erund Startet 15.August.2007 Del på Facebook Startet 15.August.2007 Lurer på hvilken daycruiser med mulighet for weekend overnatting (evt en uke i ferie også) egner seg best for en familie på 2 voksne og 2 småbarn? Kvalitetsmessig, annenhåndsverdi, gode sjøegenskaper inkl stødighet og lett salgbar er viktige faktorer også. Lister opp noen av de båtene jeg anser som de mest populære på markedet hvis jeg ikke tar feil: - Askeladden 645 Beetle - Uttern D68 - Nidelv 610/690 - Ibiza 21/23 weekender Det bør være en dieselmotor også. Holder en Mercruiser 117 hk i disse båtene? Bør jeg unngå denne motoren pga ytelsen og evt støy? Hva med Volvo Penta D3 som har ganske dårlig rykte? Bør det være minimum 160 hk i disse båtene? Lurer også på hvor stor verditap er disse båtene i forhold til f.eks. cabincruisere? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
chagall Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Jeg ville sett på denne Ryds 23 dc også var jeg. Se: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=4&tot=45 Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Hei! Mener at det var en daycruiser test i sommerens Båtmagasinet. Det var en finsk båt som jeg ikke husker navnet på som ble testvinner. Skaff en utgave av Båtmagasinet som kan gi deg litt mer påfyll i ditt valg. Ellers har jeg mest sans for gamle daycruisere som Windy, Nimbus og Winrace De har det samme bare mye billigere i innkjøp Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Du sier ikke noe om prisnivå men sjekk ut f.eks. disse: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=9&tot=84 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=19&tot=84 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=2&tot=24 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=7&tot=8 Mest solgte dieselmotor for daycruisere er nok Mercruiser 120 hk. Og den er vel ikke mer enn akkurat stor nok, med litt last vil den slite litt før den er i plan. Men hvorfor ikke satse på en moderne 4-takts utenbords? Har vært flere diskusjoner med vurderinger for og mot diesel og utenbords på BP tidligere. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
At-le Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Hei. Skal din båten bytter At-le Redigert 15.August.2007 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Nidelv 690 med en større diesel om du har råd. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Hei!Mener at det var en daycruiser test i sommerens Båtmagasinet. Det var en finsk båt som jeg ikke husker navnet på som ble testvinner. Mvh Styrbert Finnmaster grandezza 23 Redigert 15.August.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 Finnmaster Grandezza 23 er helt sikkert en bra båt. (knfr. Vi Menn Båt) Med en innenbordrs diesel, Volvo d3: pris ca:700.000,- Skipsplast 690 kr. 749.000,- Ryds 23 dc, 190 hk innenbords diesel. (Mercruiser) kr. 565.000,- Personlig hadde jeg vel ikke gått for noen av dem, da jeg har "sperre" mot innenbordsmotorer generelt, men må inrømme at jeg ble mest imponert over Ryds. Har vært med på prøvetur med denne. Finnmaster og Skipsplast har jeg ikke prøvd, men kun lest tester. Utifra pris og soliditet hadde jeg ikke vært i tvil , hvis jeg måtte velge båt med innenbords. Det hadde blitt en Ryds. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 15.August.2007 Del på Facebook Svart 15.August.2007 (redigert) Hei. Hvorfor ikke GP 700 ? den trenger ingen drev, kun fast aksel. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=3 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=3 http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/38362 video.... http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...54?OpenDocument At-le Redigert 15.August.2007 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Fordi GP700SE har dollbord, er ikke kravene til bærekraft like stor inn til lugaren. Ved flere anledninger opplevde vi at døren kilte seg fast. Hva vil det si? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
