luzon Svart 5.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2007 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 så bra haha. Om det da ikke var skryte video fra/produsert av e-tec da.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 5.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2007 tror det stuntet der er ganske tilfeldig. Den av sjåførene som først drar på gassen vil skyve masse vann med luft bort til den andre motoren dermed vil den ikke få bra tak. Og så bare baller det på seg som vi ser.. Mulig E-tec'en tar den fordi den er kvikkere i aksen. Dermed har Yymahaen tapt før start.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Kan virke som en veldig amerikanisert (og dum) reklame for E-tec. På videoen kunne det synes som om Yamahaen er mye senere med å gi gass en E-Tech'en, og da er resultatet gitt. Men om det er slik at E-Tech er noe kjappere i starten, so what? Har etter mine begrep liten betydning opp mot andre og mye viktigere kriterier som bør vurderes og sammenlignes. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Ja, dette er nok en reklame "gimmick" fra E-tech. Men, allikevel den kjappeste i starten vil vinne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 (redigert) Men, allikevel den kjappeste i starten vil vinne. Nei, nei. Den kjappeste i starten brenner ofte kruttet for tidlig. Å ta kråkefot på en motstander i starten fører til diskvalifikasjon. Husk at løpet kan være langt og det er viktig å ha kvaliteter som holder hele veien... Redigert 5.September.2007 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 . Husk at løpet kan være langt og det er viktig å ha kvaliteter som holder hele veien... Her var det vel snakk om akselrasjon. Gitt at begge startet på hundredelen likt ,er jeg ikke i tvil om at E-tech`en er den hurtigste i starten. (ikke kråkefot) Du nevner ellers at løpet kan være langt, men dette var ikke noen langtidstest. Tviler ellers ikke på at Yamaha`n vil greie seg bedre ved en utholdenhets test. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Jo men dette har vel liten relevans ved kjøp av motor, de færreste er vel opptatt av å teste dette med nobobåtene... En tur varer lenger enn noen sekunders maks. akselerasjon. Det er brukskvaliteter over tid som er viktig. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Jo men dette har vel liten relevans ved kjøp av motor, de færreste er vel opptatt av å teste dette med nobobåtene... Helt enig med deg , at dette har liten relevans ved kjøp av motor. Jeg kommenterte dette ut ifra det som ble vist på videoen. Håper du ikke prøver dette med nabobåten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Håper du ikke prøver dette med nabobåten. Hmmm.... Har ikke tenkt tanken før nå men.... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Kan virke som en veldig amerikanisert (og dum) reklame for E-tec. På videoen kunne det synes som om Yamahaen er mye senere med å gi gass en E-Tech'en, og da er resultatet gitt. Men om det er slik at E-Tech er noe kjappere i starten, so what? Har etter mine begrep liten betydning opp mot andre og mye viktigere kriterier som bør vurderes og sammenlignes. Skal visstnok ikke være juks&bedrag, Det videoen her viser er etter min mening forskjellen i dreiemoment/effektkurve mellom 2T og 4T. 4T har en mye flatere kurve, med mer dreiemoment helt i bunn og helt på topp. Mens 2T har et mye høyere maks dreiemoment, det som gir det heftige 2takts kicket i mellomregisteret. Jeg og en kamerat har 2 like båter, Wesling 16/490, han med Yamaha F50, jeg med Yamaha 60(2t). Med 1-2 pers i båten så er de omtrent like i aks, og toppfarta mi et ca 1 knop høyere. Men jeg kan få båten i plan med 8-9 personer ombord, noe han bare kan drømme om... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 (redigert) Tjaaa... Men har ikke du 10 Hk mere da??? Redigert: Holder på å sjekke hva prisen på 3års-servicen vil koste nå... Det sies at noen tar 1000kr bare for å koble PC-en til motoren... Redigert 6.September.2007 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Skal bli artig å høre hvilke priser du får.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 :eek: Ca. 4-5 laken for servicekit!! Men det inneholder impeller, ny termostat, div. pakkningssett+++ Skal få skikkelig tilbud på jobben i løpet av et par dager. Tipper 5-6 laken... Men da er det nye 3 ÅR til neste service! I så fall betyr det et par laken i året i snitt :rolleyes: Hvordan matcher det andre motormerker?? Ta da også med at du ikke behøver å bekymre deg om service-TID osv. på 3 år... