Jump to content

Zink saver II, hjelper det noe?


Tine IV

Recommended Posts

Tenkte kansje det kunne vært greit og fått montert en slik zink saver ,dem selger en slik på Seatronic nå for 990- .Men da er spørsmålet ,hjelper det noe ? Tenker hvis alt er greit ombord , og med en slik zink saver .Hjelper den mot nabobåtane , eller hjelper den kun for det du har .Hørt dem sier at tæring kan du få fra nabobåtane , opp til flere båter fra deg . Så da er jo spørsmålet , er det noe vits i å bruke en høvding på detta eller ikke ? Her hadde det vært fint å høre hva dere mener om den saken , og ikke minst hva dere veit om det .Som alle veit , så er ikke detta med strøm å spøke med .Sett noen skrekk eksempler i sommer .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vel jeg har ikke noen vitenskapelige målinger å komme med, men disse "sinc-saver"ene består av noen dioder og en kondensator og vil således stenge for likespenning og åpne for vekselspenning.

Det betyr kort sagt at en konstant nivåforskjell på din jord (sjø) og landjord vil bli sperret samtidig som at en eventuell jordfeil ombord (en fase til jord) vil bli sluppet gjennom slik at jordfeilbryter/sikring ryker.

Om du ligger med spenning på hele året vil jeg utvilsomt si ja til en slik investering, er det kun ved enkelte havnebesøk så kan det vurderes anerledes...

Link to post
Share on other sites

disse "sinc-saver"ene består av noen dioder og en kondensator og vil således stenge for likespenning og åpne for vekselspenning.

Det stemmer vel bare delvis. En zinksaver, også kalt galvanisk skille, sperrer for jordfeil som er under ca 1V, både like- og vekselstrøm.. Er ment å hindre at ens egne anoder ofrer seg for naboen båt via nettjord.

En skikkelig 220V jordfeil vil gå rett gjennom...

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert zinksaver på min båt i år, ifjor hadde jeg ikke zinksaver, og zinkanoden rundt propellakslingen på drevet hang såvidt sammen.... jeg tok vare på zinkanoden, tenkte jeg skulle sammenligne med iår, skal ta opp båten 10 okt så da kan jeg ta noen før /etter bilder så får vi se.

Link to post
Share on other sites

..., men da slår vel jordfeilbryter ut... .
hvis du mener jordfeilbryteren i båten så vil ikke den være til noen hjelp iom at den kun registrerer jordfeil i egen båt. Og det vi snakker om her er jordfeil som kommer inn via landjord.

Har hørt at mange havneanlegg er så plaget med jordfeil at de har koblet ut den felles jordfeilbryteren. Fellesbrytere har høyere verdi enn "vanlige", mener det er 100ma.

Link to post
Share on other sites

Nå roter du Ingar, hvis du har jordfeil i ett apparat ombord, ene fasen ligger til jord, så vil jordfeilbryteren slå ut, enten den er på land eller i båten. Zinc-saveren gjør dette mulig samtidig som at den konstante nivåforskjellen blir sperret for. Jeg vil tro sistnevte er den som tar knekken på anodene (og det som måtte følge etter).

Link to post
Share on other sites

Sperrer for spenning?! Hva er det den sperrer da? Det er riktig nok spenningen som avgjør om den slipper gjennom eller ikke, men hva er det den slipper gjennom? Strøm! Altså sperrer den for strøm! Vi trenger jo egentlig ikke blande kortene her mht. strøm vs. spenning. Poenget er at en jordfeilbryter, ja kansje en vanlig sikring også, vil slå ut ved fase-til-jord. Samtidig som at nivåforskjellen på landjord og sjøjord vil bli sperret, og det er vel det en øsnker? Sikkerhet og mindre tæring...

Link to post
Share on other sites

Altså sperrer den for strøm!
Ja, hvis spenningen er lav nok. Men det er spenningen som bestemmer. Det kan gå skadelig strøm gjennom "Zincsaver'en" uten at jordfeilbryteren på land slår ut.

Skal ikke påstå at ett slikt scenario er videre sannsynlig, men så lenge det finnes alternativ som ikke har denne ulempen, og attpåtil er rimeligere og uten elektroniske komponenter som kan feile, ser jeg ikke poenget med Zincsaver.

F.eks. kan en zincsaver ta kvelden i tordenvær. Og det er umulig for en vanlig båteier å vite om den er i orden og gjør jobben sin eller ikke. Dvs man merker det når man tar båten på land på høsten....

Link to post
Share on other sites

Det stemmer vel bare delvis. En zinksaver, også kalt galvanisk skille, sperrer for jordfeil som er under ca 1V, både like- og vekselstrøm..

