Jump to content

Zink saver II, hjelper det noe?


Tine IV

Recommended Posts

Mitt forrige innlegg ble helt på trynet, snakk om lyset på, men ingen hjemme...

 

Selv om jeg har fått med meg nå at vi snakker om å klippe landjord og erstatte denne med lokalt jordplan i båten ved dynaplate/jordingsplate forstår jeg f.eks ikke hvorfor vi da ikke kan benytte motor som jordplan, da er vel faren for å få galvanisk tæring isolert til å bare kunne skje ved jordfeil i egen båt? Mulig spørsmålet er helt bak mål, men jeg ser liksom for meg at motore er en mye trygger jording enn en liten plate i sjøen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Generalet så bør dere være forsiktig og leke med jorden om dere ikke er elektrikere. Dere driver vel ikke og kobler jord på badet hjemme?

 

Jeg har valgt og gå for en skille trafo med jordingsplate. I motsetning til forrige båt så har jeg ikke spor av korrosjon på motor, trimplan etc.

 

En skal ikke se bort i fra at det vil komme krav om skilletrafo snart. I min båtforening er det stor fokus for øyeblikket og få orden på landstrøm rundt omkring og de sjekker blant annet at kabel til land er godkjent.

Link to post
Share on other sites

Står endel om dette i bloggen, link i signaturen.

Og der har du skrevet Siden dynaplaten er i bronse kan den føre til noe økt korrosjon på anoder som er elektrisk forbundet med den.

 

Betyr det at anodene på propellaksling og evnt kjøl forsvinner fortere enn tidligere ?

Link to post
Share on other sites

Hvis man monterer en dynaplate og potensialutjevner denne mot en offeranode vil forbruket av anodematerialet øke.

Hva kan skje om man ikke potensialutjevner de med hverandre. Og monterer dynaplaten 3-4 meter vekk fra drevene?

Eventuelt potensialutjevner de, og monterer den 3-4 meter vekk fra drevene?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det så nå ikke så dumt ut det der. Poenget er vel at alvorlig tæring er sjelden og for oss som bare bruker landstrøm en gang i blant kan kanskje dette være greit nok... Jepp, leter etter kjappe løsninger. Har faktisk lenge tenkt på at det skulle vært mulig å sett når det var "farlig" strøm og heller da droppet landstrømmen enn å gå for kostbare tiltak som skilletrafo. Nå har jeg litt lit til denne lokaljord mot jordingsplate, men er jo litt skeptisk til at dette så er så smart og løser alle problem ikke er mer utbredt... Hvorfor har ikke flere land godkjent dette når det ikkje er ulemper med det?

 

Forstår det slik at denne fungere først når en galvanisk isolator ikke håndtere det, ellers ville den vel slått ut hele tiden...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har nettopp kjøpt en zinc saver pro save fra sterling. I brukerveiledningen står det at hvis den utsettes for en potensialforskjell fra landjord på mer enn 2 volt, så går den i stykker og man må bytte den ut. Har jeg misforstått eller betyr det virkelig at den ryker hvis den utsettes for en større jordfeil?

Link to post
Share on other sites

Det har du vel missforstått og står ikke så i brukermanualen.

ZS går ikke i stykker når "spenningen" økes utover sperrespenningen,
men den åpner for å lede høy spenning til jord akkurat slik det er mening med jordledere.

Sperrespenningen (det som er meningen av en Zinsaver) er ca. 1,8V DC (eller 2,5VDC avhengig modell).

Zinksavere er ikke laget for å stoppe høy spenning, som da kan bli farlig for mennesker,

men for å stoppe "normal" DC-spenning (likestrøm) innenfor naturlige galvaniske spenningsrekker (se f.eks. på Wiki.)

Ang. båt finnes spenningsrekker vanligvis mellom kloden og båt, og selvfølgelig mellom båter.

Det er et naturlig problem, det "eneste" som ZS skal løse, og dette gjør den fint.

Bortsett av det, spenningen over enheten blir nesten 0V så snart strøm kan flytte fritt.
Og ZS tåler også riktig mye strøm.
Full belastning pga. feil i minst 48 timer og (avhengig modell) mellom 3000 og 5000Aeff i 5 sekunder.
Men det trenger den ikke å tåle fordi da burde jo jordfeilbryteren ha slått av siden lenge.

 

Hyppighet for skader er forresten med 0,001% også uforandret det samme som tidligere,

og begrenses da praktisk sett bare på områder som fikk direkte lynnedslag.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...