knuttitutti Startet 18.August.2007 Del på Facebook Startet 18.August.2007 Jeg har en Suzuki DT75 utenbordsmotor (to takt). Når jeg kjører den på full gass blir den for varm og gir alarm for dårlig kjøling. På mindre gass går den helt normalt og kjølevannet kommer også ut av motoren normalt hele tiden. Jeg vet jeg har en for stor propell på motoren, så fullt turtall ligger ganske langt under normal maks. Spørsmålet mitt er da....... er for stor propell en sannsynlig grunn til at motoren blir for varm ? Noen som har vært borti dette tidligere? Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 18.August.2007 Del på Facebook Svart 18.August.2007 ja!! Kjør ikke med for stor propell!! Det tar knekken på motoren, det er også en grunn til motor-fabrikanter oppgir maks turtallsområde. Man skal holde seg innefor oppgidd rpm område, og helst så nærme som mulig topp turtall. så fullt turtall ligger ganske langt under normal maks. Hvor mye under laveste oppgidde turtallsområde ligger du på fult pådrag? Eller hva er din motors maks rpm-område? og hva får du i rpm med fullt på drag? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
knuttitutti Svart 18.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2007 1000RPM under tenker jeg. Jeg skjønner at det ikke er bra for motoren og skal få skiftet. Men er det en "vanlig" grunn til at motoren blir overopphetet da ? Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 19.August.2007 Del på Facebook Svart 19.August.2007 I teorien vil kjøring med for tung propell føre til varmgang og motorhavari til slutt men siden du bare mangler 1000 rpm på max turtall jeg tror du har et annet problem, impeller, termostat, oljepumpe??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.