Jump to content

Innvendig behandling av trebåt under vannlinje


Akka

Recommended Posts

Jeg har en gammel mahognibåt som er stoffet utvendig under vannlinje og malt innvendig under vannlinje. Båten er forøvrig owatrolbehandlet. Jeg er i tvil om korrekt behandling av båt innvendig da til enhver tid står noe vann i båtens flate bunnparti, malt for å hindre vanninntrenging i bordgang - eller oljebehandling for å sikre at ved kan puste og tørke fra innvendig side ??

Er takknemlig for svar

Akka :confused::confused::confused:

Link to post

De fleste malinger puster/ er diffusjonsåpne. Hvis du eksempelvis ser på bruksområdene til Jotuns primer, vil du se at trebåt innvendig under vannlinjen er et av dem. Dvs at om du velger å skrape bort all gammel maling og f.eks. olje, eller lar malingen være, blir ett fett.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

De fleste malinger er ikke diffusjonsåpne. Jeg kjenner ikke til et eneste moderne malingsprodukt som er diffusjonsåpent. Så vidt meg bekjent er det bare linoljebaserte malinger/oljer som slipper vannmolekylene ut. Rå/kokt linolje blandet med terpentin vil sågar kunne tørke vannet fra av planken.

Terpentin er trebasert. Unngå mineralbasert olje som White spirit, parafin, (og diesel!) da disse løser opp lininet i treverket. Lininet er "limet i treverk", det som holder det sammen og gir det styrke

Link to post

Reklame er reklame=- Antibakteriell såpe er dyrere og er akkurrat like antibateriell

som all annen såpe i.h.t forbrukertesting.

Magneter hjelper mot sykdom

Skoda er en topp bil som lett kan selges brukt

 

og annet merkverdig som selgere sier er sant.

 

Men du kan prøve med en malt plankebit.

La den være dyvåt tvers igjennom, legg Epoksy/polyester over

den bare treflaten, og se det råtne fra innsiden.

 

Bare det at malingen du omtaler skal brukes i vinduspost burde gi deg et hint.

Vi forsegler nøye vegg og takk med diffusjonsperre. Rundt vinduet lukker vi vindusrammen med

diffusjonstett maling nettop for at fukt ikke skal trekke inn bak diffusjonssperren.

 

Hvert tiende år eller så lanserer disse fabrikkene en ny resept som denne gangen

løser alle problemene. Hver generasjon får sin dose med tøv fra merkevarebyggere.

Stavkirkene sto i 900 år med gammeldags billig råstoff. Det måtte en pyroman til før de forsvant.

Tror du malingsfabrikkene idag har maling som får huset/båten/hytten til å stå i 900 år?

Eller er det slik at vinduer i dag har en forventet levetid på 10 år? Hvilket er kortere enn malingsprodusenten hevder malingen holder.

Link to post

Innteressant tema! Jeg er faktisk i samme situasjon som trådstarteren. Båten min er malt innvendig under vannlingen. Tenkte å få bort den gamle malingen og erstatte den med kokt linolje og balsaterpentin fra biltema. Har også hørt at mange blander i milebrendt tretjære, men det vil vel lukte ganske sterkt innvendig så det er vel ikke å anbefale. Noen blander også inn antiparasitt, noe som jeg også vurderer, men det kan være lurt å ta hensyn til dette med lukt av produktene. Det er greit med lukt i en uke eller to, men tretjæren tror jeg lukter i årevis...Tror den egner seg best utvendig....

Link to post
Bare det at malingen du omtaler skal brukes i vinduspost burde gi deg et hint.

Vi forsegler nøye vegg og takk med diffusjonsperre. Rundt vinduet lukker vi vindusrammen med

diffusjonstett maling nettop for at fukt ikke skal trekke inn bak diffusjonssperren.

 

Denne malingen er beregnet for bruk utvendig, ikke innvendig! Innvendig skal man bruke en diffusjonstett maling for å unngå at fuktighet trenger inn i treverket, og utvendig bruker man diffusjonsåpen maling for at evt fuktighet som likevel har kommet seg inn skal slippe ut igjen! Ikke så vanskelig dette her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Var ikke dette som netopp var problemet med Demi Dekk, at den ikke var nok diffusjons åpen. Hadde det hvert slik at de ikke er det ville kledningene ha råtnet på veggen BASTA. Det er vel og slik at når de hentet materiell i skogen til disse kirkene ble de først kappet av toppen for at harpiksen skulle spre seg oppover, trærne sto i flere år etter at toppen var tatt av før de ble hugget helt ned. Tømret på den tiden var og forferdelig senvokst iforhold til det du kjøper i hylla til Byggmakker idag. Så at dette konsekvent har med maling å gjøre er ikke riktig Hopsann

 

Sakset fra e-post fra jotun når jeg stilte spørsmål ved at Dolvik trebåtbyggeri brukte arcanol på innsiden etter returering av en båt fra 1928 som de hadde lagt epoksy og du på utsiden av:

 

All maling "puster". Arcanol er et bra valg.Ha en fin dag.

