Jump to content

Bonanza, erfaringer?


simarli

Recommended Posts

Heisann "CaptainBonanza".  Eg vil setta stor pris på at du sender meg bilder på det arbeidet som er gjort for å bygga om båten.

Eg var sjøl inne på tanken om å gjøre dette siden det finnes så få båter uten ac. Men eg kom frem te at dette arbeidet ville blitt for dyrt.

 

Men kanskje du nå kan få meg på andre tanker når du viser og forklarer kordan dette arbeidet ble utført. Det e gjerna overkommligt alikavel.

Kan du og fortelle meg litt om båten din. Kor store motor har du, ka fart oppnår du på denne og ikke minst. Ka erfaringer har du med båten i grov sjø.

 

Som du kan lese i andre innlegg så er det mange forskjellige oppfatninger om hvordan denne båten oppfører seg på sjøen. Flertallet heller mot at dette er en veldige dårlige sjøbåt,, direkte farlig å bruke i grov sjø, med eller uten nytt skrog.  "Catano" i inlegget over sier at dette ikke er en båt å bruke langs Jæren rev. Men det er en av strekkningene båten vil bli brukt mye, fra stavanger og nedover til Egersund og Flekkefjord.

 

kanskje du har opplevd sjøegenskapene på en annen måte. Noen sier at motorplasseringen har en del å si på dette. Og ka seier du..har du en helplaner eller halvplaner  :-) Du må ikje vera beskjeden, del alle dine erfaringer om båten. og post alle bilder som du har av arbeidet som er gjort og gi en god forklaring på hvordan dette arbeidet er utført viss du kan det.

 

Tengte du på å legge bildene ut her eller skal jeg sende deg mail addressen min på IM.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle båter er vel kjedelig med skrå sjø aktenfra?

 

Jeg nevnte Wiking som en lukket båt. Set er en slik lukket på brygga mi, og ser det ligger 2 stk i lukket utgave på finn.no akkurat nå. Så helt sjelden kan de ikke være. Også den middelhavsreisen som gikk over er års tid i Båtmagasinet var vel en slik lukket versjon hvis jeg husker rett.

Link to post
Share on other sites

Det var helst en uten Akterkabin jeg var på jakt etter. Den du mener har akterkabin og dør, en litt merkelig løsning synes eg.

 

Det var faktisk en uten akterkabin for salg for mange år siden, men denne var laget etter bestilling av kjøper i sin tid. Jeg tror ikke at de ellers laget båtene som lukket kabin.

 

Men som sagt, alt kan jo gjøres noe med, det kommer bare ann på kostnadene. Men er du sikker på at båtene er helplanere, det er ingen som nevner dette i annonsene. Jeg synes også at jeg kan se en liten kjøl på de som har tatt bilder av båten sin under.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ingen kjøl under Bonanzaen. Fra midten og bakover er den praktisk talt flatbunnet, propellen sitter i en "tunnel", og det går en slags bøyle i rustfritt stål under det hele som beskytter propellen og bærer lageret for rorstammen.

Det var Wiking 28 jeg mente å ha sett en liten kjøl under på , derfor var eg i tvil om denne båten var helplaner. Dette blir heller ikke nevt i annonsene, antakeligt fordi eierene rett og slett ikke vet hva slags båt de har.

Link to post
Share on other sites

Hei "onkel Lars", eg har dessverre ikke bilder under ombygging av båten - eg var kanskje litt misvisende der. Men eg kan ta bilder av hvordan den ser ut nå, så kan du se hvor de har bygget, og litt av hva de har brukt. Båten er utrolig behagelig å bruke siden taket ble hevet ca 10cm samtidig som den ble lukket igjen.

 

Aktercabinen ble fjernet og erstattet med et selvlensende dekk og lasterom under med ankomst til motor/gir, styremaskinen og diesel/vanntanker. Veldig praktisk!

 

Det er ikke lagt inn noe isolasjon i skroget når det ble bygget om, men varme er absolutt ikke noe problem! Holder alltid god temperatur inne og båten føles åpen og romslig. Har en finn annonse du kan gå inn og se på, da eg har lagret den fra den gang eg kjøpte den.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=58250212&make=6957&sort=2&ref=fas&searchclickthrough=true

 

Om ønskelig kan eg ta enda flere detaljerte bilder av ting som gjelder ombyggingen.

 

Når det gjelder sjødyktighet så har eg opplevd - som de fleste andre her, at båten er vanskelig å jobbe med i medsjø. Den svinger fra side til side og siden den ikke har noe særlig dypgående fra midtskips og bakover så har den lett for å "gli" på bølgene og svinger med hekken på bølger og i vind. Men når du går motsjøs eller får sjøen inn på siden forfra så er det en fantastisk båt å kjøre.

