Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

Fine - synes å huske at du var mot autopilot??

 

Ja, jeg klarte meg jo fint uten også.

Men når eg stort sett er alene ombord, og seiler flere timer i strekk.. Da da kan det kanskje være hyggelig å slippe roret noen minutter slik at jeg kan finne meg noe mat. Selv jeg jeg knyttet fast roret, var det ikke så lenge jeg kunne gå fra det... :sailing:

 

Tror nok ikke at jeg kommer meg ut i helgen. Den går nok til å vaske overbygget på båten, rydde hjemme, sette inn en ny dør i speiderhuset, klippe plener, kjøre til Forus med et bosslass og alt det jeg har lovet rundt omkring.... :diving:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Synes tredørken ombord hos meg er pen nok. Har aldri kommet på at jeg skal legge teppe opp den...

 

Rigget båten i helgen! :smiley:

Men først måtte jeg fikse tre kabler inni masten. To strømkabler til lanterner (topp/ankerlanterne og trecolor lanterne) og en VHF kabel. Disse kablene bre trukket inn i masten i fjor, men de laget mye støy. Ledingene lå fritt inni masten og slo når det var litt bevegelse i båten. Derfor trakk jeg nå ut alle de tre kablene, og stripset dem sammen med gnaske kraftige strips. Plasserte stripsene med 20cm mellomrom, så det gikk ganske mange av dem. Så dro jeg ledningene inn i masten igjen, med "halen" på stripsen på. Så nå ligger kablene i spenn slik at "halen" på stripsen hildrer kablene i å bevege seg. Glemte kamera når jeg gjorde den jobben...

 

Slik lå riggen når jeg jobbet med den;

seilaren_90489d541d3e.jpg

 

Etter at dette bildet ble tatt løftet jeg riggen opp på en talle og trillet den ned til servicekaien der som mastekranen står.

Der fikk jeg hjelp av to i havnen til å rigge båten i en fei. Tar ca 5 minutter den delen av jobben en trenger hjelp til. En må være tre personer. En som styrer kranen, en som holder masten nede i mastefoten og en som først fester forstaget, og deretter de aktre undervantene. Da står masten av seg selv, og du kan si takk for hjelpen til de andre. Så har du god tid til å feste akterstaget, vantene og undervantene lengst mot baugen. (Min rigg er litt spesiell som har 4 undervant!) Jeg har en mastheadrigg som gjør den lett å rigge.

 

Når alle vant og stag er festet må en prøve å trimme riggen riktig. Jeg liker å ha masten pekende litt akterover. Men ellers skal den stå så rett som mulig. Det er viktig å se båten fra flere vinkler så du ser om riggen ligger litt til styrbord eller babord. Det skal den jo ikke...

Det er den delen som som tar lengst tid, og ofte kan bli litt frustrerende...

 

Uansett, her er båten med masten oppe. Bommen mangler enda...

seilaren_c78a3d9686dd.jpg

 

Her har jeg fått bommen opp og båten på plass.

Hvis noen lurte.. Det er ikke min båt som er liten.. Bare den Bavariaen som er vanvittig stor!

seilaren_c99f2c302c8b.jpg

Link to post
Share on other sites

Pass og bankkort tror jeg nok jeg tar med, selv om vi er i schengen-området og derfor i prinsippet ikke trenger å ha med pass (trur eg).. Har nettopp fått nytt pass hvor høyden min har blitt oppjustert fra 167cm til 188cm :lol: Av denne grunn skal jeg ikke se bort fra at jeg vurderer å kjøpe en litt større båt heller..

Link to post
Share on other sites

Helt unødvendig, men det er jo alltid lurt å ha med legitimasjon da :smiley:

 

Her i Norden er det nok å ha med godt humør og oppdragelse, så blir vi godt mottatt av de fleste. Seiler mye på Danmark, og har aldri blitt spurt om noe som helst. imidlertid har jeg blitt praiet av kystvakte her hjemme på tilbakeveien. Da har det blitt spurt om båtens papirer og min leg..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Gratulerer med dagen... :flag:

 

Denne helgen fikk jeg endelig rigget meg til ombord.

Fredag kveld seilte jeg inn til Lindly like utenfor Stavanger. Her skulle jeg treffe en 16år gammel "gutt" som for under en uke siden kjøpte seg en 20 fots seilbåt. En engelsk Hurley 20 med tidevannskjøl (to små kjøler på hver side av skroget) Den nye lykkelige båteieren er medlem her på BP (Lars_Morgan) og jeg har hatt til kontakt med han før kjøpet.

