simarli Startet 24.August.2007 Del på Facebook Startet 24.August.2007 Hei! Noen som har erfaring med disse båtene?Hvor stor motor må en ha i en sånn for at den skal kunne gå 13 mil på marsj? Sitér dette innlegget Link to post
heff Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hei! jeg har en boanza 1980mod med en ford 2704 et på 130 hk i den marsjer på ca 14 knop i følge gps'en på 2000 omdr heff Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 24.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hei! Er du fornøyd med båten?Er den god på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
435Lite Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Har vært på tur med Bonanza, mye plass i forhold til størrelse, ruller meget, har følt meg tryggere i mindre båter. Mvh: Vidar Sitér dette innlegget Link to post
heff Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 tja hva skal jeg si... har ikke hatt den så lenge så jeg har ikke den lengste erfaringen og så er det og den første større båten jeg har så har ikke så mye å sikkert andre her som kan svare bedre bra i motsjø ruller en del ikke best i medsjø. masse plass mye båt for pengene(mener jeg) ellers hadde noen lekasjer rundt vinduene, er vist vanlig på diseamenligne med Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 24.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hei! Har ikke ford 2704et 180 hester da? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 2704 varierer såvidt jeg har brakt på det rene, i området for T-utgaven, 130-150 HK med turbo og 2704ET fra 180-212 disse 2 med turbo og intercooler. Mener også at den var levert uten turbo og da ca.100HK Har selv en t-utgave på 130 HK som jeg er svært godt fornøyd med, selv om jeg klart kunne unnvært noe av røyken når den er kald. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Det ligger en eldre instruksjonsbok på ford 2704 ET i arkivet. Her har Ford 2704 ET 150 hk (turbo), 180 hk (turbo + intercooler, og 250 hk (turbo, intercooler, underspylte stempler om jeg husker rett). 212 HK var ikke på listen, men om man hadde 180 og byttet ut turboen tror jeg man fikk 212 hk. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 (redigert) Etter min noe slitne hukommelse ble 2704 motorene levert som 130 - 150 - 180 - 250. 2704 - 2704T - 2704ET - 2704ET+. 2704 - sugemotor. 2704T - med turbo. 2704ET - turbo + intercooler. 2704ET+ - torbo + intercooler + oljekjølte stemplere og uten termostat. Sistnevnte var beregnet for "hardkjøring" Dvs full pinne hele tiden.. Dette er det jeg husker fra orginal brosjyren til denne motoren. Redigert: Bonanza'en tror jeg ble bygget i Nordheimsund/Øystese eller deromkring. Mye båt med stor plass for pengene. Men er blitt omtalt som en middelsmådig sjøbåt. Mener å huske at noen modeller fikk montert et "tilbygg" i baugen for å bedre løftet her. Ta dette med en kluype salt, har ingen erfarin/sett dette, men mener å ha lest dette for en del år siden.. Du kan sjekke dette søket hos våre venner på båtmagasinet. Noe gikk gale med linken, men søk på Bonanza hos Båtmagasinet og du vil finne mye.. Redigert 24.August.2007 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
nordan family 27 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Motoren ble jo produsert over nesten to tiår så det finnes sikkert flere ytelser og varianter over perioden. Fra instruksjonboken som nevnt over vises disse variantene: Her er ikke 130 hk med, men jeg har da vært å besiktiget båter med 2704 som påstår den har ytet 120 hk uten turbo - så det nok flere varianter. Tror også det er en light duty og en heavy duty serie, men dette vet jeg egentlig ikke. På jobben har jeg lagret en link til en engelsk side for fiskerimyndighetene som viser en oversikt over motorer i fiskebåter, og jeg minnes at det er var en rekke forskjellige varianter av 2704 i tillegg til de som fremkommer i nevnte instruksjonsbok. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Hei. Det finnest en utgave som heter 2704 ET + om jeg ikke husker feil hadde den 250 hk, dette var en motor med masse svakheter. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
880 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Som nevnt tidligere, denne motoren eksiterte, men måtte kjøres på "full pinne" hele tiden, dette for å unngå problemer med motor. Ingen egne erfaringer med denne, men snakket med mekanikere som hadde disse motorene som levebrød for noen ti'år siden Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
rogeri Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Som nevnt tidligere, denne motoren eksiterte, men måtte kjøres på "full pinne" hele tiden Måtte kjøres på full pinne?? Er vel ikke noen motorer som kan vare hvis dette tas bokstavelig????? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Ja, dette fungerer fint dersom motoren er konstruert for denne belasningen, Har selv hatt 2704ET i 10 år og er overbevist om at motoren trives best med oppimot max belastning. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
rogeri Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Har selv hatt 2704ET i 10 år og er overbevist om at motoren trives best med oppimot max belastning. Det er en alment kjent sak at selv ikke en Ford marinediesel skal gå med max. belastning over tid. Min motor er snart 30 år 2704 T, og har bare unntaksvis oversteget 1600 omdr. Tar kanskje ut en 50-60 hk. Den er lettstartet og går utrolig fint uten smøreoljeforbruk. Regner med at den varer min tid om jeg ønsker det! Sitér dette innlegget Link to post
