Jump to content

Hvilke merker har 50HK 2-T og DFI? ++

KenBjork

Recommended Posts

Som emnetittel sier, hvilke merker har 50hk 2-T og DFI?

En venn skal kjøpe flunkende ny og ubrukt 50HK, og vil ha 2-takt, og vil ha innsprøytningsmotor.

Og generelt er det vel da når det gjelder pris, hk 50 + 10.000, ca 60.000.- ?

Hva er std medfølgende utstyr?

Hva må kjøpes i tillegg som nødvendighet på disse små motorene?

Evinrude 50 e-tec

Tohatsu 50 tldi

Flere merker?

Da har du vel nevnt alle, kjenner ikke til andre som har DI 2T i den størrelsen.

Utstyr som tank, fjernkontroll, instrumentering osv følger normalt med, samt en passende propell.

Det du sikkert må ha i tillegg er monteringsdeler for styring, samt gir/gasskabler hvis ikke dette følger med fjernkontrollen.

Beste er vel å sjekke med forhandleren for å være sikker på at man får med alt.

Og forresten, lønner seg å spandere det det koster for et godt bensinfilter m/ vannutskiller, man kan spare seg for mye bensinrelatert trøbbel med det...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjenner ingen som har de 2 motorene, så vanskelig å gi noen konkret anbefaling. Hva slags båt skal han ha den på?

Har hatt dårlig erfaring med Evinrude tidligere, men ikke hørt noe negativt om e-tec motorene, annet enn at de kanskje bruker litt mer olje enn reklamen sier. Forsåvidt ikke hørt noe spes. negativt om Tohatsuen heller...

E-tecen er vel noe tyngre og har mer sylindervolum (863cc vs 698cc) , og derav best egnet om båten er tyngre - vil jeg tro

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

I den grad det er relevant for deres bruk. I Offshore V50 klassen (max 50hk original motor) er Tohatsu svært mye brukt, da de tåler mye juling og har meget god ytelse.

Tohatsu går også for å være lette å trimme til høyere effekt uten at jeg kjenner forholdene for den aktuelle motoren.

De kan ha en litt "rå" gange. Jeg liker det :cool:

Du skriver ikke hva slags båt motorene skal brukes på. I følge en jeg kjenner som driver med racing har E-tec'en litt for høy giring til å være effektiv med cleaver-propeller. Men det er vel litt ektremt i utgangspunktet for de fleste.

Til bruk på "vanlig" planende båt var de veldig fornøyd med de E-tec'ene de hadde solgt.

(Har snakket med en mekanikker på en marina, som driver med racing på privat'en)

Er snakk om vanlig bruk, er vel en 15-17 fots planende båt ja. Husker ikke merket.

Her irundt så vet jeg om en tohatsu, den reiv seg men det var pga en oljeslange som løsnet samt også pga at eier brukte vanlig tcw3 olje.

Ellers så har jeg selv hatt en vanlig tohatsu 70 tidligere og ja liker selv gangen/lyden. Og det var også en knallgod motor.

Men skal sjekke opp hvilken båt han har.

.........pga at eier brukte vanlig tcw3 olje..........

Er det ikke det som skal brukes da............ :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...