Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

Hei!

 

Vi merker på været at høsten er godt igang og vinteropplag står for tur...

 

Etter en sessong med Junkeren vet jeg nå hva som om gjøres til neste år. I fjor byttet jeg hele det eletriske annlegget og det har virket perfekt. Det er tidkrevende og jeg er glad jeg slipper det denne vinteren.. :yesnod:

 

Ting som må gjøres denne vinteren er;

- Bytte skrogtrekk

- Montere VHF

- Montere VHF antenne

- Montere windex (vindpil)

- Fikse skade på dekket

- Forsterke kryssholdtet

- Montere håndpumpe til vannet

- Fikse fester til vant og stag

- Bytte fall

- Rengjøre masten

- Montere dynamo/strømmuttak fra motor (er bestilt)

- Bytte strekkfisker som vriker som er slappfisker..

- Skrape av alt av bunnstoff

- Anti-pest behandle, prime og stoffe under vannlinjen.

- Klistre på båtnavn og hjemby. (skal på "langtur" neste sommer.. :lol: )

- Kontrollere skrog gjennomføringer

- Pusse og ojle alt treverk.

 

Til alt dette kommer jeg å ha mange spørsmål, så det er bare å følge med!

Kommer til å skrive en del i bloggen også, men da uten alle spørsmålene.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Første spørsmål... :lol:

 

På dekket/hyttetaket er det en sprekk i gelcoaten formet som en ring. Hvis jeg trør her så bøyer hele dekket seg ned. Det er ikke sprekker på innsiden. Er dette farlig. Hvordan kan jeg reparere det. Virker det å legge glassfieber på innsiden til å forsterke det med?

 

En annen løsning er å skjære det ut og sette en solcelleventilator i hullet.

Link to post
Share on other sites

Kan jo hende at det kommer vann inn i hullet, og det er ikke så gunstig når frosten kommer nonod: Siden det er mykt der, kan det være at det er noe treverk nede i der, og det er da sikkert blitt temmelig svampete av vannet.... Tror jeg ville satset på solcelleventilator :seeya: Sørg da for å få det skikkelig tørt inni skroget der, og tett godt rundt hullet du lager. Spent på det med skrogtrekk jeg... Har en jobb jeg kunne tenkt meg å gjøre der sjøl...

Redigert av seilærn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hører jeg østlandet?? :cool::lol:

 

Ikke om det smalt... :wink:

 

Vet du hva du har som distansemateriale i hyttetak/dekk? Det er kanskje litt lettvint å sette inn en ventilator uten å sjekke hva som er årsaken til svikten? Jeg ville åpne fra utsiden for å sjekke. Tror ikke at glassfiberforsterkning på innsiden har noe for seg før du har åpnet og kontrollert.

 

Jeg tror skaden er kommet av at forriger eier har mistet noe tungt på dekket. Men er ikke sikker... Rundingen har en diameter på 15cm. Dekket består av plastlagt x-finer. Hva mener du med å åpne? Skjære ut rundingen med skaden??

Link to post
Share on other sites

Jeg tror skaden er kommet av at forriger eier har mistet noe tungt på dekket.

 

Hvis din teori er korrekt hjelper det ikke å sette inn en ventilator - lekkasjen vil du stoppe, men svikten i dekket vil bli forsterket i og med at du fjerner det ytre laminatet. Mener fortsatt at du må skjære en pen åpning fra yttersiden, kan jo tenkes at fineren har sprukket opp. Hvordan ser taket ut innvendig - er X-fineren laminert på begge sider, eller er den bare trukket med et-eller -annet på innsiden? For å gjenvinne styrken er det bedre å forsterke tak/dekk fra utsiden - ikke innvendig. Jeg ville glemme solcelle-ventilatoren på dette stedet: Åpne skaden fra utsiden og finn ut hvordan det ser ut. Fjerne alt som er skadet, fyll med epoksy og sparkle pent opp til dekksnivå. Slip ned dekk/hyttetak godt utenfor skadestedet, legg glassfiber og epoksy, sparkle, slipe, sparkle, slipe og tilslutt male med to-komponent maling. Så kan du sette inn en ventilator et eller annet egnet sted. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Er du skråsikker på at det er kryssfiner i dekket?

Det er i så tilfelle høyst uvanlig. Jeg vil tro at distansematerialet er balsa.

Noen bruker innlaminering av kryssfiner på steder der det skal forsterkes for senere montering av utstyr. Hvis det er tilfellet, har du høyst sannsylig et råteproblem, og materialet må fjernes og erstattes med nytt.

Link to post
Share on other sites

Har sett i kabelgjennomføring for toppladternen, og det virker som om det er x-finer inni. X-fineren er plastlagt både på innsiden og utsiden.

Jeg tror ikkje problemet er så alvorlig som dere tror..

 

Å skære ut skaden og legge glassfieber er ikke aktuelt, for dekket er grålakkert og taggete på skadestedet. Er et bilde over hvor skaden er:

uten_navn.jpg

 

På innsiden går det ikke ann å se a det er en skade. Er på skolen nå og har ikke så mye bilder, men skal prøve og få tatt noen i dag.

Redigert av Seilaren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kryssfiner støpt inn der det er gjennomføringer og beslag. Men alle andre steder er det et distansemateriale som enten er balsa eller plastskum (Divinycell f.eks). Det som har skjedd, er at noe tungt har falt ned og most distansematerialet akkurat der. Med litt sprekker i overflaten, renner det vann inn, som suges opp av distansematerialet.

 

Det eneste som nytter er å skære vekk alt som er mykt i overflaten. Så pirke ut alt distansemateriale som er dårlig. Deretter bygge det opp igjen. Det er ikke så skummelt som det høres ut, bare skjær i vei!

 

Hvis skaden er mindre enn diameteren på ventilatoren, så er jo det en enkel løsning - under forutsetning at du ønsker en ventilator akkurat der. Tror jeg heller ville hatt en ventilator litt lenger fram på båten.

Link to post
Share on other sites

Er det en fordel å ha ventilatoren lengre framme?

 

Som oftest ønsker man luftgjennomstrømming hele veien. Men du kan jo også montere 2 ventilatorer - det blir sjeldent for mye luft. Synes også det er litt synd å plassere saker på det fine plane hyttetaket. Men på den andre siden kan det tenkes at det ikke er så greit å montere ventil på neste avsats, pga forsterkninger der masten står.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...