 

På vei inn til Lindøy testet jeg autopiloten jeg kjøpte i vinter. båten gikk i en "S" bortover, men endte opp der den skulle til slutt. Virket helt greit til å sette på når jeg skal hente meg noe mat, på do eller noe slikt...;

seilaren_00d996963361.jpg

 

seilaren_a7cf2dc954a9.jpg

 

På Lindøy ble det prating til 12 før vi trakk oss inn i hver vår båt til en kald og fuktig natt.... :ghost:

 

Neste morgen, altså lørdag 16. mai ble det også litt prating og kikking på båtene før vi dro...

seilaren_2158f5b42139.jpg

 

seilaren_d8c047c34809.jpg

 

seilaren_292ac8ee6de5.jpg

 

Grønn Misunnelse var selvfølgelig puntet og klar til 17 mai!

seilaren_46806dc693eb.jpg

 

Så satte Lars baugen mot byen og Vikingkamp, mens jeg ville videre ut på tur i Ryfylke.

Etter 2 timer seiling i frisk vind og til tider ubehagelig mye krenging fikk jeg plass til bryggen i Rossøysund;

seilaren_580a625caf0a.jpg

 

seilaren_480bd2b6968c.jpg

Det blåste ganske kraftig (ble målt 20sek/m i en annen båt) mens jeg lå der. Det var ganske høye bølger som kom inn til brygen der jeg lå, og den stakkars lille Junkeren lå og kastet og beveget mye på seg. Det var veldig utfordrende for kapteinen som ville ha middag, og skulle koke seg en gryte med Fjorland mat. -Så godt, så enkelt... :rolleyes:

seilaren_f2af0232f441.jpg

 

I håp om at vinden skulle løye før jeg skulle sette baugen hjemover, så gikk jeg meg en tur på øya. Men etter en time trasking på stiene gadd jeg ikke vente lengre og satte baugen hjemover for motor. Jeg kunne ha seilt, men det ville ikke vært gøy, for det var en utrolig kastevind som hadde plaget meg tidligere på dagen også. En stund var det blikkstille, å så kom det plutselig noen vindkuler som fikk båten til å krenge kraftig bare på masten!

 

Så i stede lekte jeg med bølgene på vei hjem. Jeg er fremdeles så barnslig at jeg storkoster meg i bølger og sjøsprut :giggle:

Fikk tatt noen bilder på hjemturen...

seilaren_b5c943bbb2cb.jpg

 

seilaren_00ff94e6b6cb.jpg

 

seilaren_1433719e01bd.jpg

 

seilaren_27dba6b66a3b.jpg

 

seilaren_a3f397eb46b8.jpg

 

seilaren_e3978bb40ac8.jpg

 

seilaren_5c401af7ac35.jpg

 

Dette bildet var litt morsomt. Jeg tok egentlig ikke bilde.. Det var bare en ren refleks å klemme fingrende rundt kameraet, da en bølge klarte å legge båten kraftig over på siden (som dere også ser på bildet). Jeg sto oppreist på benken, uten redningsvest( :sweat: ) og ventet på et bra motiv. I sekundet etter at dette bildet ble tatt ligger jeg på ryggen nede på døren og kreler... vondt var det også... :lipseal:

seilaren_ff1dfb1a1479.jpg

 

seilaren_2241f2b2fe46.jpg

 

seilaren_44a800419b0a.jpg

 

Så kom jeg hjem tidsnokk til 17 mai i år også... :flag:

Redigert av Seilaren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da er Junkeren snart et endt kapittel for min del...

 

Føles utrolig trist og bra på en gang.. :lol:

 

Jeg har et veldig godt forhold til båten, og liker den utrolig godt. Men jeg tror vi mennesker har godt av endinger av og til. Har derfor brukt nesten et år på å forberede meg på å selge båten. Båten har vært min friplass i 4 år hvor jeg kunne gjøre hva jeg ville, og bare sitte og tenke i timesvis. Julaften som hverdager.

Samtidig er det en lettelse å ha fått solgt båten - så raskt!

 

Nå starter jakten på ny båt for fullt :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Grønn Missunnelse ligger til salgs på finn.

Trist å se den flotte båten så dårlig past på. Men den er veldig billig, så her er det mulig å skaffe seg veldig flott båt med litt innsats. Jeg bruke 50 000 på utstyr og oppgraderinger for 5-6 år siden..

 

Løp og kjøp.

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=47849342

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...