Jump to content

Kor ofte bør ein teste dieseldysene?


ares

Recommended Posts

Kor ofte bør ein teste dieseldysene?

 

ant. timer eller år???

 

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Test intervaller.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Ares

Link to post
Share on other sites

Å følge instruksjonsboken kan jo gi et hint men som regel kan disse intervallene forlenges, spesielt om du er påpasselig mht. filter og vann i dieselen.

 

Ulyder kan ofte være et hint om dysefeil.

 

Hadde for en tid siden en Ford 2712 og der står i instruksjonsboken at dysene skal sjekkes hver 400 time og overhales hver 1600. Min motor var gått 2000 timer og dysene var ikke rørt (originalmaling ikke brutt på dyserørene). Har også hatt et par VP 41A og disse måtte få dysene overhalt litt mer enn 2 ganger i løpet av 300 timer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Å følge instruksjonsboken kan jo gi et hint men som regel kan disse intervallene forlenges, spesielt om du er påpasselig mht. filter og vann i dieselen.

 

Ulyder kan ofte være et hint om dysefeil.

 

Hadde for en tid siden en Ford 2712 og der står i instruksjonsboken at dysene skal sjekkes hver 400 time og overhales hver 1600. Min motor var gått 2000 timer og dysene var ikke rørt (originalmaling ikke brutt på dyserørene). Har også hatt et par VP 41A og disse måtte få dysene overhalt litt mer enn 2 ganger i løpet av 300 timer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Min - har bare en - ble testa i år etter 25 år. Den var OK :yesnod:

10 hk Sabb?

En turbåt har få driftstimer pr år, noe som også kan medføre varierende brennstoffhygiene. Det er vel ikke så få tilfeller m/ motorstopp i dårlig vær når bunnslammet begynner å røre på seg. Jeg mener det det er lurt å sjekke ventilene nå og da, det er en enkel og billig forsikring på at motoren har gode driftsforhold. Det kan også være lurt å kjenne på høytrykksrørene til ventilene når motoren er under normal drift, av og til. Er det forskjeller i vibrasjon/temp? Når en trykkprøver bør en være trygg på kompetansen til de som utfører jobben, det er ikke bare snakk om riktig åpningstrykk, men spredningsmønster m.m.

Link to post
Share on other sites

Dette skjønte jeg ikke
Alle 12 dysene ble overhalt to ganger i perioden pluss et par i tillegg (havari).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Så lenge motoren yter det den skal og ikke røyklegger havnen så lar dere dysene være. Ingen grunn til å legge ut penger før det er nødvendig. Dysene blir som regel gradvis slitt og man merker når det begynner å bli nødvendig å gjøre noe. Det er svært skjeldent en dyse bare slutter å fungere, den blir gradvis dårligere og dårligere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...