Du mener det riktig, men dette må få en annen definisjon.

 

Først og fremst skulle man ikke bruke ordet "jordfeil" i denne sammenheng, fordi det er det ikke.

"Jordfeil" skal benyttes når det finnes feil med jording.

Men her er jordingen jo ønsket og skal opprettholdes... til 100%.

 

En Zinksaver skal altså sperre verken for jordfeil eller vekselstrøm i det hele tatt,

men sperrer bare for likestrøm opp til ca. 2 - 3 Volt og med det mot vanlig galvanisk tæring.

Bare likestrøm er det som utgjør denne tæringen.

Snakker man da om mulig unntak, vel, da finnes det større problemer uansett som i så fall

må både undersøkes og behandles spesiellt.

 

Dette her også til Tine.

Bare kjøp deg en ZinkSaver.

Motsvarende argumenter om jordfeil, "kanskje", lyninnslag og alle spørsmål er jo o.k. og kan diskuteres.

Men først skulle man se på både tall som motsvarer på alle tvil uten at man må fortelle mye mer,

og disse få negative eksempler som blir stillt opp så ofte flest uten fysisk eksempel.

 

Mennesker liker å fordømme per forhånds, men hvor er alle praktiske eksempler?

 

Praktiske eksempler som taler pro Zinksaveren er f.eks. disse:

Jeg har solgt mange Zinksavere mellom Tyskland og Tromsø og andre har solgt flere hundretusenvis både

siden mange år og i hele verden.

Med det mener jeg bokstavelig fra Australia, over USA, over Afrika til hele Europa der forresten jeg danner slutten med hele (!) Skandinavia.

 

Det finnes ikke noe rapporter i verken aviser, fagblader, forumsdisksjoner eller hva som helst,

som kunne bevise at "alle", "mange", eller "flere" har problemer siden de har innstallert Zinksaveren.

Omvent er det klart at stortsett alle er bare fornøyde, ellers ville man vel høre klager.

 

Hvor er altså alle faktiske bevis at det er noe galt med det, oppgaven som Zinksaveren er reklamert for?

 

Dette systemet virker altså sansynligvis som det skal, også hvis mange ønsker å tvile på det.

Og hvis det finnes unntak, da har dette flest en grunn som ofte resulterer på andre grunnlag.

 

For å tar dette opp er en slik lyninnslag en bra eksempel.

Men hvem som har en gang sett en slik lyninnslag på en båt (også utesidig, brygge eller slik),

den har vanligvis helt andre problemer enn å bryr seg om en Zinksaver til kr. 1100,-.

Den kan byttes med bare fire handgrep uten at man må begynne å svette.

 

Bortsett av det kan man måle funksjonen av en Zinksaver.

Dette som man må gjøre medfølger bruksanvisningen.

Her kan jeg bare sier at dette tilhører vedlikeholdet av (ikke bare) en båt, men betyr i så fall ikke noe "arbeid".

 

Altså kjære Dere: Tenk positiv !

....fordi noe negativt finner man for alt annet også.

 

Ønsker en avslappende og solrik helg til alle.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette har ikke noe med å være negativ å gjøre Jørg, det dreier seg om å hjelpe medlemmene til å finne den beste løsningen, alle forhold tatt i betrakting.

Har tilgode å se en begrunnelse for hvorfor zincsaver er best. Det er en god løsning, men det finnes en som er bedre. Hvorfor ikke da anbefale medlemmene å velge den? Eller mener du jeg bør tie stille og overlate til leverandørene å anbefale utstyr de selger? :wink:

Hadde ikke kostnader vært noe tema ville jeg anbefalt skilletrafo. Selv om det også her er ganske søkte grunner som skal til for at den er best.

Eneste fordel jeg kan se med zincsaver er at den kan installeres uten bruk av elektriker. Hvor mye dette betyr i praksis er vanskelig å si, man må jo uansett ha elektriker til å legge opp anlegget i båten.

 

Jordfeil i et elektrisk anlegg vil i praksis føre til likespenning ift jord på jordlederen. Og om zincsav'eren er kortsluttet med en kondensator skjønner jeg ikke at dette skulle gjøre den noe bedre når det gjelder å forebygge korrosjon.

Link to post
Share on other sites

Jordfeil i ett elektrisk anlegg vil i praksis føre til likespenning ift jord på jordlederen. Og om zincsav'eren er kortsluttet med en kondensator skjønner jeg ikke at dette skulle gjøre den noe bedre når det gjelder å forebygge korrosjon.