erund Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 Skal din båten bytter Hei - vi er svært usikker på om vi skal bytte båten. Dette kom en tanke på oss nå etter ferien fordi det er flere ting som vi vurderer å se på. Blant annet er at båten vår begynner å bli gammel (selv om den er i god stand) og kan da føre til større reparasjonsutgifter etterhvert. I tillegg blir båten kanskje mindre brukt etterhvert (kun ferie?) pga barna våre etterhvert er med i ulike aktiviteter og blir sikkert opptt i noen helger. Konsekvens lite brukt med en så stor båt som krever vedlikehold og kostnader pr. år. Derfor tenker vi om en mindre båt som f.eks. 21-23 fot daycruiser med mulighet for overnatting en natt eller em helg (evt en uke i ferie) kan være en god løsning. En slik båt kan vi lett ankre ved øyer der vi kan kose oss med barna ved stranden. En slik båt er også lett å komme seg ut for en kort tur og samtidig er kanskje mindre vedlikehold samt lavere kostnader. Altså mer bruk for en slik båt i forhold til kostnader. Båten vil samtidig være av nyere modell til samme pris som vår båt og da vil vi være ganske trygge på driftssikkerhet. Vi vil nok savne stort vår gode båt hvis vi bestemmer oss for å selge den buuuuu...... Hvorfor ikke GP 700 ? den trenger ingen drev, kun fast aksel. Takk for at du tipset oss denne båten for jeg trodde ikke at det fantes en så liten båt med fast aksling så den kan være interessant. Er bare litt usikker på om båten er anerkjent og er lett å selge i dag (populær nok i forhold til båter med hekkaggregat)? Driftskostnader og vedlikeholdsarbeid lavere? Hva har dere andre erfaring om denne type båt? Finnes det tilsvarende båter av andre merker? Ellers har dere gode råd til oss med valget og byttet? Tori Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Oteren Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 (redigert) Er bare litt usikker på om båten er anerkjent og er lett å selge i dag (populær nok i forhold til båter med hekkaggregat)? Driftskostnader og vedlikeholdsarbeid lavere? Ville ikke nølt med å kjøpe GP700 dersom det er båten som er optimal for deres bruk. Normalt lavere driftskostnader ved denne type båt med aksel. Har blitt levert med Yanmar 120 hk i en årrekke, jeg har denne i min båt se erfaringsdatabasen. De båtene jeg har sett for salg er blitt solgt rimelig kjapt. En bekjent hadde en nyere strøken utgave for salg, tok under en uke før den ble solgt. Av de øvrige nevnte er min favoritt uten tvil Nidelv 690........ Ellers lykke til med valget! Redigert 16.August.2007 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Hei. Den er lett vekt båten feks GP 700 slik du kan bruker båttilhengervogn fra Bergen til Oslofjord via over fjell i sommer hver år eller hvert 2 år ? Men usikker på om din bil tåler det? At-le Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 16.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2007 Den er lett vekt båten feks GP 700 slik du kan bruker båttilhengervogn fra Bergen til Oslofjord via over fjell i sommer hver år eller hvert 2 år ? Men usikker på om din bil tåler det? Den blir nok for tungt. Må da nesten ha en amerikansk firehjulstrekker :-) Men kanskje jeg har bedre sjanse med båttransport over fjellet mellom Rosendal og Dale slik at vi kan ta Telemarkskanalen og videre mot Oslo, så retur samme vei.......? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
At-le Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Den blir nok for tungt. Må da nesten ha en amerikansk firehjulstrekker :-)Men kanskje jeg har bedre sjanse med båttransport over fjellet mellom Rosendal og Dale slik at vi kan ta Telemarkskanalen og videre mot Oslo, så retur samme vei.......? He ha det blir kostbar to ganger transport på vei og retur. 23 fot ca 6-7000 kr x2=ca 12-14000 kr. Mulig utleie bil+tilhenger løsinger? eller din venner som har nok sterk bil og tilhenger? At-le Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Konsekvens lite brukt med en så stor båt som krever vedlikehold og kostnader pr. år. Derfor tenker vi om en mindre båt som f.eks. 21-23 fot daycruiser med mulighet for overnatting en natt eller em helg (evt en uke i ferie) kan være en god løsning. En slik båt kan vi lett ankre ved øyer Jeg har en daycruiser på 22 fot i dag og vurderer større båt, men er veldig usikker. Jeg vet hva jeg har og kan skjønne at du vil bytte nedover i størrelse. Tror ikke du angrer på ditt valg med å gå ned. De fleste daycruisere i dag har alt av utstyr bare at ting er mer micro. Med lettere vedlikehold/opplag/dyptgående/gå inn på grunnere vann etc. er jeg i sterk tvil om å gå opp i størrelse. Valgets kvaler Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Jeg hadde samme spørsmål før jeg kjøpte båt i år. Valget falt på Askeladden 645 Beetle av følgende grunner: Jeg har hørt at erfaringsmessig så er Norske båter bygget med høy kvalitet , noe en representant fra Redningsselskapet også fortalte om i en reportasje i et Norsk båtblad. Han la spesielt vekt på sikkerheten til en del norske båtbyggerier der de tenkte på småting som hvordan badestigen var å betjene om man falt i sjøen , om hvordan man på en sikker måte kom seg i land fra f.eks baugen og om måten man kunne ferdes ombord