Jump to content

Bør jeg tømme bensintanken før jeg setter bort båten?


smuss

Recommended Posts

takk for alle tips jeg har fått den lille tiden jeg har vært medlem her, dette er en helt utrolig funksjonell nettside etter min mening!

Jeg trenger ett tips til: min ørnvik/quicksilver 500 commander har fast tank på 49 liter. bør jeg tømme denne før jeg setter bort båten, eller bør jeg sette den bort med full tank. tenker i forhold til kondens, og om bensin vil bli gammel og problematisk dersom jeg fyller tanken før vinteren!? er det noen problemer med evntuell kondensfjerner i tanken? tåler motor dette? motor er 2003 mod mercury 4takt

 

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Trenger nok ett høsttips jeg!.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Her har jeg fått flere råd enn folk jeg har spurt. Min egen konklusjon er å ha båten over vinteren med smekkfulle tanker. Det blir kondens i tanken pga temperaturvariasjoner - og har du full tank er det mindre tank det kan kondenseres på. I og med at det er en bensinmotor er det mulig at en klunk kondensfjerner fjerner problemet på våren.

 

Bensinen blir ikke gammel over vinteren, så det burde ikke være noe problem.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg tror nok det er mange myter ute og går også her, etter mitt syn er det bare å sette båten fra seg enten med full eller tom tank og alt mellom her... Det er ikke noe problem... Den lille kondeseringen som eventuelt kan komme til å oppstå er så liten at det ikke har noen praktisk verdi. Det har vært regnet på av Lotus (tror jeg) i en anne tråd... Det med at oktantap gjennom vinteren er nok også i samme gate og kan regnes som en myte, det er nok heller motsatt siden Heptan (koker ved 125 grader) som er den andre hovedbetsnadelen i bensin har et lavere kokepunkt enn oktan (koker ved 220 grader).. Dette medfører at avdampingen av Heptan blir større ved en vintertemperatur enn for oktan.. og dette mefører at oktantallet øker.... siden oktantallet er forholdet mellom oktan og Heptan i bensinen 95 oktan består av 95%oktan og 5% Heptan i normalbensin, og 98oktan sier seg selv..

 

Så noen drametisk reduskjon av oktantall har jeg meget liten tro på... og mener bestemt at dette er myte....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det står ofte i instruksjonsboken for bensinmotorer at fjorårs bensin ikke skal brukes og da ville jeg nok ikke fylt tanken før vinteropplag men heller fylt den ved sjøsetting for å "friske opp" den gamle bensinen.

 

Jeg har en gang prøvd å starte en bensinmotor med flere år gammel bensin og fikk den til slutt i gang men der var ikke sprut i den i det hele tatt, manglet fullstendig krefter. En skvett fersk bensin og motoren våknet til liv akkurat som den skulle.

 

Å lagre bensin et snaut halvår burde nok likevel ikke være det store problemet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Jeg hadde samme problem i forbindelse med bensin kontra dieselaggregat på en hytte.

Diesel har bedre holdbarhet, men kan være vanskeligere å starte vinterstid + problemer med voksutskillelse hvis ikke vinterdiesel benyttes.

Gammel bensin vil tære på gummipakninger, membraner etc. Men ved å tilsette "fuel stabilizer" vil bensin bli holdbar opp til 2 år.

Jeg valgte derfor bensinaggregat.

 

Hvis det er vanskelig å tømme tanken helt (og tømme ut kondensvann til våren) ville jeg fylt opp tanken og tilsatt "fuel stabilizer" :smiley: .

Link to post

Oljeblandet bensin har jeg ikke lagret på en del år. Ren bensin på tanken har jeg alltid lagret på båter med fast tank. Denne/disse har/har hatt vannutskiller. Minst mulig på tanken før vinteren, fylt på fuel stablizer, og før oppstart på våren har jeg fyllt opp tanken med ny bensin 98 oktan. Motorene er tømt for bensin før jeg setter den/de vekk. Har aldri fått noen problemer ved å bruke denne metoden/fremgangsmåten.

 

Ellers er det vel en slags tommelfingerregel om at bensintanken skal være tom, mens dieseltanken skal være full?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vannutskilleren står mellom bensintanken og motoren.

Ble plutselig usikker på om jeg har vannutskiller, men tror det. Mitt ser ut som et oljefilter som en bruker på bil og er grovfilter og vannutskiller (tror jeg).

 

Har en tank på ca 50 liter og er ikke så nøye på hvor mye bensin det er i tanken når båten blir satt vekk for vinteren, men tilsetter et stoff som evinrude har til sine motorer. Tipper alle motorprodusentene har ett eller annet slikt stoff i sitt sortiment.

Link to post

Har 150 ltr. fast bensin tank i båten. Prøver å holde denne så full som mulig før opplag. Setter til noe som heter "Fuel Stabilizer" , som er anbefalt av motorprodusent (Mercury) om høsten. Dette skal hindre avleiringer i dyser etc. Har ikke hatt noen problemer så langt.

Ellers er det absolutt nødvendig med en vannutskiller mellom tank og motor.

Link to post
Jo , mange har den montert der.

 

Mener at det hadde vært bedre å ha den bedre dekket for vær, vind og sjø, men ser ikke ut til at båtprodusentene tenker på dette? Hverken på min helt nye, eller forrige båt, var det mulig å få den plassert noe annet sted enn ute i motorbrønnen!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Også min vannutskiller er montert inne i båten, omm det er bella eller forhandleren som har gort det vet jeg ikke.

Men den står helt bak, og midt i rommet under akterbenken med god tilgjengelighet og god klaring fra dørken.

Når det kommer til bensin, så har jeg også alltid hatt fyllt smekk full tank før vinterlagring (gjelder de 2 siste båtene, da de har hatt fast-tanker)

Men fuelstabilizer har jeg ikke brukt, har heller aldri hatt oppstartsproblemer av den grunn.

 

Hva gjør dere som bruker fuelstabilizer, fyller på og kjører motor på ferskvann osv, for så å stoppe og lagre skuta?

Eller kjører motor på ferskvann osv, for så å stoppe og fylle på fuelstabilizer og derpå lagre skuta?

Link to post

Hvis du skal "sette bort" båten så undersøk hva marianen elelr opplagsplassen har for regler. En tidligere kollega måtte snu ved opplagstrucken i Tønsberg; han hadde fylt tankene fulle med bensin, og det ville de ikke ha i opplag (husker ikke begrunnelsen, utover at det hadde med brann/forsikring å gjøre). Det endte med at han valgte å grise-kjøre sine 2 v8 bensinmotorer et par timer til tanken var rimelig tom - da ble han "godkjent" for opplag

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...