Jump to content

Hk avgift, hvor stor er den nå?


Mariell

Recommended Posts

Har man dokumentasjon fra motorprodusent på at den motoren man tar inn her x hk så betaler man for dette.... siden motorer i USA og andre steder gjerne markedsføres med aksel-hk og ikke propell-hk så betaler man for aksel-hk og ikke propell-hk når man tar denne inn i Norge, med mindre man kan får en annen troverdig dokumentasjon fra den Norske importøren..

Forholdet er at flere eiere av Beneteaubåter som har fått dokumentert fra norsk motorleverandør av tilsvarende motor ombord at HK tallet er mindre enn hva som har vært oppgitt i salgsanonser fra Normar og bedt om refusjon for for mye betalt avgift, har fått til svar at det er importøren som må ordne dette, og ikke den enkelte kjøper. Mente jeg skrev noe om dette over. Om Sydvensten kan endre holdning til representantene i Tolldirektoratet er jeg mer enn fornøyd for det, og det kan muligvis dryppe en promilleandel av refundert avgiftsbeløp til gunst for Sydvensten ved et D5LA møte.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel noe Benteau i Norge lett fikser opp, skulle vel egentlig være unødvendig at en såpass stor og seriøs aktør i markedet ikke gjør noe med dette mot siden kunder.. Har en bretalt for meget i avgift på grunn av en feil imoprtøren har gjort så regner jeg at de fikser opp, noe annet er for meg utenkelig... med mindre vi har med "røverfirmaer" å gjøre da

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at importerte båter gjerne oppgir et høyere HK tall ene en norskproduserte båte med samme motor. Eksempelvis kan båter fra utlandet med Yanmar 6 LYA-STE oppgis med 370 HK (målt på svinghjulet), mens samme motor i Norge oppgis med 340 HK (målt ut på giret).

Denne forskjell beror rett og slett på at HK avgiften på norskprodusert båt da blir 30 HK mindre (eksempelvis 30 HK x 175 kr/HK = 5.250 kr, penger som kan brukes til annet fornuftig ombord).

 

Fra "rundskrivet" (med min utheving):

 

§ 3-15-2. Avgiftsgrunnlag og -beregning

(1) Avgiftsgrunnlaget er båtmotorens effekt målt i hestekrefter, jf. ICOMIA STANDARD nr. 28. Komplette hekkaggregater, utenbordsmotorer og andre båtmotorer med fremdriftsenhet, måles på propellaksel. Båtmotorer uten fremdriftsenhet måles på veivaksel. For løs motorblokk beregnes avgiften på veivaksel etter effekten på den båtmotor den er produsert for.

(2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Jens_P, Tolldirektoratet hang seg opp i punkt (2), dvs motorstyrken som oppgis ved reklame her i landet. Saken er etter mitt skjønn så enkel at Normar bare kan opplyse at de har brukt feil HK-tall og oppgi den korrekte. Men trass gjentatte forespørsler til Normar er dette ønsket ikke etterkommet. Og vi er 4 eiere i Oslofjorden som i forskjellig grad har jobbet med dette. Mangel på handlekraft fra Normars side kan sikkert forklares med mange arbeidsoppgaver i forhold til nye kunder og håndtering av nye og brukte båter, og flere mer presserende arbeidsoppgaver. Jeg har jobbet med denne saken fra tid til annen i mer enn 1 1/2 år. Saken med diesel-avgift i Tyskalnd ordnet seg i mitt favør etter hvert, så bare man holder ut vil det vel ordne seg. Så sant det ikke er en eller annen foreldelsesfrist som går ut.

Link to post
Share on other sites

Anonym, har du anlkedning til å sjekke om forskjellen mellom henvisning til DIN og SAE er forklaring på differansen i HK beregning på importerte båter og norsk-produserte båter?

 

Dette bør motorleverandør kunne svare på, altså hvilken standard man har brukt for å måle/beregne effekten motor yter.

 

Hva gjelder din greie med Normar blir jeg ikke overrasket, kjenner flere med båter i prisklassen fra 1 million og oppover som ikke har fått oppfølging i de enkleste saker, etter levering virker det visst som om Normar gir f**n i kunden i følge disse.

