Jump to content

Hvor mange kilo veier dreggen deres i forhold til lengde på båt?

Gega

Recommended Posts

Har en 7,5 kg Biltema Bruce variant, pluss et par meter 10mm kjetting. Båten er 27 fot og snaut 4 tonn. Sitter som støpt det, selv om jeg kanskje burde hatt 10 kg. Men 7,5 kg varianten går akkurat ned i akterbenken, så da var valget enkelt! Har ikke hatt noe problem med feste så langt. Mener å ha lest i en Bruce tabell at 7,5 kg skulle holde opp til 32 fot/4,5 tonn, så da er jeg uansette på riktig side.

Hullet i bakkant har jeg aldri brukt. Pleier å gå greit å bakke den løs om den sitter litt ekstra godt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

M-anker i galvanisert stål 2,0 kg = Max båtlengde: 17 fot

M-anker i galvanisert stål 5,0 kg = Max båtlengde: 20 fot

M-anker i galvanisert stål 7,5 kg = Max båtlengde: 25 fot

M-anker i galvanisert stål 10,0 kg = Max båtlengde: 30 fot

M-anker i galvanisert stål 15,0 kg = Max båtlengde: 35 fot

M-anker i galvanisert stål 20,0 kg = Max båtlengde: 45 fot

Geir

Hilsen Geir

Vekt 1200 kg. Nyinnkjøpt Brucekopi fra biltema på 5 kg med noen få meter kjetting.

P.S. er det noen som vil ha en 7.5 kg dregg, så kan de hente den gratis i Kristiansand...

Skulle med glede kommet å hente den men fra Honningsvåg i nordkapp kommune til Kristiansand blir vel en drøy bitte for å hente en dregg :smiley::smiley:

Geir

Hilsen Geir

10 tonn

21 kg ploganker foran med 50 m kjetting

15 kg Bruce bak med 50m kjetting

Blåser det opp har jeg 10 kg bruceanker ekstra, for å legge opp mot vinden.

Dette er Brucekopier. Syntes selv 15 kg virket puslete, men har ikke løsnet ennå. Kan også innrømme at det ikke har

vært for mange døgn i uthavn i sommer. Været har ikke vært det beste.

Vi sees!

Mener det var nevnt i en annen tråd i forbindelse med ankring: Noen ankere kan, uavhengig av båttype, rett og slett bli for lette.

Ankerets vekt skal jo hjelpe til på at ankeret graver seg ned. Når man tenker på at vekten reduseres betydelig under vann, har jeg vanskelig å tenke meg at ankere ned mot 5 kg kan være særlig gunstig. Bare ukvalifisert teori fra min side, men når en strammer et anker på 5 kg kontra et på 10 for at det skal grave seg ned i en sjøbunn med noe hard overflate, vil ikke det på 5 lettere sprette avgårde?

Glemte at jeg også har en paraplydregg ombord. Den veier vel ca. 500 gram, og kastes i etter den første ankerdrammen. Dermed kan med god samvittighet ta en til :drink:

La ikke merke til den i sommer. Men det kan tenkes at den var flittigere i bruk i skagen Ludde. :lol:

PS Fruen synes båten deres er flott. Kan ikke skjønne hva hun mener den mangler mast.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

La ikke merke til den i sommer. Men det kan tenkes at den var flittigere i bruk i skagen Ludde. :lol:

PS Fruen synes båten deres er flott. Kan ikke skjønne hva hun mener den mangler mast.

Skagen var jo fine greier, men når sant skal sies synes jeg at jeg var så flink til å legge til i sommer, at jeg kostet på meg en ankerdram til uten å ankre opp på nytt. :wink:

Jeg synes vi aner konturene av et nytt medlem i "Store Dieseltankers Forening" her Baatsmann? En liten mast på targabøylen kan du jo ha, så blir vel alle fornøyd. :lol:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Min Miranda (Hurley 22) hadde en 13.5 kg paraplydregg og 10 meter kjetting. Jeg opplevde aldri noen problemer med denne kombinasjonen, men jeg har en følelse av det spilte liten rolle om jeg slo ut armene eller ikke på dreggen. Bare tyngden av dregg og kjetting var nok. Jeg tror dette er bekreftelse på at det er tyngden som teller. Men på den annen side har jeg i dag et Danworth anker akter og det veier veldig lite og sitter godt.

Enkelt er det ikke, annenhver utgave at diverse seilmagasiner har artikler om dregging.

Ole

Ole
S/Y Algol

28 fot snekke, ca 3500 kg Bruker Biltema Bruce på 7,5kg og 50 m kjetting. Kanskje litt lite , men har foreløpig ikke sluppet.

Det bør være mer enn nok!

jeg har på min 31 fots båt på 3100kg bruce-kopi på ca 10kg, og noen få meter kjetting.. Det skal være mer enn nok.. Og du har 50 meter kjetting, den hjelper også til å gi deg bedre feste enn jeg har med mine 3-4 meter.

M-anker i galvanisert stål 7,5 kg = Max båtlengde: 25 fot

Godt at ikke båten kan lese da :lol::lol::lol:

Vet at Biltema bruker disse tallene, men Bruce oppgir faktisk noe helt annet! Men så lenge jeg ligger i en skjermet havn holder 7,5 kg mer enn godt nok for meg! Den skal tross alt håndteres for hånd! Og i forhold til den gamle paraplyen på 10 kg holder den rett og slett utrolig mye bedre. Så jeg sover godt om natten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

At et 5kg brucekopi skal være så lett at det spretter bortover bunnen og ikke graver seg ned er langt fra min erfaring. Når jeg hiver ankeret ut tar det ikke lange tiden før det graver seg ned og sitter bom fast. Har dykket for å se hvordan det så ut etter oppankring og da så jeg ikke ankeret igjen.

