Jump to content

Styresystemet knakk på ny B39C - og litt om seiling i Hellas


tomcat

Recommended Posts

Hei!

 

Tenkte det var på tide å fortelle litt opplevelser fra en ukes gutta-tur på seilbåt i Hellas. Vi var fem kompiser som i juli dro til Athen for å ta en uke borte fra unger, koner, jobb og egne båtprosjekter. En av gutta eier en B39C igjennom Kiriakoulis i Athen og vi skulle i utgangspunktet ha en uke på hans båt som er drøyt ett år gammel. Nå viste det er seg at den båten lå på en annen øy og vi fikk i steden en helt ny (produsert i mai 2007, utleid totalt 3 uker før vi drar avgårde) B39C, ingen problemer med det tenkte vi... Det skulle vi angre på :eek:

 

Mottakelse i Kalamaki havn, bunkring av mat og drikkevarer og planlegging av første seilas ble lørdagens aktiviteter og vi dro ut på søndags morgen. 80NM sørover til Serifos første dagen. Veldig vindfult og rimelig full havn, men vi fikk oss en longside plass. Dagen etterpå ble det en drøy 10NM i lite/ingen vind over til Sifnos hvor vi lå på svai i en bukt med bading og nøt det gode liv før vi satte kursen inn til Sifnos havn for kvelden. Vi ble tildelt en plass utpå en litt større Bavaria med gresk mannskap av en overivrig ("Navrestad?") havnesjef. I det vi legger til, jeg står til rors, og skal kun et par meter fremover rette opp båten før vi er klare til å kaste trossene over til grekerene i nabobåten så hører jeg et smell eller kraftig dunk og rattet blir meget lett. "Vi har mistet roret" brøler jeg. Etter litt kaos og mye febrisk bakking av meg klarer vi å komme oss utover i havnebassenget mens resten av mannskapet leter etter rorkult. Om litt er denne på plass og vi kommer oss inn igjen og kan ta en aldri så liten ankerdram :cheers:

 

Vi kontakter Kiriakoulis og de ber oss om å åpne dekselet på pulpiten for å se hva som har skjedd. Kjedet som forbinder nedre deler av styringen med rattet har ramlet av og i første omgang virker det som dette bare har ramlet av grunnet slakk kjede eller noe slikt. Men etter nærmere ettersyn ser vi at skadene er større. Bildet under viser "synderen":

hellas_1.jpg

De to delene som ligger øverst skal egentlig være på hver side i nedre kant... Og legg merke til sprekken i bolthullet øverst til venstre.

 

 

Vi kommuniserer godt med Kiriakoulis som skal sende mekaniker straks neste morgen. Det dukker opp en greker dagen etterpå som ikke har med seg hverken verktøy eller deler, hans jobb var tydeligvis bare å verifisere det samme som vi hadde kommunisert på telefonen samme dag. Etter litt ventetid kommer "sjefen" i Kiriakoulis i Athen tilbake til oss med melding om at de ikke klarer å få tak i delen fra lager, men skrur denne ut av en båt i Athen og sender ned ASAP. Vi blir liggende hele dagen i Sifnos, men dette var en koselig øy med fine strender og restauranter så vi ser ikke så mørkt på dette. Faktisk senere på kvelden kommer det plutselig en fyr med verktøykasse og en plastpose med deler. En snau times jobb og vips så er styringen igjen i orden. Trodde vi...

 

Vi har noen herlig late dager der vi seiler passelige etapper igjennom Kykladene. Seilferie i Hellas er første gang for meg, men ikke siste!

 

På vei nordover med kurs for øya Kea har vi truffet Meltemien, vi har 24-26 knop vind inn ca 100-120 grader. Seiler uten autopilot, gjør ca 7 knop i snitt og har det bare herlig om bord. Vi kniver litt med en Oceanis på rundt 40 fot som noen ganger tar oss igjen, vi trimmer litt på seil og drar i fra :smiley:

 

Etter å akkurat å ha passert et stort containerskip og holder på å legge kursen litt om for å gå akter for en stooor tanker som er sørgående så hører jeg igjen et smell. Plutselig er det ingen krefter i rattet igjen. Jeg skriker ut "Vi har ikke ror!!!" og han ene som er nede kommer opp i luka i en veldig fart. Båten legger seg kraftig over og bommen treffer han i luka med et smell. Det gikk heldigvis bra. En hiver seg på genoaen og starter med å jobbe denne inn. Revelinjen til storseilet hopper selfølgelig av "vinsjen" på masten og vi får ikke revet storseilet. Basert på våre erfaringer i Sifnos så kommer rorkulten opp løpet av sekunder, men med den vinden og ca 3 meter bølgehøyde er det på nippet at jeg og en til klarer å jobbe båten opp mot vinden. Etter noen intense minutter får vi revet storseilet og satt autopiloten med kurs for Kea hvor vi, noen hakk mer erfarne sjømenn, tar noen fortjente ankerdrammer (ja, vi ankret litt ekstra godt denne kvelden :wink: ).