 

Med vennlig hilsen,Ole-Fredrik

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Denne malingen er beregnet for bruk utvendig, ikke innvendig! Innvendig skal man bruke en diffusjonstett maling for å unngå at fuktighet trenger inn i treverket, og utvendig bruker man diffusjonsåpen maling for at evt fuktighet som likevel har kommet seg inn skal slippe ut igjen! Ikke så vanskelig dette her...

 

Tror ikke vi er uenig forsåvidt. Jeg brukte betegnelsen " Vinduspost" som er på innsiden, og da er vi enige i at malingen skal være diffusjonstett.

Link to post

Vi snakker vel uansett ikke om interiørmaling når vi snakker innvendig, under vannlinja på en trebåt. Så vidt jeg vet er de aller fleste båtmalinger/primere og vanlig utendørsmaling diffusjonsåpne, og ergo kan de brukes. Husk også at hverken bunnstoff eller primer er diffusjonstette, slik at du i verste fall bare tetter én side om du skulle velge et diffusjonstett produkt (noe som dog ikke anbefales uansett).

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Bruken av ordet diffusjonsåpen er mildt sagt uklart fra malingsprodusentenes side.

Grad av diffusjonsåpent må komme frem. Noe vann vil teknisk sett gjennom osmose gå igennom

det aller meste.

 

Sitere fra Oslo Byantikvars informasjonsark nummer 5 - 15.11.2001

 

Det kommer stadig nye malings-produkter på markedet som det påstås at

er diffusjonsåpne nok og eventuelt samtidig vannavstøtende, slik at

veggen blir mindre fuktig. Det har vist seg at disse produktene kanskje har

tilfredsstillende egenskaper ved første gangs maling eller andre gang, men

ved flere gangers behandling bygger det seg lett opp så tykke og tette lag,

at de blir en fare for huset.

 

Byantikvaren sier jo her at dersom du stoler på malingsfabrikantene er hus og båt i fare! :confused:

Link to post
Bruken av ordet diffusjonsåpen er mildt sagt uklart fra malingsprodusentenes side.

Grad av diffusjonsåpent må komme frem. Noe vann vil teknisk sett gjennom osmose gå igennom

det aller meste.

By- og riksantikvar gir blaffen i utseende, bare treet 'puster'. Linoljemaling vaskes fort ut, og blir blass og ev. skjoldet. Dess fetere alkyd som er brukt i malingen, dess mer diffusjonsåpen vil den være. Paradoksalt nok er silikonalkyd det feteste nest etter linolje. Silikonmaling vil derfor være det tryggeste å bruke, spesielt på flater som inneholder linolje fra før. Det viktigste er likevel tykkelsen på tidligere malingsfilm.

Før eller senere blir filmen så tykk at den nærmest blir tett uansett. Kunsten er å ikke male før du trenger det....... Dette gjelder også linoljemaling.

Redigert av ValiumII (see edit history)
Link to post

Det blir anderledes når det er en mahongny denne tresorten tåler i utgangspunktet ikke ferskvann ingen mahognysorter gjør det. Maler du inne restfukt kan det bli fatalt. Du burde leve med det som det er å holde vannet i kjølsvinet salt.

Du kan olje under dørken med rå linolje utblannet i terpentin ikke kokt da denne virker som en maling da den blir hard når den tørker. gjør dette på våren når båten er tørr.

Link to post
Linoljemaling vaskes fort ut, og blir blass og ev. skjoldet. Dess fetere alkyd som er brukt i malingen, dess mer diffusjonsåpen vil den være. Paradoksalt nok er silikonalkyd det feteste nest etter linolje. Silikonmaling vil derfor være det tryggeste å bruke, spesielt på flater som inneholder linolje fra før. Det viktigste er likevel tykkelsen på tidligere malingsfilm.

 

Jeg følger deg ikke helt når du omtaler alkyd maling som mer diffusjonsåpen, og enda mindre når du omtaler silikonmaling. Har jeg misfortått noe? :confused:

 

Riksantikvaren selger ikke maling så vi kan vel ha tillit til dem? Sitere fra 3.9.1 Utvendig maling:

 

Linoljemaling har en rekke fortrinn i forhold til dagens alternativ, alkydoljemalingen:

• lavt løsemiddelinnhold, dermed mer miljøvennlig,

• lettere å stryke tynt og likevel få god dekk,

• mye bedre inntrenging i underlaget, og dermed bedre vedheft, også til «problematiske» underlag,

• mer diffusjonsåpen,

• mer fleksibel i forhold til bevegelser i underlaget,

• lettere å vedlikeholde og fornye.