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Ta da også med at du ikke behøver å bekymre deg om service-TID osv. på 3 år... Hei Marwin.... det har jo allerede vært kommentert her (Daffy) at noen kanskje heller vil ha fagfolk som kan motoren til å sjekke motoren 3 ganger i løpet av en så lang periode som 3 år i steden for bare 1 dersom prisen er nogenlunde den samme.....? Jeg heller i alle fall mot at en årlig sjekk kan være trygt Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Ja hei. Tja... Gir muligens noe mere trygghet Men jeg mener nå at en såpass ny motor som mesteparten av tiden (90%++??) står opptiltet fri fra vannet, bør kunne funke i 3års-perioden... I hvertfall i flg. reklamen fra fabrikanten. Får du "landkjenning" på drevet er det klart at en service / oppsjekk vil være lurt; HVIS "kværna" skulle stoppe, har jeg jo en hjulvisp til der bak for å komme meg i havn med... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Det viser seg vel at serviceprisen over en treårsperiode blir noenlunde lik uansett motormerke og motortype så lenge vi snakker om utenbords. Om treårssyklusen for e-tech motorene er godt nok får vi vel ikke svar på før om tre til seks år. Den første treårsperioden hadde vel alle motorene klart uten service tenker jeg. Men om en får skiftet impeller og termostat får en vel skiftet deler hvert tredje år som andre ikke får skiftet innenfor serviceprisen? Hmmm.. kanskje dette er deler andre ikke trenger å skifte og som varer omtrent motoren ut??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Om treårssyklusen for e-tech motorene er godt nok får vi vel ikke svar på før om tre til seks år. Men om en får skiftet impeller og termostat får en vel skiftet deler hvert tredje år som andre ikke får skiftet innenfor serviceprisen? Hmmm.. kanskje dette er deler andre ikke trenger å skifte og som varer omtrent motoren ut??? Syntes det er litt merkelig at det blir skiftet impeller og termostat hvert 3 år. Har hatt motorer i opptil 8 år uten at dette har vært noe problem, så sant man ikke har tørrkjørt motoren. Men for all del ,er dette i prisen så er det en ekstra sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 På tidligere motorer skiftet jeg impeller hvert, eller annenhvert år. Gummien begynnte å bli hardere, så jeg tok ikke sjansen. Småpenger å betale for å skifte og jeg gjorde det sjøl... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Nå får du jo ny impeller hvert 3. år i forbindelse med service på E-tech`en. Tror nok dette holder, da materiale i impeller har blitt vesentlig bedre i de siste årene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 14.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2007 Nå har jeg handla motor. Det endte til slutt på en 90HK Optimax. Angrer ikke no særlig på det. Var ute på første prøvetur i dag. Kjørte litt forsiktig siden den skal kjøres inn, men virker veldig bra. Går veldig stille, ryker ikke og akser bra. Har desverre fått med feil propell, fikk med en 19" og skulle hatt 21". Men den kommer i posten snart får jeg tro :) Takk for gode tips og råd! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Grattis med ny motor Må du betale ekstra for den propellen?? (Eller får du returnert den gamle?) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Hei luzon, Gratulerer med ny motor. Denne blir du helt sikkert fornøyd med.(Viktig å følge innkjøringsprosedyren ) Et lite tips, bruk kun Mercury eller Quicksilver Optimax/DFI olje. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
luzon Svart 15.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2007 Takk takk. Kjørt en del i dag også. Den propellen får jeg gratis. For det var ehgntlig 21" jeg skulle ha. Men de hadde bare ikke den på lager. Blir spennemde å se hva farten blir da. Glør i allefall 38knop nå. Noen som har noen gode innkjøring tips? (jeg kjører på den olja ja) :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.September.2007 Del på Facebook Svart 15.September.2007 Er det ikke bare å følge innkjøringsprosedyren som ganske sikkert står greit beskrevet i manualen som fulgte med motoren? Det var nå i hvertfall hva jeg gjorde med min nyinnkjøpte motor (Suzuki 90hk) før sommeren. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.