Link to post
Share on other sites

Anonym, jeg har ikke gitt meg enda i denne saken. Jeg er blitt orientert om at Normar må dokumentere sine utgifter til Tolldirektoratet som igjen refunderer for mye betalte avgiftene til Normar. Normar kan deretter refundere disse til kjøperne. Selvfølgelig er det lettest for Normar å gi blaffen i hele saken. De tjener vel ikke noe penger på at kunden får tilbake penger? I alle fall ikke på kort sikt. Dersom man har et langsiktig perspektiv om fornøyde kunder, er det gjerne slike "små" saker som bygger lojalitet og interesse for å opprettholde et kundeforhold til en leverandør. Virker som Lunde båt er opptatt av dette?

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Anonym, jeg har ikke gitt meg enda i denne saken. Jeg er blitt orientert om at Normar må dokumentere sine utgifter til Tolldirektoratet som igjen refunderer for mye betalte avgiftene til Normar. Normar kan deretter refundere disse til kjøperne. Selvfølgelig er det lettest for Normar å gi blaffen i hele saken. De tjener vel ikke noe penger på at kunden får tilbake penger? I alle fall ikke på kort sikt. Dersom man har et langsiktig perspektiv om fornøyde kunder, er det gjerne slike "små" saker som bygger lojalitet og interesse for å opprettholde et kundeforhold til en leverandør. Virker som Lunde båt er opptatt av dette?


Akkurat, her er vi ved sakens kjerne.
Lojalitet, og interesse for å ha fornøyde kunder.
Det virker som de fleste i bransjen driter i sånt, men med noen få hederlige unntak, deriblant Lunde.
Det er ihvertfall inntrykket jeg sitter med.

Jeg tror ærlig talt du kan gi opp, og at det ikke er penger å hente på å gå videre med den saken din, dessverre.

La oss håpe at markedet får seg en trøkk, og at båtsalget stuper!
Da vil de useriøse forhandlerne gå dukken, mens vi vil beholde de seriøse som er opptatt av fornøyde kunder.
Det kommer nok etterhvert, men vi vet ikke når.. Jeg håper det kommer ganske snart.
Link to post
Share on other sites

Har nå installert meg i båten og da ser alt lysere ut. Batterinivåene flotte, alt virker som det skal, bortsett fra at skuta trenger vask - men det får vente en fredag kveld. Så til temaet: Det er i prinsippet to måter å håndtere dette på (for "mye" innbetalt HK-avgift): Enten blåse i hele saken, eller å ha en aktivt holdning til at det skal være en viss rettferdighet. Grunnen til at jeg er litt opptatt av denne saken er at jeg i forrige båt hadde nøyaktig samme motor som det jeg nå har to stk av. Det er ikke det at 2 x 5000 kroner er så veldig mye å lage oppstuss omkring, men det er mer det at Normar bør gjøre jobben sin og sette seg inn i hvorledes avgifter beregnes i Norge. Jeg har forståelse for at de i ettertid kan si at de ikke hadde kunnskap om dette - det er greit. Det jeg ikke kan akseptere som forbruker er at man sier at dette "gidder vi ikke å gjøre noe med". Man er som kjøper i en dobbeltrolle: Man er avhengig av service fra salgsleddet, samtidig ønsker man at salgsrepresentanten i Norge skal gjøre en god jobb. Jeg tror Normar har mye å tjene på å rydde opp i dette fremfor å glemme denne saken. Det er klart arbeidet kan bli omfattende. De selger vel ca 100 båter i året. Formoder at alle har motor ombord. Hvorledes HK-avgiftene i disse båtene er kalkulert vet jeg ikke. Men det er klart at et kortsiktig arbeid kan bli omfattende for Normar. Den langsiktige effekten av å unnlate å gjøre noe kan bli enda mer ubehagelig. Det er lenge siden endel asiatiske miljøer forstod at det er viktig å gi service til kunden. Gi kunden en middag. Legg kostnaden av middagen på salgssummen. Men fortell ikke kunden at han selv betaler middagen. Da blir kunden fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Det er lenge siden endel asiatiske miljøer forstod at det er viktig å gi service til kunden. Gi kunden en middag. Legg kostnaden av middagen på salgssummen. Men fortell ikke kunden at han selv betaler middagen. Da blir kunden fornøyd.

:yesnod::yesnod::yesnod:

Noen har skjønt det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at importerte båter gjerne oppgir et høyere HK tall ene en norskproduserte båte med samme motor. Eksempelvis kan båter fra utlandet med Yanmar 6 LYA-STE oppgis med 370 HK (målt på svinghjulet), mens samme motor i Norge oppgis med 340 HK (målt ut på giret).

Denne forskjell beror rett og slett på at HK avgiften på norskprodusert båt da blir 30 HK mindre (eksempelvis 30 HK x 175 kr/HK = 5.250 kr, penger som kan brukes til annet fornuftig ombord).

