Jump to content

Bonanza, erfaringer?


simarli

Recommended Posts

tja hva skal jeg si...

har ikke hatt den så lenge så jeg har ikke den lengste erfaringen

og så er det og den første større båten jeg har så har ikke så mye å sikkert andre her som kan svare bedre

bra i motsjø ruller en del ikke best i medsjø.

masse plass mye båt for pengene(mener jeg)

ellers hadde noen lekasjer rundt vinduene, er vist vanlig på diseamenligne med

Link to post

2704 varierer såvidt jeg har brakt på det rene, i området for T-utgaven, 130-150 HK med turbo og 2704ET fra 180-212 disse 2 med turbo og intercooler.

Mener også at den var levert uten turbo og da ca.100HK

 

Har selv en t-utgave på 130 HK som jeg er svært godt fornøyd med, selv om jeg klart kunne unnvært noe av røyken når den er kald.

Link to post

Etter min noe slitne hukommelse ble 2704 motorene levert som 130 - 150 - 180 - 250. 2704 - 2704T - 2704ET - 2704ET+.

2704 - sugemotor.

2704T - med turbo.

2704ET - turbo + intercooler.

2704ET+ - torbo + intercooler + oljekjølte stemplere og uten termostat.

 

Sistnevnte var beregnet for "hardkjøring" Dvs full pinne hele tiden..

 

Dette er det jeg husker fra orginal brosjyren til denne motoren.

 

Redigert:

Bonanza'en tror jeg ble bygget i Nordheimsund/Øystese eller deromkring. Mye båt med stor plass for pengene.

Men er blitt omtalt som en middelsmådig sjøbåt. Mener å huske at noen modeller fikk montert et "tilbygg" i baugen for å bedre løftet her. Ta dette med en kluype salt, har ingen erfarin/sett dette, men mener å ha lest dette for en del år siden..

 

Du kan sjekke dette søket hos våre venner på båtmagasinet.

 

Noe gikk gale med linken, men søk på Bonanza hos Båtmagasinet og du vil finne mye..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Motoren ble jo produsert over nesten to tiår så det finnes sikkert flere ytelser og varianter over perioden. Fra instruksjonboken som nevnt over vises disse variantene:

uten_navn1.jpg

 

Her er ikke 130 hk med, men jeg har da vært å besiktiget båter med 2704 som påstår den har ytet 120 hk uten turbo - så det nok flere varianter. Tror også det er en light duty og en heavy duty serie, men dette vet jeg egentlig ikke. På jobben har jeg lagret en link til en engelsk side for fiskerimyndighetene som viser en oversikt over motorer i fiskebåter, og jeg minnes at det er var en rekke forskjellige varianter av 2704 i tillegg til de som fremkommer i nevnte instruksjonsbok.

Link to post

Som nevnt tidligere, denne motoren eksiterte, men måtte kjøres på "full pinne" hele tiden, dette for å unngå problemer med motor. Ingen egne erfaringer med denne, men snakket med mekanikere som hadde disse motorene som levebrød for noen ti'år siden

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Ja, dette fungerer fint dersom motoren er konstruert for denne belasningen, Har selv hatt 2704ET i 10 år og er overbevist om at motoren trives best med oppimot max belastning.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Har selv hatt 2704ET i 10 år og er overbevist om at motoren trives best med oppimot max belastning.

 

Det er en alment kjent sak at selv ikke en Ford marinediesel skal gå med max. belastning over tid.

Min motor er snart 30 år 2704 T, og har bare unntaksvis oversteget 1600 omdr.

Tar kanskje ut en 50-60 hk.

Den er lettstartet og går utrolig fint uten smøreoljeforbruk.

