Jump to content

Bonanza, erfaringer?


simarli

Recommended Posts

Hvis du har et familiemedlem som har jobbet med produksjonen av Bonanza båtene har vel du litt mere informasjon om båtens fartpotensiale. Jeg var i kontakt med ein eldre kar oppe i Nordheimsund som også hadde jobbet med disse båtene. Han påstod at de hadde fått båtene opp i 27 knop med en 180 hk. Men det er delte meninger om dette kan stemme. De som har skrevet i denne tråden og som selv har disse båtene forteller om en helt annen erfaring om hva slags fart du kan oppnå med forskjellige motorer.

 

Kan du hvis mulig legge ut all den informasjonen du har om båtene. Håper ikke at du anser dette som et forferdeligt mas, men kan du også som tidligere forespurt legge ut flere bilder av båten, båte utvendigt og innvendig og fra motorrommet. Har du ein filmsnutt av båten så tror eg at me alle også er takknemlig for det.

 

Har du laget større tilkomst til motorrommet. Det er veldigt hjelpsomt alt som du kan dele av erfaring og informasjon om båten.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Min far kunne ikkje huska at da var noken som fekk ein  bonanza opp i so stor fart med 180 hk. Bonanza skroget var egentlig produsert får å gå rundt 15-16 knop.

Men var ein bonanza i Norheimsund som hadde 270 hk V8 med turbo og den sko klara rundt 30 knop. Eg har hørt at dei blir litt ustabile når dei kommer over 25 knop, ska ikkje sei da sikkert. Dei prøvde og Bonanza med hekkaggregat og då vart båten ein heilt anna båt å kjøra. ( vart bedre å kjøra) Litt om Bonanzaen min, dørken der som AC sko vert er fra ein Norline 8500 meine eg, og bak veggen er ifra ein sjark som ein har gjort større slik at den passa. Stig trinnene ute har eg laga av fri fantasi. Badeplattformen er og ifrå ein Norline 8500. Båten vart sjøsatt for første gang ifjor ellers har den vert hagepynt i litt over 25 år.  Håper å bli heilt ferdig i løpet av vinteren og tidlig vår slik at ein får seg ein ferietur.

På da sista bilde er etter eg måtte heva badeplattformen med 11 cm.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/935448_10152830497720022_1918869266_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/971246_10152830506415022_429000969_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/575166_10152830500045022_1393632276_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1609838_10153796811810022_1296885218_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1622870_10153796808460022_396118953_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1982308_10153969253135022_2012550395_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1781997_10153796819670022_182426786_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1891194_10153796815165022_123785625_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1796687_10153875822135022_155931005_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1782141_10153907276520022_1489556915_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1981741_10153907267820022_1490273947_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1001052_10152939891355022_1427486331_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1238372_10153259134300022_1659262365_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/428410_10152830509770022_1525184921_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/10175033_10154138656380022_5261553859092758391_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1601443_10153984934340022_671135991_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1939554_10154065051450022_154169066692499655_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/10325184_10155521035295022_1929621196997767185_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/10296615_10154065048390022_4828373060842711415_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/10369184_10154187867435022_8641884273111867955_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/10325381_10154186162845022_6795511839785454859_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/10665966_10155521035150022_5761104764794293836_n.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/11701210_10155789862810022_4205616375482288698_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg så en Bonanza lagt ut på Finn for et år siden og den var med hekkaggregat og uten AC. Trodde først det var hjemme snekkret, men ut fra det som fremkommer her så kan det ha vært et fabrikk bygg. Båten var forøvrig et oppussingsprosjekt og husker jeg ikke feil var prisen ca. 50.000,- Kunne vært båt for Onkel Lars.

Link to post
Share on other sites

Hadde prosjektet vært med aksel drift så hadde nok båten vært noe jeg kunne satt fingrene i. Men jakten på en Bonanza er fordi jeg vil ha en planendes båt med akseldrift. Hekkaggregat er noe jeg helst ikke vil ha. Og da er det ikke så mange båter å velge imellom som er planendes og som har aksel. Hadde jeg villet hatt aggregat ville jo selfølgeligt utvalget i båter vært mye større.

 

Takk for bildene "Bonanza 28" Det du forteller meg om at båten var bygd for 15-16 knop tyder jo på at den er ment som en halvplaner. Det er ikke den informasjonen jeg har fått av en av de som stod for produksjonen av båtene. Jeg trodde at jeg forsikkret meg om at denne båten var en helplaner når jeg kontaktet en av de ansvarlige for byggingen av båtene. Han påstod at de aldri laget båtene som halvplanere, men at alle båtene var helplanere. Han sa at de hadde fått båten opp i 27 knop med en 180 hk. Dette spurte jeg han om flere ganger. Eg lurer nå på om karen kanskje ikje var heilt på stell, som me seier her på vestlandet :-) han var jo langt oppe i årene. Ikje at det e någe galt, men ting skjer jo i den alderen. :-)

 

Eg kan nevne at det med at båten graver seg ned ved høyere fart er fordi at kjølen fremme stikker for dypt. Å gøre denne litt mindre skulle ha løst dette problemet har det vist seg i ettertid. De laget jo nye breiere skrog i 1986 for å løse problemet med at båtene var ustabile sieslengs. Hvorfor gjorde de ikke noe med at båtene gravde seg ned ved høyere fart, hvis båtene var ment bygget som helplanere er jo et lite mysterium. Dette problemet må de jo hatt kjenskap til ved de gamle skrogene.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Heisan Bonanza 28, hvordan går det med båten din. Er den ferdig og sjøsatt for årets sesong. Fikk du mere fart på båten.

