Jump to content

Oppgradering av Junker 22


Seilaren

Recommended Posts

Har jobbet en del i båten de siste dagene.

 

Stoffet, vasket og bonet båten forrige helg. Var strålende sol her på vestlandtet hele helgen. Denne helgen skal jeg lage vanntank.

 

Ser dere Nidelven ved siden av Junkeren? :cool:

baatgreier_003.jpg

 

Hadde selvfølgelig ikke nokk bunnstoff, så deler av den flotte primeren viser. Har kjøpt inn mer bunnstoff nå.. Dyre greier...

vaarpuss.jpg

 

Har fått med "treveis" landterne til mastetoppen. DVS, den nå umontert i båten da jeg overtok den. Nå har jeg fått satt en ankerlandterne oppå. Ble ganske mange hundre kroner billigere i forhold til å kjøpe en treveislandterne med innebygget ankerlandterne. :cool:

lanterne.jpg

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jobbet en del i dag også. (Det jeg skriver her er bare et lite utdrag :lol: )

 

Har vært litt "Petter Smart" i det siste. Synes alt av båtutstyr er passe overdimmensjonert til min båt. Bordgjennomføringen til vanntanken foreksempel. Så tykke rør den minste jeg har funnet trenger, trenger ikke jeg. Har derfor bygget inn en trakt som passer i gjengene og er skrudd ned i tingen. Slangen er festet i enden av trakten :lol:

tanklokk.jpg

 

Slik ble den montert. Kunne ikke vært mye større.

tanklokkmont.jpg

 

Vanntanken har jeg laget av en vanlig 25L tank. Påfullingen skjer gjennom en bordgjennomføring. "Tappeslangen" er smeltet fast. Og deretter har jeg klisset masse fugemasse rundt for sikkerhetsskuld :lol: Tanken skal/er montert liggende.

tank.jpg

 

Jeg har montert to kabelgjennomføringer i dag. En til VHF og en for lanterner. Den strømkontakten har 4 poler. Jeg kobler kablene til begge lanternene i den så jeg slipper og ha to gjennomføringer. :smiley:

kavelgjenn.jpg

 

Nå venter jeg bare på navn fra profila, så er båten klar til å kastes på vannet.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har du ikke nippel for tappeslangen også? :crazy: Vil denne fungere som lufting også?

Hvis jeg skal være ærlig.... :rolleyes:

Hadde en tank med innebygget nippel fra førav. Men den tanken ødela jeg ved å bruke øyemål (med mine skeive hornhinner og -3.50 i styrke) når jeg valgte borret til å lage hullet til gjennomføringen vannet kommer inn gjennom. Resultatet ble altfor stort hull. Løsningen jeg endte opp med er egentlig en provisorisk nødløsning :lol:

 

Slike gjennomføringer for VHF bør man helt unngå, Er visstnok mye Tap i dem.

God sommer til deg også :wink:

 

Det er bare pyser og kverulanter som tror på slike påstander som det. Nesten alle seilbåter har et ledd i kabelen, men de har god rekkevidde likevel. Fordi vi har antennene mye høyere enn dere med små motorbåter :wink:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Seilærn:

De ligger ombord :cool:

 

Men mor har fått oppdraget med å sette dem på :lol:

Hun er flinkt på sånt... :smash:

 

----

 

Voldsomt med snø i nord da... :nonod:

Får håpe det snart blir sommer hos dere også. Det er flott vær her sør i disse dager :flag:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tenkte på en ting når jeg syklet til båten i dag....

I sjøspeideren er alle køyene nommerert med forskjellige poengsummer etter hvor breie, høye, myke og gode de er. Speiderne opparbeider seg poeng ved å bidra med vedlikeholdet av båtene. De som jobber mest får de beste køyene altså, og dem som ikke jobber er det ikke plass til. Hadde jeg innført det i min båt så hadde det bare vært jeg som hadde sluppet ombord. Det er ikke få timer jeg har brukt på den båten de 2 årene jeg har hatt den. Sikkert flere døgn. Og hver gang har jeg vært helt alene!!

