Jump to content

E-tec VS. Optimax


luzon

Recommended Posts

tror det stuntet der er ganske tilfeldig. Den av sjåførene som først drar på gassen vil skyve masse vann med luft bort til den andre motoren dermed vil den ikke få bra tak. Og så bare baller det på seg som vi ser.. Mulig E-tec'en tar den fordi den er kvikkere i aksen. Dermed har Yymahaen tapt før start..

Link to post
Share on other sites

Kan virke som en veldig amerikanisert (og dum) reklame for E-tec. På videoen kunne det synes som om Yamahaen er mye senere med å gi gass en E-Tech'en, og da er resultatet gitt. Men om det er slik at E-Tech er noe kjappere i starten, so what? Har etter mine begrep liten betydning opp mot andre og mye viktigere kriterier som bør vurderes og sammenlignes.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Men, allikevel den kjappeste i starten vil vinne. :lol::lol:

Nei, nei. Den kjappeste i starten brenner ofte kruttet for tidlig. Å ta kråkefot på en motstander i starten fører til diskvalifikasjon. Husk at løpet kan være langt og det er viktig å ha kvaliteter som holder hele veien... :wink:

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

. Husk at løpet kan være langt og det er viktig å ha kvaliteter som holder hele veien... :wink:

 

Her var det vel snakk om akselrasjon. Gitt at begge startet på hundredelen likt ,er jeg ikke i tvil om at E-tech`en er den hurtigste i starten. (ikke kråkefot)

Du nevner ellers at løpet kan være langt, men dette var ikke noen langtidstest. Tviler ellers ikke på at Yamaha`n vil greie seg bedre ved en utholdenhets test.

Link to post
Share on other sites

Jo men dette har vel liten relevans ved kjøp av motor, de færreste er vel opptatt av å teste dette med nobobåtene... En tur varer lenger enn noen sekunders maks. akselerasjon. Det er brukskvaliteter over tid som er viktig.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Kan virke som en veldig amerikanisert (og dum) reklame for E-tec. På videoen kunne det synes som om Yamahaen er mye senere med å gi gass en E-Tech'en, og da er resultatet gitt. Men om det er slik at E-Tech er noe kjappere i starten, so what? Har etter mine begrep liten betydning opp mot andre og mye viktigere kriterier som bør vurderes og sammenlignes.

 

Skal visstnok ikke være juks&bedrag,

Det videoen her viser er etter min mening forskjellen i dreiemoment/effektkurve mellom 2T og 4T.

4T har en mye flatere kurve, med mer dreiemoment helt i bunn og helt på topp. Mens 2T har et mye høyere maks dreiemoment, det som gir det heftige 2takts kicket i mellomregisteret.

 

Jeg og en kamerat har 2 like båter, Wesling 16/490, han med Yamaha F50, jeg med Yamaha 60(2t).

Med 1-2 pers i båten så er de omtrent like i aks, og toppfarta mi et ca 1 knop høyere. Men jeg kan få båten i plan med 8-9 personer ombord, noe han bare kan drømme om...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

:eek: :eek: Ca. 4-5 laken for servicekit!! :cryin:

Men det inneholder impeller, ny termostat, div. pakkningssett+++ :eek:

Skal få skikkelig tilbud på jobben i løpet av et par dager. Tipper 5-6 laken...

 

Men da er det nye 3 ÅR til neste service! I så fall betyr det et par laken i året i snitt :rolleyes: :rolleyes:

Hvordan matcher det andre motormerker??

Ta da også med at du ikke behøver å bekymre deg om service-TID osv. på 3 år...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ta da også med at du ikke behøver å bekymre deg om service-TID osv. på 3 år...

Hei Marwin.... det har jo allerede vært kommentert her (Daffy) at noen kanskje heller vil ha fagfolk som kan motoren til å sjekke motoren 3 ganger i løpet av en så lang periode som 3 år i steden for bare 1 dersom prisen er nogenlunde den samme.....? Jeg heller i alle fall mot at en årlig sjekk kan være trygt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja hei.

Tja... Gir muligens noe mere trygghet :rolleyes: Men jeg mener nå at en såpass ny motor som mesteparten av tiden (90%++??) står opptiltet fri fra vannet, bør kunne funke i 3års-perioden... I hvertfall i flg. reklamen fra fabrikanten.

Får du "landkjenning" på drevet er det klart at en service / oppsjekk vil være lurt; HVIS "kværna" skulle stoppe, har jeg jo en hjulvisp til der bak for å komme meg i havn med...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det viser seg vel at serviceprisen over en treårsperiode blir noenlunde lik uansett motormerke og motortype så lenge vi snakker om utenbords.

Om treårssyklusen for e-tech motorene er godt nok får vi vel ikke svar på før om tre til seks år. Den første treårsperioden hadde vel alle motorene klart uten service tenker jeg.

Men om en får skiftet impeller og termostat får en vel skiftet deler hvert tredje år som andre ikke får skiftet innenfor serviceprisen? Hmmm.. kanskje dette er deler andre ikke trenger å skifte og som varer omtrent motoren ut???

Link to post
Share on other sites

Om treårssyklusen for e-tech motorene er godt nok får vi vel ikke svar på før om tre til seks år.

Men om en får skiftet impeller og termostat får en vel skiftet deler hvert tredje år som andre ikke får skiftet innenfor serviceprisen? Hmmm.. kanskje dette er deler andre ikke trenger å skifte og som varer omtrent motoren ut???

 

 

Syntes det er litt merkelig at det blir skiftet impeller og termostat hvert 3 år. Har hatt motorer i opptil 8 år uten at dette har vært noe problem, så sant man ikke har tørrkjørt motoren. Men for all del ,er dette i prisen så er det en ekstra sikkerhet. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg handla motor. Det endte til slutt på en 90HK Optimax. Angrer ikke no særlig på det. Var ute på første prøvetur i dag. Kjørte litt forsiktig siden den skal kjøres inn, men virker veldig bra. Går veldig stille, ryker ikke og akser bra. Har desverre fått med feil propell, fikk med en 19" og skulle hatt 21". Men den kommer i posten snart får jeg tro :) Takk for gode tips og råd!

Link to post
Share on other sites

Takk takk. Kjørt en del i dag også. Den propellen får jeg gratis. For det var ehgntlig 21" jeg skulle ha. Men de hadde bare ikke den på lager. Blir spennemde å se hva farten blir da. Glør i allefall 38knop nå. Noen som har noen gode innkjøring tips? (jeg kjører på den olja ja) :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...