bjoris Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Mitt forrige innlegg ble helt på trynet, snakk om lyset på, men ingen hjemme... Selv om jeg har fått med meg nå at vi snakker om å klippe landjord og erstatte denne med lokalt jordplan i båten ved dynaplate/jordingsplate forstår jeg f.eks ikke hvorfor vi da ikke kan benytte motor som jordplan, da er vel faren for å få galvanisk tæring isolert til å bare kunne skje ved jordfeil i egen båt? Mulig spørsmålet er helt bak mål, men jeg ser liksom for meg at motore er en mye trygger jording enn en liten plate i sjøen... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Generalet så bør dere være forsiktig og leke med jorden om dere ikke er elektrikere. Dere driver vel ikke og kobler jord på badet hjemme? Jeg har valgt og gå for en skille trafo med jordingsplate. I motsetning til forrige båt så har jeg ikke spor av korrosjon på motor, trimplan etc. En skal ikke se bort i fra at det vil komme krav om skilletrafo snart. I min båtforening er det stor fokus for øyeblikket og få orden på landstrøm rundt omkring og de sjekker blant annet at kabel til land er godkjent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Står endel om dette i bloggen, link i signaturen. Og der har du skrevet Siden dynaplaten er i bronse kan den føre til noe økt korrosjon på anoder som er elektrisk forbundet med den. Betyr det at anodene på propellaksling og evnt kjøl forsvinner fortere enn tidligere ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Betyr det at anodene på propellaksling og evnt kjøl forsvinner fortere enn tidligere ? Hvis man monterer en dynaplate og potensialutjevner denne mot en offeranode vil forbruket av anodematerialet øke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Hvis man monterer en dynaplate og potensialutjevner denne mot en offeranode vil forbruket av anodematerialet øke. Hva kan skje om man ikke potensialutjevner de med hverandre. Og monterer dynaplaten 3-4 meter vekk fra drevene? Eventuelt potensialutjevner de, og monterer den 3-4 meter vekk fra drevene? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 (redigert) potensialutjevner den mot offeranode, jeg vet hva en offeranode er men resten det kan du få lov til å forklare.... Det er ting jeg anser meg som veldig kunnskapsrik på men strøm er ikke en av de Redigert 7.April.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Jeg tror potensialutjevner i denne sammenhengen betyr å koble dem sammen via ledninger og/eller annet ledende gods i båten..... Hvis det var det du lurte på da......... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sydspissen Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 (redigert) Ennå en dings som skal redde deg fra den sikre død: http://www.marinco.com/product/galvanalert...rosion-detector http://www.panbo.com/archives/2010/04/shor...alert.html#more Redigert 8.April.2010 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 Nå gjelder de å overnatta på kaia og se på dioeder i kabelen sin Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 8.April.2010 Del på Facebook Svart 8.April.2010 (redigert) Det så nå ikke så dumt ut det der. Poenget er vel at alvorlig tæring er sjelden og for oss som bare bruker landstrøm en gang i blant kan kanskje dette være greit nok... Jepp, leter etter kjappe løsninger. Har faktisk lenge tenkt på at det skulle vært mulig å sett når det var "farlig" strøm og heller da droppet landstrømmen enn å gå for kostbare tiltak som skilletrafo. Nå har jeg litt lit til denne lokaljord mot jordingsplate, men er jo litt skeptisk til at dette så er så smart og løser alle problem ikke er mer utbredt... Hvorfor har ikke flere land godkjent dette når det ikkje er ulemper med det? Forstår det slik at denne fungere først når en galvanisk isolator ikke håndtere det, ellers ville den vel slått ut hele tiden... Redigert 8.April.2010 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Har nettopp kjøpt en zinc saver pro save fra sterling. I brukerveiledningen står det at hvis den utsettes for en potensialforskjell fra landjord på mer enn 2 volt, så går den i stykker og man må bytte den ut. Har jeg misforstått eller betyr det virkelig at den ryker hvis den utsettes for en større jordfeil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 (redigert) Det har du vel missforstått og står ikke så i brukermanualen. ZS går ikke i stykker når "spenningen" økes utover sperrespenningen,men den åpner for å lede høy spenning til jord akkurat slik det er mening med jordledere.Sperrespenningen (det som er meningen av en Zinsaver) er ca. 1,8V DC (eller 2,5VDC avhengig modell).Zinksavere er ikke laget for å stoppe høy spenning, som da kan bli farlig for mennesker, men for å stoppe "normal" DC-spenning (likestrøm) innenfor naturlige galvaniske spenningsrekker (se f.eks. på Wiki.) Ang. båt finnes spenningsrekker vanligvis mellom kloden og båt, og selvfølgelig mellom båter. Det er et naturlig problem, det "eneste" som ZS skal løse, og dette gjør den fint.Bortsett av det, spenningen over enheten blir nesten 0V så snart strøm kan flytte fritt.Og ZS tåler også riktig mye strøm.Full belastning pga. feil i minst 48 timer og (avhengig modell) mellom 3000 og 5000Aeff i 5 sekunder.Men det trenger den ikke å tåle fordi da burde jo jordfeilbryteren ha slått av siden lenge. Hyppighet for skader er forresten med 0,001% også uforandret det samme som tidligere, og begrenses da praktisk sett bare på områder som fikk direkte lynnedslag. Jørg Redigert 4.Juni.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Takk for svar Joerg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.