bare enable cookies for Glomex først). Artikkelen kan også hentes ned i Word-format fra min hjemmeside her.

 

Det var mye bla. bla i artikkelen, men også mye interessant, blandt annet at det sitter en log periodic dipole array antenne inni domen som kan gi svært lik forsterkning over et stort frekvensområde. Men at den har en lobe på 60gr. med 6db og i tilegg har 0db resten av horisonten rundt, gjør vel ikkie at den er spesielt retningsvirkene og skjermende for refleksjoner. Hva de skryter av hvordan de fikser dette med forsterkeren er vel en udokumentert hemmelighet.

 

Men alt i alt, jeg skulle gjerne hatt denne antennen ombord nå og sammenlignet den med min ordinære 5-elements Yagii antenne med selvkonstruert forsterker. Dette spesielt siden en her på Bohuslänkysten fremdeles har både analoge sendinger (som stenges 24.sept.) og digitale sendinger.

 

Sommerhilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte også en slik til ferien og har god erfaring med denne så langt. Den heter Triax ufo marine.

 

Har også kjøpt denne, kr. 400,- Kvaliteten på signalet, ok, men ikke som forventet. Har montert forsterkeren 50/50 mellom antenne og tv. Tv'en er den samme som hos Maritim, ikke det beste av kvalitet, men betalte 2' lapper mindre hos en forhandler i Dolviken/Søreide i Bergen. Radioen derimot ble som ny med denne antennen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte også en slik til ferien og har god erfaring med denne så langt. Den heter Triax ufo marine.

 

Ja, kan vel stemme det. Positive erfaringer så langt hvertfall! Fungerer helt glimrende til å få med seg nyheter, været og en spennende film om kvelden.. Brukes ikke til noe mer og da et det tullete å kaste bort flere tusen på parabol osv..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...