 

En prat med Kiriakoulis og mekaniker loves neste dag. Han dukker opp som lovet. Denne gangen har kjedet som forbinder rattet med delen som røk tidligere røket i to. Løsningen til mekanikeren er to plaststrips og litt tape :eek::eek: . Utenfor moloen blåser det stiv kulig med storm i kastene og værmeldingen rapporterer om 4-6 meter bølger. Vi går ikke ut i dette været med to strips som sentrale deler i styringen. Heldigvis roer været seg betraketlig på ettermiddagen og vi drar oppover mot Athen på autopilot, maskin og litt storseil for stabiliering. Vi kommer oss opp til Athen uten mer trøbbel og har siste natten ombord i Kalamaki havn.

 

Alt i alt så synes jeg at Kiriakoulis har håndtert dette på en OK måte. Mye trøbbel med deler, instillte ferjer for mekanikere og slikt gjorde ikke livet enkelt for dem. De kompenserte oss rimelig greit (vi betalte ikke leie (eier av båt)) og var veldig service instillte.

 

Lewmar er produsenten av den omtale styringen. På bildet nedenfor ser dere den "nye" delen fra en annen båt og en plate som Lewmar har fått laget siden det tydligvis er en kjent svakhet i denne serien styring. Kanskje noe for eiere av 2007 modell B39C å sjekke?

hellas_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjedelig sak, håper dere får en form for kompensasjon for irritasjon, tapt ferietid.

Slikt bør ikke skje men all teknikk kan feile. Hadde det vært et stort problem at ting og båt hele tiden ble ødelagt så hadde nok ikke Bavaria vært det mest brukte merket for utleie.

Mange av disse charterfirmaene er store og ønsker nok helst å leie ut båter med lite feil på og det at de velger Bavaria er for meg et bevis på at de har lite klatt med dem. Et annet valg er nok at de er rimeligere enn mange av konkurentene men hadde det vært mye feil på dem så hadde de nok valgt et merke med mindre feil - da det hadde vært billigst.

Link to post
Share on other sites

Lewmar er vel kjent som en ganske pålitelig produsent av mye maritimt utstyr. Er det noen vektarmer i dette tilfellet som har blir for store, er utstyret underdimensjonert, eller et det selve tilpasningen i seilbåten som ikke er optimal? Eller andre forhold? Eksemplet viser vel også hvor viktig det er med mange prøveturer før man legger ut på de store seilasene. Dette momentet var grunnen til at jeg selv unnlot å seile båten vår fra Kiel forrige år, men foretarkk å få levert den i hjemmehavna i Son. I etterkant viste erfaringen at denne vurderingen ikke var nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville meldt det til sydvesten. Tipper han har en edruelig forklaring... :eek:

 

Edruelig eller ikke,men er det ikke Lewmar som har produsert denne styringen :confused: .Hvor mange seilbåter er det som IKKE har Lewmarstyring i en eller annen utgave,også av de her på forumet som "skyver dette over på Bavaria"??.Er det ikke Lewmar som bør klandres her?Kunne vært nyttig å vite fra Lunde Båt hvor mange slike tilfeller de har vært borti,hørt om både innland og utland,og om det gjelder kun "nyere styring",montert på modeller etter en viss årsmodell??En annen ting er hvorledes charter/utleiebåter blir håndtert,hva de KAN bli utsatt for.Var innom Smøgen 1 dag i ferien,hvor jeg oppserverte 2 stk utleiebåter,1 Swedenyacht 39 og en Bavaria 42,jeg tellte til 32 ungdommer på dekk i Swedenyachten,og 48(tro det eller ei) i Bavariaen(gudene vet hvor mange som var nedi),alle hoppet og danset på dekk/luker/nedslått sprayhood,cockpitbord.Stakkars de som skulle leie disse etterpå,her må det være lekasjer,og det som verre er,og så får båtene skylda!! :yesnod:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Det skal sies at vi dagen før første hendelse (da selve delen knakk) hadde en avgang fra havn som medføre at vi slapp oss ut fra kai (vi lå longside) vha. spring og bakket ut. Det blåste veldig sterkt fra siden og båten ble presset inn mot kaien. Men at dette skulle medføre en knekk i styresystemet tviler jeg på. Det var jo ikke noe unormalt i det hele tatt at man må bakke seg ut med en spring av og til...

