KenBjork Startet 22.August.2007 Link til dette innlegget Startet 22.August.2007 Som emnetittel sier, hvilke merker har 50hk 2-T og DFI? En venn skal kjøpe flunkende ny og ubrukt 50HK, og vil ha 2-takt, og vil ha innsprøytningsmotor. Og generelt er det vel da når det gjelder pris, hk 50 + 10.000, ca 60.000.- ? Hva er std medfølgende utstyr? Hva må kjøpes i tillegg som nødvendighet på disse små motorene? Evinrude 50 e-tec Tohatsu 50 tldi Flere merker? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ivar Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Da har du vel nevnt alle, kjenner ikke til andre som har DI 2T i den størrelsen. Utstyr som tank, fjernkontroll, instrumentering osv følger normalt med, samt en passende propell. Det du sikkert må ha i tillegg er monteringsdeler for styring, samt gir/gasskabler hvis ikke dette følger med fjernkontrollen. Beste er vel å sjekke med forhandleren for å være sikker på at man får med alt. Og forresten, lønner seg å spandere det det koster for et godt bensinfilter m/ vannutskiller, man kan spare seg for mye bensinrelatert trøbbel med det...! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Tror dette er ett gunstig tidspunkt å kjøpe ny motor på. Ser mange forhandlere på Finn som forsøker å tømme lageret slik at de blir klare for 2008-modellene. Så ett godt filter som nevnt over bør vel være en av de tinga som bør følge med "på kjøpet" i disse dager.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
KenBjork Svart 22.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Ok takk for svar. Som jeg mente også så var de vel bare de merkene som har 2-t dfi. Hvilken av de 2 vil dere da anbefale, når det gjelder helhet og pris og alt? Og ja, godt bensinfilter m/ vannutskiller er en selfølge Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
ivar Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Kjenner ingen som har de 2 motorene, så vanskelig å gi noen konkret anbefaling. Hva slags båt skal han ha den på? Har hatt dårlig erfaring med Evinrude tidligere, men ikke hørt noe negativt om e-tec motorene, annet enn at de kanskje bruker litt mer olje enn reklamen sier. Forsåvidt ikke hørt noe spes. negativt om Tohatsuen heller... E-tecen er vel noe tyngre og har mer sylindervolum (863cc vs 698cc) , og derav best egnet om båten er tyngre - vil jeg tro Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 I den grad det er relevant for deres bruk. I Offshore V50 klassen (max 50hk original motor) er Tohatsu svært mye brukt, da de tåler mye juling og har meget god ytelse. Tohatsu går også for å være lette å trimme til høyere effekt uten at jeg kjenner forholdene for den aktuelle motoren. De kan ha en litt "rå" gange. Jeg liker det Du skriver ikke hva slags båt motorene skal brukes på. I følge en jeg kjenner som driver med racing har E-tec'en litt for høy giring til å være effektiv med cleaver-propeller. Men det er vel litt ektremt i utgangspunktet for de fleste. Til bruk på "vanlig" planende båt var de veldig fornøyd med de E-tec'ene de hadde solgt. (Har snakket med en mekanikker på en marina, som driver med racing på privat'en) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Anonym Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Min erfaring er at Tohatsu bruker veldig lite bensin, og er utrolig stille. Mest grunnet at de rett og slett funker sjelden. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 22.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Er snakk om vanlig bruk, er vel en 15-17 fots planende båt ja. Husker ikke merket. Her irundt så vet jeg om en tohatsu, den reiv seg men det var pga en oljeslange som løsnet samt også pga at eier brukte vanlig tcw3 olje. Ellers så har jeg selv hatt en vanlig tohatsu 70 tidligere og ja liker selv gangen/lyden. Og det var også en knallgod motor. Men skal sjekke opp hvilken båt han har. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 22.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 silver viking 18.5 fot Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
rago63 Svart 22.August.2007 Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 .........pga at eier brukte vanlig tcw3 olje.......... Er det ikke det som skal brukes da............ Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
KenBjork Svart 22.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2007 Nei, kun olje merket for DFI motorer. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.