Taco Startet 16.August.2007 Del på Facebook Startet 16.August.2007 Hei! Driver å går gjennom det elektriske på min eldre - men nyinnkjøpte båt. Ser at ampere meter er koblet til en liten ring som omslutter tilførselskabel (fra "Common") fra batterivelgeren til sikringspanel. Er dette noe grei løsning da? Leste noe om brannfare verd. ampere meter et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Det er en helt kurant løsning. Ringen er en induksjonsspole som gir deg mulighet til å ha tynne kabler opp til amperemeteret. Lave strømmer, ingen brannfare. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Ringen registrerer magnetfeltet rundt kabelen, jo mer strøm som går i den jo sterkere blir feltet. Dette er en god løsning som er helt trygg. Men ringen skal være helt inntil batteriet. Hvis den sitter mellom velger og sikringer vil du bare få målt forbruk, ikke lading. Det du har lest om brannfare gjelder sannsynligvis "vanlige" ampermetere som krever at strømmen kjøres gjennom selve instrumentet. Dette vil normalt føre til at man må legge opp en lang, usikret strømkabel som ved kortslutning kan forårsake brann. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Takk for innlegget Taco Det fikk tankeboxen her til å jobbe litt; (= hull i referanseramma...). HMmm... Hvis vi lar en en-leder gå tett forbi magnetkompasset og det går en strøm i denne, vil kompasset påvirkes... (Egentlig et bra "bevis for at elektromotoren funker;) Det settes opp et magnetfelt. Mange tørn på denne "lederen" (= en spole) vil forsterke magnetfeltet... Vi har i mange tidligere strenger snakket om å bruke en SHUNT for strømavlesning i båten, men en spole ville også kunne gjøre jobben Så kommer spørsmålet til "de med PhD i strøm": Hvor mange tørn skal til på en slik spole for å få et instrument på f.eks 1 mA til å lese av 100 Amp. fsd???? Noen som tør?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 (redigert) Så kommer spørsmålet til "de med PhD i strøm": Hvor mange tørn skal til på en slik spole for å få et instrument på f.eks 1 mA til å lese av 100 Amp. fsd????Noen som tør?? Hei Marwin. Jeg tør! Jeg har selv konstruert et slikt amperemeter (operativt i båten) vha. ferritkjene og en Hall-sensor. Samlet også en gang en del formler for å regne ut alt dette, men de ligger dessværre hjemme, langt fra der vi ligger nå langt nede på svenskekysten. Men tegning/skjema for selve giveren finner du her, og skjema for resten av voltmeteret/amperemeteret her. Lars H. (pt. værfast i Skärhamn) Redigert 16.August.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Jern, feritt, Hall-effekt.... DET er vel aktuellt hvor du ønsker å bruke en ring-kjerne av et eller annet Fe-materiale... (Som i Amp-tanga for DC f.eks.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lotus Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Det er handler uansett om induksjon i en spole, men det man bruker til å fastsette strømmen er endringene i mangnetfeltet som strømmen gjennom spolen forårsaker. Strømmen er proposjonal med styrken på magnetfeltet som dannes. Strøm motsatt vei snur magnetfeltet. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Erfaring med Wema's ampermeter er at giveren ikke er temperaturstabil. (Dette samsvarer med dok. på Hall-element som finnes på nette.) Har min montert inne i motorromet.Tilsynelatende trekker noe 5A av batteriet mitt når motrrom er kaldt. Når motoren har fått opp temp'en lader det med 5A, også etter at motor er stoppet. Denne giveren bør stå et sted med stabil temperatur. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
roaldbj Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Jeg har et amperemneter i "sikringsskapet" i båten. Det viser bare om jeg lader (pil går på plussiden av 0) eller forbruker (pil går motsatt retning). Jeg synes følsomheten på dette amperemeteret er mildt sagt dårlig. Og det forteller ikke noe om hva som er forbrukt siden siste lading av batteriene. Jeg synes at de såkalte batteri-metrene, dvs amperemetere med shunt og beregning av totalt forbruk gir et tilforlatelig bilde av strømsituasjonen ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.August.2007 Del på Facebook Svart 16.August.2007 Jeg synes at de såkalte batteri-metrene, dvs amperemetere med shunt og beregning av totalt forbruk gir et tilforlatelig bilde av strømsituasjonen ombord. Fint du synes det, og ingen er vel heller uenig, men det blir jo som å sammenligne en tråsykkel med en bil. Når det gjelder Wemas amperemeter, har jeg hatt det selv. Med +/- 80A display og en pris på noe slikt som 450 kroner, sier det seg selv at det ikke blir 100% nøyaktig. Imidlertid finnes det en justeringsskrue bak på instrumentet der man kan kalibrere det sånn nogenlunde til null. Som et rent amperemeter mener jeg det er et glimrende instrument, prisen tatt i betraktning. Mitt hadde et feilutslag på under 2 A fra nullpunktet og når man var klar over feilen, var det bare å justere for disse 2 amperene når man leste av. Resultatet bli ganske så bra. Er enegntlig ikke så viktig å se om det går 60A inn på batteriet eller 62A. Et ypperlig hjelpemiddel synes nå jeg. Kan ikke sammenlignes med 0,1A oppløsning som battmeteret mitt har, men alt til sitt bruk, er det ikke så? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.