Jump to content

Kor ofte bør ein teste dieseldysene?


ares

Recommended Posts

Å følge instruksjonsboken kan jo gi et hint men som regel kan disse intervallene forlenges, spesielt om du er påpasselig mht. filter og vann i dieselen.

 

Ulyder kan ofte være et hint om dysefeil.

 

Hadde for en tid siden en Ford 2712 og der står i instruksjonsboken at dysene skal sjekkes hver 400 time og overhales hver 1600. Min motor var gått 2000 timer og dysene var ikke rørt (originalmaling ikke brutt på dyserørene). Har også hatt et par VP 41A og disse måtte få dysene overhalt litt mer enn 2 ganger i løpet av 300 timer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Å følge instruksjonsboken kan jo gi et hint men som regel kan disse intervallene forlenges, spesielt om du er påpasselig mht. filter og vann i dieselen.

 

Ulyder kan ofte være et hint om dysefeil.

 

Hadde for en tid siden en Ford 2712 og der står i instruksjonsboken at dysene skal sjekkes hver 400 time og overhales hver 1600. Min motor var gått 2000 timer og dysene var ikke rørt (originalmaling ikke brutt på dyserørene). Har også hatt et par VP 41A og disse måtte få dysene overhalt litt mer enn 2 ganger i løpet av 300 timer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Min - har bare en - ble testa i år etter 25 år. Den var OK :yesnod:

10 hk Sabb?

En turbåt har få driftstimer pr år, noe som også kan medføre varierende brennstoffhygiene. Det er vel ikke så få tilfeller m/ motorstopp i dårlig vær når bunnslammet begynner å røre på seg. Jeg mener det det er lurt å sjekke ventilene nå og da, det er en enkel og billig forsikring på at motoren har gode driftsforhold. Det kan også være lurt å kjenne på høytrykksrørene til ventilene når motoren er under normal drift, av og til. Er det forskjeller i vibrasjon/temp? Når en trykkprøver bør en være trygg på kompetansen til de som utfører jobben, det er ikke bare snakk om riktig åpningstrykk, men spredningsmønster m.m.

Link to post

Min ble testa hos Sørensen & Balchen avd Jahre diesel som ligger i nærheten av Bryn. Tror de kan sine ting. Og motoren er en Volvo Penta MD5B.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Dette skjønte jeg ikke
Alle 12 dysene ble overhalt to ganger i perioden pluss et par i tillegg (havari).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Så lenge motoren yter det den skal og ikke røyklegger havnen så lar dere dysene være. Ingen grunn til å legge ut penger før det er nødvendig. Dysene blir som regel gradvis slitt og man merker når det begynner å bli nødvendig å gjøre noe. Det er svært skjeldent en dyse bare slutter å fungere, den blir gradvis dårligere og dårligere.

Link to post

Er nok ikke helt enig i det. Både fra Sjøforsvaret og komersiell sjøfart har jeg erfaring med rutinemessig kontroll av br.ventiler. Noe som i flere tilfeller har vist behov for justering eller utskifting.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...