Jump to content

Bonanza, erfaringer?


simarli

Recommended Posts

Dette mysteriet begynner nå virkeligt å bli interessant. Nå har jeg sendt mail til eierene av de Bonanza båtene som står for salg. Et par  påstår at alle båtene, uavhengig om den kommer som AC eller som lukket kabin, er Helplanere. De andre påstår like mye at de båtene med AC er halvplanere og de med lukket kabin er helplanere. Men ingen kan med 100% sikkerhet si at den båten de selv har er helplaner eller halvplaner. Den går så og så fort og så konkluderer de med at det er det ene eller det  andre  på den måten.  Jeg har og sendt en forespørsel til de båtbladene som finnes men ingen har svart meg tilbake.

 

Dette må troligen være den minst kjente båten i Norsk historie, til og med for de som eier en slik båt, selv om den ble, etter som jeg har fortått produsert i veldigt mange ekemplarer til selvbyggere. Men ingen vet hva slags båt de har kjøpt.

 

Jeg har funnet to bilder som kanskje de av dere som er drevne båtkjennere kan gjøre en liten tolkning av. Det ene viser at det er påmontert jern til beskyttelse av propell og ror. Det andre er uten beskyttelse av propell og ror. Kan eg med disse to bildene konkledere med at det finnes to forskjellige skrog til Bonanza 28, et helplanerskrog og et halvplanerskrog. Eller e eg like langt i sommerens store thriller.

 

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54948/beskyttelse_av_ror.jpg

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54948/uten_beskyttelse_av_ror.jpg

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post

Du er like langt.

Eneste forskjell i skroget er at de siste som er støpt fikk en bredere hekk. Det ble støpt løse så kalte kjeiner som en kunne kjøpe å selv monterer.

Dette skulle så hjelpe på stabilitet i sjøen, men som kjent har Bonanza en smal og dyp bunn fremme som medfører at den ikke er trygg i medsjø spes fra siden inn bak.

Selv erfart

mvh

catano  

Mvh

catano

Link to post
  • 2 uker senere...

Da var endeligt mysteriet med Norges mest ukjente båt løst, og det må jo komme som et sjokk på mange av eierene som har en Bonanza 28.

 

Jeg fikk et navn til en kar oppe i Norheimsund som viste seg å være den personen som var ansvarlig for byggingen av Bonanza 28 båtene.

Han kunne fortelle at " ALLE " båtene som ble bygget var Helplanere. Det ble aldri bygget noen halvplanerer av båten.

 

Hvorfor noen refererer til båten som en halvplaner måtte bero på at disse båtene hadde en for liten motor sa han. Han hadde hatt en 180hk i sin båt og med den motoren oppnådde han en fart på 27 knop.

Link to post

Hei

 

Forskjell på hel og halv plan er jeg usikker på, men siden skroget er likt så må det vel være motor størrelse samt plassering av motor med tanke på vektfordeling i båten?

 

Jeg har det nye skroget og ligger ved siden av en båt som har det eldre skroget og har merket meg følgende to forskjeller som er markant.

 

Hekken på nytt skrog går lengre bakover nede enn oppe, eldre skrog skrår motsatt vei. Bilde to som du har lagt ved er et eldre skrog.

 

På de eldre skrogene så vil de trekke seg inn ca. 3 cm. Rett under vannlinjen rundt hele skroge (ikke i hekken) kan nesten så ut som det er en skjøt.

 

Nytt skrog kom ca. 84/85 men siden mange av disse båtene er selvbygger sett så kan et eldre skrog være registret med nyere dato.

 

Øystese plast gikk konkurs i 86 tror jeg og skroget ble senere norline og litt brukt hos saga (overbygg og AC har jeg ikke sett etter 86)

 

Jeg har liggende originale salgsbrosjyrer som jeg skal legge ut på forumet.

Link to post

Fint at du legger ut salgsbrosjyrene til båten. Som sagt så fortalte han at de som kalte båten sin for en halvplaner hadde for liten motor.

Eg ser nå at eg skulle ha pumpet ut flere opplysninger fra den gammle sjøulken vedrørende båten. Men eg trodde jo at det kun var et spørsmål å avklare. Når du nå snakker om motorplassering begynner jeg å bli forvirra i håve igjen. Hva mener du, at noen motorer ble plassert lenger bak mot akterdekket.