Regner med at den varer min tid om jeg ønsker det! :yesnod:

Link to post

Min ford er i allfall marinisert av sabb med turbo men uten intercooler.

på "skiltet" på motoren står det stemplet 130hk. noen som vet om det er vaskelig\ omfattende å ettermontere ladeluftkjøler hadde ikke skadet med litt mer futt :smiley: hvilket turtall marsjer dere med på denne motoren? mer jeg har lest 2200 omd men lurer på om motoren trives bedre på 2000 høres sånn ut men er litt usikker

Link to post

En aldri så liiiten avsporing?

 

Hva med Bonanza båtene? - Noen flere detaljer om denne?

 

Eks. Hvordan er den å bakke og manøvrere i trange farvann?

 

Hvordan er avdriften på denne ved sidevind og klargjøring av dregg osv (for dem som ikke har vinsj) ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

hei

 

Bonanza 28 er bygget hos Øystese plast i Hardanger, båten er helt grei. Det mest negative med båten er at den har et veldig lite bæring i forskipet. Dette betyr at den vil gire endel når du går med sjøen/Bløgene. det er ikke farlig men kan føles litt ubehagelig ved stor sjø.

 

Ellers kan jeg nevne at den har tilnærmet samme skrog som Norline 29, som ble utviklet hos Øystese plast.

Link to post

Vet det vart byggd vinger/sidestabilisatorer på mange Bonanza 28 også for å bedre egenskapene på skroget, om du er en som liker å trosse vær og vind er ikke dette noe båt å anbefale. Her i havgapet på Vestlandet ( i Tobiasland) er dette en båt med frynsete rykte. Om du kan velge "flatt hav" de gangene du skal på tur er det en båt med mye fin anvendelig plass.

 

Mvh: Vidar

Link to post

Har nettopp kjøpt en Bonanza 28 i sommer.

Det er rett at den ruller mye, særlig når noen kjører forb i full fart parallellt og man ikke rekker å styre mot sjøen. Det skal imidlertid ikke mye motstyring til. Den er bedre enn jeg trodde med sjø inn på låringen.

Min er en 1896 modell og de har etter det jeg vet laget den litt bredere.

Jeg har en TD60B som er oppgitt til 180 HK. Med denne gjør jeg ca 13 knop ved 2000 (min marsjfart). Den gjør 17 knopved 2400 om jeg gir full gass. Alt med fulle tanker og 4 personer. Forøvrig er kosefart 10 knop. Da går den veldig stille.

En del vibrasjoner på tomgang 500 rpm, må legge i fri og øke til 700 rpm.

Båten virker noe treg sideveis akter. Har ikke merket noe markert utslag ved bakking. Snur imidlertid på en femøring forover ved litt kreativ giring og gassing.

Link to post

En kompis av meg har en slik båt. I den står det en VP 70 med ca. 200 hk. Dette er en stor tung(7-800kg) klump som er fin i denne båten. Han marsjer lett på 17 knop. Båten ligger fint i plan i hele registeret. Jeg har vært med rundt jæren i litt tung medsjø, og det var litt jobb å holde kursen, men ikke værre enn mange andre båter i den "leia". Det er ikke så ofte vi er ute i åpent hav og tung medsjø?

 

Det er en romslig båt med fin AC og grei forkabin. Det jeg liker minst er den lave hardtoppen og dårlig tilkomst til akterdekk, mangler brønn akterut og for smale dollbord. Og det ER et problem med lekkasjer rundt vinduene. Det ser du på innredning og skotttrekk..

 

OBS OBS Eksosutløpet ligger under vannlinjen. Sjekk gjennomføringen/slangen som ligger under babord køy i AC. Du ha mao ikke svanehals mellom motor og utløp. Får du lekkasje her har du et problem. Jeg har sett noen som har løst dette med en utvendig svanehals.

 

Men det er etter min mening mye båt for pengene. Du finner ikke mange båter iden størrelsen til den prisen. De aller fleste er selvbyggerbåter, og preges av det, og den bør ikke koste mer enn 300000. Jeg ser enkelte prøver seg med drømmepriser..

Redigert av tebi (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...