Jump to content

TV-antenne


Kiwi

Recommended Posts

Jeg tror jeg kjøper den Polaris anntennen.

Tar sjansen på at Glomex ingeniørene kan mer om anntenne teknologi enn en pensjonert innrøykt "ingentinggjør". :lol:

 

Fra brosjyren:

The directional antenna V9130 allows to receive only from one direction and with a beam of 60°, thus avoiding

the reception of all the reflected signals from sailboat masts, cranes, buildings etc. in the area. The result is

therefore a clear crispy digital image on your TV set, since this directional antenna prevents the little movements

of the boat from stopping the reception of the digital signal, as happens with reflected ones.

glomex.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Har også kjøpt denne, kr. 400,- Kvaliteten på signalet, ok, men ikke som forventet. Har montert forsterkeren 50/50 mellom antenne og tv. Tv'en er den samme som hos Maritim, ikke det beste av kvalitet, men betalte 2' lapper mindre hos en forhandler i Dolviken/Søreide i Bergen. Radioen derimot ble som ny med denne antennen.

 

400? Føler meg litt lurt jeg da som betalte 1098.-

Hvor fikk du en slik pris?

Link to post
Share on other sites

I det nye bakkenettet vil alle "kanaler" ligge i UHF området og antennene vil kunne spesialbygges for dette. Vanlige båtantenner er bredbåndsantenner som blir ett kompromiss.Det beste er en vanlig retningsbestemt antenne... Men dette kan være upraktisk på en båt.

Retningsbestemt antenne vil etter min erfaring alltid være upraktisk i en båt, med mindre man ligger longside. Jeg ønsker synspunkter fra noen som kan "se inn i båtsesongen 2008":

Blir det mulig å kjøpe 15 tommer LCD fjernsyn, tilpasset digitalt mottak og med innebygd DVD, som kan kobles til vår rundtmottagende Glomex-antenne med forsterker?

Link to post
Share on other sites

Retningsbestemt antenne vil etter min erfaring alltid være upraktisk i en båt, med mindre man ligger longside.

 

Det er vel grunnen til at den har en "åpning" på hele 60 grader. Hadde man ligget helt stile kunne man hatt antennen vesentlig mer retningsvirkende. Ideelt burde åpningen vært justerbar, men det får vel være grenser for kompleksitet kanskje :confused: Når det gjelder Polaris antennen kunne den vært raskere til å rotere, men innstillgen er jo enkel da - med fjernkontroll og et "mottaks-øye" som du kan montere hvor du vil.

Link to post
Share on other sites

. . . . vår rundtmottagende Glomex-antenne med forsterker. .
Hei.

 

Min nye rundtmotagende Glomex antenne (den minste typen) er så langt en skuffelse. Jeg trodde at min 10 år gamle Triax rundtmottagende antenne var blitt sliten og byttet den ut, men til ingen nytte. Resultatet er det samme dårlige. Under ekstremt gode forhold som her på Käringön får jeg imidlertid inn både analoge og digitale svenske sendinger fra Uddevallasenderen. Men prøver jeg meg på Göteborgsenderen, er det omtrent ikke signal. Min gamle 5-elements Yagii retningsvirkende antenne med selvkonstruert forsterker klarer imidlertid jobben utmerket. Jeg får til og med inn NRK1 (analogt med mye støy) inn med denne antennen. Glomex'n gir null signal.

 

Lars H.

(pt. Käringön Sverige)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er vel grunnen til at den har en "åpning" på hele 60 grader. Hadde man ligget helt stile kunne man hatt antennen vesentlig mer retningsvirkende.Ideelt burde åpningen vært justerbar, men det får vel være grenser for kompleksitet kanskje :confused: . . . . men innstillgen er jo enkel da - med fjernkontroll og et "mottaks-øye" som du kan montere hvor du vil.
Det med 60 graders åpningsvinkel og 6db gain høres jo greit ut, men at den frenmdeles har en gain på 0db fra andre retninger virker negativt på meg. Det du sier om "mottaksøye", vil det si at du får noen informasjon om retningen den er innstilt på? En kan jo ikke se inni "domen" hvor antennen peker slik jeg kan se på min åpne Yagii antenne.

 

Det er mulig jeg virker svært negativ, men for en pris på over 4 tusen kroner må en vel kunne forvente at en slik antenne er MYYYYE bedre enn min Yagii til kr.250 pluss en transistor, 3 motstander og 2 kondensatorer og 1 spole.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars, dette kan kanskje innebære at det er endel av oss som ferdes i Kattegat som er svært ivrige på å få gode mottagerforhold neste sommer, og som sponser deg med å utvikle en brukbar antenne.