 

Eg har funnet nye tydeligere bilder som du kan se på og sei ka som er det nye skroget. Det bildet som du seier er det gammle skroget har eg vanskeligt med å se ka som er forskjellen på det nye.

 

Bilde 1- Bør vel være det gammle skroget etter dine opplysninger. Dette skroget er trukket inn nede i gjørnet.

Bilde 2- For meg ser dette breiere ut nede i gjørnet, og bør da være det nye skroget. Har jeg oppfattet dette riktigt.

 

Hvorrdan er sjøegenskapene på båten med det nye skroget, er det ikke så bra alikevel pga den smale og dype V bunnen fremme, slik noen hevder. Det var jo pga de dårlige sjøegenskapene som var på de gammle skrogene at det ble produsert nye skrog, men så ble det kanskje ikke så vellykket alikevel. Har du prøvd båten med det gammle skroget...nei....snakk i tilfelle pent med naboen :yesnod:

 

Eg setter pris på alle opplysninger du kan komme med.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54948/bilde_1.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/54/54948/bilde_2.jpg

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post

Etter å ha studert bilde 2 litt nærmere så ser det ut som du har rett tb55. Uansett så representerer vel bildet 2 ganske godt hvordan det nye skroget ser ut. Synes ihvertfall at båten har svært bra sjøegenskaper, og har heller ingen problemer i medsjø. Har alltid trodd at båten min var en halvplaner, men skjønner jo nå at jeg trenger større motor :smiley: . Klarer 24 knop med nysmurt båt og 220 hester. Hvordan båtbyggeren klarte 27 med 180 hester det skjønner ikke jeg. Må ha vært en ribbet racerbonanza  :smiley:

Link to post

Det var det han fortalte " Leokr " Eg sa at eg kunne tenke meg å sette inn en 250hk, men då kunne eg høre at han begynte å puste tungt i røret og eg tengte at nå har eg gitt maen et  hjerteinfarkt. Så seier han først..nei nei det blir for mye, men så legger han til at det e vel alltid greit å ha någe større enn det båten trenger sånn at du ikje trenger å kjøre motoren på full gass for å oppnå ein greie planingsfart.

 

Her var det altså umuligt å se forkjell på to skrog. Hvordan skal eg se på et skrog om det er påstøpt skalker eller om det er originalt.

Har noen bilder av et nytt skrog. Det ser nå ut til at alle de bildene som jeg har funnet da er enten det gammle skroget eller det som er påstøpt skalker.

Link to post

Lady B har rett vedr. Bildene. Selv om hekken på bilde to ikke er identisk med hekken på min båt så ser vi tydelig at det er rett flate på siden under vannlinjen.

 

Har lite referanser på hvordan båter i denne kategorien skal oppføre seg i sjøen, men det som jeg har merket er at sjø bak ikke er bra. Ved et par anledninger når jeg har vært langt ute i havet og det blåser opp til liten kuling og den kommer inn bakfra så må det jobbes mye med ror og gass. Sjøen bak presser baugen ned og båten legger seg da på siden. Du tror båten skal gå rundt, men den retter seg opp igjen. For å bedre dette har jeg fullt opp med bly under sengene i akterkabinen og det har blitt litt bedre. Går du mot sjøen så er det bare å gi gass, den brøytet seg fint gjennom.

 

En annen ulempe på min båt er at diesel tankene står på hver sin side av motoren (2 x 150 liter) disse er sammenkoblet og når nivået kommer på 1/2 fullt så flytter dieselen seg til en av tankene og båten går skjevt i sjøen. Han nå montert Trimplan for å motvirke dette under fart.

Trimplan er det eneste som er montert på båten siden den forlot fabrikken ellers er den 100 % orginal.

Link to post

Muligens dette ikke er en båt jeg bør kjøpe. Synd igrunn, den hadde det jeg var på jakt etter....lukket helplaner med aksel. Det beste hadde jo vært viss en kunne få prøvekjørt begge disse båtene selv. Men ingen har foreløpig vært tilsalg i mitt distrikt. Er det andre eldre båter som kom som helplaner med aksling og lukket kabin.

 

Kordan gikk det med brosjyrene  " geiregil "

Link to post

Brosjyren blir lagt ut så snart jeg har tilgang til PC.

