Jump to content

Trimplan, hva skal jeg velge til Windy 22 DC?


Brum

Recommended Posts

Etter tre måneder med intens lesing av dette forumets mange interessante tema, spørsmål og svar, er det bare en ting å gjøre; Bøye seg i støvet (eller dukke seg i saltvann) for organisering og drifting av side, og utrolig mye kunnskap og engasjement.

Selv, etter bortimot 20 år i seilbåt, endte jeg i høst opp med en Windy 22 DC, og har vel fremdeles ikke skjønt hva som skjedde. Nåvel, o' skrekkblandede fryd, noen har fortalt med at jeg må ha trimplan. Må jeg det, og kan noen hjelpe meg med hva slags type/merke som er bra, og hva med f. eks. SmartTabs (www.nauticusinc.com)?

Link to post
Share on other sites

Må jeg det, og kan noen hjelpe meg med hva slags type/merke som er bra, og hva med f. eks. SmartTabs (www.nauticusinc.com)?

Velommen til Baatplassen.

 

Om du må/bør ha trimplan avhenger av flere forhold. Er båten tung å få opp i plan når den er lastet? Faller den lett ut av plan når du slakker av (dvs. kan du kjøre sakte nok i plan)? Legger den seg mye ned i sidevind? Har du problemer med å trimme baugen nok ned/opp med drevet alene?

 

I den grad du svarer ja på et eller flere av disse punktene og du ønsker å gjøre noe med det, anbefaler jeg trimplan. Selv hadde jeg en Nidelv 750 som lå litt skjevt i sjøen i tillegg til at den la seg ned i sidevind. For vel 5.000 (i 98, tror jeg det var) fikk jeg ferdig monterte hydrauliske trimplan. Det gjorde susen, selv om jeg stort sett bare brukte dem til å rette opp båten sidelengs.

 

Med større og tyngre båt har jeg siden lært at trimplan også gjør underverker mht. å få båten opp i plan, og at jeg kan få båten til å plane i lav fart (12-14 knop) - veldig greit særlig i litt motsjø.

 

Det tekniske og hvilket merke etc. får andre svare på.  :rolleyes:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Trimplan er også supert om båten din blir litt skjevt lastet. Er veldig kjekkt f.eks på en Viknes 770 for å korrigere dersom man har mange personer i sittegruppen på styrbord side eller kjører med full dieseltank og tom vanntank.

 

Regnet egentlig med at dette var unødvendig utstyr når min far kjøpte sin Viknes men erfarte snart at det var meget nyttig. Vi har en type med hydraulikk, men det finnes enklere og billigere typer også. Hørte noe snakk om noen nye elektriske som skulle være ganske rimelig og bra, men vet ikke noe utover det.

Link to post
Share on other sites

jeg har en Nidelv 690 sport og har trimplan. Jeg erfarer følgende fordeler:

1. båten planer raskere fordi jeg kan trimme skroget med disse i tillegg til å bruke drev tilten

2. Når det blåser litt ekstra hender det at båten legger seg mot vinden. Da kan jeg bruke trimplan til å rette opp krengingen

3. I hard sjø kan det være en fordel å trimme baugen opp eller ned. I medsjø trimmer jeg baugen opp og i medsjø trimmer jeg baugen ned. Da utnytter jeg skrogets fasong bedre i forhold til sjøen.

4. Når jeg har mye folk i båten bruker jeg trimplan til å korrige vekstforskjellene fra side til side.

 

Jeg er svært taknemlig overfor forhandleren som solgte båten til meg og som"insisterte" på at jeg måtte ha trimplan.

Link to post
Share on other sites

Hei enig at båten din blir mye mer anvennlig med trimplan,hadde en 22foter selv.største nytten (gleden)var å kunne rette opp båten..tenker da på sidevind,skjevt lastet osv..ser biltema selger en løsning til snaue 3000,- de er elhydrauliske..vet ikke hvordan de er eller kvaliteten,men prisen er det ikke noe å si på da? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har ikke mye erfaring med trimplan, men jeg har en bekjent som hadde en 17 fot Wesling med en 50 HK Honda og smart-tabs som jeg monterte for vedkommende. Jeg var veldig redd for å sette de skevt på båten så jeg trippelkontrolerte alle mål får de ble skrudd fast.