Jeg setter meg gjerne på en slik liste fordi jeg vet at du kommer frem til et bra produkt.

Link to post
Share on other sites

400? Føler meg litt lurt jeg da som betalte 1098.-

Hvor fikk du en slik pris?

Her

 

Er ikke sikker, må muligens være bedriftskunde...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg virker svært negativ, men for en pris på over 4 tusen kroner må en vel kunne forvente at en slik antenne er MYYYYE bedre enn min Yagii til kr.250 pluss en transistor, 3 motstander og 2 kondensatorer og 1 spole.

Lars H.

 

Nei du er da ikke negativ - er bare kritisk og det var jeg og.... Tok egentlig en sjanse på at den var bedre enn de tradisjonelle. Er ikke lett å slå en skikkelig Yagi da - selv om den er aldri så hjemmesnekra :yesnod:

 

Det er forøvrig ikke noen god indikator på posisjon, men man ser på lysdioden på antenneforsterkeren når den kommer til endene - kritikken min er først og fremst at den er sen. Man trenger jo ikke vite hvilken vei antenna står bare bildet er bra, men Murphy gjør det til en sen prosess når man:

-starter med antenna i midtposisjon (uten at man vet det)

-man kjører antenna helt den ene veien, men er usikker på om det er optimalt

-man kjører antenne helt den andre veien og finner ut at - jo det var optimalt i den første stillingen :lol:

-man kjører antenna helt tilbake :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hadde den minste Glomexen på forige båten og var kjempe fornøyd , kjøpte en ny nå til denna båten . Men neida så langt er det dårlig greier , har dem gjort noe nytt inni dem eller ? Står analog og digital på antenna idag , men i Drammen i helgen fikk jeg inn såvitt TV2 og en kirkekanal . Men kan være at forsterker'n står for langt unna tv'n og at jeg må bytte kabel , setta på den som var med antenna som er noe tykkere ? Stikka blir noe slappe på den gammle kabelen , da den nye er tykkere .Må være noe nytt år etter år , kunne den ikke bare vært samme som før . Hadde sluppet mye ekstra arbeid da vel , men ser på saken seinere . Haster ikke med tv'n enda , men greit å ha ombord da .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En helt annen ting: DAB-radio, vil Polaris'en kunne benyttes til å ta ned digitale signaler for DAB (med en dertil egnet splitter for radio- og TV-signaler)? Jeg forstår det slik at DAB-radio for bil krever en annen antenne enn den vanlige(?), og det følger da gjerne også med en spesiell "DAB-antenne" når man kjøper f.eks. en Blaupunkt DAB-radio. Er litt forvirret......

Link to post
Share on other sites

LarsH: Hvilket frekvensbånd er Yagien din på?

Og til DAB-experter: Går ikke DAB-radioen på en ganske annen frekvens da?? (Ca 200 MHz?)

 

Har kjørt rundt med div. Glomex-antenner på bobil i noen år...

Enda INGEN av dem som har slått en gammel 10-elements bredbåndsyagi...

(Tross påstander om superlativer om Glomex-engentingører) :smash:

 

OG må si meg ening med LarsH: Har enda ikke sett et antennediagram med 0 - NULL stray-lobes!! Slikt er KUN selgerprat!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Enda INGEN av dem som har slått en gammel 10-elements bredbåndsyagi...

Det er det nok ingen som bestrider.

Men en 10-elements bredbåndsyagi passer liksom ikke helt på min båt, hverken estetisk eller særlig praktisk i en oppankret båt. :nonod:

Forøvrig har jeg en såkalt "englands-antenne" liggende i kjelleren, brukt i hine dager til å ta inn engelske tv kanaler direkte v høytrykk.

En 3 meter lang sak med 3 bommer av yagi type med elementer mer enn du kan telle. :lol:

Men den kommer neppe på båten noen gang.

Og det gjør nok ikke et stabilisert satelitt system heller med det første.

Derfor er nok en Polaris antenne interessant ja.

Har du noen bedre forslag ?

 

 

Link to post
Share on other sites

LarsH: Hvilket frekvensbånd er Yagien din på?

Hei.

