Pramma Startet 5.September.2007 Del på Facebook Startet 5.September.2007 Hei Jeg har kjøpt meg en nybygd ubehandlet pramme på 12' i furu, og skal sette igang med oljing av den. Ønsker en fin og lys overflate i mange år framover, med minimalt vedlikehold. Ikke nødvendigvis lakkfinnish, men det hadde vært fint. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt meg Owatrol D1 og Owatrol D2 både utvendig og innvendig. Men ikke D2 utvendig under vannlinjen. Men jeg vet fra gammelt av at man ikke kan lakkere et båtbord på begge sider, det blir for tett og det råtner. Spørsmålet blir da om Owatrol D2 er "en lakk", som ikke slipper fukt ut? Jeg har sett noen andre innlegg på internett om at Owatrol D2 flasser av i fuktig klima, vestpå og nordpå. Andre erfaringer? Er Owatrol D1 egnet utvendig under vannlinjen? Jeg må ha bunnstoff for båten blir liggende litt i en fjord med båtmakk. Vil stå på land om vinteren. Har det noen hensikt å blande antiparasitt eller soppmiddel i første D1 strøk, evnt. forbehandle med dette? (Har litt blåmann allerede.) Og til slutt: Owatrol, både D1 og D2, er overmalbar med vanlig oljemaling? Tenker at jeg må få impregnert (med D1) båten i høst, så kan jeg fundere i vinter, og ta "topplaget" til våren. Sitér dette innlegget Hilsen Pramma http://www.johamu.com Link to post
Gabba III Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Min erfaring er at bruk av D2 både innvendig og utvendig kan føre til flassing, spesielt under vannlinja. Jeg har derfor gått over til kun å bruke D2 utvendig. D1 gir en fin silkematt finish innvendig, som ikke er "tett". D1 bør du sause på mest mulig av, både over og under vannlinja! Sitér dette innlegget Link to post
Taco Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Man kan gjøre følgende: D1:Olje båten utvendig, innvendig over og under vannlinje med D1 - mette treverket skikkelig, vått i vått helt til det pipler gjennom bordene! D2: er lakk og skal ikke brukes under vannlinjen, kun over. Under vannlinje primer du og bruker bunnstoff. Innvendig ville jeg nok bruke kun D1 over det hele. Blir litt tett med D2 der også. Men samtidig er det veldig mange klassiske veteranbåter som er malt innvendig - og de er 50-70 år gamle! Det er lettere å holde rent med lakk fremfor olje. Oljebehandlingen gjøre at det blir en ru overflate. Det er litt vanskelig avgjørelse å lakke på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 (redigert) Der er mange meninger om dette med lakk og olie til trebåt. Jeg har alltid hørt at treverket IKKE må lukkes på begge sider. D1 utvendig og innvendig, så mye at trevirket ikke vil drikke mer. Etter dette D2, men kun utvendig. Neste år/neste gang båten skal ha D2, slipes båten lett utvendig med våtslipepapir dyppet i D1, og påføres nye antal lag med D2. D1 kan med fordel (syns jeg) påføres med en sånn trykksprøyte, som du bruker til ugressfjerner ++. Den er forøvrigt også ypperlig til å sprøyte terressen med. Glemte å svare på spørsmålet. Jeg mener at D2 er tett, altså å betegne som lakk. Redigert 6.September.2007 av Jensen_fra_Vest (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
ValiumII Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 D2 og andre tilsvarende oljer ligger ca. midt i mellom lakk og D1 hva angår tetthet. Sitér dette innlegget Link to post
Pramma Svart 25.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2007 Jeg nevnte over at jeg har fått noe blåmann i pramma, allerede før den var behandlet med noe som helst. Fikk tips om at Ferro-Bet (rustfjerner) av og til tar blåmann, og det gjorde den på min furupramme. Sprayet på Ferro-bet og tørket av det overflødige. Neste dag var blåmann borte. Tipseren min sa at det folk kaller blåmann kan være så mye, og virkningen kan variere med type blåmann, og også med om treverket er behandlet med noe. Som med alle kjerringråd skal man helst prøve ut på et sted der det ikke vises så godt, i tilfelle missfarging skulle oppstå. Sitér dette innlegget Hilsen Pramma http://www.johamu.com Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Hei. Vi hadde også svarte flekker på skøyta da vi pusset ned skroget i vår. Rustvask (ferro-bet) tok godt de flekkene som hadde dannet seg ved røstjern og andre beslag. Har forstått det slik at det er en reaksjon mellom garvesyra i eik (skroget er i eik) og jern. Store svarte flekker forsvant som "dugg for sola". Til andre svarte flekker har jeg fått tips om sitronsyre, klorin, hydroperoksyd, men ikke prøvd noen av dem. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.