Jump to content

Erfaringer Scand Tropic?

Knaggen

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en 26-28 foter med min 4 soveplasser under dekk. Har sett litt på bla. Scand Tropic - er det noen som har noen erfaringer på denne typen Scand de ønsker å dele med meg? Hva bør jeg se etter ved befaring av en bruktbåt fks..? Ser ut som det er god plass i denne modellen - bred til å være en 27 foter ser jeg..

Ute etter en båt m dieselmotor og fart bortimot 30 knop, ikke en "snekketype".. Tips mottas med takk!

Mvh.

Jan Åge H.

Hei Ola_Dunk.

Er i utgangspunktet ute etter en Tropic dersom jeg skal ha en Scand. De andre modellene synes jeg blir noe "kantete" - og så liker jeg uteplassen i Tropic mye bedre. Men den Adriaticen du foreslo er sikkert ett godt kjøp..

Hva med en Nor-Dan 7800, har sett litt på denne modellen også. Ser at den finnes i andre merker også, bla. Seaco. Denne båten blir jo en del smalere enn Tropic - noen som har tanker rundt det?

Mvh.

Jan Åge H.

Vi har en Scand 7800 Nautic, beskrevet i Erfaringsdatabasen.

Samme skrog som Tropic, men med akterkabin/ aksling. Etter mange år med snekke er det en ny verden mht sjøegenskaper/fart, mye tørrere og ikke minst stabil.

Ved valg av båt var det noen kriterier som måtte oppfylles for oss:

* Nyere båt, mht driftsikkerhet.

* Aksling pga driftkostnader/-sikkerhet, kan sikkert diskuteres.

* "Sikker" uteplass pga små barn, akterkabinen er fin men går på bekostning av noe uteplass.

Tropic virker som et fornuftig valg, fin uteplass og godt utnyttet. Det er en del nyere modeller til salgs, kan sikkert gjøre en grei handel med disse.

Tropic er 27 "nye" fot, dvs en del mindre enn eldre Adriatic/ Nordic som er nevnt , de er 27 "gamle" fot og en del bredere. Nor-Dan 7800/ Seaco er flotte båter, men er nok en del trangere/smalere enn Tropic. Lykke til med valg av båt!

Hei Knaggen!

Jeg anskaffet meg en ny Tropic i vår og har skaffet meg 40t motorgangeerfaring… :sailing:

Hadde sommerværet vært litt av den bedre typen hadde nok tallet vært høyere.

Har tidligere erfaring fra en Elwaro 755 snekketype og overgang til planende Scand Tropic med 35 knops fart er absolutt en ny erfaring for meg på mange måter.

Bakgrunn for anskaffelsen var en større aksjonsradius på kortere tid, da båten vil bli benyttet til oftere og kortere turer.

Vi var i utgangspunktet skeptisk til stueplass i båten. Skrogfasongen i forhold til en snekketype gir jo volummessig mindre plass, men dette har overrasket oss positivt. Vi synes innredningen er godt designet og stueplassen har til nå ikke skapt problemer.

Vi er to voksne og har to unger og sengeplassen til oss midtskips er vi godt fornøyd med, både i bredde, høyde og lengde (i hvertfall med mine 1,80) og lufting. Er vi ute for flere dager lar vi oppdekningen til ungene, dvs plate m/puter mellom sofaen inne, stå oppe og gir dermed ungene god ”tumleplass”.

Ute er det atskillig med sitteplass og fin mulighet for å ha med en del på tur. At ryggen på førersete kan forskyves slik at man kan inkludere også denne plassen i ”sofagruppen”, gjør det veldig sosialt. Hadde i utgangspunktet ønsket meg ”dør” ut til badeplattformen, men ser nå at mye sitteplass nok hadde forsvunnet.

Vi er altså godt fornøyd med plassen om bord.

Båten er utstyr med VP D4 225 og gir 35 knop. Fin gangfart er 25-27 knop. Synes også båten er god i sjø, men jeg har som sagt ikke fått den store erfaringen. Krenger en del ved sving i fart, men vet ikke om dette er mye eller lite i forhold til andre tilsvarende båter. Synes også den er følsom ved forflytninger om bord, men der er enkelt å gjøre trimming.

