Jump to content

Hk avgift, hvor stor er den nå?


Mariell

Recommended Posts

Takker LA3939

 

Klart at man skal ha MVA på avgifter skulle bare mangle :puke:

 

Var rundt 170 m/mva jeg innbilte meg det var. Men så begynner jo alsheimer'n å gjøre seg gjeldende så tallet 270 hadde begynte å surre oppe i hue mitt. Men da var det alså ikke SÅ galt (ennå).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er litt stilig det der..

Det er ikke effektavgift på elmotorer..

Og jeg ser ikke noe sted at det er avgift på generatorer..

 

Så hva med å utstyre en båt med en heftig generator, og en heftig elmotor, altså dieselelektrisk fremdrift..

Såvidt jeg forstår kan ikke dette medføre avgiftsplikt :)

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Shit da skulle jeg redigert tidligere.

Viste ikke at Madam Halvorsen leste på BP. Hvilket nick har hu?

 

Uansett forj...li å måtte betale 56000,- i avgift på 2 20 år gamle 160 hk. motorer. de står jo i en båt som det også skal betales MVA for.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at importerte båter gjerne oppgir et høyere HK tall ene en norskproduserte båte med samme motor. Eksempelvis kan båter fra utlandet med Yanmar 6 LYA-STE oppgis med 370 HK (målt på svinghjulet), mens samme motor i Norge oppgis med 340 HK (målt ut på giret).

Denne forskjell beror rett og slett på at HK avgiften på norskprodusert båt da blir 30 HK mindre (eksempelvis 30 HK x 175 kr/HK = 5.250 kr, penger som kan brukes til annet fornuftig ombord).

Link to post
Share on other sites

Har lagt merke til det roaldbj.

På den som jeg nå kikker på/drømmer om (stryk det som ikke passer). Står det oppgitt at det er

2 stk. Volvo turbo F.W.C. ea. 165 KH. Når jeg ser på bildene så er det da 2 stk VP TAMD 40 som står der. og de er så vitt jeg vet oppgitt til 158 HK her hjemme.

Regner med at det er modell betegnelsen som av en eller annen grunn ikke er den samme i USA som i Norge?

Båten er en 86 modell. 40' Kha Shing Trawler.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Vær klar over at importerte båter gjerne oppgir et høyere HK tall ene en norskproduserte båte med samme motor. Eksempelvis kan båter fra utlandet med Yanmar 6 LYA-STE oppgis med 370 HK (målt på svinghjulet), mens samme motor i Norge oppgis med 340 HK (målt ut på giret).
Denne forskjell beror rett og slett på at HK avgiften på norskprodusert båt da blir 30 HK mindre (eksempelvis 30 HK x 175 kr/HK = 5.250 kr, penger som kan brukes til annet fornuftig ombord).


Ytelsen i "andre land" oppgis vel da i SAE vil jeg tro, mens vi her hjemme bruker DIN.
På andre siden av dammen har SAE vært standarden inntil relativt nylig også i bil, og motorens effekt UTEN tilkoblede aggregater måles da.. (det vil si uten vannpumpe, dynamo, servo, osv..)
Her i landet har vi derimot brukt DIN, som har målt faktisk effekt man har tilgjengelig.
Link to post
Share on other sites

Uansett forj...li å måtte betale 56000,- i avgift på 2 20 år gamle 160 hk. motorer. de står jo i en båt som det også skal betales MVA for.

 

Regner med at det er modell betegnelsen som av en eller annen grunn ikke er den samme i USA som i Norge?

Båten er en 86 modell. 40' Kha Shing Trawler.

 

Får du CE merket båten med så gamle dieselmotorer, da?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Sakset fra tollvesnet sine sider idag

§ 1. Fra 1. januar 2007 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved import og innenlandsk tilvirking av båtmotorer (framdriftsmotorer) med kr 140,00 pr. hk. Som båtmotor anses også motorblokker til slike.

Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk.

Elektriske motorer er unntatt fra avgiftsplikt.

Departementet kan gi forskrifter om avgrensing og utfylling av denne bestemmelsen.

 

Her er linken til sidene:

http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgif...007Båtmotor.pdf

 

Tror nok riktig tall er kr 140,- + mva

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

mye synsere her ja, avgiften er kr. 139,50 pr hk pluss moms på toppen av dette .
Kan jo lure på hvem som synser :wink:

hk_avgift_fra_tollvesenet.jpg

 

Klippet herfra: Avgift på båtmotorer 2007

 

Årsrundskriv 2007 pdf

 

Ser XLNT kom før meg her :smiley:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Men ærlit talt ærede "kverulanter".... spiller det så stor rolle om den er 137,50 eller 140 kroner eller alt i mellom... her snakker vi om to motorer på 230 hk som skal inn til kongeriket... skiller det 2,50 pr.hk i avgift så utgjør dette 1150 kroner pluss moms, er neppe dette kommer til velte et eventuelt godt båtkjøp...Selve hk avgiften i selv selv er 63-64000 pluss moms så en tusenlapp fra eller til spiller liten rolle siden den skal betales uansett ved imoprt... men noe skal en vel diskutere om :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det har nok liten betydning for om kjøpet blir noe av eller ikke

 

Men når man først korrigerer noen så bør man kanskje komme med riktige fakta selv eller :confused:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ytelsen i "andre land" oppgis vel da i SAE vil jeg tro, mens vi her hjemme bruker DIN.