 

Folka til Kiriakoulis i Athen bekreftet at Lewmar hadde innrømmet produksjonsfeil på en serie deler og de skulle derfor ettermontere inn platen som er vist på bildet på alle båter produsert i et tidsrom. Problemet var at dette dro ut i tid og vi var ikke den første båten som hadde opplevd dette i følge dem.

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke tenkt å kommentere dette siden min kunnskap om Bavaria er sterkt begrenset sammenlignet med "ekspertene" som har uttalt seg her i tråden og andre steder om Bavaria. Så jeg kontaktet da Lundebåt i dag via Bavariaklubben(etter avklaring med trådstarter) og svaret uteble selvsagt ikke...som forventet i grunnen etter mitt syn..

 

Årsaken til den første feilen er jo så rimelig opplagt etter hva jeg kan lese, Lewmar er kjent med problemet og har laget en forsterkingsplate, dette ble ikke opplyst i første innlegg bevist eller ubvevist skal ikke jeg ha noen mening om.. Tilleggsinformajson er nå sendt Lundebåt med sprøsmål om dette er kjent for dem.

 

Svar fra Lundebåt

Hendelse nummer to der styrekjedene røk fra hverandre skyldes en monteringsfeil fra Kiriakoulis sin side når de hadde gjort den første reparasjonen. Mekanikeren fra Kiriakoulis har ikke vært påpasselig nok med å påse at strekkfisken for strammingen av styrekjedene ikke kommer i kontakt med øvre eller nedre tannhjul i styresystemet ved maksutsl*g på roret. Da knekker nemlig terminalen til strekkfisken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vil bare kommentere at jeg ikke ønsker at innlegget skal være noe form for Bavaria kritikk. Jeg liker båtene selv veldig godt og kan godt tenke meg en Bavaria Sport en gang i fremtiden (er nok mest motorbåt-man selv).

 

...Synes bare det var greit å fortelle historien for å dele informasjon om en hendelsen(e) vi opplevde.

 

Mekanikeren fra Kiriakoulis har ikke vært påpasselig nok med å påse at strekkfisken for strammingen av styrekjedene ikke kommer i kontakt med øvre eller nedre tannhjul i styresystemet ved maksutsl*g på roret. Da knekker nemlig terminalen til strekkfisken

 

Dette stemmer godt med det lille vi klarte å forstå den siste mekanikeren (som jobber som permanent mekaniker i Kalamaki). Han som monterte erstatningsdelen tror jeg til vanlig var Opel-mekaniker som har en kveldsjobb...

Link to post
Share on other sites

Litt enkelt å legge skylden over på Lewmar her uten å kjenne detaljene. Kan være underdimensjonert eller feilmontert.

Mange nyere andre seilbåter har direkte overføring istedenfor kjede. En løsning som gir mere føelse på rattet eller rorkulten når man "fin" seiler.

Er det enklere å legge skylden på Bavaria som IKKE har produsert styresystemet,så gjerne det,da er vi igang med det vanlige "Bavariasølet". :puke:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Litt enkelt å legge skylden over på Lewmar her uten å kjenne detaljene. Kan være underdimensjonert eller feilmontert.

Mange nyere andre seilbåter har direkte overføring istedenfor kjede. En løsning som gir mere føelse på rattet eller rorkulten når man "fin" seiler.

Hvor mange seilbåtprodusenter bruker Lewmar tro??Kan det være bortimot 90%??? :rolleyes: jeg bare spør??

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Er det enklere å legge skylden på Bavaria som IKKE har produsert styresystemet,så gjerne det,da er vi igang med det vanlige "Bavariasølet". :puke:

mvh

fe-m@il

 

Det var ikke det som var meningen med mitt innlegg og dersom du hadde lest og skjønt innlegget så hadde du kanskje sett at jeg ikke la skylden på Bavaria. Har ikke deltatt på diskusjoner om det du kaller "Bavariasølet" til tross for at jeg besitter mye saklig fakta som helt sikkert hadde vært relevant. Du oppfordrer i ditt innlegg til å dra igang nok en "sølete" diskusjon og det var kanskje ikke meningen.

Link to post
Share on other sites

Ja, kjente tidligere Whitlock pidestaller og styre system ble jo kjøpt opp av Lewmar for noen år siden.