Det er vel formen og vektfordeling som gjør at det graver seg ned, ikke vekten i seg selv.

At det erfares at det omtrent ikke merkes forskjell om vingene er inne eller ute passer godt til mine erfaringer også.

Da jeg brukte paraply og skulle ta dreggen opp dro jeg stort sett dreggen bort til båten, mens nå drar jeg båten ut til ankeret. Med litt pålandsvind måtte jeg kjappe meg med å dra opp dreggen, brukte jeg for lang tid drev jeg på land...

Så når et 21kg Engo, eller en 15kg Bruce ikke biter, da kaster du en ??? 10KG paraply? :crazy:

Javisst, ingenting er som en god gammeldags paraplydregg. :rolleyes:

Dreggen fulgte med i fortøyningspakka til Windy. Den ligger i et rom vi ikke bruker. Har den ombord som en ekstra sikkerhet om vi feks driver mot land og vil prøve alt vi kan for å stoppe driften. Synes vel ikke at det er helt :crazy: tenkt :smiley: jeg tror jeg skrev at det var reserveanker

Mine siste båter har hatt 10 - 15 kg bruce av diverse fabrikat som alle har gjort jobben.

Har de sluppet, så har som regel alt annet rundt oss hatt større problemer enn oss.

På et eller annet tidspunkt kommer man ut for vær hvor ingenting sitter,

og som en reserve i tilfelle vi igjen skulle havne i denne situasjonen,

utstyrte jeg meg med et lite ekstra 5 kg bruce før sommerens langtur.

RoaldBj har i flere tråder beskrevet hvordan man kan forkatte to ankere,

og det var denne metoden den lille ankeret var tenkt brukt.

Denne metoden skal gi ca. 4x festeevnen til hovedankeret,

for meg altså 12 kg bruce + 5kg bruce = 12kg hovedanker x 4= 48 kg.

Det lille 5 kg ankeret har ca. 3-4 meter kjetting og festes i "øyet" nederst i vinkelen på hovedankeret med en sjakkel,

slik at det fungerer som en forlengelse av hovedankeret.

Vi forsøkte forkattingen en kulingnatt i begynnelsen av juli og dette fungerte over all forventning.

Etter at ankerkjettingen først var strammet passe opp med vinsjen,

etterstrammet vi ikke en eneste gang i løpet av natten tiltross for vindstyrker som fikk flere andre i samme bukt til å evakuere.

Å kombinere et stort hovedanker og et lite reserveanker på riktig måte kan derfor være en bedre løsning

enn å dra med seg store paraplyankere og annet som brukes separat.

Når vi er inne på reserveanker;

Ved dårlig vær er det mange som bruker et selvstendig anker ekstra med separat kjetting, tau, osv.

Dette legges ofte ut i motsatt vinkel enn hovedankeret bak båten.

Jeg har sett flere som har fått store problemer når først begge disse mister festet samtidig,

og man skal bakke ut i kuling og samtidig håndtere et anker med vinsjen og det andre manuelt som ligger i en annen retning.

Dette kan skape farlige situasjoner blant annet for nabobåter.

Med forkatting drar du effektivt opp begge ankere samtidig med vinsjen.

Hovedankeret kjøres opp på vanlig måte og det lille ankeret kobles av med sjakkelen.

Enkelt, raskt, sikkert og trygt.

Vil du vite mer, så søk på "Forkatting" her på forumet.

RoaldBj har skrevet mye om dette i tidligere tråder.

Redigert av Phoebe (see edit history)

...på tide med en oppsummering (det er jo vi kvinnfolk gode til)

Gega 24 fot 6 kg kjetting 0

Anonym 31 fot 10 kg kjetting 0

tuffff 27 fot 10 kg kjetting 0

lano2 43 fot 20 kg kjetting 100 m

fjordbuss ? 16 kg kjetting 0

Stigt:) 38 fot 15 kg kjetting 60 m

Sjøtummel 37 fot 16 kg kjetting ?

tj 20 fot 5 kg kjetting ?

Mouche 27 fot 7,5 kg kjetting 5 m

ulysses 32 fot 10 kg kjetting 10 m

Bavaria 40 40 fot 25 kg kjetting 60 m

SveinHa 44 fot 20 kg kjetting ++ m

nordan family 27 15 fot 15 kg kjetting 6 m

Sandvik(a) paraply ?

M/B Shanty 33 fot 15 kg kjetting 8 mm

Sydvesten 39 fot 17 kg kjetting 50 m

Divemaster 45 fot 20 kg kjetting 100 m

Enzo 34 fot 10 kg kjetting 0

Speedy 27 fot 10 kg kjetting 5 m

Ben Sin 30 fot 16 kg kjetting 0

Larspo 29 fot 10 kg kjetting 40 m

Bitteliten 37 fot 15 kg kjetting 50 m

index 27 fot 7,5 kg kjetting ja

roaldbj 42 fot 30 kg kjetting 50 m

Andy 21 fot 5 kg kjetting jada

Ludde 35 fot 15 kg kjetting 50 m

baatsman 42 fot 21 kg kjetting 50 m

retbergen 19 fot 5 kg kjetting 2 m

Gismo 28 fot 7,5 kg kjetting 50 m

Boywonder 16 fot 2 kg kjetting 2 m

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...