roesok Startet 5.September.2007 Del på Facebook Startet 5.September.2007 (redigert) Ikke så lenge til båt og motor skal settes på stallen til vinteren. Har på tidligere båter i alle år, med noen få unntak, skiftet motor- og girolje hver høst. Dessuten selvsagt kjørt i ferskvann, smurt nipler etc. Motoren jeg har nå er en 115 hk 4-takt. I sommer har det, bl.a. på grunn av været ikke blitt så mange timers bruk. Vurderer derfor å hoppe over disse oljeskiftene i år. Ja - jeg vet det er best for motor og gir med ny tilførsel av olje hvert år, men spørsmålet er: Hvor viktig er det? Kanskje det er nok å sjekke at giroljen er blank og fin og ikke noe vann i, samt peile og sjekke motorolje. Det er minimalt med bruk av motoren i løpet av en sommer og det må da være greit å skifte annet hvert år? På en så stor motor der det går flere liter olje, er det mer eller mindre viktig med årlige oljeskift kontra en mindre 25-40 hk? Og kan en gradere viktigheten av gir- og motorolje, er det ene viktigere å skifte hyppig enn det andre? Redigert 5.September.2007 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 (redigert) Jeg har en Suzuki DF115, beskjeden jeg har fått av verksmesteren der jeg kjøpte motoren er at motorolje og gearolje skal skiftes hver 100 time som indikert av lampa i instrumentene eller minimum en gang i året. Det er ikke nødvendig å skifte om høsten i tillegg var meldingen. Redigert 5.September.2007 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Lurer litt på det samme selv også! Kjøpte ny motor i år, 90hk Suzuki 4-takter, og fikk skiftet olje/filter og girolje etter 10 timers gange (som man skal ifølge boken og få stempel for garanti). Etter det har jeg vel ikke kjørt mere enn maks 15 timer og tenkte å ta den innom verkstedet for å få det rette stempel, men ikke bytte oljer og filter nå igjen. Får se hva verkstedet sier. På min 15hk Suzuki 4-takter som vel har gått under 10 timer i år og er fra 2001 kommer jeg nok ikke til å bytte olje/filter og girolje. Vel, med mindre noen her sier at det er galskap eller veldig uklokt da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 5.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2007 ...eller minimum en gang i året. Det er ikke nødvendig å skifte om høsten i tillegg var meldingen. Skjønte ikke helt dette....Mange bruker ikke båten mer enn 100 t. pr sesong, og det er vel ingen som mener at det skal skiftes olje to ganger pr sesong. Mitt poeng i første innlegg er at behovet for årlig skifte av olje og filter kan være noe overdrevet. På biler er intervallene for oljeskift blitt lenger og lenger, bl.a. på grunn av bedre kvalitet på olje. Og med den minimale bruken det er på en utenbordsbåtmotor så burde da annet hvert år være nok? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Er det virkelig så viktig å spare småpenger? Oljeskift på motor og gir på en liten påhenger kan da ikke koste mer enn maksimalt et par hundrelapper? Dere vet at motoroljen også blir dårligere av alder, ikke bare timeantall? Giroljen er det vel mest pga muligheten til frostskader man bytter årlig.. Yamahaen jeg hadde tidligere byttet jeg på en gang hvert skuddår omtrent, og motorolje var jo ikke relevant på den 2takteren. På Yanmaren min nå, en innenbordsmotor bytter jeg olje hver høst, og et oljeskift koster meg ca 56,- +filter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 5.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2007 Er det virkelig så viktig å spare småpenger? Nei, det er ikke viktig. Og det er heller ikke hovedpoenget her. Oljeskift på motor og gir på en liten påhenger kan da ikke koste mer enn maksimalt et par hundrelapper? Ikke liten , men stor påhenger (115 hk). Som sagt det er ikke noen penger spart som er det viktige i problemstillingen, men det er i dette tilfellet snakk om 5,6 l. olje + filter og 1 l. girolje. Dette skifter en greit selv, men skal det gjøres på verksted så fyker hundrelappene fort ut... Dere vet at motoroljen også blir dårligere av alder, ikke bare timeantall?Giroljen er det vel mest pga muligheten til frostskader man bytter årlig.. Ja vet det. OK, den taper seg nok litt, men den kvaliteten som er på motoroljer i dag så skulle vel ikke det være noe problem. Og om det er vann i giroljen finner vel ut om en sjekker oljen, er den blank og fin er nok alt i orden. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Ikke liten , men stor påhenger (115 hk). Som sagt det er ikke noen penger spart som er det viktige i problemstillingen, men det er i dette tilfellet snakk om 5,6 l. olje + filter og 1 l. girolje. Dette skifter en greit selv, men skal det gjøres på verksted så fyker hundrelappene fort ut... Ja vet det. OK, den taper seg nok litt, men den kvaliteten som er på motoroljer i dag så skulle vel ikke det være noe problem. Og om det er vann i giroljen finner vel ut om en sjekker oljen, er den blank og fin er nok alt i orden. De fleste bilprodusenter opererer vel fortsatt med oljeskift etter et visst antall km, eller minst en gang i året.. Med longlifeoljer opererer man gjerne med 2 år tror jeg.. 115hk-saken din bør det koste ca 400,- for oljeskift på, inkludert en liter til etterfylling mellom skiftene. Så kommer filter og girolje i tillegg. Det må da være en billig måte å holde motoren i topp stand på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Skifte av girolje, motorolje og filter med arbeid (for å få stempel i boken m.h.t. garanti) kostet i sommer kr 2.289 inkl. moms. Motor 2007 model Suzuki 90hk utført hos Gitmark i Lillesand. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 5.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2007 Ser poenget med stempel i boken på en ny motor, men når motor er noen år så er vel dette kurrant å ordne selv. Er det andre ting å passe på? Hva med ventiljustering, er det noe å tenke på? Og hvor lenge kan en kjøre med tennpluggene? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Vinterklargjøring ol er helt kurant å gjøre selv. Tennpluggene bør vel holde noen år, de jeg har på bilen holder vel 40' eller 60' km litt avhengig av om jeg bruker normale eller longlife. På en båtmotor som ikke er så mye i bruk bør de dermed holde lenge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Skifte av girolje, motorolje og filter med arbeid (for å få stempel i boken m.h.t. garanti) kostet i sommer kr 2.289 inkl. moms. Motor 2007 model Suzuki 90hk utført hos Gitmark i Lillesand. Synes dette hørtes litt dyrt ut jeg.... om det var kun for olje-/filterskift. Ved service hos merkeverksted nå i juli på min Suzuki DF140 gjorde de følgende: - skiftet olje og oljefilter - skiftet sinkanoden på motorbraketten - kontrollerte impelleren - skiftet de 4 tennpluggene - skiftet vannutskilleren mellom bensintanken og motoren (dette er ikke en festlig jobb i 655) - koblet til PC/diagnoseprogram og sjekket motoren mht det elektriske Dette betalte jeg bare 400 kr mer for enn hva du betalte Mouche....? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Helt enig i at det var dyrt og det var kun for bytte oljer og filter! Gitmark er forøvrig ikke forhandler for E.Sande fra og med 2008 ble jeg fortalt i dag, spurte ikke noe mere! Var på båtutstillingen idag og snakket da med "min" forhandler og rep. fra Erling Sande og et par kommentarer fra den samtalen. Ser at du også har fått dekket "kontroll av impeller", vel det består i at de konstaterer at kontrollstrålen fungerer - tar ikke så lang tid. Impeller bytter de kun hver 100 time. Forklarte dem at jeg etter skifte av oljer/filter i sommer kun hadde kjørt ca 10 timer og det var helt greit for dem (også unødvendig) i forhold til garantien at jeg da ikke byttet oljer og filter igjen nå i høst. E.Sande ba forhandler for ordens skyld bare sjekke at oljen var fin og blank. Ntter jo allikevel ikke å lure dem på antall timer kjørt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Var på båtutstillingen idag og snakket da med "min" forhandler og rep. fra Erling Sande og et par kommentarer fra den samtalen. Ser at du også har fått dekket "kontroll av impeller", vel det består i at de konstaterer at kontrollstrålen fungerer - tar ikke så lang tid. Impeller bytter de kun hver 100 time. Veeeel, nå var det 100 timer service jeg hadde da..... Når de etter 100 t service sier til meg at de har sjekket impelleren visuelt og at gummien/impelleren virket så fin ("som ny") at de mente det var riktig at jeg ikke skiftet før tidligst på neste service...... ja da forventer jeg at de har gjort mer enn bare å sjekke kontrollstrålen!!!!! Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Har aldri åpnet/byttet en impeller selv, men når/hvis man tar seg bryet med å åpne opp og se på impelleren, hvorfor bytter man den ikke da uansett? Det er vel arbeidet/tiden som går med på å skifte, heller enn prisen på selve impelleren, som "slår ut" på beløpet på fakturan? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 (redigert) Regner med at det er lov å bruke litt sunn fornuft med hensyn til service og vedlikehold. De fleste påhengere er så godt som vedlikeholdsfrie hvis en ser bort fra motorolje / filter / plugger / gearolje. Hvis en gjør dette 1 gang i året så er det nok. Er motoren lite brukt hadde jeg ikke brydd meg med å skifte noen ting bortsett fra en gjennomspyling / konservering før vinteropplag. Har til dags dato enda ikke skiftet impeller på en påhengsmotor. Har sikkert hatt 20 forskjellige påhengere, hele spekteret fra 2 hk til 115 hk. Ser ikke helt vitsen med å skifte så lenge den kjøler ok. Nå skal det sies at en del av motorene har vært kjøpt brukt så om impeller har vært skiftet på de vet jeg ikke. Men det er vel tvilsomt. Er vel bare et par, tre stykker av de jeg har kjøpt som har hatt med servicehefte. Når det gjelder moderskipet skifter jeg impeller normalt hvert 3 år eller etter +/- 500 - 600 timer kjørt. Så lenge en har skikkelig sjøvannsfilter montert så tar dette unna en del ulumskheter. Redigert 7.September.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Det som gjør at motoroljen blir svart er sot og andre slagstoffer fra forbrenningen. Etter en tid inneholder oljen svovel + en del andre stoffer. I følge fagfolk jeg har hørt på bør oljen skiftes fordi en slik oljeblanding er sur(svovelsyre etc) og det kan oppstå tæring på lagerflater. Det samme gjelder hvis det har kommet vann i giroljen. Vannet kan perle seg på tannhjul i giret og danne overflaterust. Ved kjøring vil rusten løsne og bli omgjørt til slipepasta på tannflater og kulelager. Sånt blir det penger av. Så skal du skifte, skift på høsten. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Har aldri åpnet/byttet en impeller selv, men når/hvis man tar seg bryet med å åpne opp og se på impelleren, hvorfor bytter man den ikke da uansett? Nei si det - jeg aner ikke....... og tenkte egentlig ikke så langt at jeg spurte dem om det heller Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 hmm... jeg fikk skiftet motorolje etter de første 12 timer, kostet meg 1300 eller 1400 husker ikke helt. Da kom de fra Grimstad til Kristiansand, og skiftet olje mens båten lå på vannet. Ikke gearolje da må båten opp, noe som selvsagt blir mer jobb og dermed dyrere. PS. Dette var Yamaha F250hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 SØREN ...glemte en ting i listen over den siste servicen på min DF140. De skiftet selvsagt også girhusolje De gjorde altså følgende: - skiftet olje og oljefilter - skiftet girolje - skiftet sinkanoden på motorbraketten - kontrollerte impelleren - skiftet de 4 tennpluggene - skiftet vannutskilleren mellom bensintanken og motoren (dette er ikke en festlig jobb i 655) - koblet til PC/diagnoseprogram og sjekket motoren mht det elektriske PRIS: 2700 Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Seastar Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 I sommer har det, bl.a. på grunn av været ikke blitt så mange timers bruk. --- Kanskje det er nok å sjekke at giroljen er blank og fin og ikke noe vann i, samt peile og sjekke motorolje. Det er minimalt med bruk av motoren i løpet av en sommer og det må da være greit å skifte annet hvert år? Hei @ha! Motoren er vel godt innkjørt og garantitiden over, - eller? Hvis det er tilfelle, og bruken har vært minimal i sommer, - ja så kan jeg ikke forstå annet enn at det er bortkastet tid og penger å bytte oljene. Vel og merke hvis du visuelt ser at alt er ok, med andre ord at ikke oljene er misfarget p.g.a. vann / kondens! Mye viktigere å sjekke at det er nok olje tilstede, før du tar den i bruk igjen til våren! Ship o'hoi Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 7.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2007 (redigert) Hei @ha! Dette var mistenkelig. Her er det en BP-medlem som tydelig kjenner min hemmelige identitet, men etter litt research så er Seastar avslørt. Det er jo selveste......! Hallo din luring og gamle sjøulk Redigert 7.September.2007 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
kari1212 Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 (redigert) Jeg skiftet gilolje selv på min nye mercury 60 4-takt sist høst. Jobben var grei men jeg ble litt usikker på fargen. Legger ved et bilde. Ser denne fin ut eller bør jeg sette motor på service i år for å få fagfolk til å se på dette? Redigert 18.September.2007 av kari1212 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Du har vann i oljen,og dette bør du få utbedret kjapt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 18.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2007 Har nok kommet vann i girolje ja. Vanskelig å vite hvordan det har kommet inn, men det er vel naturlig å sjekke (skifte) de to skrupluggene og pakninger. Vannet kan vel også komme inn ved propellakslingen. Har blitt fortalt at om en f.eks. får noe sen som pakker seg godt rundt propell og aksling så kan det forårsake lekkasje. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 18.September.2007 Del på Facebook Svart 18.September.2007 Er Gjengetape fint (PTFE) å bruke? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.