 

Men det virker som om det er veldig "kilent" med tanke på trykket i de gassdemperene som holder de nede i vannet, for hans båt oppfører seg slik:

Gir gass for å komme i plan, så skjer det litt skummle at båten krenger kraftig og brått!!!  til styrbord før den legger seg rett igjen etter noen knop til...

 

Jeg vet ikke om dette er et spesiellt tilefelle eller om det er normalt, slik jeg ser det er det en sammmenheng med trykket i demperene og det løftet det gir, så da må vel disse demperene nesten være kalibrert?

 

Vel båten er solgt så jeg får ikke testet noe mer på det..

 

Noen andre erfaringer?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte trimplan for ett par år siden, og vurderte da elektriske siden de var i overkant av lappen billigere. Forespurte da på båtbutikker om de kunne levere elektrisk, og fikk da bla til svar at nei, elektriske hadde de sluttet med pga mye klager på kort levetid. Dette var generelle svar, og ikke konkret i forhold til Biltema (og det var utalt av selger som ville selge meg sine hydrauliske), men jeg gikk nå for Hydrauliske uansett jeg da.  

 

En annen ting : Jeg fikk motstridende råd ang Zink på trimplan. Bla fikk jeg råd om at Zink ikke var nødvendig på flappsene, da de ikke var elektrisk forbundet med de øvrige metalliske komponenter under vann. Det var heller ikke noen tilrettelagte feste anorninger for zink på mine trimflapps. Jeg valgte derfor ikke å montere zink på dem.  Neste vårpuss viste at det var ett dårlig valg, det var allerede tæret hull midt på på størrelse med en 10 øre på den ene, og tydelige tegn på tæring samme sted på den andre.  :confused:  Zink ble da montert, og det ser ikke ut som om dette har forverret seg etterpå, men zinken har vært godt tæret.

 

ANBEFALER DERFOR STERKT Å BENYTTE ZINK PÅ TRIMFLAPPS. :nono:

 

Jeg monterte trimflapps pga dårlig planing. Måtte kjøre motoren på maks for i det hele tatt å greie å plane med sommerlastet båt. Med trimflapps planer den bedre (trenger ikke kjøre flapps engang, det er nok at de står i oppreist stilling, og kan trekke av endel hundre omdreininger på motor nå, uten falle ut av plan.

 

Trimflapps er også kjekt ved litt sjø, da jeg kan trimme baugen ned, og slipper at den 'slår' men i stedet skjærer bølgene. Mye mer behagelig, og ikke minst tørrere ombord.

 

Jeg har en 18 fots relativt flatbunnet båt.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er kanskje litt sent ute på denne tråden, men kan bidra med litt info ang. valget mellom hydrauliske eller elektrisk drevne trimplan:

 

Jeg kjøpte Lenco elektriske trimplan våren 2003 hos Maritim i Arendal, til min Hansvik 18 HT. De er svært enkle å montere (utførlig montasjeveiledning) og har virket helt fint så langt. Jeg oppnådde akkurat det jeg var ute etter, nemlig at båten klarer å holde seg i plan i lavere hastighet og med mindre motorkraft enn tidligere - dvs. behageligere båttur særlig når det er litt motsjø.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Bringer opp igjen denne tråden, fordi jeg vurderer å installere trimplan på min nykjøpte bruktbåt. I den forbindelse lurer jeg på om rene elektrisk drevne trimplan er like bra som de tradisjonelle el. hydrauliske. Båtforhandleren min sier elektriske er like bra, ikke noe å nøle etter!

 

Rent umiddelbart blir jeg fenget av tanken på den enklere monteringen av elektriske, det er jo bare å dra ledningene frem til strøm, - i motsetning til via en beholder med påfylling av hydraulikkolje, slanger og dilldall. Men så er det dette med elektromotorer og vann da ...  :yesnod:

 

Flere enn Arvid_A som har erfaring med elektriske trimplan? Hvilken type / merke er ev. å anbefale?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det første man må se på er hvordan båten oppfører seg uten trimplan, er man fornøyd med å få båten i plan, båtens gange i sjøen osv., så ikke monter trimplan. Du forandrer båtens skrog, noen skog er meget bra designet, andre mindre bra, og trenger hjelp.