På andre siden av dammen har SAE vært standarden inntil relativt nylig også i bil, og motorens effekt UTEN tilkoblede aggregater måles da.. (det vil si uten vannpumpe, dynamo, servo, osv..)

Her i landet har vi derimot brukt DIN, som har målt faktisk effekt man har tilgjengelig.

 

Anonym, har du anlkedning til å sjekke om forskjellen mellom henvisning til DIN og SAE er forklaring på differansen i HK beregning på importerte båter og norsk-produserte båter? I så fall må vel tollvesenet ha retningslinjer for hvilken verdi de benytter. Det tilldirektoratet har svart meg, er at importøren av båten må legge frem dokumentasjon som viser hvordan motorytelsen beregnmes i Norge. I "mitt" tilfelle har Yanmar Norge bekreftet HK-størrelsen som benyttes ved annonsering i Norge (dvs 340 HK ved en Yanmar 6 LYA-STE), men importør har foreløbig ikke fulgt opp saken vis-a-vis Tolldirektoratet. Tolldirektoratet aksepteter ikke at kjøper selv håpdterer denne saken. Man kan selvfølgelig si at kr. 5.250 x 2 (motorer) = kr 10.500 er småpenger, jfr kommentaren fra Sydvesten ovenfor, men jeg ser ikke grunn til at staten skal ha disse pengene dersom jeg kan unnlate å betale dem. Det kan alltid bli noen små dubeditter til båten for det beløpet.

Link to post
Share on other sites

Får du CE merket båten med så gamle dieselmotorer, da?

 

mvh tuffff

 

Har forstått av tidligere innlegg fra Mr. import at CE merking av eldre Dieselmotorer går stort sett greit. Syns i dette tilfelle at noe annet ville være merkeligt.

 

Man eksporterer 2 stk VP tamd 40b Fra Sverige til USA i 1986.

Kan ikke forstå at det da skulle være noe problem å ta de inn til Sverige igjen i 2007, hvor CE merkingen eventuelt vil bli foretatt.

Er jo motorer som det går 1000 vis av i EU området.

 

Men mulig jeg naiv. Alt dette vil selvfølgelig bli undersøkt nøye før en eventuell handel.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Man kan selvfølgelig si at kr. 5.250 x 2 (motorer) = kr 10.500 er småpenger, jfr kommentaren fra Sydvesten ovenfor, men jeg ser ikke grunn til at staten skal ha disse pengene dersom jeg kan unnlate å betale dem. Det kan alltid bli noen små dubeditter til båten for det beløpet.

Nå skjønner ikke jeg matematikken din her roaldbj, men det er en annen sak.. det som jeg henviser til er forskjellen mellom 137,5 og 140 kroner pr. hk og hvor mye dette utgjør for 460 hk (2x230 KAD 43), dette er hva jeg kaller for småpenger og flisespikkere diskutere opp og i mente..

 

Tollvesnet legger til grunn den effekt som motoren annonseres med eller den dokumenatsjon en kan hente ut fra motorleverandøren. I Norge er det aksept for at den effekt som importør oppgir er den som en betaler avgift... Tar en inn en motor fra USA som oppgis til å 30hk mere enn tilsvaden motor i Norge så må man betale avgift for disse 30hk også... værre er det ikke... Vi snakker da om f.eks. Yanmar 370 vs. 340 i Norge.... Ved kjøp gjennom f.ke sYanmar Norge så ordens dette rimelig greit, ved kjøp gjennom andre kanaler vet jeg ikke hvordan dette håndteres... men Tollvesnet aksepterer den effekt som Yanmar Norge opplyser i allefall...

 

Har man dokumentasjon fra motorprodusent på at den motoren man tar inn her x hk så betaler man for dette.... siden motorer i USA og andre steder gjerne markedsføres med aksel-hk og ikke propell-hk så betaler man for aksel-hk og ikke propell-hk når man tar denne inn i Norge, med mindre man kan får en annen troverdig dokumentasjon fra den Norske importøren..

 

Jeg vil tro det er lettere å fremlegge denne dokumentasjonen før avgiften regnes ut og betales enn å kreve dette refundert fra toll og avgiftsdirektoratet i ettertid..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...