 

Antennen min dekker VHF3 båndet (kanal 5-12) og videre oppover inkludert UHF k21-69. Den får altså også med seg vanlig FM radio og DAB radio. Det eneste den ikke dekker er VHF1 (kanalene 2-4) som vel ikke er i bruk noe sted i landet. Og når digital-TV overtar, holder det med en antenne for UHF (470-860MHz). Kjøpte derfor en slik Yagii antenne med forsterker innebygget på tilbud hos Clas Ohlson til kr.290,- for å teste litt. Den er OK, men ikke så følsom som den gamle antennen min.

 

yagii_egen.jpg

Min gamle antenne

 

yagii_clas.jpg

Antennen fra Clas Ohlson

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

VHF1 (kanalene 2-4) som vel ikke er i bruk noe sted i landet.

Greipstad, den sterkeste senderen her på sørlandet, sender faktisk på kanal 2. Den lave frekvensen (under FM radio) gjør at rekkevidden er svært bra. Men den er veldig følsom for støy.

Hadde samme "campingantenne" som deg, montert på en stang gjennom targabøylen slik at den kunne justeres innenfra. Dette fungerte svært bra, fikk inn både svensk og dansk TV. Den er såpass kort at åpningsvinkelen tillater at båten beveger seg litt.

Etter at jeg flyttet på Sørlandet er turene blitt kortere og TV'en har forlatt båten.

Link to post
Share on other sites

Så Greipstad er i drift fremdeles? Kanal 2 er vel så laft som ca. 47MHz. Husker en gang på tidlig 70-tallet at jeg var med X-svogeren min på båtferie på sørlandet. Det var VM i fotball og jeg fikk lånt en reise-TV på jobbe, NRK fjernsynet, for ferien. Jeg laget en lang list på 2,8m hvor jeg stiftet fast en dipol lagetav vanlig 300ohm flatkabel. Denne surret vi fast på dekk og rettet mot senderen. Dat var ikke mange med TV i båt dengang! Husker de digre 3-elementsantennene folk hadde på taket i hin hårde dager, lite egnet for en fritidsbåt.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

......Enda INGEN av dem som har slått en gammel 10-elements bredbåndsyagi...

(Tross påstander om superlativer om Glomex-engentingører) :smash:

 

OG må si meg ening med LarsH: Har enda ikke sett et antennediagram med 0 - NULL stray-lobes!! Slikt er KUN selgerprat!!

 

Fysiske lover gjelder fortsatt. Tror ikke du noensinne vil få se en omnidireksjonal antenne som slår en fler-elements yagi antenne.

 

At antennen har 0 dB gain i en eller flere retninger betyr ikke null signal. I Glomex eksemplet betyr dette at signal som mottas fra den 60grader sektoren som nevnes er 6 dB sterkere enn de signalene som mottas fra 0 dB sektoren. Dvs. du får forstyrrelse/støy inn på ønsket signal. 0dB i antenne sammenheng er normalt referansen til en tenkt isometrisk antenne som er omnidireksjonal i alle plan. Man pleier ofte å angi dette med betegnelsen dBi.

 

Digitalt bakkenett benytter COFDM (Coded Orthogonal Frequency Division Multiplexing) modulasjon. Denne sende/kodingsformen er spesielt utviklet for å minimere problemet med refleksjoner.

 

"Coded" betyr at data som sendes bl.a. inneholder feilkorrigeringsinformasjon, pakkes på en måte som gir minimal interferens mellom 2 påfølgende pakker, pluss andre matematiske trix.

 

"Orthogonal" betyr at sendingen foregår på mange frekvenser. Avstanden mellom disse frekvenser er en funksjon av lengden på den innholdsbærende datapakken slik at mottakeren enkelt kan integrere signalene på alle frekvenser for å demodulere det mottatte signalet.

 

Mellom hver innholdsbærende datapakke legges det som kalles Guard Interval (stille intervall). Da det er slik at reflekterte signaler kommer senere og er svakere jo lenger distanse de har gått er det kun de svakeste refleksjoner som tas imot. De potensielt forstyrrende refleksene, f.eks fra en kran i havna, vil ha passert antennen din før mottak av neste pakke begynner. Guard Interval betyr selvfølgelig 'sløsing' med båndbredde og intervallet velges som et kompromiss mellom ønsket om signalintegritet og hvor mye båndbredde man tåler å gi fra seg til dette formål.

