ares Startet 9.September.2007 Del på Facebook Startet 9.September.2007 Kor ofte bør ein teste dieseldysene? ant. timer eller år??? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Test intervaller.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 Å følge instruksjonsboken kan jo gi et hint men som regel kan disse intervallene forlenges, spesielt om du er påpasselig mht. filter og vann i dieselen. Ulyder kan ofte være et hint om dysefeil. Hadde for en tid siden en Ford 2712 og der står i instruksjonsboken at dysene skal sjekkes hver 400 time og overhales hver 1600. Min motor var gått 2000 timer og dysene var ikke rørt (originalmaling ikke brutt på dyserørene). Har også hatt et par VP 41A og disse måtte få dysene overhalt litt mer enn 2 ganger i løpet av 300 timer... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 9.September.2007 Del på Facebook Svart 9.September.2007 Å følge instruksjonsboken kan jo gi et hint men som regel kan disse intervallene forlenges, spesielt om du er påpasselig mht. filter og vann i dieselen. Ulyder kan ofte være et hint om dysefeil. Hadde for en tid siden en Ford 2712 og der står i instruksjonsboken at dysene skal sjekkes hver 400 time og overhales hver 1600. Min motor var gått 2000 timer og dysene var ikke rørt (originalmaling ikke brutt på dyserørene). Har også hatt et par VP 41A og disse måtte få dysene overhalt litt mer enn 2 ganger i løpet av 300 timer... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
La Digue Svart 10.September.2007 Del på Facebook Svart 10.September.2007 Min - har bare en - ble testa i år etter 25 år. Den var OK Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 10.September.2007 Del på Facebook Svart 10.September.2007 Min - har bare en - ble testa i år etter 25 år. Den var OK 10 hk Sabb? En turbåt har få driftstimer pr år, noe som også kan medføre varierende brennstoffhygiene. Det er vel ikke så få tilfeller m/ motorstopp i dårlig vær når bunnslammet begynner å røre på seg. Jeg mener det det er lurt å sjekke ventilene nå og da, det er en enkel og billig forsikring på at motoren har gode driftsforhold. Det kan også være lurt å kjenne på høytrykksrørene til ventilene når motoren er under normal drift, av og til. Er det forskjeller i vibrasjon/temp? Når en trykkprøver bør en være trygg på kompetansen til de som utfører jobben, det er ikke bare snakk om riktig åpningstrykk, men spredningsmønster m.m. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
La Digue Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Min ble testa hos Sørensen & Balchen avd Jahre diesel som ligger i nærheten av Bryn. Tror de kan sine ting. Og motoren er en Volvo Penta MD5B. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordutsikt Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Har også hatt et par VP 41A og disse måtte få dysene overhalt litt mer enn 2 ganger i løpet av 300 timer... Dette skjønte jeg ikke - enten er de overhalt eller ikke??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Dette skjønte jeg ikkeAlle 12 dysene ble overhalt to ganger i perioden pluss et par i tillegg (havari). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Så lenge motoren yter det den skal og ikke røyklegger havnen så lar dere dysene være. Ingen grunn til å legge ut penger før det er nødvendig. Dysene blir som regel gradvis slitt og man merker når det begynner å bli nødvendig å gjøre noe. Det er svært skjeldent en dyse bare slutter å fungere, den blir gradvis dårligere og dårligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Er nok ikke helt enig i det. Både fra Sjøforsvaret og komersiell sjøfart har jeg erfaring med rutinemessig kontroll av br.ventiler. Noe som i flere tilfeller har vist behov for justering eller utskifting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.