Eg får alt fra 15-19 knop ved fin sjø, og har en Penta 180hk -TAMD60B motor (Uvisst årstall). Hvor motoren er plassert vet eg ikke helt hvordan eg skal forklare, men eg kan jo måle fra akter til motoren. Med trimplan på så har eg full kontroll på hvor mye eg vil plane, eller justere båten om den er skeivt lastet og det er virkelig en bra ting å ha!

 

Men altså, ikke misforstå meg; eg gikk ut med 10 stk i båten over bjørnafjorden mellom Tysnes og Os en stormfull kveld. Det ble ekstremt mye svinging, båten la seg over på siden et par ganger når det kom bølger aktenfor tvers. Eg så ikke helt dramatikken i det, men det kan jo virke ekstremt når båten legger seg på siden og ting knuser. Med litt ratting og rolig fart så er det merkelig hva en "dårlig sjøbåt" får til i dårlig vær!

Link to post
Share on other sites

Heisan! Eg begynte å lure på om du hadde glemt meg ut :-) Eg vil gjerne vite hvordan arbeidet med å fjerne akterkabinen foreløp. A skjære den vekk er vel ikke det største problemet. Hvordan dette skal støpes igjen og få laget et selvlensendes dekk blir vel et større problem når du har ti tommeltotter. Jeg går utifra at denne ombyggingen ble gjort av båteieren selv.

 

Han såg ikje heilt galen ut den båten, men eg hadde mer tengt på å gjøre det mest likt slik den kommer orginalt fra båtbyggeriet uten akterkabin.

 

Eg tror ikje at eg har de kunnskapene som skal til for å utføre hele dette arbeidet selv, så eg må i tilfelle få noen som er dyktige på støpearbeid til å gjøre det meste av denne jobben.

 

Heving av taket hadde jeg ikke regnet med var nødvendig å gjøre. Siden det allerede var en hardtop hadde jeg bare sett for meg å måtte forlenge denne litt bakover og så lage til en vegg. Jeg har ennå ikke vært ombord i en bonanza, men intrykket jeg sitter med etter å ha sett på bilder så virker ikke taket å være for lavt, viss du da ikke overstiger en høyde på 1,90.

 

Eg skulle gjerne hatt mange flere bilder og en full beskrivelse om kordan dette er utført hvis mulig.  Jeg har ennå ikke hatt muligheten til å undersøke hvor dyrt det vil bli å få dette arbeidet utført av fagfolk. Men muligens du har noen tall på hva en slik ombygging vil koste.

 

Det er bare å hive ut alle detaljer og bilder, så kanskje kan eg,  ein halvtomsing fra vestlandet være i stand til å utføre det meste av dette arbeidet selv.

 

Det med at båten styrer så mye i medsjø har eg blitt fortalt skal ha noe med at selve kjølen er for dyp. En som hadde godt greie på disse båtene sa at med de nye breiere skrogene så styrte faktisk båten enda mer enn den gjorde med de første skrogene som var smalere. Og det var altså kjølen som var problemet. Å gjøre båten breiere bak hjalp på stabiliteten sidelengs, men altså ikke på sjøegenskapene generelt.

 

Dette problemet hadde de i følge ham funnet en løsning på. Og det var å skjære av x-antall cm av kjølen slik at den ikke lenger stakk så dypt. Dette sammen med det nye skroget og kanskje flytting av motor litt lenger bak skulle løse det meste av båtens dårlige sjøegenskaper.

 

 Så nå er det bare å sette i gang med saga. Jeg ser frem til flere bilder og forhåpentligvis også en god beskrivelse..steg for steg :-)

 

Takk for at du tar deg tid.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Onkel Lars.... Ikke ta sagen fatt... Det står regelmessig båter uten AC for salg og jeg anbefaler deg på det sterkeste å ikke gi deg inn på en konvertering så lenge du ikke har erfaring med å jobbe med glassfiber.

 

Lukket versjon er ofte billigere en AC versjonen.

 

Har også sett en lukket versjon med hekkagregat for salg på finn.

 

Skal du gjøre modifikasjoner på kjøl eller legge til stabilisator finner så skal du ha god kjennskap til båt konstruksjon.

 

Uansett hvor god og dårlig båt du har så er det viktig å bli kjent med båten og lære dens begrensninger.

Link to post
Share on other sites

Sagt det før, kan godt gjenta det:

Det er ingen kjøl under Bonanzaen. Fra midten og bakover er den praktisk talt flatbunnet, propellen sitter i en "tunnel", og det går en slags bøyle i rustfritt stål under det hele som beskytter propellen og bærer lageret for rorstammen.

