Jump to content

E-tec VS. Optimax


luzon

Recommended Posts

Takk!

 

Ser ut som Optimax'en både er raskere og går billigere, men lager litt mere støy enn e-tec. Optimax er jo også en del tyngre, men har større motor og høyere toppturtall. Men hva gjør at E-tec for så mye skryt? Er det medt pga at man slipper servicer de tre første åra?

Link to post
Share on other sites

Skal absolutt ikke si noe negativt om E-tech, men har selv en Optimax 115, som er omtrent den samme motoren som Optimax 75-90 (samme volum)

Har hatt denne siden høsten 2003 uten noen problemer. Ellers er det riktig at du slipper service de 3 første årene med E-tech, men prisen ligger vel noe høyere så vidt jeg husker.? Drivstofforbruket på Optimax ligger på linje med 4- takt.

Link to post
Share on other sites

...Første service etter tre år på e-tec 90 koster 7000.

Korr f@n har du DET tallet fra??

Nå skal jeg ta service på min E-Tec 75 i høst, og MÅ komme meg LANGT under DET beløpet, eller?? :eek: :eek:

Hva GJØRES på den servicen?? :confused:

Er det ikke kun oppsmøring i nipler og skifte av gearolje da?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

skal en dømme ut fra erfaringer i usa er det bare å holde seg unna begge 2-takterene: [keyword: blown powerheads]

legg merket til at postene er av helt ny dato.

 

http://www.thehulltruth.com/forums/thread-...052&start=1

Posted 8/30/2007 7:40 PM (#1733462)

Subject: E-TEC Early Failures

 

Posts: 8

Member Since:

8/30/2007

 

I just purchased a new 2007 E-TEC 175...ran it for 8hrs 53min and it blew. The power head must be replaced. The max rpm was 5600, max temp was 180 deg, used the high dollar XT-100 oil, water seperator and filter and no engine alerts. Dealer didn't have a clue as to what went wrong that caused this problem

Now I have a high dollar used motor!! Has anyone else experienced a failure with low hours? Are the E-TEC motors having big problems? I did some research before I bought this engine and didn't find much on low hour failures. Has anyone ever "returned" a motor??? Thank

 

 

Posted 8/24/2007 8:41 PM (#1723153 - in reply to #1721996)

Subject: Re: Evinrude ETEC reliability 90 / 115 HP

 

Posts: 33

Member Since:

7/4/2007

 

By the way, 2 years ago we attended a dealer meeting for Carolina skiff. They were singing the praises of the e-tecs and we had better hurry and get on board with the program for the next great motor to come along in years, and so on. Didn't buy into it at all after two of the e-tecs, one on a flats boat(200hp), and one on a offshore boat(250hp) both quit running on the second day of demo runs. The 200 blew the powerhead and the 250 was running hot and rough. The suzukis, mercury verados, hondolas, and yammies were still running the rest of the show. The Jacksonville Ppolice department had twin 250 e-tecs on a big Whaler patrol boat and said they had already had three powerhead failures on their boat. When I asked the E-tec sales reps about it, they said, "We have NEVER heard of any powerhead failures on these motors!" I cancelled my E-tecs orders that very hour. I guess anyone with a blown E-Tec who talks about it is an OUTCAST of the CULT. Where is the Kool-Aid??

 

for de som gidder å søke er det mye mye mer - smått og stort av feil.

 

E-Tec owners - any major problems?

I purchased a pair of 225's in July 2005. Have run them with little tweaks but not any major problems. Since having the plugs changed, I've been pretty happy with my purchase.

 

With less than 300 hours on them, I now have a major issue with my port engine. Running in this past Sunday at almost 40 mph, the port engine just shuts off. Limp home on one engine not knowing what happened and being extra cautious after checking things out and can't figure what just happened.

 

Mechanic takes a look at it yesterday and tells me it's either the powerhead or the gear case. He couldn't tell with the boat in the water because it's totally locked up and wouldn't start. WTF?!?!?!?!?!? He said it was the first time he's heard of this happening to an E-Tec.

 

Has anyone else had or heard of this happening to E-Tec engines?? Not the old Ficht's or any other Evinrude model. These are the new E-Tec's.

 

thanks for any info.

 

Topic: E-TEC 90-HP: More Problems!

crabby posted 10-06-2004 09:21 AM ET (US)

I recently purchased a 2004 90hp E-TEC that died with barely 10 hours on the clock. (See previous article.) Initially I reported that the dealer claimed a bearing let loose on the lower cylinder; however this assessment was not based on a full tear down but rather from pulling the head and seeing some "debris" in th

http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/003011.html

 

Posted 9/4/2007 [4 september] 6:33 AM (#1738737 - in reply to #1733462)

Subject: RE: E-TEC Early Failures

 

Posts: 3124

Member Since:

9/13/2004

 

Location: Maryland

Well get ready to hear a bunch of crap from people on here, but what you experienced is nothing new. In almost every tournament I fished in the last year and a half an E-Tech powered boat had motor failure. Even in the last tournament the White Marlin Open, right there in harbor island, the only E-Tech Powered boat had one motor down spitting oil and smoking up the marina. I love watching that infomercial though

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjorde en del vurderinger av hvilken motor jeg skulle velge i våres da jeg kjøpte ny båt. Tror "riktig" motor også avhenger av hvilken størrelse man går for da alle fabrikantene har nye modeller, eller nye modeller på gang, og da kjøper jeg heller nyeste/oppgraderte model av et merke heller enn utgående modell av et annet merke. Derfor ble det f.eks ikke Honda.

