Avsluttet2 Svart 21.September.2007 Del på Facebook Svart 21.September.2007 Har e-tech motoren min på service nå. Liste etter fri hukommelse på hva som skal gjøres: - skifte impeller - smøre opp propellaksling - skifte gearolje - skifte plugger - skifte termostat - skifte begge bensinfiltrene - skifte/glassblåse sinkanodene - smøre opp niplene - ulike justeringer - ny softwareoppdatering - avlesing av logg på motor + sikkert en del jeg ikke husker i farten. Leverte båten på sjøen så opptak er med i ca prisen på 7000 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 21.September.2007 Del på Facebook Svart 21.September.2007 Hørtes ikke galt ut det "tj". Sjekket med min forhandler om servicepris på min Optimax, som omhandler omtrent det samme som du nevner. Vurderer å ta service hos forhandler i år , mest p.g.a. dokumentasjon av timeteller, ved et eventuellt salg til våren. Prisen i år er ca: 2500,-. Dette vil vel si at servicepriser på E-tec VS Optimax ligger på samme nivå. (3 års intervall på E-tec) Ellers tror jeg prisene varierer etter hvor du befinner deg i landet. Jo nærmere Oslo, jo høyere pris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 27.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2007 Har oppdaget at båten min legger seg litt over på venstre side når den kommer i plan. Selv om jeg sitter på høyre og det ikke skal være noe vekt på venstre side. Gjelder også når jeg har med en i venstrestolen. Prøver å tilte inn og ut men den legger seg fortsatt over på venstre. (selv i stille vann) Noen som har opplevd lingnede og har forslag til løsning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 En naturlig konsekvens av at du har høyreroterende propell. Utbedring: - Trimplan - Balansere med vekt - Melde overgang til duoprop Lykke til. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 27.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2007 Takk! Det tenkte jeg ikke på. Men hva er det med duoprop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Siden innlegget ble lagt inn i denne tråden regner jeg med at det dreier seg om utenbordsmotor. Får en duoprop til utenbordsmotorer? Duoprop: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 (redigert) ja det har jeg sett på en yamaha v-max 150hk for ikke så lenge siden http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...pos=1&tot=2 Redigert 27.September.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 27.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2007 Takk. OK. Det virka som en noe tungvind løsning. Tror jeg må prøve med vektfordeling først. Men da må jeg nok legge i noe mere vekt. siden batteriet og bensintankene har fast plass. Skulle tro vekten av sjåfør hadde en del å si, men virker ikke slik. Da skal det nok en del til. Er det fooresten bare av denne grunn at man bruker trimplan? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Vektfordeling hjelper nok ikke Men mest sannsynlig har du en finne på kavitasjonsplaten din. (platen over propellen) Denne kan du prøve å justere først. Ellers hadde du kanskje fått flere fornuftige svar om du hadde laget en egen tråd om dette Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Såvidt jeg forstår har du en utenbordsmotor. (90 hk Mercury Optimax)? Du sier at båten legger seg over til "venstre" når du kommer opp i plan. Propellen på disse motorene er jo vanligvis høyredreiende, så jeg syntes dette er litt rart at båten legger seg til "venstre " når du kommer opp i plan. Sjekk at motoren din er montert i riktig høyde. Antikavitasjonsplata skal ligge "normalt" flush med en forlengelse av bunnen. Jeg har selv sett at forhandlere ikke er så nøye med dette ved montering. Ellers nevner KenBjork "duoprop" . Tror ikke du får dette til din motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 27.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2007 (redigert) Burde kanskje ha lagt ut et nytt emne. Får prøve å justere den finnen litt. Redigert 27.September.2007 av luzon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.