Link to post
Share on other sites

Å begynne og kappe ned kjølen på en båt og bygge opp igjen er en ganske omfattende jobb.ihvertfall vist den skal forandres.Har bygd opp min kjøl på ny og det var engod del jobb.Kan du ikke gjøre det selv renner penga fort avgårde. Ser ikke poenget med og gjøre så mye for og forandre sjøegenskapene på en slik båt. Da må det være mye bedre og finne en annen båt. Men folk er forskjellige -☺

Link to post
Share on other sites

Onkel Lars.... Ikke ta sagen fatt... Det står regelmessig båter uten AC for salg og jeg anbefaler deg på det sterkeste å ikke gi deg inn på en konvertering så lenge du ikke har erfaring med å jobbe med glassfiber.

Skal du gjøre modifikasjoner på kjøl eller legge til stabilisator finner så skal du ha god kjennskap til båt konstruksjon.

 

 

 

Ja det var det da. Jeg hadde ikke umiddelbare planer om å gjøre dette, men jeg vil gjerne lære litt om hvordan du på beste måte kan fjerne en akterkabin og lage et selvlensendes dekk. Det med å skjære vekk litt av kjølen fremme må vel i alle tilfeller bli satt bort til fagfolk viss det blir aktuelt å gjøre dette.

 

Men alt kommer ann på båten jeg får tak i. Finner jeg en uten akterkabin og som har det breiere skroget, så er det bare kjølen fremme som jeg da har å jobbe med. Det hadde jo vært svært interessant å få prøvd ut denne terorien. Du vil ikje vera prøvekanin du då :-)

 

Men før jeg kommer så langt er det en kar jeg må ta en lenger samtale med.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Da må det være mye bedre og finne en annen båt. Men folk er forskjellige -☺

 

Jeg var på jakt etter en helplaner med aksling og lukket kabin til en pris som jeg kunne betale. Så kom jeg over denne båten og den passet inn i de kriteriene jeg hadde satt. Her på vestlandet hvor båtene brukes av mange året rundt vil vi helst ha aksling, tak over hodet, fart og ei dør vi kan lukke. Det finnes ikke så mange andre eldre båter som kom med aksling og som var helplanendes. Som sagt før, det er dessverre pengene som styrer valgene. Ringer de fra Hamar så kjøper jeg någe annet.

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var ute i rimelig hardt vær i en slik båt for et par år siden. Stiv kuling over Boknafjorden, 3-4 m bølger og vinden i ryggen. Jeg var flere ganger sikker på at båten skulle velte og det var en ubehagelig opplevelse som holdt på å ta hele båtlysten fra meg. Det endte godt - men båten var svært lite tillitvekkende i bølgene. Dette var en tidlig utgave med det gamle skroget. 

Link to post
Share on other sites

Fra konstruktør og støper ble det testet og selv med sidevindu nedi vannet snudde båten tilbake med kjølen ned.

Det var en av testene som ble utført, gjerne ikke noe jeg hadde gjort med en ombygget båt med høyere tyngdepunkt enn originalt

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei Onkel Lars.

Her er noken bilder av Bonanzaen min. Du ser vertfall litt korleis da e blitt bygd opp igjen etter AC vart fjerna. Å da e og plastra inn skalka nede på båten, malt med kvit farge.

Siste bilde er korleis den er no. La også med eit bilde av kjølen slik at alle kan sjå korleis den e på ein bonanza.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/bonanza_28.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/bonanza_28_1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60727/1440156799.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisann og takk for bilder. Dette så jo meget lovendes ut. Har du selv gjort alt arbeidet med støpingen eller har du hartt fagfolk til å hjelpe deg med dette. Du har vel ikke lyst til å poste flere bilder og kanskje en goe forklaring om hvordan du gjorde dette arbeidet. Jeg har ennå ikke funnet en Bonanza uten AC og dykker det ikkje opp en i løpet av året så blir det å kjøpe en med AC og prøve å utføre den samme jobben som du har gjort.

 

Jeg kan ikke skrøyde på meg store kunnskaper når det kommer til slikt arbeid, men å skjære vekk kabinen og så plastre dette opp igjen må vel være mulig for ein vanlige arbeidskar å få gjort. Å få satt på skalker er ikke en jobb jeg vil ta på meg så den delen blir i tilfelle satt bort til fagfolk viss ikke prisen for dette arbeidet blir for dyrt.

 

Din båt så jo veldig pene ut. Hva slags motor står det i båten. Du e kanskje lei av hele båten nå og vil kanskje at andre ska få nyda fruktene av det flotte arbeidet du har gjort :-)

Redigert av Onkel Lars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Leokr eg begynte i 2012 so har gått litt tid.

Onkel Lars, harvel hatt litt hjelp. Min far var med å produserte bonanzane på øystese plast so har vert godt med litt gode råd og hjelp. Men har heldigvis blitt flinkare med glassfiberen. Eg har ein 78 mod cummins V8 på 210 hk og 2:1 utveksling, men får litt liten fart. So blir kanskje overhaling av girkasse til vinteren og skifta til 1,5 :1 utveksling og litt mindre stigning på propellen. Trur formene til dei skalkane fortsatt er å oppdrive. :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...