Jump to content

Skifte motor- og girolje hver høst på utenbordsmotoren?


roesok

Recommended Posts

Ikke så lenge til båt og motor skal settes på stallen til vinteren. Har på tidligere båter i alle år, med noen få unntak, skiftet motor- og girolje hver høst. Dessuten selvsagt kjørt i ferskvann, smurt nipler etc. Motoren jeg har nå er en 115 hk 4-takt. I sommer har det, bl.a. på grunn av været ikke blitt så mange timers bruk. Vurderer derfor å hoppe over disse oljeskiftene i år. Ja - jeg vet det er best for motor og gir med ny tilførsel av olje hvert år, men spørsmålet er: Hvor viktig er det? Kanskje det er nok å sjekke at giroljen er blank og fin og ikke noe vann i, samt peile og sjekke motorolje. Det er minimalt med bruk av motoren i løpet av en sommer og det må da være greit å skifte annet hvert år? På en så stor motor der det går flere liter olje, er det mer eller mindre viktig med årlige oljeskift kontra en mindre 25-40 hk? Og kan en gradere viktigheten av gir- og motorolje, er det ene viktigere å skifte hyppig enn det andre?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Suzuki DF115, beskjeden jeg har fått av verksmesteren der jeg kjøpte motoren er at motorolje og gearolje skal skiftes hver 100 time som indikert av lampa i instrumentene eller minimum en gang i året. Det er ikke nødvendig å skifte om høsten i tillegg var meldingen.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer litt på det samme selv også! Kjøpte ny motor i år, 90hk Suzuki 4-takter, og fikk skiftet olje/filter og girolje etter 10 timers gange (som man skal ifølge boken og få stempel for garanti). Etter det har jeg vel ikke kjørt mere enn maks 15 timer og tenkte å ta den innom verkstedet for å få det rette stempel, men ikke bytte oljer og filter nå igjen. Får se hva verkstedet sier.

 

På min 15hk Suzuki 4-takter som vel har gått under 10 timer i år og er fra 2001 kommer jeg nok ikke til å bytte olje/filter og girolje. Vel, med mindre noen her sier at det er galskap eller veldig uklokt da?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...eller minimum en gang i året. Det er ikke nødvendig å skifte om høsten i tillegg var meldingen.

Skjønte ikke helt dette....Mange bruker ikke båten mer enn 100 t. pr sesong, og det er vel ingen som mener at det skal skiftes olje to ganger pr sesong.

 

Mitt poeng i første innlegg er at behovet for årlig skifte av olje og filter kan være noe overdrevet. På biler er intervallene for oljeskift blitt lenger og lenger, bl.a. på grunn av bedre kvalitet på olje. Og med den minimale bruken det er på en utenbordsbåtmotor så burde da annet hvert år være nok?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig så viktig å spare småpenger?

 

Oljeskift på motor og gir på en liten påhenger kan da ikke koste mer enn maksimalt et par hundrelapper?

 

Dere vet at motoroljen også blir dårligere av alder, ikke bare timeantall?

Giroljen er det vel mest pga muligheten til frostskader man bytter årlig.. Yamahaen jeg hadde tidligere byttet jeg på en gang hvert skuddår omtrent, og motorolje var jo ikke relevant på den 2takteren.

 

På Yanmaren min nå, en innenbordsmotor bytter jeg olje hver høst, og et oljeskift koster meg ca 56,- +filter.

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig så viktig å spare småpenger?

Nei, det er ikke viktig. Og det er heller ikke hovedpoenget her.

 

Oljeskift på motor og gir på en liten påhenger kan da ikke koste mer enn maksimalt et par hundrelapper?

Ikke liten , men stor påhenger (115 hk). Som sagt det er ikke noen penger spart som er det viktige i problemstillingen, men det er i dette tilfellet snakk om 5,6 l. olje + filter og 1 l. girolje. Dette skifter en greit selv, men skal det gjøres på verksted så fyker hundrelappene fort ut...

Dere vet at motoroljen også blir dårligere av alder, ikke bare timeantall?

Giroljen er det vel mest pga muligheten til frostskader man bytter årlig..