heff Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 Min ford er i allfall marinisert av sabb med turbo men uten intercooler. på "skiltet" på motoren står det stemplet 130hk. noen som vet om det er vaskelig\ omfattende å ettermontere ladeluftkjøler hadde ikke skadet med litt mer futt hvilket turtall marsjer dere med på denne motoren? mer jeg har lest 2200 omd men lurer på om motoren trives bedre på 2000 høres sånn ut men er litt usikker Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 En aldri så liiiten avsporing? Hva med Bonanza båtene? - Noen flere detaljer om denne? Eks. Hvordan er den å bakke og manøvrere i trange farvann? Hvordan er avdriften på denne ved sidevind og klargjøring av dregg osv (for dem som ikke har vinsj) ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
simarli Svart 25.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2007 Hei! Ja det hadde vært kjekt å vite mer om sjøegenskapene og også hvilken motor som er å anbefale. Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
seilbåt Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 hei Bonanza 28 er bygget hos Øystese plast i Hardanger, båten er helt grei. Det mest negative med båten er at den har et veldig lite bæring i forskipet. Dette betyr at den vil gire endel når du går med sjøen/Bløgene. det er ikke farlig men kan føles litt ubehagelig ved stor sjø. Ellers kan jeg nevne at den har tilnærmet samme skrog som Norline 29, som ble utviklet hos Øystese plast. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 25.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2007 Hei! Noen som vet forskjell på ny og gammel Bonanza?Det skal ha vært forandringer på skroget.Leveres de som lukket båt også?Vurderer å kjøpe meg et eksemplar derfor greit å vite litt om båten.Har ikke motoren noe med hvor stor marsjfart en oppnår? Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 25.August.2007 Del på Facebook Svart 25.August.2007 (redigert) Har ikke motoren noe med hvor stor marsjfart en oppnår? Klart motor har noe å si på farten på båten, bør ha 200 hk for å plane. 150hk-versjonen er bare til ergelse, (har du 130 vil du ikke prøve å plane uansett) Du finner innlegg her, her og her. Redigert 25.August.2007 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
435Lite Svart 27.August.2007 Del på Facebook Svart 27.August.2007 Vet det vart byggd vinger/sidestabilisatorer på mange Bonanza 28 også for å bedre egenskapene på skroget, om du er en som liker å trosse vær og vind er ikke dette noe båt å anbefale. Her i havgapet på Vestlandet ( i Tobiasland) er dette en båt med frynsete rykte. Om du kan velge "flatt hav" de gangene du skal på tur er det en båt med mye fin anvendelig plass. Mvh: Vidar Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 27.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2007 Det vil altså si at dette er en dårlig sjøbåt som en bør styre unna.Jeg vurderer kjøp,men er nå blitt usikker på om dette er rette båten for meg.Bor på vestlandet og kommer ikke til å bruke båten bare i fint vær.Andre so har erfaring med båten? Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Vossing Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 Har nettopp kjøpt en Bonanza 28 i sommer. Det er rett at den ruller mye, særlig når noen kjører forb i full fart parallellt og man ikke rekker å styre mot sjøen. Det skal imidlertid ikke mye motstyring til. Den er bedre enn jeg trodde med sjø inn på låringen. Min er en 1896 modell og de har etter det jeg vet laget den litt bredere. Jeg har en TD60B som er oppgitt til 180 HK. Med denne gjør jeg ca 13 knop ved 2000 (min marsjfart). Den gjør 17 knopved 2400 om jeg gir full gass. Alt med fulle tanker og 4 personer. Forøvrig er kosefart 10 knop. Da går den veldig stille. En del vibrasjoner på tomgang 500 rpm, må legge i fri og øke til 700 rpm. Båten virker noe treg sideveis akter. Har ikke merket noe markert utslag ved bakking. Snur imidlertid på en femøring forover ved litt kreativ giring og gassing. Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 28.August.2007 Del på Facebook Svart 28.August.2007 (redigert) En kompis av meg har en slik båt. I den står det en VP 70 med ca. 200 hk. Dette er en stor tung(7-800kg) klump som er fin i denne båten. Han marsjer lett på 17 knop. Båten ligger fint i plan i hele registeret. Jeg har vært med rundt jæren i litt tung medsjø, og det var litt jobb å holde kursen, men ikke værre enn mange andre båter i den "leia". Det er ikke så ofte vi er ute i åpent hav og tung medsjø? Det er en romslig båt med fin AC og grei forkabin. Det jeg liker minst er den lave hardtoppen og dårlig tilkomst til akterdekk, mangler brønn akterut og for smale dollbord. Og det ER et problem med lekkasjer rundt vinduene. Det ser du på innredning og skotttrekk.. OBS OBS Eksosutløpet ligger under vannlinjen. Sjekk gjennomføringen/slangen som ligger under babord køy i AC. Du ha mao ikke svanehals mellom motor og utløp. Får du lekkasje her har du et problem. Jeg har sett noen som har løst dette med en utvendig svanehals. Men det er etter min mening mye båt for pengene. Du finner ikke mange båter iden størrelsen til den prisen. De aller fleste er selvbyggerbåter, og preges av det, og den bør ikke koste mer enn 300000. Jeg ser enkelte prøver seg med drømmepriser.. Redigert 28.August.2007 av tebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.