Hva mener du med kortsluttet med en kondensator?

Link to post
Share on other sites

...

Først og fremst skulle man ikke bruke ordet "jordfeil" i denne sammenheng, fordi det er det ikke.

"Jordfeil" skal benyttes når det finnes feil med jording.

Men her er jordingen jo ønsket og skal opprettholdes... til 100%.

...

Nå skjønner de fleste av oss "uvitende"(?) hva jordfeil er, dvs. at det går en lekkasjestrøm til jord og at jordfeilbryteren slår ut hvis denne strømmen er >30 mA. Det er vanskelig nok dette emnet, så ikke begynn å tukle med begrepet jordfeil.

Link to post
Share on other sites

Jeg forbinder jordfeil med at noe som ikke skal vere i kontakt med jord er i kontakt. At det går strømmer i jordledningen grunnet forskjellig potensialer i sjø og land ser jeg ikke på som jordfeil, men det er jo denne strømmen som lager problemene med tæring. En isolator vil hindre denne lille strømmen å passere men om en får en jordfeil i varmtvansberederen, komfyren eller annet så vil isolatoren sørge for at sikkerheten er ivaretatt, altså lede strømmen så bra at jordfeilbryter/sikring slår ut.

Link to post
Share on other sites

Dette har ikke noe med å være negativ å gjøre Jørg, det dreier seg om å hjelpe medlemmene til å finne den beste løsningen, alle forhold tatt i betrakting.

Har tilgode å se en begrunnelse for hvorfor zincsaver er best.

Det er en god løsning, men det finnes bedre. Hvorfor ikke da anbefale medlemmene å velge de?

Eller mener du jeg bør tie stille og overlate til leverandørene å anbefale utstyr de selger? :wink:

Dette er ikke meningen min, Ingar, og dette tror jeg vet du.

Jeg er forhandler, ja.

Men først og fremst er jeg seiler og privatperson, som i tillegg bare jobber til daglig med det jeg snakker om.

Og også jeg er permanent på gang med både å hjelpe og å finne best mulige løsninger.

Disse er forresten ikke alltid slik artet at jeg kan tilbyr noe, veldig ofte snakker jeg folk heller fra noe i det hele tatt

selv om man kunne fortjene mye penger med rare ideene som noen mennesker har.

Men dette er ikke spørsmål her.

 

Det som er meningen her er å finne svare for en løsning til et problem.

Men løsningene er alltid avhengig av det som er spørsmål.

Forresten har jeg vel aldri sagt at en Zinksaver (kort ZS) er beste løsningen,

men den er veldig klart en meget bra alternative hvis man ser på problemer som finnes realistisk.

Dette er for min skyld ikke reddhet for å få elektriske slag, men for å beskytte båten mot snikende skader.

 

Og ærlig talt, hvor mange får en karamell?

Jeg tror at det finnes flere skader pga. tæring enn mennesker som fikk en.

 

Fakt er at de fleste verken har råd, eller plass, eller overhodet noe ekte grunn for noe annet.

Ikke noe er for min skyld best, fordi alt har ulemper.

Også både skilletrafoer, dynaplate og andre ideer.

 

Så dreier vi oss igjen, og også spørsmålet blir igjen: "Hvorfor?"

Her er det spørsmålet som er helt klart definert og som passer 100% til det som en ZS tilbyr:

"Hjelper en ZS i mot tæring fra nabobåter?"

 

Svaret er definitivt: "Ja"

Og derfor kan man i hvert fall anbefale at en bruker ZS for å beskytte båten sin i mot denne faren.

 

Så spør jeg omvent:

Hadde det vært bedre/ mer riktig/ vennliger til medlemmen med å anbefale overhodet noe annet,

som i tillegg er både mer komplisert og mye dyrere også?

 

Så finnes det for min skyld ikke "løsninger som er bedre",

fordi andre er bare annerledes og "vi som vet litt mer" kan være så snill at vi henviser om det.

...vi alle tilsammen her på forumet, og jeg i tillegg ved jobben min.

 

Men akkurat det gjør vi jo,

massevis, nesten daglig, og heeeelt tydelig i tillegg. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå skjønner de fleste av oss "uvitende"(?) hva jordfeil er, dvs. at det går en lekkasjestrøm til jord og at jordfeilbryteren slår ut hvis denne strømmen er >30 mA. Det er vanskelig nok dette emnet, så ikke begynn å tukle med begrepet jordfeil.

mmh, dette ser jeg helt annerledes.

Les gjennom forskjellige tråder og sjekk hvor mange som finnes som benytter ordet "jord" ved feil samheng.