Ja vet det. OK, den taper seg nok litt, men den kvaliteten som er på motoroljer i dag så skulle vel ikke det være noe problem. Og om det er vann i giroljen finner vel ut om en sjekker oljen, er den blank og fin er nok alt i orden.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Ikke liten , men stor påhenger (115 hk). Som sagt det er ikke noen penger spart som er det viktige i problemstillingen, men det er i dette tilfellet snakk om 5,6 l. olje + filter og 1 l. girolje. Dette skifter en greit selv, men skal det gjøres på verksted så fyker hundrelappene fort ut...

 

Ja vet det. OK, den taper seg nok litt, men den kvaliteten som er på motoroljer i dag så skulle vel ikke det være noe problem. Og om det er vann i giroljen finner vel ut om en sjekker oljen, er den blank og fin er nok alt i orden.

 

De fleste bilprodusenter opererer vel fortsatt med oljeskift etter et visst antall km, eller minst en gang i året..

Med longlifeoljer opererer man gjerne med 2 år tror jeg..

115hk-saken din bør det koste ca 400,- for oljeskift på, inkludert en liter til etterfylling mellom skiftene.

Så kommer filter og girolje i tillegg.

 

Det må da være en billig måte å holde motoren i topp stand på.

Link to post
Share on other sites

Ser poenget med stempel i boken på en ny motor, men når motor er noen år så er vel dette kurrant å ordne selv. Er det andre ting å passe på? Hva med ventiljustering, er det noe å tenke på? Og hvor lenge kan en kjøre med tennpluggene?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Skifte av girolje, motorolje og filter med arbeid (for å få stempel i boken m.h.t. garanti) kostet i sommer kr 2.289 inkl. moms. Motor 2007 model Suzuki 90hk utført hos Gitmark i Lillesand.

Synes dette hørtes litt dyrt ut jeg.... om det var kun for olje-/filterskift.

 

Ved service hos merkeverksted nå i juli på min Suzuki DF140 gjorde de følgende:

- skiftet olje og oljefilter

- skiftet sinkanoden på motorbraketten

- kontrollerte impelleren

- skiftet de 4 tennpluggene

- skiftet vannutskilleren mellom bensintanken og motoren (dette er ikke en festlig jobb i 655)

- koblet til PC/diagnoseprogram og sjekket motoren mht det elektriske

 

Dette betalte jeg bare 400 kr mer for enn hva du betalte Mouche....?

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at det var dyrt og det var kun for bytte oljer og filter! Gitmark er forøvrig ikke forhandler for E.Sande fra og med 2008 ble jeg fortalt i dag, spurte ikke noe mere!

 

Var på båtutstillingen idag og snakket da med "min" forhandler og rep. fra Erling Sande og et par kommentarer fra den samtalen. Ser at du også har fått dekket "kontroll av impeller", vel det består i at de konstaterer at kontrollstrålen fungerer - tar ikke så lang tid. Impeller bytter de kun hver 100 time.

 

Forklarte dem at jeg etter skifte av oljer/filter i sommer kun hadde kjørt ca 10 timer og det var helt greit for dem (også unødvendig) i forhold til garantien at jeg da ikke byttet oljer og filter igjen nå i høst. E.Sande ba forhandler for ordens skyld bare sjekke at oljen var fin og blank. Ntter jo allikevel ikke å lure dem på antall timer kjørt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Var på båtutstillingen idag og snakket da med "min" forhandler og rep. fra Erling Sande og et par kommentarer fra den samtalen. Ser at du også har fått dekket "kontroll av impeller", vel det består i at de konstaterer at kontrollstrålen fungerer - tar ikke så lang tid. Impeller bytter de kun hver 100 time.

Veeeel, nå var det 100 timer service jeg hadde da..... Når de etter 100 t service sier til meg at de har sjekket impelleren visuelt og at gummien/impelleren virket så fin ("som ny") at de mente det var riktig at jeg ikke skiftet før tidligst på neste service...... ja da forventer jeg at de har gjort mer enn bare å sjekke kontrollstrålen!!!!!

