Jump to content

Bonanza, erfaringer?


simarli

Recommended Posts

HEI!

Jobber med å få tak i ett bra eksemplar til fornuftig pris.Ser pr dags dato at det ikke er for mange tilsalgs.Noen prøver seg med drømmepriser.Kunne tenke meg volvo td 60 eller ford 2704 et.(180)begge er solide litt tunge motorer som bidrar til stabilitet i båtenHar også tak på 300,og det burde la seg gjøre å få tak i ett bra eksemlar med endel utstyr.Finnes jo endel av disse båtene.Når går skillet mellom ny og gammel bonanza?Noen som vet????Hadde vært greit å vite siden jeg vurderer kjøp men ennå ikke har greidd å finne et fornuftig eksemplar....Takker for info..og verdifull innsikt...har blitt endel klokere ja :smiley:

 

Sigurd

Redigert av simarli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket med en bekjent i går som har en kammerat som hadde en slik båt. I denne var det en tung Cummings på 220 hk. Sjøegenskapene sa han intet om men at de marsjet med over 20 knop med mye last var ikke noe problem. :crazy:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

...ruller meget...
Jeg har kun vært ombord i en Bonanza ved kai. Når en 4-5-åring kom ombord la båten seg såpass over at vi nesten måtte berge glass og flasker på bordet. Denne var ombygget med en liten flybridge så det kan jo påvirke litt...
...måtte kjøres på "full pinne" hele tiden...
De fleste Forder har oljekjøleren koblet i sjøvannskretsen og den får derfor for god kjøling ved lav belastning og går da for kaldt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har vel kanskje ikke funnet rette båten da? :crazy:

Det har du da ikke, rette båten er "kjærlighet ved første bilkk" egentlig. Vi hadde problem med å velge mellom tre båter som alle fristet, men endte til slutt på en lukket en. Vurderte også Bonanza, men fant aldri en slik som virkelig sa "kom og kjøp meg", så...

Link to post
Share on other sites

Kjærlighet ved første blikk,joda for all del ingenting er bedre en den følelsen,,,,hadde den da jeg kjøpte min siste bil for ett år siden,,,,og den varer ennå :smiley: Håper at jeg er like heldig med båten!!! :lol: Har nå følelsen for bonanza,men har ikke funnet rette dama...o.b.lix har ett poeng....og 2.

 

 

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Joda,men alt over 300000 er drømmepris for en bonanza.DE har stått lenge tilsalgs,og den billigste er en gammel type som er dårlig i sjøen .Har tak på 300000 kroner,og tar også med i vurderingen at båten en gang skal selges......kanskje er det litt tidlig...at flere vil komme tilsalgs litt senere på høsten.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Joda,men alt over 300000 er drømmepris

 

Synes det er vel enkelt - på en båt av denne alderen kan det være himmelvid forskjell på en oppgradert og vedlikeholdt båt i forhold til en dårlig hjemmesnekret og mishandlet en. En skal jo ha det koselig og hyggelig de årene en tross alt skal benytte båten, og jeg har i allefall en viss betalingsvillighet for å ha en båt som ikke lukter mugg og styggdom, ser pen og trivelig ut uten dårlig lukt, og har utstyr av nyere dato (som det ville kostet meg enda mer å sette inn selv :smiley: )

 

Da jeg kjøpte min egen båt betalte jeg over snittet for båtene på finn.no - og var rimelig bevist på det; etter å ha kikket på mange nedslitte, ille- luktende, muggbefengte og dårlige hjemmebydge utgaver kan en "snittpris" på finn ikke nødvendigivs være en snittpris av de båtene du finner er egnet for ditt bruk og som du får kona med på tur i.

 

Vurderte og selge den i fjor og hadde den en liten stund på finn - og da som den dyreste som lå ute - og i løpet av den korte tiden den lå ute var det bra respons og gode bud så det var tydelig at de som kom var lei av å kikke på slitne eksemplarer. Jeg ble lei av å kikke på andre slitne eksemplarer selv, så jeg beholdt den videre.