Mercury har jeg alltid vært skeptisk til, sikkert mye "hang-ups", men de Optimaxene jeg har vært borti hadde et lydbilde jeg ikke ble komfortabel med. Dette varierer også med modell/størrelse.

E-tec var jeg/er jeg fortsatt skeptisk til da det er oppfølger av Ficht som var en katastrofe. Klar over ny eier, nye penger, mye bedre produksjon osv, men ville avvente til "neste runde" med kjøp.

Stod igjen med Yamaha og Suzuki og da er noe av problemet at har man bestemt seg for en båttype så er det ofte vanskelig å velge motor pga samarbeid/krysseie/avtaler mellom båtprodusent/motorprodusent.

Endte opp med en Suzuki 90hk og det er jeg veldig fornøyd med, i hvertfall så langt! Meget behagelig lyd/lydbilde, lavt forbruk, bra fraspark (standard propell og får 5500rpm som er det riktige/maks).

 

Og en siste ting som er meeeget viktig, forhandler man kjøper fra! Kjøpte fra MC og Motorsenteret på Kongsberg (av alle steder) og det føltes riktig ved kjøp og bekreftet riktig ved oppfølgning og forståelse for kunden, også av den krevende sorten!

 

Med andre ord; riktig for meg og riktig for deg, kan være to forskjellige motorer.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må ærlig innrømme at det frister med en noe sprekere 2-taker. Så må nok gå for en av disse to. Jeg skal ha den på en Uttern D51 Crossmax (17”). Vurderer også 90HK. Den er godkjent for det. Men alle jeg snakker med sier jeg vil merke liten forskjell på 75 og 90 hestern i begge modellene. I tilegg sparer man en del penger. Kan jo også være lettere å selge med en 75hester. Noen meninger?

Link to post
Share on other sites

Du vil aldri angre på at du kjøper den motoren som er maks beregnet for båten, mange angrer på at de har kjøpt for liten motor og derfor finner du tråd på tråd på dette forumet med spørsmål om hvordan man skal få en motor til å bli "større"! En god del av mellomlegget vil du også få igjen når du selger båten igjen og i mellomtiden har du hat en båt med litt ekstra kraftoverskudd som er positivt for bensinforbruk, lyd, sprekere når det gjelder (vannsport?) osv.

 

Det er nå i hvertfall min mening!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja det er sant. Men de fleste i Norge har bare 50HK på den type båt. Noe jeg mener er helt merkelig. Den ble vel solgt med det i pakke. Noen mener de gjør 30 knop med 50HK, andre mindre. Med eldre 2-takt 90 og 75 har jeg hørt 40knop. Og en med 60hk 4-takt gjorde snøtt 30knop. I tilegg kommer jo hvor lett den drar wakeboard osv. Det virker som det har litt med propell å gjøre også selfølgelig. Snakket med en i Sverige, han hadde en 98 60HK, den gjorde 35knop, han synes noe større var overkill. En annen sier jeg må mist ha 75. Men både E-tec og Optimax 75 og 90 HK kommer på samme blokka. Blir usikker... Er jo litt opptatt av forbruk også.

Link to post
Share on other sites

For en gangs skyld litt ening med deg Mouche! :flag:

Min båt har en anbefalt max. motorstørrelse på 60 Hk, men jeg monterte 75Hk... Hvorfor?

Jo, moderne 75Hk veier like mye som en gammeldags 60 Hk, og den sleit for å holde planingsfart, med påfølgende stort drivstofforbruk!

Ved å dra av på "gassen" kjører jeg vesentlig rimeligere med den nye motoren! At salgsverdien dermed også øker, er uinteresant for meg! :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Snakket med en i Sverige, han hadde en 98 60HK, den gjorde 35knop, han synes noe større var overkill. En annen sier jeg må mist ha 75. Men både E-tec og Optimax 75 og 90 HK kommer på samme blokka. Blir usikker... Er jo litt opptatt av forbruk også.

 

Kommer veldig an på hva båten brukes til, kjører man alene og mest putrer rundt og fisker mye og er lite opptatt av fart osv så klarer man seg jo fint med mindre motor og noe større vil være overkill.

Laster man båten mer, driver med vannsport osv så vil jeg ha så stor motor som mulig.