Link to post
Jeg følger deg ikke helt når du omtaler alkyd maling som mer diffusjonsåpen, og enda mindre når du omtaler silikonmaling. Har jeg misfortått noe?

Kanskje det....... Det finnes mange varianter og kombinasjoner av bindemiddelet alkyd. Å bare snakke om alkyd er som å bare si båt eller bil uten å nevne merke og modell. Det finnes 'tørre' alkyder og 'fete' alkyder med forskjellige egenskaper.

Linoljealkyd er som nevnt det feteste alkydet som brukes i maling, mens silikonalkyd kommer tett opptil. Forskjellen mellom diffusjonsåpenheten til disse to er marginal ved samme filmtykkelse. Dersom du lar silikonmalingen forvitre til samme tykkelse og utseende som linoljemaling før du maler, vil det ta likt antall malingsjikt før problemet med flassing og/eller for høy tetthet oppstår. Ved bruk av linoljemaling vil utvasking skje fra første år, malingen vil raskt få et matt utseende, fargeskjolder oppstår som regel etter 2-3 år. Silikonmaling forvitrer senest av dagens malinger, samt at den legger seg bedre rundt skarpe kanter. Aksepterer du matt og ujevn finish går det mye ut på ett, skal du ha en fin overflate vil silikonmalingen stå 2-3 ganger så lenge som linoljemalingen før den trenger et nytt strøk. Slikt sett vil ofte linoljemalingen først få en problematisk filmtykkelse dersom du maler 'kosmetisk'. Riksantikvaren er flink til å framheve linoljemalingens fortrinn, men glemmer å ta med bakdelene.

Link to post

Linolje maling har ingen relevans i denne sammenhengen Linoljemaling har aldri vert et produkt for maritim bruk grunnet at linoljemaling legger seg utenpå veden, under dørken i en gammel båt har denne malingen ingenting å gjøre. Det var ikke for ingen ting at båtbyggere brukte blymønje under dørken. hvis dette hadde vert en furu båt kunne en ha bruke arkanol under dørken, det beste er ingenting kun holde boringen fet.

Link to post
Linolje maling har ingen relevans i denne sammenhengen Linoljemaling har aldri vert et produkt for maritim bruk grunnet at linoljemaling legger seg utenpå veden, under dørken i en gammel båt har denne malingen ingenting å gjøre. Det var ikke for ingen ting at båtbyggere brukte blymønje under dørken. hvis dette hadde vert en furu båt kunne en ha bruke arkanol under dørken, det beste er ingenting kun holde boringen fet.

 

Blymønje er linolje og blyoksyd. Blymønje er derfor en type linoljemaling. :boxing:

 

Blymønje kan man lage selv slik som omtalt her

http://www.istavern.no/index/akt/hele/klarlakk_sandpapir/

 

(Blyoksyd blandes med vann og står en uke, deretter tilføres linolje. Vannet vil da bli presset ut og legge seg på toppen. Vannet slåes av før bruk.)

Link to post

Linolje som base er vanlig i mange overflate behandlinger.

vanlig linolje maling er noe herk den ender ut som en hard sprukket overflate alla linoljekitt.

linolje basert blymønje er noe helt annet kjemisk.

Pipaulsen har gjort dette riktig hans metode er urgammel og utprøvd

black warnich er den første petroliumkjeremalingen som kom.

Link to post

Her i tråden er det mange misforståelser ut og går når det gjelder linolje og linoljmaling.

 

Det er også en håpløs sammenblandig av alkydoljemaling og linoljemaling. Alkydoljemaling kom på

1960 tallet!

 

Linolje er kokt eller rå, i begge tilfellene er den det mest diffusjonsåpne oljemalingsproduktet.

 

Linoljemaling er linolje tilsatt pigment. Pigmentet kan være f. eks blyoksyd(som gir blymønje-se overenfor ), eller Sinkoksyd- og så kalt sinkhvitt, eller f.eks sort jernoksyd. Titanoksyd gir f.eks hvit maling. Alt dette har vært brukt maritimt siden tidenes morgen.

 

Krakelering som omtalt er ikke et problem med linoljemalingen, men resultat av feil ved påføring.

 

De som har best rede på disse tingene, og som er uten egeninteresse, er folkene som er knyttet til Riksantikvaren.

 

3.9.3 Utvendig maling: Linoljemaling - sammensetning og egenskaper

http://195.159.7.12/riksantikvaren.no/Nors...licShow;ID=2272

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...