Men i dag når jeg hadde fått sjøsatt båten og jeg var å jobbet videre med den så kom jammen meg en av sløkkassene av noen kammerater bort og nærmest forventet en liten tur :headbang: Da jeg beordret ham til å gå inn i cabinen og helte noe verktøy jeg trengte ble han bare sur :headbang: :headbang: . (selv om han hentet det til slutt) Ga klar beskjed om at det ikke ble noen tur før jeg var ferdig med å koble ladingen fra motoren til batteriet. Og når jeg var ferdig.. Da var det for kalt til å dra på sjøen plutselig! :boxing:

 

Ser for meg at det kan bli mange helger alene på sjøen i år... :diving: Så hvis det er noen ca jevngammle der ute som trenger en båt og dra på tur i lag med så er jeg her... :lol:

 

 

 

Her noen bilder at det jeg fikk gjort i dag.

Båten sjøsatt:

baatgreier_035.jpg

 

Ny VHF montert:

baatgreier_038.jpg

 

Her har jeg laget en kabelkanal til lanternekabelen og VHF kabelen som skal opp i mastetoppen.

Det er aldeles ikke pent i mine øyne, (kommer jo fra et møblert hjem :lol: ) men det er den eneste løsningen.

baatgreier_039.jpg

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, kan jeg spørre hvem av sløkkasene som ikke hentet verktøy? :wink:

 

Men du vet, du kan jo ta med plageånden meg med på tur da.. :lol: Flott med VHF, når du får montert antenne og jeg montert VHF og antennen kan vi kalle hverandre opp! :wink:

 

Kan jeg komme ned en dag og ta en titt forøvrig?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men du vet, du kan jo ta med plageånden meg med på tur da.. :lol:

Kan jeg komme ned en dag og ta en titt forøvrig?

Du kan være med i dag :wink: Skal flytte båten til Sølyst i håp om å få rigget den i løet av helgen.

 

Hva med å finne deg en kokekyndig jente godt kjent i Ryfylke da Seilaren? :wink:

Du sier noe der :lol: Jeg har ikke klart det til nå, så et kan ikke være mange av dem :fishing:

 

Catch22 står nypusset og nystoffet i hagen og lengter etter å svømme. Kranbilen kommer klokka halv fire...

Det blir gøy :flag:

Du kommer vel med bilder? :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Var med Seilaren en liten seiltur idag. Seilte fra Sølyst til Jåttåvågen hvor han skal trekke om innvendig. Var lite vind så vi fikk ikke mer enn 3 knop cirka. Seilaren fikk også testet om VHF'en virket, og det gjorde den! :smiley:

 

Ble ikke noe bra bilde, men halveis møtte vi en død måke.. :lol: :

 

doed_maake.jpg

 

Og her er vi fortøyd i Jåttåvågen :

 

junker_22_jaattaavaagen.jpg

 

Kjekk tur :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, takk for turen.... :smiley:

 

Har vært ute flere kvelder denne uken og seilt for meg selv.

Utrolig herlig å ha båten på vannet!

 

Men jeg må få tapetsert med ett eller annet innvendig før 1. mai helgen som bli første overnattingstur. Da skal jeg være med sjøspeiderne fra Sandnes og Tananger på tur. Det blir gøy! :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra årets første tur. Hovedseilet lå hjemme, så turen gikk i rundt tre knop på genoa. Koselig var det.

 

dsc00223.jpg

 

dsc00224.jpg

 

 

Litt bekymret da jeg fant vann i kjølrommet. Men det var en brun rand rundt kanten så jeg tror vannet stammer fra da jeg har skrubbet og vasket båten tidligere i vår. Har en teori om at festet til bordet i cockpiten har sprukket. Litt silikon og inspeksjon må til.

 

dsc00225.jpg

Link to post
Share on other sites

Så herlig ut :smiley:

 

Jeg og også litt vann i kjølsvinet. Hos meg lekker det regnvann inn gjennom gjennomføringen fra selvlenseren i cocpiten.

Ikke mer enn at det holder og pumpe en gang i året... Har en kraftig håndpumpe inntil kanten (nederst på bildet) Men den har ikke du ser det ut til?

 

Har du uorginal rigg på båten du? Er ikke lik min :crazy:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...