Lady B Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Fikk samme lysten, men det blåser kuling ute... Sitér dette innlegget Link to post
Leokr Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Hadde nok latt båten stå jeg og i kuling. Har blåst mye her og de siste dagene, men i dag var det fint Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Tusen takk for at du filmet når du var ute å kjørte "Leokr" Ka fart må du opp i før båten begynner å plane. Eg var nere i båthavnå i dag og snakket med en hyggelig kar som fortalte meg at de båtene som ble bygget med lukket kabin var det ikke mange av. Han viste meg en Årø 28 som det hadde vært en akterkabin på. Denne akterkabinen hadde eieren skåret vekk og laget et selvlensendes dekk på og så bygget den inn med en bakvegg. Han sa at eg kunne jo gjøre det samme med Bonanzaen. Kjenner noen til at dette er gjort med denne båten før. Det må vel i tilfelle bli ganske dyrt viss en skal sette bort dette arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Leokr Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Onkel Lars, båten har ikke noen bestemt planingsterskel som jeg kan merke. Synes kanskje den går lettere når jeg kommer opp i en 18 knop så det er det jeg, som regel, har som marsjfart. Da går motoren lett og uanstrengt på 2200 omdreininger av maks 2800. Tror du får litt av en jobb hvis du skal bygge om båten. Har ikke så mye bruk for akterkabinen jeg heller men det er jo greit med ett eget rom til fendere og ting og tang man ikke vil ha liggende overalt. Av og til er det jo greit med et par ekstra sengeplasser også... Tror nok prisen blir astronomisk om du skal sette bort jobben, da ville jeg heller kjøpt en båt uten akterkabin. Jeg ser det dukker opp enkelte uten akterkabin på finn av og til, men vet ikke om disse er bygd om eller om de er originale. Husk at disse båtene begynner å bli gamle og du bør derfor satse på en båt som du ikke trenger å investere alt for mye penger i, du får dem aldri igjen når selger den. Har selv et prosjekt av en båt som trenger litt stell, men gjør alt selv. Det holder kostnadene nede, samtidig er båten fult brukbar og jeg kan ta litt etter litt. Da blir alt mye enklere og billigere, og det er lettere å holde motivasjonen oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 (redigert) Det var en med en fornuftig pris og som hadde litt behov for oppussing som jeg kunne ta over tid, uten akterkabin eg var på jakt etter. Det var en for salg i forige måned og en for to uker siden. Men da var det ikke avklart enda om dette var helplanere eller halvplanere. Den siste som var for salg kunne ikke selgeren opplyse om hva slags skrog han hadde på båten, han trodde at det var en halvplaner men han turde ikke å garantere dette. Båten låg oppe i Alta. Han skulle prøve å finne dette ut på en eller annen måte, spørre noen som kanskje hadde peiling, og samtidigt prøvde også jeg å finne ut av dette. Da fikk jeg en mail om at den var solgt men han hadde ikje funnet ut av hva slags skrog det var på båten. Han hadde solgt den som en halvplaner. Ja det blir nok for dyrt å bygge om båten, men eg vil helst ikje ha en med ac. Får eg ikje tak i en helplaner med aksling og lukket kabin får eg se det ann ka eg gjør. Han sa det var bare å skjera driden vekk sjøl når eg påpekte at det ville nok kosta litt å få gjort dette arbeidet. Eg får kikka på finn ka som kommer utover sommeren og høsten. Redigert 4.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 I brosjyren står det at toppfarten er 23 knop og marsjfarten er 18 knop med en 150 hk motor. Du har jo en 220 hk motor og får toppfart på 24 knop. Da regner jeg med at det som står i brosjyren er feil, rett og slett lygeknop. For du kan jo ikje bare oppnå 1 knop ekstra på 70hk som da er forskjellen på din motor og den som båtbyggeriet oppgir de fekk 23 knop på. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Kanskje du burde vurdere en halco 29 :-) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Maybe. Har du ein det e vanskeligt å få solgt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Skal du ikke kjope? Hvorfor snakke om salg før du har kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Leokr Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 I brosjyren står det at toppfarten er 23 knop og marsjfarten er 18 knop med en 150 hk motor. Du har jo en 220 hk motor og får toppfart på 24 knop. Da regner jeg med at det som står i brosjyren er feil, rett og slett lygeknop. For du kan jo ikje bare oppnå 1 knop ekstra på 70hk som da er forskjellen på din motor og den som båtbyggeriet oppgir de fekk 23 knop på. Synes nok hastigheten båtbyggeriet har oppgitt er litt optimistiske, men så er vel det målt på en helt ny båt så noe høyere hastighet vil de nok oppnå enn de vi får på våre gamle. Båter står jo som regel i stil med eieren og blir tyngre og tregere med årene... Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 (redigert) Skal du ikke kjope? Hvorfor snakke om salg før du har kjøpt? Ka du mein?? Synes nok hastigheten båtbyggeriet har oppgitt er litt optimistiske, men så er vel det målt på en helt ny båt så noe høyere hastighet vil de nok oppnå enn de vi får på våre gamle. Båter står jo som regel i stil med eieren og blir tyngre og tregere med årene... Nå vett eg jo ikje kossen du e stellte, men du har jo problemer med å oppnå en større fart, med en større motor enn båtbyggeriet, som jo klarer dette med en mye mindre motor , og skylder dette på båtbyggeriet Eg meiner at det går motsatt vei for meg. Eg har ivertfall blitt lettere i kjødet, det skrøyde ivertfall den dårligere halvdelen av. Som eg sa tidligere så skulle det jo vært glimrendes å få prøvd ein båt selv. Eg får håpe at det snart kommer en for salg i min landsdel med eller uten ac. Det kan vel ikje vera store forskjellen å kjøre de to båtene. Redigert 5.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
geiregil Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Jeg har greid 24 knop ved en anledning. Det var på vei ned Glomma med stor vannføring så dette er ikke representativt for hvor fort båten går. Ved sjøsetting så er det 20 knop og så mister vi et par tre knop i løpet av sommeren da det gror litt tang og skjell under skroget. Har til gode å høre om noen som har fått båten opp i de hastigheter som står i brosjyren, men med lite innredning og uten bunnsmøring (blankpolert cel.) så går det sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Nei har ingen halco, men siden du vil ha god sjøbåt uten akterkabin så er jo halco 29 et alternativ :-) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Han her påstår at han får båten opp i 27 knop med 295hk. Virker dette sannsynligt. Det var forøvrigt en av båtene som jeg gikk glipp av. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=57221088&searchclickthrough=true Det e litt forbannandes det der med at når du mener å ha funnet den rette båten så er det vanskeligt å snu hodet rundt og lete etter noe annet. Alt hadde jo selfølgeligt vært lettere viss bare de oppe på landsbygdå i Hamar hadde ringt meg og sagt at nå kan du bare gå ut og kjøpe hva du vil. Da hadde det enten blitt en Viksund 335, Nord West 42 eller en Marex 375. Hvis de salige englene hadde vært ekstra snille og latt den ekstra store gevinsten dryppa ner på mitt plaga legeme hadde eg skaffet meg en Amerikansk Norstar 36 eller aller helst drømmen av alle drømmer en Sabre 42 Salon Express, også den fra Amerika. Men me får selfølgeligt vera fornøyd med det me kan få og ikje gå rundt å plaga oss sjøl med det me sannsynligt aldri vil få råd til. Någen har gullhår i ræven og någen ikje. Hvis ikje i detta livet så kanskje det blir ein ordning i det nesta. Det e vel ein meining med det heila. Sitér dette innlegget Link to post
Leokr Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Synes ikke det virker usannsynlig at han klarer 27 knop med en så stor motor. Båter virket forøvrig å være et fint prosjekt hvis man ønsker seg en båt uten akterkabin. Forøvrig så er det ikke bare du som håper på en telefon fra Hamar. Har nettopp sendt inn Eurojackpotten og har en god følelse, kanskje blir det snart en Bonanza tilsalgs som du kan kjøpe . Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Du vinner ikje alikavel og ikje eg heller. Eg har lagt merke te at de fleste som vinner de største premiene er eldgamle kropper i 90 årå, med veldigt redusert helse. Når de så blir spurt ka de ska gjøre med pengene så renner bare tårene nedover kinnå på det stakkars kreket. Han e jo fult klar over at tiå der han kunne hatt det litt morro med lottogevinsten forlengst e over. Han ser for seg pengene ( som han har ventet på hele livet ) sklir ut av hendene hans og rett i labbene te den siklandes slektå som står der og gratulerer ham. Og de har bare et ønske nå, og det er at det ska gå fort. Nei! la oss glemme sorgene over båter vi aldri noensinne kommer til å eie. La oss heller for ein gangs skyld få lov te å hyle ner et par og drukne våres sorger for en liten stund, uten at den andre halvdelen i huset ska gje oss dårlig samvittighet i dagesvis etterpå..me e jo mannfolk...någe må me jo få lov å gjør. og goa helgå. Skulle du komma på tanken at du vil muntra meg opp så vil det hjelpa mye med flere filmer av båten og det gjelder dere andre også. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 9.Juni.2015 Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 (redigert) Eg har ikje hørt ein lyd " leokr " Blei det mynt i kassen. Eg sjøl hadde like uflaks som vanligt, lommabokå e lika tynne i dag som hu var på lørdag Eg fekk ein mail av en kar i dag som sier ar han en gang ble fortalt at båtene ikje tålte å kjøras mere enn 25 knop. Høyere fart enn dette gjorde at hekken begynte å grave seg for mye ned. Han kunne ikke sei om dette hadde noe å gjøre med det gammle skroget. Ka seier dere som får båtene opp i 23-24 knop. Begynner båten å oppføre seg som en halvplaner snekke rundt 24 knop. Dette tyder ikje mye på at det e ein goe helplaner. Redigert 9.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 9.Juni.2015 Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58455844&searchclickthrough=true Er da både bra pris og fin båt mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Onkel Lars Svart 9.Juni.2015 Del på Facebook Svart 9.Juni.2015 (redigert) Eg har sett på de som er for salg på finn. Eg e i utgangspunktet på jakt etter ein med lukka kabin. Men eg vuderte og ein stund å kjøpa ein med ac og så skjera denne vekk og sette inn ein bakvegg. Men eg har kommet te at det vil bli for kostbart å få gjort dette hos fagfolk. Eg tror ikje at eg tørr å begynna med dette sjøl. Hvis eg og kunne funnet ein med det nye skroget så hadde det også vært fint. Hvis du skulle få kjennskap te ein med lukka kabin som skal selges så er det fint om du gir beskjed. Har du selv noen kunnskaper om denne båten. Redigert 9.Juni.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Eg skreiv dessverre feil når eg sa at hekken gravde seg ned. Det er " BAUGEN " som begynte å grave seg ned ved 25 knop. Høres merkeligt ut synes nå eg, kan det tenkes at det er defor noen mener båten ikke er sjødyktig. Det dukker stadigt opp nye ting mens eg venter på at en båt kommer for salg. Men det er jo bedre at eg finner ut av det nå og ikke etter et eventuelt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 For mye "bæring" i hekken..... Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Den er rett og slett for brei og lett bak i forhold til den smale baugen slik at den faktisk da overplaner. Er det dette du mener. Er da det gamle skroget som er smalere bedre egnet viss du skal oppnå større fart, men da med den bakdelen at skroget ikke gir så gode sjøegenskaper og det nye skroget gir bedre sjøegenskaper men da dårligere toppfart. Har jeg fortått dette riktig. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Jeg vet i alle fall et om et par stykker som har hatt disse båtene og de har vært fryktelige vanskelig å styre i litt større bølger inn på låringen.... Har ikke kjennskap til om disse var av den ene eller andre typen dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Min styrte på som den selv ville, så forsøkte jeg med å ta av deler av kjeinen(bredding) som var påsatt uten at det hjalp Det å fjerne beringen bak ble utført av den ene av dem som i sin tid teinet og dermed har laget disse båtene. Nytt eller gammelt skrog har ingen ting på Gjæren å gjøre, farlig båt spes med sjøen inn på skrå bak. Kjempe båt så lenge det ikke er stor sjø, stor sjø hva er det? mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
CaptainBonanza Svart 11.Juni.2015 Del på Facebook Svart 11.Juni.2015 Eg har en 1984 Bonanza 28 som er ombygd til lukket kabin. Det var tidligere ac på den, men en tidligere eier bestemte seg for å ta det bra valget å bygge den om. Har masse bilder om det kan være ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.