på en sikker måte. Han fremhevet Askeladden som en båt med slike detaljer. Jeg så også at Askeladden og Nidelv har en høy annenhåndsverdi men synes Nidelven hadde en litt for høy pris for meg selv om Askeladden også har en stiv pris sammenlignet med en del andre. Noe jeg også falt for var plassen ombord i Beetelen , den har f.eks en bredde på 252 som er bredt i denne klassen. Den har fikse løsninger med kjøleskap og pentry samt tauverk alltid tilgjengelig med sitt Q-system. Båten har meget gode sjøegenskaper , noe vi fikk merke ytterst over Sognesjøen i frisk bris i sommer , nordvesten fikk godt tak fra havet og inn mot Sognesjøens utløp på vei til Hardbakke i Solund. Jeg , kona og våre 2 barn har overnattet i båten med stort hell , kona og barna fikk plass i forpiggen og jeg sov i solsengen under kalesjen, så en overnattingshelg går fint. Dieselen på 1,7 liter gjør en helhjertet innsats og oppfører seg fint når jeg,kona og våre 2 barn er på tur. Når min mor og far er med i tilegg kunne jeg tenke meg at det var f.eks en 2 liter på 170hk som stod der i stedet. Vi kommer på plan takket være trimflapsene og båten mister ikke så mye fart når vi er på plan , men man merker at motoren er akkurat stor nok. Nå har det seg slik at det er kun 2 motorvalg i Beetelen , en 220hk bensiner og en 120hk diesel , så da var i allefall mitt valg enkelt Lommeboken har hatt det behagelig på tur i sommer og jeg sover godt med tanken om at dieselversjonen min holder seg godt i pris til jeg skal bytte til større båt en gang. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Kosmix Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 Hei Tori! Hva med Nimbus 21/22DC ??? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Lagavulin Svart 30.August.2007 Del på Facebook Svart 30.August.2007 Hva med å velge utenbordsmotor, og den nye Ibiza 22 Weekender? Ved at motoren er bak, blir det store stuverom med plass til f.eks. barnevogn, 10 kasser øl, eller hva man nå har med... Separat toalettrom, pantry og romslig kabin er noen av tingene som gjorde at jeg gikk for denne. I tillegg til at Ibiza er norsk kvalitet og en båt som gir mye kjøreglede. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
jo_no Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Stortest av åtte daycruisere i Båtliv Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 31.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2007 Hva med å velge utenbordsmotor, og den nye Ibiza 22 Weekender? Takk for forslaget, men motoren er en bensinutgave så jeg prøver å unngå den inntil videre. Dieselutgaven blir mer fornutfig (min mening) med tanke på driftsøkonomi og annenhåndsverdi. Men ellers så synes jeg denne båten er en flott og interessant båt. Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
erund Svart 31.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2007 Jeg testet en amerikansk båt såkalt Azure 259 og ble meget overrasket over kvalitet og sjøegenskaper. Den kjører trolig bedre på sjøen enn bl.a. Nidelv 690, Ibiza 23 Weekender og Askeladden 645 Beetle. En meget stødig og god båt. På den andre siden har jeg ikke god magefølelse med en amerikansk båt med tanke på videre salg og annenhåndsverdi. Ellers er det "Tupperware" i den (unnskyld uttrykket) siden det er ikke typisk norsk teak dørk eller liknende i båten. Vet dere noe mer om bl.a. Azure og evt Rinker? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
MT. Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Jeg gikk gjennom samme vurderinger som deg for 8 år siden, og i år igjen. For 8 år siden endte jeg opp med en Bayliner Capri 2150. Lav innkjøpspris grunnet V8 bensin, kurant planløsning og pene linjer etter årsmodell var viktige faktorer. I ettertid erfarte jeg at båten var solid, i motsetning til ryktet. Noen problemer som følge av ujevn kjøling, slangehavari og mangel på erfaring rundt vedlikehold og preparering av Cobra-drev måtte påregnes. Gikk fort, men kanskje ikke den mest sjøsterke båten, da den er litt for flat i bunn. Tilslutt må det nevnes at man faktisk IKKE blir ruinert av å cruise med V8 bensin. Rundt 30 knop i marsj på under 20 liter i tima er billig. Altså, vi fant ut at om vi skulle selge Baylineren, skulle vi ha samme båtfasong og størrelse. Bedre sjøegenskaper var høyt prioritert. Samme med litt bedre kabinplass. Innenbords V-motor var ikke aktuelt, grunnet aversjon mot kjøleslanger. Eventuelt drev skulle ikke være Alpha eller Cobra. Eventuell påhengsmotor skulle være 4-takter. Diesel ville vært perfekt, litt for driftsøkonomi men mest fordi at man faktisk får bunkret uten å bære kanner. Men