 

Jeg var på jakt etter en båt uten AC, men det kom dessverre aldri noen Bonanza uten AC for salg i løpet av året.

Jeg hadde en plan om å kjøpe en med AC og så kappe denne av. Men etter å ha tengt grundigt gjenom dette omfattendes prosjektet utover vinteren, så ble det ikke til at jeg turde å begi meg ut på et så omfattendes arbeid.

Så nå går det mot nok en sommer uten en Bonanza.

 

Du skulle vel formotligen ikke ha godt lei av din :-))

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

Joda går bare bra med båten, driver å forlenge skroget under badeplattformen for og få meir bæring på den. Håper også at eg kan sakke meir på farten før den slipper planingen også. Har litt arbeid igjen men satser på å være ferdig til i slutten av juni slik at ein kan bruke den litt også.

Nei har ikkje gått lei av den enda..hehe

Link to post
Share on other sites

Fint å høre at du fremdeles driver på å forbedre båtens sjøegenskaper. Men var ikke den store bæreflaten bak i forhold til den lange smale baugen, en av båtens store minus i forhold til båtens fartspotensiale, fordi båten da overplanet og ble veldig ustabil.

 

Jeg håper at du fremdeles pøser på med bilder av arbeidet du gjør med båten. Det er mange som følger deg med spenning i ditt videre arbeid med båten. Jeg kjører fremdeles filmen som " Leokr " la ut i fjor av sin egen båT, når lengselen etter en Bonanza blir for stor :-) Håper også at du kan legge ut noen snutter av din herlighet.

 

Veldigt beklageligt at du ikke vil bli kvitt båten. Den hadde antakeligt vært perfekt for meg, viss nå prisen også hadde vært den rette :-))

Link to post
Share on other sites

Bonanza som var produserte i 85-86 vart lagd med ein 30 cm forlengelse bak, den gikk på skrå bakover. Vart visst en bedre båt etter det ifølge min far. Så eg er litt spent på hvordan den vil oppføre seg, for eg har forlenget den med 50 cm. Skal holde dere oppdatert, se om eg kanskje får lagd ein liten filmsnutt. Se om eg får lagt ut noen flere bilder i slutten av neste uke.

Link to post
Share on other sites

Fine. Vi venter i spenning, og filmsnutten kan godt være lang slik at vi får se båten i alle mulige vinkler og i fart  :-)

 

Det kom et fint eksemplar av båten på finn i går som var i mitt distrikt. Den var med AC, men tengte jeg skulle ta en kikk, og viss den var i så bra stand som bildene viste tror jeg at jeg hadde kjøpt den, for prisen var veldig rimelig. Sendte melding i går kveld til eieren om at jeg ville kikke på båten i dag. Men dessverre var båten allerede solgt da jeg kom hjem fra jobb. Sånn går nå dagene og ukene for Larsen i påvente av en rimelig Bonanza, og ikke ringer det noen telefoner fra Hamar heller. Jeg og den verre halvdelen får leve i håpet ei stund til.

 

Foreløpig er det du "Bonanza_28 " som holder oss flytendes med dine bilder og nå snart lange filmsnutter :-)) så kjører meg og kånå dette på storskjerm mens me drømmer oss vekk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei. Joda gikk bra med forlengelsen av skroget. Men har nok ein alt for tung motor i den. Får ein fart på 16 knop på maks. Får den ikkje skikkeligt opp av sjøen. Motor og girkasse er vel opp i 1,2 - 1,3 tonn + båten er støypt tykkere i skroget en vanligt. Ska prøva å legga inn litt fleire bilder etter ferien.

bilde

Link to post
Share on other sites

Fint at alt gikk som det skulle med forlengelsen av skroget. Det skal bli spennendes å få sett noen flere bilder og kanskje en filmsnutt :-) av båten når du er klar for det.

 

Jeg har troligen misforstått litt, men hadde ikke du en Cummins motor i båten. Jeg regnet med at det da var en god gammel cummins B serie som stod i båten, men de motorene har ikke den vekten du her refererer til. Og hva er grunnen til at denne båten ble støpt tykkere i skroget.

 

Troligen har du en halvplaner utgave av båten siden du ikke oppnår mere enn 16 knop. Selv om motor og gir har den vekten du oppgir burde båten ha oppnådd en større hastighet, og siden den også er bygget med tykkere skrog er det nok stor sannsynlighet for at du sitter på en halvplaner og ikke en helplaner som du hele tiden har trodd.

 

Ha en fortsatt fin ferie.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Onkel Lars.