 

Normalt vil man trenge nær 20dB bedre signal/støy forhold for å motta digitalsendinger i forhold til analoge sendinger. Dette betyr bedre (les: retningsbestemte) antenner dersom du ikke er nær en sender. RiksTV gjengen har garantert satt opp en mengde kraftige Rhode & Swartz sender i de områder som skal dekkes. Problemet kan vel være mot svenskegrensen der Norge har en gammel avtale om å begrense effekt mot Sverige. Det kan bety at det kanskje vil bli lettere å motta svensk digital tv enn norske RiksTV i Oslofjorden.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Husker de digre 3-elementsantennene folk hadde på taket i hin hårde dager
Etterhvert har det kommet opp så mange lokale sender at det er sjelden man ser disse monsterantennene i dag.

Her er tabellen som, for TV sin del, snart er historie. Kommer til å bli ett rabalder uten like når det begynner å gå opp for folk hva som skjer..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for en meget interessant innføring i digitale sendinger. Og COFDM (Coded Orthogonal Frequency Division Multiplexing) modulasjon med Guard Interval (stille intervall) forklarer vel hvorfor Glomex ikke har en effektiv reflektor/sperre for reflekterte signaler bakfra, men faktisk utnytter disse med sin 0db gain fra den retningen. Kanskje jeg skulle plukke av reflektoren på Clas Ohlson antennen min og se om digitale sendinger faktisk kunne komme bedre inn?

 

Men nå er det vel også stor forskjell på hvordan de digitale mottakerne/dekoderne klarer å utnytte Guard Interval. Min dekoder, en billigsak til under 500 kroner av merke SharkT3322 og kun for MPEG2, er vel ikke top of the tecnology! Men før neste års båtsesong er det vel kommet flere MPEG4/MPEG2 mottakere/dekodere på markedet. Håper tekno-tidskriftene tester disse ut under vanskelige forhold slik at en kan få kjøpt seg en ordentlig god boks for mottak i båten både i Norge og Sverige.

 

Lars H.

(pt. Käringön)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Det er det nok ingen som bestrider.
Men en 10-elements bredbåndsyagi passer liksom ikke helt på min båt, hverken estetisk eller særlig praktisk i en oppankret båt. :nonod:
Forøvrig har jeg en såkalt "englands-antenne" liggende i kjelleren, brukt i hine dager til å ta inn engelske tv kanaler direkte v høytrykk.
En 3 meter lang sak med 3 bommer av yagi type med elementer mer enn du kan telle. :lol:
Men den kommer neppe på båten noen gang.
Og det gjør nok ikke et stabilisert satelitt system heller med det første.
Derfor er nok en Polaris antenne interessant ja.
Har du noen bedre forslag ?

Mix, takk for at du drar denne diskusjonen litt ned på jorda igjen. Det er vel ingen som bestrider at en "smal" retningsbestemt antenne er det beste - for hytteveggen eller noe annet som står stille. Men her snakker vi altså om det beste kompromisset for en båt, som ikke nødvendigvis står stille til enhver tid, og som i hvertfall ikke står i samme retning hele tiden. Dessuten har man begrenset plass på en båt, og vi må vel alle innrømme at en husantenne ikke akkurat virker forskjønnende på en båt. Føler derfor at alt prat omkring Yagi antennene blir av mer akademisk interesse. Jeg startet denne diskusjonen, og jeg mener å ha plukket opp underveis at Polaris antennen kanskje er den som vil kunne gi de beste forhold - for en båt. Eller....?
Link to post
Share on other sites

Føler derfor at alt prat omkring Yagi antennene blir av mer akademisk interesse. Jeg startet denne diskusjonen, og jeg mener å ha plukket opp underveis at Polaris antennen kanskje er den som vil kunne gi de beste forhold - for en båt. Eller....?

Hei.

 

Klart det at alle tekniske detaljene er av akademisk interesse for mange. Men etter hvert får jeg mer og mer lyst til å teste Polaris-antennen. Men jeg kjøper ikke en slik bare for å teste. Og når det gjelder det estetiske, vet jeg ikke om det hadde blitt bedre med Polaris-klumpen på min Saga 27 (måtte i hvert fall montert targabøyle for å plassere den) enn den beskjedne Yagii antennen på bildet under. Og Yagii antennen er kun oppe når vi ligger kailangs eller med baugen inn og anker/bøye/line til ankerfortøying. Denne antennen er ikke større enn at den er lett å stue bort under seilas.

 

baten.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

quote.gif

Mix, takk for at du drar denne diskusjonen litt ned på jorda igjen.

For meg blir det nok Polaris antennen ja, hvis ingen hoster opp noen bedre alternativer.

Yagi antenne er ikke aktuellt på targabøylen min.

Polaris antennen er litt dyr ja, (men koster jo ikke så forferdelig mange røykepakker da. (Mobb mobb)) :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...