Jump to content

Halvsyntetisk olje vs mineralolje


MagnarA

Recommended Posts

:smash:

 

Hei,

 

Har ikke svaret på dette altså, men håper noen kompetente hoder kanskje kan kommentere dette.

 

Selv har jeg nå gått over til denne oljen FK Turbo D5.

 

Denne har ypperlige spesifikasjoner og reklamen sier "tung diesel drift".

 

Jeg har lagt merke til at fullsyntetisk olje ofte kan ha noe dårligere spesifikasjoner en gode mineralske oljer. Jeg konkluder derfor med

at de helsyntetiske er påkostet for kaldstartegenskapenes skyld.

 

Men den ovennevnte FK delsyntetiske oljen har svært bra speks. og da sover jeg bedre om natten :lol:

 

Hilsen Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ford 2722, 4,2 liter dieselmotor fra 1984 i min båt. Er det noen som vet om det er forsvarlig å bruke halvsyntetisk olje på en slik motor? Tenker kanskje at den smører enda bedre enn mineralolje, eller?? Trenger noen kvalifiserte synspunkter på dette. På forhånd takk

 

Det er skrevet mye om dette tidligere. Går du over til syntetisk eller halvsyntetisk må du regne med øket oljeforbruk og eksterne lekkasjer. Videre trenger du ikke olje for ekstrem kulde. Selv ikke jeg som ligger i isen om vinteren har under null grader i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

10w-40 er nå 10w-40 om det er hel eller halv-synt. eller mineral. Og alle typene inneholder nå en del mineralolje (med et par unntak). Men temperaturområde (ekstrem kulde eller varme), stabilitet,askeinnhold, renseeffekt og trykkegenskaper varierer. Vil anta at du får litt høyere forbruk, og at du må bytte oljen med kortere mellomrom de første gangene pga. av renseeffekten til en hel eller halvsyntet.

Link to post
Share on other sites

Dette er en konstruksjon fra slutten av 70 tallet så her hadde jeg kjørt på noe som er banker fra den tiden:

Mineralolje!

Den holder i massevis til ditt bruk.

 

Huldas GM-motor har f.eks. kategorisk forbud mot 10W- 30 (eller -40, -50). Nå er det heller ikke slik at om motoren blir renset for gamle avleiringer, så tetter den seg etter en tid, altså lekkasjen er midlertidig. Den fortsetter å lekke. Faren er også at internlekkasjene vil fortsette. Fra guttedagene har jeg en del supre eksempler på 'rensing' av gamle motorer. Meget ofte gikk de fra gamle, men fungerende, til komplette vrak.

Link to post
Share on other sites

Ja Hulda må si meg enig.

Ved flere anledninger åpnet vi opp "eldre" 4 og 6 sylindrete Ford motorer med problemer.....

Oljetrykket hadde sunket betraktelig og alarm kom på ved tomgang.....

Reklamasjon sa eierne og vi skiftet alle veiv og rammelagrene for å få det i orden igjen.

Ved en rein tilfeldighet ble vi oppmerskom på en kanne med syntetisk olje i den ene båten....... da begynte de små grå å jobbe.... Vi hadde da motoren stående på verkstedsgulvet. Her var oljeskift nylig tatt da trykket sank etter et par timers gange etterpå. Vi gjorde bunnpanne med rør og slanger helt rein..

Satt på nytt filter og tilbake til den oljen de i sin tid gikk med. Fyrte den opp og og alt normaliserte seg...

Denne sliteren gikk nærmere 18.000 timer i sjarken etterpå, men nå er den nok skiftet ut med en mye større sak.

Så det er ikke alle gamle konstruksjoner som egner seg for syntetisk olje.

Det anbefales på det sterkeste å sjekke hva som står i instruksjonsboken eller kontakte importør eller forhandler før man skifter.

Det skal tilføyes at de motorene det gjaldt hadde vi bygget opp av eldre lastebilmotorer. Etter en totaloverhaling fikk de nytt mariniseringsutstyr påmontert. Den gangen var selvbyggerlag et kjent fenomen hvor venner gikk sammen og bygget seg noen båter.

Årsaken til at vi fikk disse i retur viste seg etterpå å være forårsaket av en ungdom de hadde kontakt med som hadde fått det for seg at syntetisk olje var tingen på den gamle dieselmotoren og kompisene skiftet de og.

men nå er vi endel tiår tilbake...... huff tiden går fort gitt....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Joda,helsyntetisk olje har den egenskapen at den smører og beskytter bedre,men på gamle motorer som var veldig grovbygde var det ofte ikke bra med syntetisk.På volvo lastebil bruker vi mobil 1 helsyntetisk olje og det har vi gjort siden 1986,husker at vi etterfyllte litt på de eldre modellene.Motorene går mye lettere og bruker mindre drivstoff.Nettopp fordi vi har så gode oljer idag varer motorene så lenge.En olje har 4 egenskaper:Den skal smøre,kjøle,rense og beskytte.Jeg tror nok jeg ville brukt helsyntetisk på 41 motoren til volvo,den kom i 88 og på volvo lastebil ble den bare kjørt med syntetisk olje.Nå må det vel sies at en lastebilmotor er nok mer varm kontra en motor som står i en båt.

 

Simarli

Link to post
Share on other sites

 

Sitat TU:

"Mishandler mange bilen sin slik? Sikkert ikke. Ytterst få trenger derfor syntetisk olje på motoren.

Alle vi andre klarer oss godt med en god mineralolje. Sommer som vinter. Men hva er det egentlig i en god motorolje? Og hvordan lages"

 

Hmmm, var vel et noe tendensiøst utsagn. Må være lenge siden artikkelforfatteren kjøpte bil sist.... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Så det er ikke alle gamle konstruksjoner som egner seg for syntetisk olje.