Link to post
Share on other sites

Har aldri åpnet/byttet en impeller selv, men når/hvis man tar seg bryet med å åpne opp og se på impelleren, hvorfor bytter man den ikke da uansett? Det er vel arbeidet/tiden som går med på å skifte, heller enn prisen på selve impelleren, som "slår ut" på beløpet på fakturan? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er lov å bruke litt sunn fornuft med hensyn til service og vedlikehold. De fleste påhengere er så godt som vedlikeholdsfrie hvis en ser bort fra motorolje / filter / plugger / gearolje. Hvis en gjør dette 1 gang i året så er det nok. Er motoren lite brukt hadde jeg ikke brydd meg med å skifte noen ting bortsett fra en gjennomspyling / konservering før vinteropplag. Har til dags dato enda ikke skiftet impeller på en påhengsmotor. Har sikkert hatt 20 forskjellige påhengere, hele spekteret fra 2 hk til 115 hk. Ser ikke helt vitsen med å skifte så lenge den kjøler ok. Nå skal det sies at en del av motorene har vært kjøpt brukt så om impeller har vært skiftet på de vet jeg ikke. Men det er vel tvilsomt. Er vel bare et par, tre stykker av de jeg har kjøpt som har hatt med servicehefte. Når det gjelder moderskipet skifter jeg impeller normalt hvert 3 år eller etter +/- 500 - 600 timer kjørt. Så lenge en har skikkelig sjøvannsfilter montert så tar dette unna en del ulumskheter.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som gjør at motoroljen blir svart er sot og andre slagstoffer fra forbrenningen. Etter en tid inneholder oljen svovel + en del andre stoffer. I følge fagfolk jeg har hørt på bør oljen skiftes fordi en slik oljeblanding er sur(svovelsyre etc) og det kan oppstå tæring på lagerflater.

Det samme gjelder hvis det har kommet vann i giroljen. Vannet kan perle seg på tannhjul i giret og danne overflaterust. Ved kjøring vil rusten løsne og bli omgjørt til slipepasta på tannflater og kulelager. Sånt blir det penger av.

 

Så skal du skifte, skift på høsten.

Link to post
Share on other sites

Har aldri åpnet/byttet en impeller selv, men når/hvis man tar seg bryet med å åpne opp og se på impelleren, hvorfor bytter man den ikke da uansett?

Nei si det - jeg aner ikke....... og tenkte egentlig ikke så langt at jeg spurte dem om det heller :blush:

Link to post
Share on other sites

hmm... jeg fikk skiftet motorolje etter de første 12 timer, kostet meg 1300 eller 1400 husker ikke helt. Da kom de fra Grimstad til Kristiansand, og skiftet olje mens båten lå på vannet. Ikke gearolje da må båten opp, noe som selvsagt blir mer jobb og dermed dyrere. PS. Dette var Yamaha F250hk.

Link to post
Share on other sites

SØREN :blush: ...glemte en ting i listen over den siste servicen på min DF140. De skiftet selvsagt også girhusolje

 

De gjorde altså følgende:

- skiftet olje og oljefilter

- skiftet girolje

- skiftet sinkanoden på motorbraketten

- kontrollerte impelleren

- skiftet de 4 tennpluggene

- skiftet vannutskilleren mellom bensintanken og motoren (dette er ikke en festlig jobb i 655)

- koblet til PC/diagnoseprogram og sjekket motoren mht det elektriske

 

PRIS: 2700

Link to post
Share on other sites

I sommer har det, bl.a. på grunn av været ikke blitt så mange timers bruk.

---

Kanskje det er nok å sjekke at giroljen er blank og fin og ikke noe vann i, samt peile og sjekke motorolje. Det er minimalt med bruk av motoren i løpet av en sommer og det må da være greit å skifte annet hvert år?

 

Hei @ha!

 

Motoren er vel godt innkjørt og garantitiden over, - eller?

 

Hvis det er tilfelle, og bruken har vært minimal i sommer, - ja så kan jeg ikke forstå annet enn at det er bortkastet tid og penger å bytte oljene.

Vel og merke hvis du visuelt ser at alt er ok, med andre ord at ikke oljene er misfarget p.g.a. vann / kondens!

 

Mye viktigere å sjekke at det er nok olje tilstede, før du tar den i bruk igjen til våren!

 

Ship o'hoi :seeya::flag:

Link to post
Share on other sites

Hei @ha!

Dette var mistenkelig. Her er det en BP-medlem som tydelig kjenner min hemmelige identitet, men etter litt research så er Seastar avslørt. Det er jo selveste......! Hallo din luring og gamle sjøulk :sailing:

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nok kommet vann i girolje ja. Vanskelig å vite hvordan det har kommet inn, men det er vel naturlig å sjekke (skifte) de to skrupluggene og pakninger. Vannet kan vel også komme inn ved propellakslingen. Har blitt fortalt at om en f.eks. får noe sen som pakker seg godt rundt propell og aksling så kan det forårsake lekkasje.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...