Tilgang til motorrom og de viktigste sjekkpunkter er rimelig grei. Imidlertid har Scand sluttet å levere lukeløfter/-holder. Hvis man er alene er det litt av en operasjon for å få opp den bakerste luken, som blant annet er nødvendig å ha oppe for å få peilet oljen… Dette er noe jeg skal få montert, men er irritert på at det ikke er standard. :headbang:

Totalt sett er jeg så langt veldig godt fornøyd.

Hei Germo og takk for fyldig svar.

I utgangspunktet kunne også jeg ønske meg dør ut på badeplattformen - men hvordan løser dere dette? Klatrer over putene og ned stigen til plattformen? Kona nevnte at hun synes det er en dårlig løsning mtp møkk osv. på putene. Alternativt må de flyttes for hver gang?

En annen ting også er hvordan man kommer opp i båten fra utliggern på brygga. Kan ikke se at det er en naturlig plass å gå ombord - ser ut som man må opp i sofan her også?

Fikk brosjyre og pris fra Scand i posten i dag - stemmer det at ny båt kommer på ca 1 mill.? Ser det er noen 97 og 98 modeller på finn.no til ett sted mellom 590 - 650.

Har nettopp solgt en Uttern D55 excl. og savnet litt plass og mer overnattingsmuligheter. Har også lyst til å tilbringe mer tid på sjøen.

Spennende dette...moro med båt!

Mvh.

Jan Åge H.

Hei igjen Knaggen!

Du peker jo på ulempene med ikke å ha dør ut til plattformen. Fordeler og ulemper. Lett tilgang til plattformen eller mer sitteplass.

Badetrappen fungerer slik at når den er heist opp av vannet benytter man den for å komme opp og ned fra kanten av båten. Vi legger et håndkle på putene når vi trør inn og ut av båten når vi bader. Ikke det helt store problemet.

Vi kommer også inn i båten fra utliggeren på brygga og her blir det å klyve over kanten der vinduet ender og trø inn på sofaen. Vi bruker enten en liten dørmatte eller legger til side sofaputen i det feltet hvis vi vet det blir mye inn/ut av båten. Vil tro det er slik det for mange båter i denne størrelsen.

Prisen du nevner er vel i den leia, avhengig av hvor mye ekstrautstyr du dytter inn. Jeg tok med det meste og er glad jeg gjorde det. Tanken på å skulle ettermontere noe av dette senere gjør meg svett! Er ikke like handyman som mange andre her på BP. :blush:

Ser det finnes noen brukte til salgs på Finn.no. Du må vel ha en 2004-modell eller senere for å få med Volvo Penta D4.

Lykke til!

Hei Knaggen,

Har selv en Tropic 27 2005 modell med det meste av utstyr som jeg kjøpte i fjor sommer.Har vært på flere turer i sommer med 2 voksne og 3 ungdommer.

Pluss ved båten:

- Lett å manøvrere, både med motor og ved ilandstigning

- God uteplass, veldig sosial

- Mye stueplass under dørk og under benker

- Stilig å se på, særlig uten kallesje

- Mye plass i forhold til størrelsen

- Gir inntrykk av god kvalitet i alle ledd

- Går greit i sjøen

- Liker at matlaging skjer oppe, mange sports utgaver har kjøkken nede

Minus:

- Toalettrommet er i minste laget

- Ikke direkte utgang til badeplattform

- Den er litt liten for 5 personer på ferie

Når det gjelder utgangen til badeplattform er det et lite problem, med en matte e.l er problemet løst.

Er som sagt meget fornøyd med selve båten, men vurderer nok en 32-35 fot med bedre plass for neste sesong.

• 4 years later...

Hei, har selv en 05 mod med 210 hk dp4 vp, er strålende fornøyd.

Båten ser ut som ny, alt fungerer, aldri trøbbel, veldig funksjonell og brukervennlig, praktiske fine løsninger.

Båten får beste karakter av meg:)

se bilde.

300145_10150748646835405_887160404_20148343_3663786_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30481/scand_inni.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/30/30481/scand_inni2.jpg

Glemte å få med at det er en Scand 7800 Tropic for de som lurer på det.

Edited by askeladden78 (see edit history)