Det anbefales på det sterkeste å sjekke hva som står i instruksjonsboken eller kontakte importør eller forhandler før man skifter.

 

Enig med Gudrun!

 

I instruksjonsmanualen til mine TAMD 70 E ( som også gjeld TAMD 60C, MD 70C og TMD 70C ) står det i klartekst:

"OBS: Syntetisk olja rekommanderas endast vid temperaturer under - 25 C"

 

Høyrer stadig om folk som tømmer syntetisk nedpå desse antikvariske motorane, kanskje på tide å lese kva produsenten sjølv seier?

Det seier seg sjølv at det blir dårleg med både smøring og kjøling ein varm sommarsdag når maskina ikkje skal ha skvipet før gradestokken viser 25 kalde!

 

Eg køyrer konsekvent på singelgrade 30 olje, mindre lekkasjar og sabba smøring!

Kan vera problematisk å få tak i, men er verdt det!

 

Singelgrade 30 dempar også lyden frå steinknusarane...

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Single grade SAE 30 på API smørekartet betyr at ho er tyntflytande frå 0 til langt over 40 grader.

Den mest nytta olja i fritidsbåtar vil eg tru er multi grade 15W/40 som spenner frå -15 til eit stykke over 40.

Eg bruker Q8 single grade SAE 30 olje, kjøpt frå grossist i Dusavik men dei fleste forhandlarar kan skaffe 30 olje på bestilling.

Rett nok dyrare enn 15W/40 men du kan høyre at bamsane trivs betre med 30.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Single grade SAE 30 på API smørekartet betyr at ho er tyntflytande frå 0 til langt over 40 grader.

Den mest nytta olja i fritidsbåtar vil eg tru er multi grade 15W/40 som spenner frå -15 til eit stykke over 40.

Eg bruker Q8 single grade SAE 30 olje, kjøpt frå grossist i Dusavik men dei fleste forhandlarar kan skaffe 30 olje på bestilling.

Rett nok dyrare enn 15W/40 men du kan høyre at bamsane trivs betre med 30.

 

Kan du vera så snill å visa meg samanhengegen mellom SAE 30 og API ? :confused:

Link to post
Share on other sites

Kan du vera så snill å visa meg samanhengegen mellom SAE 30 og API ? :confused:

 

Skal prøve å rydde litt her.

 

Beklagar at eg blanda inn API (American Petroleum Institute) her, det skulle vera SAE (Society of Automotive Engineers).

SAE definerer viskositeten medan API definerer eit gitt minstekrav til kvalitet.

 

To forskjellige oljer kan dermed vera plassert likt på SAE kartet, t.d. SAE 10W/30 medan dei er plassert forskjellig på API kartet, t.d. SL og SJ.

Begge oljene har same viskositet ("pumpbarhet") men SL tilfredsstiller høgare kvalitetskrav enn SJ, jo høgare i alfabetet den siste bokstaven er jo høgare kvalitet.

 

Likevel er det ikkje så enkelt, to SAE 10W/30 oljer med same API merking treng ikkje vera like gode kvalitetsmessig sjølm om dei har same viskositet.

Den eine kan overgå krava med god margin utan å "rykke opp" til neste trinn medan den andre såvidt greier krava.

 

Det blir på ein måte som CE-merking, produsenten stadfester at produktet oppfyller minstekrava gitt av myndighetene eller bransjen.

Utover det varierer kvaliteten kollossalt.

 

Så det er ein samanheng likevel...trur eg...

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

hva motor-olje er å annbefale på en 2004 mod. mercruiser 120 hk. diesel ?? (hva skal den gå på?

 

Den oljekvaliteten som står anbefalt i instruksjonsboken. Har du ikke denne, sjekk med importør

Ville tro at URSA SUPER TD 15W- 40(Texaco/YX) el MAXWAY 15W - 40(Statoil) er gode alternativer.

15W indikerer flytegenskapene ved -10grC, lavere tall bedre flyt. 40 viser flytegenskaper ved driftsvarm motor.

(måles ved oljetemp på 100grC). Det er med andre ord ingen forskjell på en ren 40 olje el en 15W - 40

når motoren er varm. Man må gjerne mene at det er forskjell, men det er feil. Vil man ha tykkere olje, kan

man velge en 20W - 50. Men som før nevnt, gjør som instruksjonsboka sier.

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt fra bransjen at f.eks. multigrade olje 15w-40 og singelgrad SAE 40, IKKE er like ved varm motor.

Singelgrade oljen har "en mer stabil viskositet", hva nå det måtte bety, og anbefeles i mange tilfelle i båtmotorer.

Og f.eks. luftkjølte 4-takts plenklippere skal som regel ha SAE30 motorolje.

Tror nok singelgrad oljen er en "bedre" olje hvis forholdene ligger til rette for å bruke den.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt fra bransjen at f.eks. multigrade olje 15w-40 og singelgrad SAE 40, IKKE er like ved varm motor.

Singelgrade oljen har "en mer stabil viskositet", hva nå det måtte bety, og anbefeles i mange tilfelle i båtmotorer.

 

En måte å forklare det på er at multigradeoljer egentlig er vanlige singlegradoljer som er tilsatt et ekstra stoff som skal gi dem denne egenskapen. Dette stoffet kan ødelegges under bruk, spesielt ved store flatebelastninger (som i gearkasser) og da går oljen over til å bli en tyntflytende "vinterolje", som slett ikke er så bra når det ellers er varmt.

 

Singlegradeolje som da ikke er tilsatt dette viskositetsregulerende stoffet kan heller ikke "ødelegges" på denne måten og vil derfor beholde den "stabile viskositeten" som du refererer til.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...