 

Har sett båter som nesten velter med trimplan, da de fleste ikke monterer indikatorer, og kan få mange rare utslag når du skifter kurs.

 

Du som hadde Windy 22, tror jeg kan klare deg uten trimtab, da dette skroget er meget bra.

Designet av Nav.arc. Jan Herman Linge, også Weslingen, som heller ikke hadde noen suksess med smart tabs. Har hatt 2 Weslinger, og ville ikke forandret på denne designen. Mange båter er designet av båtbyggere, selvbyggere som ikke har noen utdannelse i å designe et skrog. Eller de har kjøpt former, og bygger om vekt forhold osv. slik at båten ikke blir slik som designeren opprinnelig tegnet båten. Flytter tanker, motorstørrelser osv. Har dere sett hvor mange båter som gjennoppstår i ny drakt med samme skrog.

 

Hadde vært moro å høre om Windyen ble bedre, eller var det bortkastede penger?

 

Klart noen båter legger seg mere enn andre mot vinden, for å holde kursen, men man monter heller ikke trimtab på en seilbåt, som også legger seg i vinden.

 

Min båt en Nidelv 610 klarer seg uten, men kunne nok trenge hjelp når jeg har mange ombord, men jeg har den minste motoren denne båten blir levert med, en tyngre båt som 690 med samme motor som jeg (Merc.1,7) trenger det nok enda mere hjelp, og som "Bitteliten" sier er han glad for det han har trimtab.

 

Skriv til fabrikken og spør om hva de anbefaler :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Behovet for trimplan vil variere på forskjellige båttyper, men med trimplan vil du uansett oppnå fordeler med tanke på å få båten raskere opp i plan, bedre ved vind, skjev last og å holde båten i plan ved mindre hastighet.

Har selv en Draco 24 Styling og er avhengig av trimplan for at båten skal gå fint i sjøen.

Hva som er å foretrekke av hydrauliske eller elektriske skal jeg ikke ha noen bastant mening om, men er fornøyd med hydrauliske fra Instram.

Har også valgt å montere Zink på trimplanplatene.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har ikke mye erfaring med trimplan, men jeg har en bekjent som hadde en 17 fot Wesling med en 50 HK Honda og smart-tabs som jeg monterte for vedkommende. Jeg var veldig redd for å sette de skevt på båten så jeg trippelkontrolerte alle mål får de ble skrudd fast. Men det virker som om det er veldig "kilent" med tanke på trykket i de gassdemperene som holder de nede i vannet, for hans båt oppfører seg slik:

Gir gass for å komme i plan, så skjer det litt skummle at båten krenger kraftig og brått!!!  til styrbord før den legger seg rett igjen etter noen knop til...  

Har hatt samme erfaring med  Wesling  som er beskrevet flere steder!

Amble anbefaler flaps på mindre planende båter, et syn jeg støtter fullt ut. Hadde Finnsport 650 AC med 90 Hk påhenger, og med 2 familier ombord måtte jeg be folket om å sette seg i kabinen forrut for å få den opp i plan!! Dessuten var det helt umulig å kjøre den i 7 til 14 knop. Etter montering av forholdsvis store hydrauliske trimplan, var ikke dette noe problem. Det ble en annen og bedre båt etter monteringen! Men klart: Du skal vite hva du driver med når du kjører båt med store flaps!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Her var mange fornuftige innspill. Den båten jeg ev. skal ha trimplan på, er en Skibsplast 655. Men båten har jeg ikke fått ennå (om en uke ...), så jeg må selvsagt prøve den først. Har forstått det slik av andre Skibsplast 655 - eiere at trimplan ikke er noe "must" på denne båten, men likevel "greit" å ha. Jeg ønsker dem først og fremst for å motvirke skjevbelastning, for en 115 HK motor bringer båten lett i plan, det er ikke problemet her.