hurtigløpsdiesler var jo altfor dyrt. Unntatt med Mercruiser 1,7, men den var akkurat i minste laget for den båtstørrelsen vi følte vi måtte opp i. Og det måtte være en mulighet for å fjerne kalesja av veien, sånn at den ikke opptok unødig plass. Helst med Portapotti, grunnet at septikvedlikehold mildest og bokstavelig talt er en drittjobb. Gjerne kokebluss og vanntank, men man får jo også disse små mobile brennerne som er blitt så vanlige etterhvert. Trailbarhet i mer eller mindre lovlig form var også av det gode. Med andre ord, vi hadde med Baylineren blitt oppmerksomme på endel faktorer vi ikke hadde tenkt på tidligere. Og de faktorene kommer nettopp som en følge av VÅR båtbruk og VÅRT båtbehov. Samt selvfølgelig, VÅR økonomi. Det er viktig, for vi er ulike. Så, vi satte opp ei liste og krysset villig vekk. Finn-detektiv ble lagt opp, tror vi hadde 22 finndetektiver på båt på det meste. Vi konsentrerte oss om Oceanmaster, Nordan, Nidelv, Ibiza, Ryds, Bella, Flipper, Askeladden osv. Et og annet billigmerke kombinert med de store, kjente. Vi var på både Båter i sjøen og Sjøen for alle hvert år i 3 år. Vi kikka på bruktbåter minst en helg i måneden gjennom hele sesongen de siste to åra. Vi prøvekjørte, regnet frem og tilbake og vurderte alt av tilgjengelig tallmateriale. Endel båter ble etterhvert ikke vurdert. Bella 620 og Flipper 630 grunnet manko på do. Oceanmaster og div annet østeuropeisk føltes for billig, saker og ting løsnet. Jeg kjenner igjen en og annen beskrivelse fra div seilbåt-tråder i forumet, uten å gå i detalj. La oss håpe dette går seg til, for båtene kan bli bra, de. Samt mere synsing på personlig nivå om en og annen båt som simpelthen ser så rar ut at de kanskje blir vanskelig å selge om noen år nettopp på grunn av utseendet. Vi likte sjøegenskapene og planløsningen på Skibsplast 655/ 660 best. Markant prisskille mellom 2- og 4-takter. Og desidert mest vanlig med Mercruiser 1,7 som er litt for liten. Om man mot formodning skulle finne noe annet, var det enten en 3-liters bensinfirer eller Volvos 98 hk diesel... Ikke akkurat fristende de der, heller. Derfor kjørte jeg temmelig raskt halve landet for å titte på en Skibsplast 650CC som dukket opp med 150hk turbodiesel og Bravo 1-drev. Resten er historie. Moralen er, kjøp gjerne en billigbåt for å definere ditt eget bruksmønster. Vi savner fortsatt V8-lyden, uten diesel-lukt og vibrasjoner. Det skal også nevnes at vi faktisk hadde fortjeneste på å eie en Bayliner i 8 år. Mulig det sier mer om vekst i båtmarkedet og hvor fantastisk godt kjøp vi faktisk gjorde den gangen, men det er hvertfall en båt jeg tenker tilbake på med glede, til tross for slangehavari, drevhavari og tette risere. Men jeg glemmer Baylineren fort når jeg er på sjøen i Skibsplasten... Ikke glem 655 og 660 til fordel for 685 og 690, det er et meget godt og mye rimeligere alternativ om du tåler den noe mindre størrelsen. Vi har 3 barn, og det går helt fint. Hvertfall etter VÅRT bruksmønster! Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Los Endos Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 (redigert) Hei! Av de båtene du nevner tror jeg Nidelv 690 har den beste kabinen, med blant annet god sittehøyde og eget toalettrom. Men det kommer jo an på hva slags bruk dere kommer til å ha med den nye båten. Hvor mange overnattinger blir det? Med to voksne og to barn i familien kan det være en idé med en båt som har stikk-køye? Hvor viktig er separat toalettrom? Osv osv 120 hk diesel er sikkert greit nok motormessig. Motoren har fint dreiemoment og båtene kommer seg fint i plan. Personlig er jeg ikke så begeistret for diesel, men det er smak og behag. Det blir mye lyd og vibrasjoner, men økonomien i både drift og gjensalg er bra. Vi er en familie på 5, og vi valgte en Yamarin 76 DC (24 fot), men den har påhengsmotor. Den går nesten helt lydløst, har ingen vibrasjoner, og bruker lite bensin. Vi kjører maks 70 timer i løpet av en sesong, så for oss får uansett ikke drivstoffforbruk så mye å si. Vi sover alle i kabinen, men kun en natt i ny og ne. To voksne + et barn i V-køya, og to barn i stikk-køya. Men båten har ikke eget toalettrom. Båten er perfekt til vårt bruk. Men det finnes mange båter der ute. Generelt tror jeg Daycruisere av kurante merker holder seg godt i pris. Lykke til i båtvalget! Redigert 31.August.2007 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 31.August.2007 Del på Facebook Svart 31.August.2007 Hva med denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...t=37&page=2 Relativt rask og med diesel og strak aksel. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.