 

Forskjellen i forbruk på de motorene basert på samme blokk merkes nok mest på topp, når man tar ut de ekstra kreftene..

 

Min båt har en anbefalt max. motorstørrelse på 60 Hk, men jeg monterte 75Hk... Hvorfor?

Jo, moderne 75Hk veier like mye som en gammeldags 60 Hk, og den sleit for å holde planingsfart, med påfølgende stort drivstofforbruk!

Ved å dra av på "gassen" kjører jeg vesentlig rimeligere med den nye motoren! At salgsverdien dermed også øker, er uinteresant for meg! :wink:

 

Vel, vil si vekta på påhengere har økt de siste tiårene, både syl. volum og kompleksitet har gått opp. Samt at 4-takterne har gjort sitt inntog. F.eks Suzuki's 60hk som veier 154 kg..

 

Liker også å ha krefter i bakhånd, så man kan kjøre på et turtall som gir lavere forbruk og støy

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er klart jeg jeg vil jo ha fart og krefter. Kommer til å bruke den til en del wakeboard kjøring, en del bare cruising, blir sikkert for det meste 2 personer. Jeg er jo ung så fart er jo morro selv om ikke D51 er helt en beste lekebåen. Men spørsmålet er jo om det er verdt å legge i ekstra penger for en 90 optimax/e-tec om forskjellen blir minimal. Forhandlerene sier at ikke forskjellen er stor. Men de har vel uansett ikke prøvd begge størrelser.

Link to post
Share on other sites

Vel, vil si vekta på påhengere har økt de siste tiårene, både syl. volum og kompleksitet har gått opp. Samt at 4-takterne har gjort sitt inntog. F.eks Suzuki's 60hk som veier 154 kg..

Synes kanskje ikke dette var noe godt eksempel. Suzuki har også 4-taktere som kan være eksempel på at vekta har gått NED. Dette avhenhenger MYE både på hvilken motorstørrelse man ser, til dels hvilket fabrikat mm.

 

Hva med Suzuki DF140 som veier kun 186 kg? Godt over dobbelt så mye Hk (må gange med 2,33) som den nevnte 60 hk og bare 32 kg (ca 20% ) mer vekt. Den nevnte Suzuki DF140 er jo mht vekt omtrent på linje med 2-taktere!

 

Ellers er jeg enig med flere andre her i at man heller skal velge en litt stor motor enn en litt liten. Er man i tvil mellom to størrelser er vel i de aller fleste tilfelle det beste å velge den største av de to.

Link to post
Share on other sites

Korr f@n har du DET tallet fra??

Nå skal jeg ta service på min E-Tec 75 i høst, og MÅ komme meg LANGT under DET beløpet, eller?? :eek: :eek:

Hva GJØRES på den servicen?? :confused:

Er det ikke kun oppsmøring i nipler og skifte av gearolje da?

 

Dette tallet har jeg fra merkeverksted i Bergen da jeg spurte om pris i forbindelse med at jeg bestilte servicen. De måtte bestille et servicekit og det var visst litt dyrt.

Prismessig er alstså 3 - års intervallene ikke et argument for e-tech'en. Men det er nå deilig å slippe å fly til forhandler hvert år da....

Link to post
Share on other sites

Dette tallet har jeg fra merkeverksted i Bergen da jeg spurte om pris i forbindelse med at jeg bestilte servicen. De måtte bestille et servicekit og det var visst litt dyrt. Prismessig er alstså 3 - års intervallene ikke et argument for e-tech'en. Men det er nå deilig å slippe å fly til forhandler hvert år da....

Jøss, EN service til nesten samme pris som TRE :eek: Jeg har brukt Suzukiforhandler Dyrkorns avdelinger i Ålesund og Fosnavåg på min Suzuki DF140. Den siste servicen nå i sommer (juli) kostet meg 2700 kr og jeg har i løpet av alle de 3 første årene med denne motoren betalt 7800 kr som jeg synes er helt ok. Nå skal jeg imidlertid legge til at det virker å være noe forskjell i servicepriser. Den Suzukiforhandleren jeg brukte de første 3 årene på min forrige 4-takter (DF115) var merkbart dyrere.

Link to post
Share on other sites

Prismessig er alstså 3 - års intervallene ikke et argument for e-tech'en. Men det er nå deilig å slippe å fly til forhandler hvert år da....
Vel det er nok smak og behag.

Jeg ville heller forhandleren skulle sett på den 3 ganger til samme prisen jeg.

I tilfelle det skjer noe i mellomtiden kan de oppdage det litt tidligere enn etter 3 år

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er klart jeg jeg vil jo ha fart og krefter. Kommer til å bruke den til en del wakeboard kjøring, en del bare cruising, blir sikkert for det meste 2 personer.

 

For wakeboardkjøring trenger du ikke allverdens da ideell fart er rundt 18knop og wakeboardet gir jo god bæring i forhold til f.eks en enkel slalomski.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...