Ellers kan du jo spørre for moro skyld i havnen din hvor mange som vet om hva og hvorfor at jording er.

Bortsett av det er 30mA denne grensen som kan enten drepe eller være varig skadelig med sikkerhet.

 

men det er jo denne strømmen som lager problemene med tæring. En isolator vil hindre denne lille strømmen å passere men om en får en jordfeil i varmtvansberederen, komfyren eller annet så vil isolatoren sørge for at sikkerheten er ivaretatt, altså lede strømmen så bra at jordfeilbryter/sikring slår ut.

Da ser vi det allerede.

Ja og Nei.

Jordfeilbryteren er faktisk en feil betegnelse/navn for denne sikringen, for min skyld.

Den slår ikke ut hvis det finnes feil på jord, men så snart likevekten mellom 0/fase eller fase/fase ikke lengre stemmer.

 

Altså skulle den egentlig bedre heter "feilstrømbryter".

 

Forresten er jordingen bare viktig akkurat for det.

Hvis man har kontakt med fasen (f.eks. med rumpa på et åpent ledning og med venstre øren på andre lederen),

men ikke har kontakt med jord som skal lede strømmen direkte, da blir man grillet uansett uten at jordfeilbryteren slår av.

Hvorfor? Fordi i så fall er man bare en "forbruker" som står mitt i kretsen, uten at spenningen har en sjanse for å søke seg en lettere vei,

slik at feilstrømbryteren kan skjønne at det finnes ulikevekt.

Med jording provoserer man altså at strømmen går feil vei, fordi man gjør det enklere for strømmen.

Dette er forresten en av farene hvis man har dynaplate når den er groet så tett at den ikke leder lengre.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jordfeilbryteren er faktisk en feil betegnelse/navn for denne sikringen, for min skyld.

Den slår ikke ut hvis det finnes feil på jord, men så snart likevekten mellom 0/fase eller fase/fase ikke lengre stemmer.

Altså skulle den egentlig bedre heter "feilstrømbryter".

Betegnelsen jordfeilbryter er grei nok den, strømmen forsvinner ikke ut i løse luften, den går til jord. Om det er via sjøen eller land er uvesentlig. Men det er klart at siden den teknisk sett ikke har forbindelse til jord kan betegnelsen bli noe forvirrende.

Link to post
Share on other sites

Men det er klart at siden den teknisk sett ikke har forbindelse til jord kan betegnelsen bli noe forvirrende.

Ja, i hvert fall for meg fordi det høres ikke logisk ut.

"Jordfeil-..." høres ut for meg som feil med/på jord (-ing).

Men dette stemmer jo ikke.

Logisk ville være for meg hvis denne betegnelsen ville gjelde feil av jordledningen.

 

Men dette forvirrer meg sikkert bare fordi på tysk heter den duppedingsen "Fehlerstromschalter" ,

som heter fritt tolket "feilstrømbryter".

Dette igjen ville være logisk for meg, fordi ordet forteller da hva det dreier seg om.

 

Men, dette får jeg sikkert vant meg til i løpet av de neste 25 årene.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg i det Jorg... .

 

Uansett så vil jo en feil som gjør et det ikke er lik strøm i lederene fra landstrøm mest sannsynlig gjøre at jord (nullnivå) blir strømførende. Det vil da være en såkalt jordfeil. Hvis feilen er stor nok ( > 30mA) så vil også jorfeilbryter slå ut. Er feilen liten så vil sinksaver stoppe strømlekkasjen.

Det med tæring er mer kompleks og kan oppstå av så mangt har jeg etter vært forstått.

Link to post
Share on other sites

Det med tæring er mer kompleks og kan oppstå av så mangt har jeg etter vært forstått.

Ja, og da er jeg enig med deg.

Dette er meget mangeartet, men basisproblemet er det samme.

Derfor propaganderer jeg jo at man ikke bør tar dette for sentralt på begynnelsen.

Jeg synes at det hjelper mye hvis man undersøker rolig om det overhodet finnes en problem,

og hvis så, hva problemet egentlig er.

 

Dette er et stoooort felt med mange muligheter, som man sikkert kan jobbe "evig" med.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Bildet skulle tale for seg selv.

Men da sier vel bildet det at zink saver er noe som hjelper og ikke bare rør , noen mener jo at det er penger i søpplekassa .Men som bildet viser så kansje det er lurt å innvistere en lapp på det , det mener nå jeg da . Så da blir det nok innkjøp av en zinksaver snart ja , jeg ligger mye med landstrøm så da gjør det ikke vondt værre vil jeg mene .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...