Jump to content

Problemer med at båten ”jager"

tastallis

Recommended Posts

Interessant.. Min jager også frem og tilbake mens jeg kjører sakte.. trodde det var slark i styrekabelen jeg..

Er også interessert i å høre om andre har erfaring med dette.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hei og velkommen til Båtplassen, tastallis :cheers:

Et tips jeg har fått, som jeg aldri fikk anledning til å teste ut selv, er å kjøre begge trimplanene max. ned i sakte fart. Dette skal stabilisere båten noe. Ellers er jo fenomenet godt kjent for båter med påhenger og aggregat...

Edited by SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

1) Jeg har ikke drev, har påhengs.. ;-)

2) Har ikke trimplan (enda).. i løpet av vinteren skal jeg spandere på meg noen. Vet ikke helt størrelsen enda, men skal i hvertfall ha noen som jeg kan justere manuelt fra førerplassen.. enten hydraulisk eller elektrisk (blir vel hydraulisk).

Kan teste det med å kjøre dem maks ned neste år.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Jeg merker litt bedring med å kjøre powertrim helt in. Merc Bravo 3x

Mulig ruddersafe hjelper i lav fart men hva med marsjfart. Den må vel bremse noe voldsomt.

introbeeld_moter.jpg

Det er ikke bare drev og påhenger som spiller inn her. Båtens form spiller også inn, min forrige båt hadde en liten kjøl i 2/3 av båtens lengde. Denne var retningsstabil som bare det i lav fart med et eldre VP 280 SP drev.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Dette er et vellkjennt "problem" med båter som er tverr i hekken/planende båter, ikke alle men de fleste. Jeg har det samme i min båt og synes egentlig ikke det er et problem. Jeg setter roret slik at båten kjører i sikk sakk i den retningen jeg skal. Men jeg ser jo at de fleste faktisk sitter og ratter og ratter og ratter for å holde kursen. Sett rattet slik at båten sjener like mye ut til hver side av den kursen du vil holde, båten kommer jo tilbake av seg selv for så å sjene litt ut andre veien etterpå. Jeg kommer ikke til å montere noe slikt på drevet mitt.

Dette kommer av at det danner seg en bakevje bak akterspeilet når dere kjører, denne flytter seg i fra side til side og trekker båten styrbord og babord. Når bakevjen legger seg på styrbord side av hekken så svinger båten styrbord og motsatt.

Jeg merker litt bedring med å kjøre powertrim helt in. Merc Bravo 3x

Jeg vil faktisk bemerke at båten min jaget mer med duopropp enn den gjør nå med Bravo1. Jeg hadde et Volvo DP-S drev og skal ikke utale meg om det ville vært det samme med Bravo3 kontra Bravo1, men jeg går ut i fra det. Snakket med Mercruiser forhandler i Bergen om dette og han fortalte meg følgende. Noen får mer, andre får mindre jag når de går over til Bravo3. Altså, det har en del med selve båten å gjøre og man vet ikke før man har prøvd.

Jeg har snakket med en som gikk fra Bravo 2 til bravo 3 på en Draco 24 styling med Merc 4,2 diesel. Han skulle ALDRI tilbake til singel prop. Båten oppførte seg mye bedre med duoprop på alle områder.

Ruddersafe løfter seg opp av vannet ved høyere hastigheter, så motstanden blir minimal.

mvh tuffff

Se der ja kanskje jeg skulle lest litt om ruddesafe og ikke bare sett på bildene :rolleyes:

Tror alikevell at jeg sier nei takk og klarer meg godt uten.

Ruddersafe har vel aldri blitt noe stor suksess, og det kan vel ha sine årsaker. Har vel hørt om enkelte som er fornøyd, men mener den ikke fikk så god omtale i en test en gang for lenge siden.

mvh tuffff

Har tidligere erfart at duoprop gir mindre slalom på ellers like båter (280 vs 290DP.)

Båten går rett om den legges tett oppunder planingsterskelen. Da er også hekksjøen vakrest... Ikke sant, Worse? :lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg hadde tidligere en Hansvik 18HT med utenbordsmotor. Denne båten hadde også slike "vingle-egenskaper" ved sakte fart. Det å justere ned trimplanene litt (ikke nødvendig kjøre dem helt ned) ga i hvertfall på denne båten en markant bedring av vingleproblemene.

merker det godt på weslingen på laveste fart. Litt mer gass, og den roer seg straks ned.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

...er å kjøre begge trimplanene max. ned i sakte fart. Dette skal stabilisere båten noe. Ellers er jo fenomenet godt kjent for båter med påhenger og aggregat...

Jeg merker litt bedring med å kjøre powertrim helt in.

Har påhenger og trimplan. Merker stor bedring når jeg kjører motoren helt inn OG setter ned trimplanene max. Selvsagt bremser dette LITT men er uten betydning på så lav fart (1-3 knop). ved 4-5 knop+++ forsvinner problemet hos meg.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Dette skyldes at ved lav fart har båten tyngdepunktet/motstanden i vannet for langt foran, og propellen vil prøve å kjøre forbi dette tyngdepunktet. Spesielt får man dette hvis båten også er tung foran eller styreposisjonen er langt fram. Det er det samme som skjer når man svinger inn i båsen på båtplassen: Hekken svinger ut istedenfor at baugen svinger inn.

Jeg hadde en Wester 18 som hadde dette problemet. Etter hvert lærer man seg å styre med veldig små utslag, da pendler båten bare litt frem og tilbake.

Nå har jeg seilbåt, og der finnes ikke dette problemet.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Et tips jeg har fått, som jeg aldri fikk anledning til å teste ut selv, er å kjøre begge trimplanene max. ned i sakte fart. Dette skal stabilisere båten noe.

Funket veldig bra på den forrige mindre båten vi hadde. Nå merker jeg ikke så stor effekt. Hvis man lar båten vandre litt fra side til side er det ikke mye man må korrigere med roret. Dette er faktisk et minus med helplaner og enkelinstallasjon hvis man går mye i sakte fart.

Ben Sin