 

Har hørt en annen versjon fra en Svensk yanmarfohandler: Norsk importør av Yanmar oppgir effekten ved kontinuerlig drift. Denne ligger på ca 90% av den maksimale effekten.

Link to post
Share on other sites

Litt tilbake til saken din roaldbj... er du sikker på at Normar virkelig har betalt avgift for 2x370 til toll og avgiftsdirektoratet og ikke bare for 2 x 340 og det er derfor de ikke er så veldig opptatt av at saken løser seg... dette er jo ti tusen rett i egen lomme... det betaler inn avgift for propell effekt og fakturerer kunden nmed akseleffekt, blir penger av slikt om volumet er stort... Min en erfaring er at alle firma meget godt kjenner til hvordan de skal betale minst mulig i avgifter og jeg tror ikke Normar er noe unntak her.

 

Strengt tatt er det ikke ditt problem mot Toll og Avgiftsdirektoratet, du har handlet med Normar og ikke direkotratet, og Normar skal selvfølgelig ordne opp

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten, det er disse dokumentene som nok en eller annen gang må fremvises. Jeg tor at Normar i all salgsaktiviteten (de ble kåret til verdens mest selgende Beneteau slagslegg i 2006) ikke har fulgt opp slike "detaljer" som vi diskuterer nå. De har fått brev om saken, e.mail, telefonoppringninger, og muntlige forespørsler. Vi får se hva de gjør utover høsten.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Siden pengene skal benyttes til å redusere blandt annet støy ville alle båteiere få montert eksosdempere for statens regning. Flott, rett og slett kjempeflott....!!!!!!! Eksosdemperene bestilles hos Toll & Avgiftsdepartementet og hentes ved nærmeste Tollstasjon. Regning for montasje vil refunderes kontant ved oppmøte på samme Tollstasjon som eksosdemperen ble utlevert....

Link to post
Share on other sites

Dette er jo bra :cheers:

Det må jo gjelde for oss som har gamle motorer også?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sakset:

 

Nytt av året er at avgiften også skal bidra til å redusere ulempene knyttet til støy og stor fart ved at den skal vri etterspørselen over mot mindre motorer.

 

Jeg vet ikke hva jeg skal si, men dette nærmer seg vel toppen på kransekaka?

 

Silent Ben Sin

 

Hørtes da perfekt logisk og fornuftig ut i mine ører.

 

Motsatsen må jo være å sette ned avgiftene for bidra til å øke ulempene knyttet til støy og stor fart, samt vri etterspørselen over mot større motorer. Ingen som vil det vel?

Link to post
Share on other sites

Ja

Det er jo mye bedre at vi kjøper gamle slitte motorer som støyer og forurenser mer enn de nye :crazy:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hørtes da perfekt logisk og fornuftig ut i mine ører.

 

Motsatsen må jo være å sette ned avgiftene for bidra til å øke ulempene knyttet til støy og stor fart, samt vri etterspørselen over mot større motorer. Ingen som vil det vel?

 

Jeg regner med at dette var ironisk ment. HVIS så ikke skulle være tilfelle er du sannsynligvis en av de som ikke greier å ha flere tanker i hodet samtidig. Hvis målet er mindre støy og forurensning tror jeg ikke riktig virkemiddel er høyere hk avgift. Det stimulerer vel ikke til å bytte ut gamle forpestende bråkemotorer til nye rentbrennende, effektive og miljøvennlige motorer som støyer lite?

 

Daffy er i høyeste grad inne på poenget.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Vel, tror nok at tanken er at når man da en gang til slutt og allikevel bytter ut den gamle slitne bensinslukende motoren så bytter man da til en mindre motor enn man ellers ville ha gjort! :yesnod: Dette er ikke ironisk ment, men uttrykk for en oppfatning av hva som er regjeringens tanke med avgiftsendringen/økningen!

 

At vi bytter ut motorer her i landet kan det vel være liten tvil om? Mener å ha lest at Norge er det landet det selges flest påhengsmotorer i forhold til folketallet i Europa, og kanskje vel så det.

 

Forøvrig så tror jeg at hvis vi alle hade stemt FrP så hadde ikke metall rustet og sommerværet hadde garantert vært bedre! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

........Forslag om oppjustert HK-avgift i 2008

Særavgiften på båtmotorer ble innført i 1978 og er hovedsakelig fiskalt begrunnet...... (sakset)

 

Noen som kan forklare meg hva en "fiskal" begrunnelse er?? :confused:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...