Jump to content

TV-antenne


Kiwi

Recommended Posts

Hei.

 

Men etter hvert får jeg mer og mer lyst til å teste Polaris-antennen. Men jeg kjøper ikke en slik bare for å teste. Lars H.

 

Jeg har hverken kompetanse eller tid til å teste Polaris antennen opp mot noe annet, men jeg er villig til å låne ut eller være med på et eksperiment for å finne ut mer. Er jo ikke langt mellom Drøbak og Son må vite :yesnod: Har du forslag til hvordan vi kan gjennomføre en antenneduell Lars H.?

Link to post
Share on other sites

. Men neida så langt er det dårlig greier , har dem gjort noe nytt inni dem eller ? .

Tine III

Gått over div kabler og satt på kontaktene slik at den indre lederen stikker langt inn i forsterkeren, og joda . Nå er det TV2 ,NRK 1-2 ,TVN ,TV Follo og tv vestfold her i havna. Da er denne antennen så bra som jeg trudde , og til den nette sum av 846- på Maritim.

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

yagii_egen.jpg

Min gamle antenne

Rent akademisk interesse kanskje Lars H, men etter å ha studert bildet av din gamle antenne, ser det ut til at i det øvre båndet har du en Yagi med flere elementer enn C-O antennen....

Kanskje noe av årsaken til at den funker bedre?? Samt at du har dobbel reflektor på den gamle :rolleyes: :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei.

Klart det at alle tekniske detaljene er av akademisk interesse for mange. Men etter hvert får jeg mer og mer lyst til å teste Polaris-antennen. Men jeg kjøper ikke en slik bare for å teste. Og når det gjelder det estetiske, vet jeg ikke om det hadde blitt bedre med Polaris-klumpen på min Saga 27 (måtte i hvert fall montert targabøyle for å plassere den) enn den beskjedne Yagii antennen på bildet under. Og Yagii antennen er kun oppe når vi ligger kailangs eller med baugen inn og anker/bøye/line til ankerfortøying. Denne antennen er ikke større enn at den er lett å stue bort under seilas.



Lars H.


Lars H, ikke misforstå, jeg setter stor pris på de mange tekniske utredningene som så mange dyktige bidrar med her på forumet, ikke minst de du selv bidrar med. Det jeg mener med akademisk interesse i denne sammenhengen er hva som er praktisk i en 27 fot stor motorbåt. Jeg tror de fleste av oss ønsker oss en "all round" antenne, som gir gode mottakingsforhold i de fleste situasjoner, og som man slipper å måtte stue bort. Vi vet jo alle hvor god plass det er i en båt.... Jeg ser det i hvertfall som en stor fordel med en antenne som kan stå fast montert i lanternemasten. Har frem til nå brukt en Clas Ohlson Yagii antenne, men dette er ikke akkurat noe jeg har kjørt rundt med fastmontert. Da blir det viktigste for meg å finne frem til det beste kompromisset, en antenne som virker godt nok, uten nødvendigvis å være den beste i alle tenkelige situasjoner. Slik jeg opplevde med min Yagii, var at jeg kunne oppnå bra forhold etter mye prøving og feiling med retningen. Bare for åoppleve at jeg måtte til med ny justering etter at båten hadde dreiet litt like etter. Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hverken kompetanse eller tid til å teste Polaris antennen opp mot noe annet, men jeg er villig til å låne ut eller være med på et eksperiment for å finne ut mer. Er jo ikke langt mellom Drøbak og Son må vite :yesnod: Har du forslag til hvordan vi kan gjennomføre en antenneduell Lars H.?
Det hadde vært artig det, men nå får vi jo kun testet hvordan antennene håndterer analoge signaler. De analoge sendingene i området starter vel i september, men jeg har ikke tenkt å investere i MPEG4 dekoder (har kun MPEG2 dekoder nå) før til våren. Skal vi komme tilbaketil saken da?

 

Sommerhilsen Lars H.

(pt. Käringön, imorgen sansynligvis litt lenger nordover)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...