 

Men ved sidevind, eller flest folk / last på ene siden av båten, kan den krenge. Hadde en Skibsplast 600 VS før, den hadde trimplan, og hadde jeg ikke hatt dem, så hadde fisketurene med min kompis i "passasjersetet" vært en historie på skråplanet  :lol:, - han veier nesten det dobbelte av meg selv ...  :wink:

 

Men altså, ingen bastante meninger her om elektriske vs. elektrohydrauliske trimplan? Mente jeg så et innlegg et annet sted, hvor noen var skeptiske fordi elektromotoren ligger inne i selve sylinderne, og altså befinner seg under vann ...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Brum!

 

Det er et must og montere trimplan dette vil gjøre kjøringen mye behageligere for deg som fører og ikke minst for de som er ombord .Tenk hver gang båten krenger over til en side og du må be dine medpassasjerer om og flytte seg over til dene eller andre siden i båten for at alle skal føle det litt behageligere når dere er opp i plan. Alle syntes det er noe herk at båten ikke går rett i sjøen dette er ubehaglig for de fleste og ikke minst føreren av båten.

 

Og ikke minst du vil spare mye drivstoff ved at båten drar seg opp av vannet mye raskere, motoren jobber lettere mindre slitasje og det vil også bli mye bedre for de som ligger til land  båten din graver seg ikke så mye  ned og lager store hekkbølger til ergelse for de av oss som syntes det er behagelig og bare kjøre i dorgefart for og nyte fantastiske dager med mye sol og god  :smiley:

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

tja....elektriske er raskere og siger ikke...men ryker sylinderen er det billigre m hydraulisk...jeg har akkurat montert elektriske etter at jeg fikk forsikring om at de hadde skiftet tetnings type så vi får se..... :flag:

Hvilken type ble det ?. Lenco eller Lectrotab ?.  :flag:.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Jeg endte opp med trimplan i størrelsen 9"x9".  Disse passer bra til Hansviken. Med 2-3 personer ombord planer den fint fra ca 11-12 knop. Lavere baug gir mye mindre slag i motsjø og behageligere ferd.

 

Jeg var egentlig ute etter plan i størrelsen 12"x9" - dvs. 12" brede og 9" lange (altså 9" i båtens lenderetning), men de Lenco-planene som Maritim har, er i omvendt dimensjon, dvs. 9"x12" (12" i båtens lengderetning). Vær obs på at størrelsesangivelsen i Maritims katalog kan forvirre litt (er forskjellig angitt mht. bredde/lengde for Lenco og Bennet trimplan).  

Link to post
Share on other sites

Jeg var egentlig ute etter plan i størrelsen 12"x9" - dvs. 12" brede og 9" lange (altså 9" i båtens lenderetning), men de Lenco-planene som Maritim har, er i omvendt dimensjon, dvs. 9"x12" (12" i båtens lengderetning). Vær obs på at størrelsesangivelsen i Maritims katalog kan forvirre litt (er forskjellig angitt mht. bredde/lengde for Lenco og Bennet trimplan).

Ja, dette la jeg merke til da jeg studerte katalogen i dag, lurte på om det var feil i katalogen. Trimplan som er "lengre" (i båtens lengderetning) enn de er brede, ser for meg litt merkelig ut ... Hvordan skal man egentlig beregne hvor lange og brede trimplan man skal velge? :headbang: Hadde i grunn tenkt på Bredde 12" og Lengde 10" på min Skibsplast 655 ...  :headbang:  :confused:  :confused:
Link to post
Share on other sites

Her er en link med litt informasjon om valg av trimplan. ("Søk i tidligere artikler" og sett inn "trimplan" i søkefeltet, så får du opp flere dokumenter om emnet).  I dokumentet "Trimplan på alle båter" finnes bl.a. en tabell som angir anbefalte planstørrelser for forskjellige båtstørrelser.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bmweb.n...ages/tidlige_57

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Her er en masse råd ang. størrelse på Trimplan.http://www.bennetttrimtabs.com/size1.htm

Hm interessant side. Ser at Bennett generelt anbefaler trimplanene like brede i tommer som båten er lang i fot, dvs. har du en 22 fots båt, bør trimplanene være 22" brede (men bare 10" - 12" lange) ... Videre trodde jeg at trimplan skal monteres så langt ut mot hver side som mulig, men ifølge Bennett skal de dras in 3 - 4 tommer fra ytterkant, altså 7 - 8 cm ... Vet ikke om jeg ble særlig klokere av dette ...  :wink:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...