 

Som du sier - båten skal også selges en gang - og da er det ikke utelukkende pris som avgjør :smiley:

 

Men når det er sagt; helt enig i at mange av båtene som er lagt ut tilsynelatende er høyt priset. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har sett på mange båter,og reist både til Bergen og Stavanger for å se på lite velholdte eksemplarer til drømmepriser.Selfølgelig er jeg villig til å betale mer for en luktfri,vedlikeholdt båt med utstyr av nyere dato.Det er som med bilen,kjøp av noen som har vært glad i den,da er den lettere å få solgt den dagen det blir aktuelt.Har forøvrig begyndt å vurdere summer family som ett seriøst alternativ. :smiley:

 

Sigurd

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har akkurat kjøpt en 1986 modell. Ettersom jeg har klart å bringe på det rene er skroget som er produsert fra slutten av 1985 det som er å anbefale. Akterskipet skal her være bredere og dermed være mer stødig i medsjø. i denne står det en 240 hk som skal gi 21 knop ved 2300 omdr. Dette er en lavturtallsmotor fra Ford Sabre. Har ikke hatt den lenge nok til at jeg har dannet meg det beste erfaringsgrunnlaget. Lykke til med båtkjøpet. :clap:

Link to post
Share on other sites

Bonanza skroget er meget likt de gamle MTB skrogene bygget i stål, og har et smalt forskip. I tillegg hadde den "gamle" modellen en inntrapping, altså et trinn inn; i vannlinje som gikk i nesten hele båtens lengde. Dette ga båten et slankere skrog (under vann ) , med de for- og bakdeler dette medførte. Båten er en veldig god sjøbåt, men må trimmes riktig med plassering av vekten ombord. Mot sjøen har jeg aldrig opplevd at båten "slår", og du kan sitte avslappet med kaffekoppen. Med sjøen har dette skroget lett for å styre litt. derfor er det viktig å få vektene bakover i båten.

 

Har selv hatt den gamle typen i over 20 år, og har litt problemer med å kjenne meg igjen i enkelte av "ekspertuttalelsene" bakover i tråden. Støpte i "hakket" bakover i vannlinjen, og økte bredden på båten med ca 25 cm, noe som har en voldsom innvirkning på stabiliteten.

 

Du har ialle fall fått deg en båt som marsjer greit i 20 knop, 28 ærlige fot og tre meter brei, som tar deg hjem trygt i all slags vær. Lykke til !

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det er

 

hei

Bonanza 28 er bygget hos Øystese plast i Hardanger, båten er helt grei. Det mest negative med båten er at den har et veldig lite bæring i forskipet. Dette betyr at den vil gire endel når du går med sjøen/Bløgene. det er ikke farlig men kan føles litt ubehagelig ved stor sjø.

Ellers kan jeg nevne at den har tilnærmet samme skrog som Norline 29, som ble utviklet hos Øystese plast.

Det er Bonanza produsert etter 1984 som har det samme undervannsskroget som Norline 29 og Saga 9000. Nesten helt annen båt enn Bonanza produsert før dette. De seneste modellene er langt bedre i sjøen

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Er det Bonanza 28 med AC som er Halvplanere. Og de båtene som kommer som lukket kabin, uten ac, som er Helplanere med aksling.

 

Dette er et vanskeligt spørsmål for de som har disse båtene, å gi et korrekt svar på. Han ene som jeg har snakket på telefon med kunne ikke opplyse om han hadde en halvplaner eller en helplaner av Bonanza 28, dette er en båt med lukket kabin uten ac. Den gikk i 22 knop kunne han opplyse, noe mer visste han ikke.

 

Nå har jeg ringt på noen båter og det som forundrer meg er at ingen av dem kan noe som helst om de båtene som de selger.

Motoren sviver som en klokke er det eneste standarsvaret som jeg får, og det har jeg selv opplevt at ikke alltid stemmer. Sist jeg var ute å prøvekjørte en båt med en motor som sveiv som en klokke i litt uvær ( men det var ingen fare sa skipperen ) holdt både jeg og eieren å drukne fordi motoren alikevel ikke var den gullklumpen han trodde at den var.

 

Nok om tradiske opplevelser med bedrøvelige båtselgere. Håper noen kan gi meg et svar på om det finnes to forskjellige skrogtyper på Bonanza 28 båtene, og viss det er slik, at noen kan poste noen bilder av disse to skrogtypene.

 

Takk på forhånd og ha en trivelige 17 Mai.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...