Det som dette viser er at man ikk ebør kjøpe en ny båt pga. av alle barnesykdommer. En ett til to år gammel båt har forrige eier forhåpentligvis(uheldigvis for ham) ordnet opp i. I tillegg har kanskje en del ekstra utstyr blitt montert og testet ut.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Tenkte det var på tide å fortelle litt opplevelser fra en ukes gutta-tur på seilbåt i Hellas.

 

 

Det er slike innlegg som "tomcat" skriver i denne tråden, som får meg til å bruke en del tid her på forumet. Flott og sakelig fremstilling med bilder! Kjempebra!!!

 

 

Jeg ville meldt det til sydvesten. Tipper han har en edruelig forklaring... :eek:

 

Den rake motsetningen, og det vanlige en-linjes innlegget fikk vi her.

 

Forøvrig så er det helt håpløst å gå løs på Sydvesten fordi han er fornøyd med båten sin. Jeg har lest alle Bavaria trådene flere ganger, og har enda ikke sett et usakelig innlegg fra Sydvesten vedrørende Bavaria.

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Det var ikke det som var meningen med mitt innlegg og dersom du hadde lest og skjønt innlegget så hadde du kanskje sett at jeg ikke la skylden på Bavaria. Har ikke deltatt på diskusjoner om det du kaller "Bavariasølet" til tross for at jeg besitter mye saklig fakta som helt sikkert hadde vært relevant. Du oppfordrer i ditt innlegg til å dra igang nok en "sølete" diskusjon og det var kanskje ikke meningen.

 

Tror nok jeg skjønte innlegget.men det var settningen om at man ikke skulle skylde på Lewmar i denne sammenheng,jeg hang meg opp i.Skjer det noe alvorlig med Volvo Penta,så regner jeg med at det er Volvo Penta sin feil,og skjer det noe med Lewmarstyring,så regner jeg med at det er Lewmar sin feil i utgangspunktet,intet annet. :wink:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

og skjer det noe med Lewmarstyring,så regner jeg med at det er Lewmar sin feil i utgangspunktet,intet annet. :wink:

Nå vel, det kan selvsagt være at en båtprodusent har montert Lewmar-utstyr som er et nummer eller to for lite i forhold til belastningene. Da blir "intet annet" noe forhastet. Jeg påstår ikke at dette er problemet her, men det er båtprodusenten som har ansvaret for å velge underleverandører og sørge for at utstyret i båten er riktig dimensjonert og riktig montert.

 

At en post som i utgangspunktet inneholder gode tips om hva som kan gå galt med en gitt styremekanisme og erfaringer fra leie ov båt blir til en Bavaria-diskusjon er ganske utrolig.

Link to post
Share on other sites

For meg er denne saken et hendelig uhell som kunne hendt hvilken som helst båtprodusent uansett prisklasse. Slike som meg som kjøper nyere bruktbåter får et argument mot å kjøpe nytt (som jeg selvfølgelig hadde gjort hvis jeg hadde råd..) Ansvaret ligger etter mitt skjønn hos utleier som ikke hadde fikset problemet selv om de hadde fått pålegg fra bavaria om å gjøre det.

 

Men man skal ikke frita bavaria helt for skyld. Jeg mener at når man kjøper en båt til 1 mill++ kroner må man kunne forvente at båtprodusenten har en sluttkontroll som avdekker evt problemer før de blir en sikkerhetsrisiko. Dessverre er ikke bavaria de eneste som synder her.

 

Min anbefaling er å kjøpe båter som har gått i utleie eller har blitt brukt til regattaseiling. Da vil eventuelle problemer være avdekket og løst.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

For meg er denne saken et hendelig uhell som kunne hendt hvilken som helst båtprodusent uansett prisklasse. Slike som meg som kjøper nyere bruktbåter får et argument mot å kjøpe nytt (som jeg selvfølgelig hadde gjort hvis jeg hadde råd..) Ansvaret ligger etter mitt skjønn hos utleier som ikke hadde fikset problemet selv om de hadde fått pålegg fra bavaria om å gjøre det.

 

Men man skal ikke frita bavaria helt for skyld. Jeg mener at når man kjøper en båt til 1 mill++ kroner må man kunne forvente at båtprodusenten har en sluttkontroll som avdekker evt problemer før de blir en sikkerhetsrisiko. Dessverre er ikke bavaria de eneste som synder her.

 

Min anbefaling er å kjøpe båter som har gått i utleie eller har blitt brukt til regattaseiling. Da vil eventuelle problemer være avdekket og løst.

 

Hjertens enig,bortsett fra å kjøpe utleiebåter.

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...