Jump to content

Er Owatrol D2 en lakk, diffusjonsmessig?


Pramma

Recommended Posts

Hei

Jeg har kjøpt meg en nybygd ubehandlet pramme på 12' i furu, og skal sette igang med oljing av den.

Ønsker en fin og lys overflate i mange år framover, med minimalt vedlikehold. Ikke nødvendigvis lakkfinnish, men det hadde vært fint. :smiley:

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg Owatrol D1 og Owatrol D2 både utvendig og innvendig. Men ikke D2 utvendig under vannlinjen.

Men jeg vet fra gammelt av at man ikke kan lakkere et båtbord på begge sider, det blir for tett og det råtner.

Spørsmålet blir da om Owatrol D2 er "en lakk", som ikke slipper fukt ut?

 

Jeg har sett noen andre innlegg på internett om at Owatrol D2 flasser av i fuktig klima, vestpå og nordpå. Andre erfaringer?

 

Er Owatrol D1 egnet utvendig under vannlinjen? Jeg må ha bunnstoff for båten blir liggende litt i en fjord med båtmakk. Vil stå på land om vinteren.

 

Har det noen hensikt å blande antiparasitt eller soppmiddel i første D1 strøk, evnt. forbehandle med dette? (Har litt blåmann allerede.)

 

Og til slutt: Owatrol, både D1 og D2, er overmalbar med vanlig oljemaling?

 

 

Tenker at jeg må få impregnert (med D1) båten i høst, så kan jeg fundere i vinter, og ta "topplaget" til våren.

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at bruk av D2 både innvendig og utvendig kan føre til flassing, spesielt under vannlinja. Jeg har derfor gått over til kun å bruke D2 utvendig. D1 gir en fin silkematt finish innvendig, som ikke er "tett". D1 bør du sause på mest mulig av, både over og under vannlinja!

Link to post
Share on other sites

Man kan gjøre følgende:

D1:Olje båten utvendig, innvendig over og under vannlinje med D1 - mette treverket skikkelig, vått i vått helt til det pipler gjennom bordene!

 

D2: er lakk og skal ikke brukes under vannlinjen, kun over. Under vannlinje primer du og bruker bunnstoff.

 

Innvendig ville jeg nok bruke kun D1 over det hele. Blir litt tett med D2 der også. Men samtidig er det veldig mange klassiske veteranbåter som er malt innvendig - og de er 50-70 år gamle!

 

Det er lettere å holde rent med lakk fremfor olje. Oljebehandlingen gjøre at det blir en ru overflate.

 

 

Det er litt vanskelig avgjørelse å lakke på begge sider.

 

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Der er mange meninger om dette med lakk og olie til trebåt. Jeg har alltid hørt at treverket IKKE må lukkes på begge sider.

D1 utvendig og innvendig, så mye at trevirket ikke vil drikke mer. Etter dette D2, men kun utvendig. Neste år/neste gang båten skal ha D2, slipes båten lett utvendig med våtslipepapir dyppet i D1, og påføres nye antal lag med D2.

D1 kan med fordel (syns jeg) påføres med en sånn trykksprøyte, som du bruker til ugressfjerner ++. Den er forøvrigt også ypperlig til å sprøyte terressen med.

Glemte å svare på spørsmålet. Jeg mener at D2 er tett, altså å betegne som lakk.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg nevnte over at jeg har fått noe blåmann i pramma, allerede før den var behandlet med noe som helst.

Fikk tips om at Ferro-Bet (rustfjerner) av og til tar blåmann, og det gjorde den på min furupramme.

Sprayet på Ferro-bet og tørket av det overflødige. Neste dag var blåmann borte.

Tipseren min sa at det folk kaller blåmann kan være så mye, og virkningen kan variere med type blåmann, og også med om treverket er behandlet med noe. Som med alle kjerringråd skal man helst prøve ut på et sted der det ikke vises så godt, i tilfelle missfarging skulle oppstå.

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi hadde også svarte flekker på skøyta da vi pusset ned skroget i vår. Rustvask (ferro-bet) tok godt de flekkene som hadde dannet seg ved røstjern og andre beslag. Har forstått det slik at det er en reaksjon mellom garvesyra i eik (skroget er i eik) og jern. Store svarte flekker forsvant som "dugg for sola".

 

Til andre svarte flekker har jeg fått tips om sitronsyre, klorin, hydroperoksyd, men ikke prøvd noen av dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...