 

Når jeg snakker om sjø bakfra så er det bølger som er høyere en båten. Tror nok andre båter som er like også sliter litt med samme problem.

 

Riktig vektfordeling er nok viktig her. Større motor gir også økt vekt bak som igjen motvirker det som jeg opplever på min båt.

Link to post

Eg vett at de kaller båten veltepetter, men så har du de igjen som sier at båten er stødig som et fjell, til og med med sjøen bakifra. Kan den forskjellige oppfattningen av sjøegenskapene komme av at de fleste båtene var selvbygg og derav er det mange feil bygg av båten. Da tenker jeg på avstivning av skrog, motor plassert for langt frem, elendigt arbeid utført med støping av skalker i ettertid....osv.

 

Den med motorplasseringen var ny for meg. Alle bilder jeg har sett på så er motoren plassert på samme plass. Er det noe som du har kjennskap til. Hvis det er noen som har video av båtene sine i fart, kunne det da vært muligt å lagt ut disse.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post

Å kalle båten for veltepetter har den ikke fortjent, har du hørt om noen som har gått rundt? Båten er i de fleste tilfeller god og stødig å kjøre.

 

Med motor plassering så tenkte jeg at 10 cm. Forskyvning av motor plassering kan være avgjørende når vekt på motor og gear veier 650 kg. På finn så ligger det en Bonanza til salg med en TD70 motor på 6,7 liter installer. Den er på 170 hk med går ikke fortere en 14 knop. Dette er en motor som er lengre og tyngre en den jeg har, kanskje dette er årsaken?

Link to post

Har aldri hørt at den har blitt kalt veltepetter og heller aldri hørt om noen som har kantret. Derimot så virker det jo som de fleste som har en Bonanza er fornøyde med båten. Selv har jeg båten i Oslofjorden og der er ikke bølger noe problem. Som geiregil sier så er det vel ikke noe problem før bølgene blir høyere enn båten, og under forhold som det, så er vel ikke de fleste andre tilsvarende båter så mye bedre heller.

Link to post

Takk for brosjyren geiregil. Der står det jo nesten rett ut at dette er en helplaner. Båtbyggeriet får jo og båten opp i 23 knop med en 150hk, da er det vel ikke så unaturligt at den ansvarlige for byggingen av båtene som jeg snakket med fikk båten opp i 27 knop med en 180 hk slik som han hevdet.

 

Det ligger jo noen tråder i forumet som omhandler denne båten, men ingen hadde svar på hva slags skrog dette var. Det er der ordet veltepetter, livsfarlig og, vil du drukne..kjøp da en bonanza, kommer fra. Som sagt så finnes det jo utroligt mange forskjellige oppfattninger av sjøegenskapene på denne båten. Og da må det jo være en feil en eller annen plass. Enten så er det mange feilbygg, feil plasering av motor, vektfordeling er feil, Kanskje avstivningen av båten ikke er korrekt utført.. osv. Noe må det jo være når så mange har total forskjellig oppfattning av sjøegenskapene på den samme båten.

 

Wiking 28 har jeg aldri sett som lukket kabin. Muligens det kun ble bygget noen få av denne.

Link to post

Jeg har 1983mod med 150hk Perkins. Marsjer i 12, maks ca 15 (17 med tom båt og nysmurt bunn)  Flyttet tankene til under køyene i akterkabin uten at jeg kan si jeg merket så stor forskjell på sjøegenskaper... 

 

Enkel og grei båt, skjener litt i medsjø ja, men planlegger man litt så kan man i stedet utnytte båtens glimrende egenskaper i motsjø ;)   Stor plass og mye båt for pengene. Vi reiste på ferie med 5 unger i fleire år. Lagde oppfellbare køysenger i sofaryggene framme, samt 1 stk dobbeltseng i akterkabin. 

Link to post

Leokr, dette med "veltepetter" og annet flåsesnakk, kommer nok fra folk som gjerne ikke har den helt store forståelsen av hva en god sjøbåt er. De om det.

Kamerat av meg hadde en marinisert volvo 70 motor i sin, og den gikk 23 knop (gps) med tre mann på full kok. Selv hadde jeg fordmotor på 130 hk, og da ble båten veldig følsom for last. Tom båt, lite diesel, 16-17 knop. Mere folk, ferielast 12 knop......

Har ALLDRIG noensinne måtte sette ned farten for møtende sjø..... :saint:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...