 

Som du ser på bilde eg la til so er eg endelig ferdig med sitteplassen ute på bakdekk.

Grunnen til at skroget er tykkere er at skroget eg har vart brukt som form til den nye Bonanza skrogene og Norline 29 skrogene.

Ja har ein gammel Cummins men det er en V504 V8 motor med PRM402 gir, Så tenker at det blir ny brukt motor iløpet av vinteren.

Hadde 20-21 knops fart med 20x22 propell med 2600 rpm. Tenkte å få den opp til 2800 rpm med å gå ned eit 20x21 propell men turtallet var det samme og farten gikk ned til 16 knop. Maks turtall er 3300 rpm og lett drift skal være 3000 rpm. Men merker at båten ikkje kommer skikkeligt opp av sjøen. Ellers så funker den fint så får bare bruke den slik nå resten av denne regnfulle sommeren  :fishing:

Link to post
Share on other sites

Me har ikje hatt det det finaste veret i sommer det er nå sikkert og visst...og synd e nå det. Me la oss legga det trista bak oss og heller vera glad at me fremdeles e friske og oppegåendes og kan nyte båtlivets gleder, en fin fisketur eller bare så enkelt som det å ta en tur ut på fjorden, drikka kaffi og fyra opp ein sneip. Me får ta kver dag me våkne opp i live som en festdag :-) Og vera glad for det me får.

 

Som jeg forstår deg så er Bonanza båtene, med det nye breiere skroget, bygget fra 1986 tykkere i skroget og dette er samme skroget som er brukt på Norline 29 båtene.

 

Det skal bli spennendes å se hvilken motor du velger å sette i båten. Den bør vel ikke ligge under 300 hk.

 

Det er interessant å få følge med på prosjektet ditt, så eg håper at du fortsetter å tar deg tid til å oppdatere kordan det går med båten.

Og husk, skulle du begynna å stanga hodet i glassfiberen og bli skikkelig lei, kan du alltids spør om eg vil overta båten :-)

 

Skitt fiske.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror model skifte kom I 1985 da min båt fikk motor montert i 1985 og det er det nye skroget.

Forøvrig så kan vi også lese her inne at Saga 9000 også bruker samme skrog som Bonanza 28 etter 85 og Nordline 29.

 

Personlig så tror jeg ikke tykkelsen på skroget på de som er produsert etter 85 er noe anneledes en de tidligere båtene. Erfaring tilsier at desto nyere båt desto tynnere skrog.

 

Hadde en eldre Årø 28 og her var skroget nesten dobbelt så tykt som de nyere.

 

I min båt sitter det en TAMD40B, men jeg skulle gjerne hatt en ca 40 HK mer på motoren, men vil ikke øke motor vekt for da går mye av gevinsten bort. Med VP`en så er jeg oppi 20 knp. på fult turtall, skulle helst hatt dette som mars fart.

Link to post
Share on other sites

Ønsket mitt var helst å få kjøpt en Bonanza uten ac for å slippe alt det omfattendes arbeidet som å fjerne ac vil medføre. Og en god del av støypingen må settes bort til mer kyndige mennesker enn meg selv, så ting kan fort bli veldigt kostbart med en gammel båt. Og da må en vudere om det er vært å kaste bort så mye penger på en gammel båt med en tillsvarendes gammel motor.

 

Men er ting og tang billigt nok så kan en vel alltid vudere om det lønner seg å bruke penger på prosjektet. Det var som sagt en billig Bonanza til salgs her i distriktet tidligere i sommer og denne hadde ac. Jeg vuderte å kjøpe denne båten fordi den var meget rimelig i pris og i meget god stand. Da tror jeg muligens det kunne vært forsvarlig å brukt litt mere penger for å få denne båten til ønsket stand.

 

Du får hive inn noen gode bilder, spesielt av motorrommet og gjerne en filmsnutt hvis du også har det, ingenting er bedre enn å få sett båten på film.

 

Og så får du si prisen veldigt forsiktig med lav røst, slik at ørene ikke detter av :-))

Link to post
Share on other sites

Tror model skifte kom I 1985 da min båt fikk motor montert i 1985 og det er det nye skroget.

Forøvrig så kan vi også lese her inne at Saga 9000 også bruker samme skrog som Bonanza 28 etter 85 og Nordline 29.

 

Personlig så tror jeg ikke tykkelsen på skroget på de som er produsert etter 85 er noe anneledes en de tidligere båtene. Erfaring tilsier at desto nyere båt desto tynnere skrog.

 

Hadde en eldre Årø 28 og her var skroget nesten dobbelt så tykt som de nyere.

 

I min båt sitter det en TAMD40B, men jeg skulle gjerne hatt en ca 40 HK mer på motoren, men vil ikke øke motor vekt for da går mye av gevinsten bort. Med VP`en så er jeg oppi 20 knp. på fult turtall, skulle helst hatt dette som mars fart.

 

Er det god plass å komme til alle servicepunkter med en TAM40B montert i båten. Ville for eksempel en Nanni 256hk blitt for stor eller for tung.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...